Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

+

 

först tänkte jag, vadå SD? Dem är väl små så det räcker till?

 

Sen gick polletten ner.... :D

 

 

Ja, önska kan man alltid göra ;)

nu är det för mycket politik här ... vi hänvisar till p...tråden :skrattaat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått upp den nya pull-up-stången nu. Jag tänkte först fästa skruvarna i betongväggen ovanför dörren men vaktmästaren avrådde och sa nåt om porösare betong just där. Taket har mer massiv betong men jag når inte så högt så det blev att fästa i dörramen istället. Trä men håller antagligen väl tack vare de långa skruvarna.

 

Duger detta tro?

 

post-5952-0-68719700-1440440576_thumb.jpg

post-5952-0-16026300-1440440636_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20-664_xl_1.jpg

 

Du bör nog fästa dörramen med fler dörrkarmskruvar. Allt du behöver finns här.

Fast det löser inte hur järnröret ska hängas upp. Antagligen är meningen med karmskruvarna att man ska kunna få upp något mer fingängat, franskgängat som Falun-bon skrev. Skruvöglorna är en färdig lösning som funkade för kvällens träning. Det känns att jag gjort något nytt, eller åtminstone en liten variation. :yeahbaby: Det känns hållbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om iEricF snubblat över telefonledningen och trasslat in sig i sin fintrimmade gräsmatta? :fundersam::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det löser inte hur järnröret ska hängas upp. Antagligen är meningen med karmskruvarna att man ska kunna få upp något mer fingängat, franskgängat som Falun-bon skrev. Skruvöglorna är en färdig lösning som funkade för kvällens träning. Det känns att jag gjort något nytt, eller åtminstone en liten variation. :yeahbaby: Det känns hållbart.

Fler karmskruvar ska se till att den och dörren inte rasar ned. Antalet skruvar är bara dimensionerade för att klara av dörren. Inte dig också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om iEricF snubblat över telefonledningen och trasslat in sig i sin fintrimmade gräsmatta? :fundersam::D

har du kollat på twitter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått upp den nya pull-up-stången nu. Jag tänkte först fästa skruvarna i betongväggen ovanför dörren men vaktmästaren avrådde och sa nåt om porösare betong just där. Taket har mer massiv betong men jag når inte så högt så det blev att fästa i dörramen istället. Trä men håller antagligen väl tack vare de långa skruvarna.

 

Duger detta tro?

 

attachicon.gifnew-pu-bar1.jpg

attachicon.gifnew-pu-bar.jpg

Arnold, är det du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arnold likt de flesta kroppsbyggare visste om att pull-ups inte gick att avvara om de ville få den där muskulösa V-formen på överkroppen. Ryggen är förstås det som vinner mest men även biceps. Mycket bättre än biceps-curl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte mycket om hållfastlära, men jag skulle aldrig våga lita på en dörrkarm.

Förr eller senare, om inte förr, så är det träflis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Duger detta tro?

 

 

Beror dels på hur massivt träet är i karmen, hur lång skruven är och hur nära ändträet skruven sitter. Ett äldre hus med en kraftig karm kan gå. Men utan att själv se och montera skulle jag inte lita på den.

...

Längden är helt avgörande för fördelningen av krafter i vertikal riktning, det samma med hur massiv karmträet är. Men sätter man den för nära ändträet kan det släppa oavsett längd på skruv och kvalitet på trä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har jag bytt ut HDD till SSD i mini nummer två. Pilligast var att få dit antennplattan i rätt läge, där var det liten tolerans. Just nu står Carbon Copy Cloner och tuffar på för att klona över backupen till SSD:n. Det tar sin lilla tid. But so far so good... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var ABS-jobb beställt på torsdag.... får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-21684400-1440497049.png

 

Då var kloningen till SSD klar. Dator och program startar mycket snabbare. Så klart. Lite kul med namnbyte från "Macintosh HD" till "Macintosh SSD". B)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irriterande att Verbatim gjorde ett hårddiskkabinett som måste förstöras för att kunna öppnas (låsande plasttungor som inte kan kommas åt utifrån). Slit och släng... :superirriterad:

 

Men nu är hårddisken utbytt mot den gamla HDD:n i minin, och ska nu tjäna som backupdisk. Vad gäller kabinettet är det i alla fall lättöppnat nu... Och det står inne i ett skåp... ^_^

 

Den stora 3,5"-disken som satt i hårddiskkabinettet håller just nu att få en klon från ungarnas speldator. Den gamla disken där är fem år och har väsnats en längre tid... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSSD.png

 

Då var kloningen till SSD klar. Dator och program startar mycket snabbare. Så klart. Lite kul med namnbyte från "Macintosh HD" till "Macintosh SSD". B)

jag vill...... jag vill...... jag vill...... NU!

 

(tror jag struntar i den där adaptern till gamla hårddisken så jag får hem grejerna nån gång. Verkar som att den där nätbutiken jag köpte grejerna hos ror hem grejerna från Hongkong, Taiwan, Kina eller var nu grejerna tillverkas nånstans .... )

 

 

RowingBoat.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill...... jag vill...... jag vill...... NU!

 

(tror jag struntar i den där adaptern till gamla hårddisken så jag får hem grejerna nån gång. Verkar som att den där nätbutiken jag köpte grejerna hos ror hem grejerna från Hongkong, Taiwan, Kina eller var nu grejerna tillverkas nånstans .... )

Du har missuppfattat, det är så här:

 

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missuppfattat, det är så här:

 

 

;)

:unsure::unsure::unsure:

 

ah, då förstår jag. Man ror alltså över leveransordern till Hongkong, Taiwan eller Kina?

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure::unsure::unsure:

 

ah, då förstår jag. Man ror alltså över leveransordern till Hongkong, Taiwan eller Kina?

 

:totaltgalen:

De tog dina stålars för att mota börskrachen...... :totaltgalen::totaltgalen::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror dels på hur massivt träet är i karmen, hur lång skruven är och hur nära ändträet skruven sitter. Ett äldre hus med en kraftig karm kan gå. Men utan att själv se och montera skulle jag inte lita på den.

...

Längden är helt avgörande för fördelningen av krafter i vertikal riktning, det samma med hur massiv karmträet är. Men sätter man den för nära ändträet kan det släppa oavsett längd på skruv och kvalitet på trä.

Ja precis. Det är tusan att det ska vara så svårt att få till något riktigt bra.

På gymmet där jag tränade på 80-talet var pull-uppstången fäst på väggen i en källare där betongen var massiv. Hemma är taket enda alternativet.

De bägge skruvöglorna är 10 mm grova och c:a 15 cm långa med skruvänden bara kanske c:a 5 cm. Jag har borrat upp med en 7 mm borr och skruvat i skruvöglorna kanske en dm. Det känns hållbart.

Enda alternativet jag kan komma på nu är att skruva fast i taket och hänga stången i två kedjor för att komma i lagom höjd, men det lär jag inte göra förrän det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Det är tusan att det ska vara så svårt att få till något riktigt bra.

På gymmet där jag tränade på 80-talet var pull-uppstången fäst på väggen i en källare där betongen var massiv. Hemma är taket enda alternativet.

De bägge skruvöglorna är 10 mm grova och c:a 15 cm långa med skruvänden bara kanske c:a 5 cm. Jag har borrat upp med en 7 mm borr och skruvat i skruvöglorna kanske en dm. Det känns hållbart.

Enda alternativet jag kan komma på nu är att skruva fast i taket och hänga stången i två kedjor för att komma i lagom höjd, men det lär jag inte göra förrän det blir problem.

Hoppas det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phu. Disigt, +28° och tryckande.... stånk.... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagade färsbiffar igår till middag, de som var över la jag i en burk. Så långt är allt väl... hittade burken idag, då hade jag inte ställt den i kylen, den stod i ett av köksskåpen vid tallrikarna :stjarnsmall::blush::tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...