Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Ett enda problem. Varför i helvete lägger man in en scen med hemmagjord tyska, ett språk som bara förstås i Sverige?

 

I övrigt bra och kul.

Funderade också över det och hade villat se översättningen i den engelska versionen.

 

Å andra sidan blir det inte sämre för en engelsk publik av låtsastyska eftersom de förmodligen begriper den lika lite som vanlig tyska. Det blir bara lite extra roligt för svenskar. De hade möjligen kunnat göra en låtsastyska i blandning med engelska men jag har svårt att avgöra hur bra det blir. Gissar för övrigt att Gustavsson och Betnér fick fria händer i den scenen men det är bara en känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där rullbandsscenen är ju tagen från valfritt dataspel av 80-talsmodell.

 

Jo det fatta jag, men den var långtråkig för det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade också över det och hade villat se översättningen i den engelska versionen.

 

Å andra sidan blir det inte sämre för en engelsk publik av låtsastyska eftersom de förmodligen begriper den lika lite som vanlig tyska. Det blir bara lite extra roligt för svenskar. De hade möjligen kunnat göra en låtsastyska i blandning med engelska men jag har svårt att avgöra hur bra det blir. Gissar för övrigt att Gustavsson och Betnér fick fria händer i den scenen men det är bara en känsla.

 

Den scenen kändes ju extremt gjord bara för herrarna skulle få va med på ett hörn, hade ju ingenting med storyn att göra. Även om den var bland de kuligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här inlägget roade mig nästan lika mycket som filmen. Du kunde lika gärna kritiserat en Bamse tidning för att Björnar inte kan prata. :D

 

Näej för i Bamsetidningen är logiken att björnar kan prata. Men du skulle inte finna annan ologik i Bamse som att björnar inte skulle gilla honung, det vore ologiskt för björnar gillar honung.

 

Om guden Tor finns eller ej spelar ingen roll men om vi i fictionen är överens om att Tor finns så vore det ologiskt om man vet hur gudarna tänker att bara hjälpa nån annan vemsomhelst som kommer med vadsomhelst, gudarna är mycket mer självupptagna och handlar oftast utifrån sitt eget bästa och skulle inte agera utan någon orsak.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I helgen är det också medeltidsmarknad i Leksand som är värt ett besök. Man har jobbat in ett koncept under några år och har fått till det väldigt bra. Förutom medeltida hantverkare hittar man gycklare, medeltida figurer av allehanda slag som har hyss för sig. Det har varit hög kvalitet på musiker och alla dessa uppträdanden som äger rum ofta spontant och lite överallt på marknadsplatsen. Absolut värt ett besök även om man åker en bit. Inte värdens bästa webbsida dock.

http://www.medeltidsmarknad.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Näej för i Bamsetidningen är logiken att björnar kan prata. Men du skulle inte finna annan ologik i Bamse som att björnar inte skulle gilla honung, det vore ologiskt för björnar gillar honung.

 

Om guden Tor finns eller ej spelar ingen roll men om vi i fictionen är överens om att Tor finns så vore det ologiskt om man vet hur gudarna tänker att bara hjälpa nån annan vemsomhelst som kommer med vadsomhelst, gudarna är mycket mer självupptagna och handlar oftast utifrån sitt eget bästa och skulle inte agera utan någon orsak.

Det är ju det som är hela grejjen med 80tals grejjen att det saknas (heltäckande) handlig och logik - att allt är som en mish-mash-pizza med 12x xtra allt. ^_^

 

Man kan inte riktigt jmf den med andra filmer - dels för att det är en kortfilm och sen att det är mer en “hyllning” till 80talet, och lite en pastisch på pastischerna. Och det är det som gör den så bra. :ThumbsUp:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Näej för i Bamsetidningen är logiken att björnar kan prata. Men du skulle inte finna annan ologik i Bamse som att björnar inte skulle gilla honung, det vore ologiskt för björnar gillar honung.

Du har inte läst Bamse på ett tag förstår jag...

 

Men oavsett det så är poängen att du är besviken på frånvaron av något när själva frånvaron av det är en "feature" (för att använda en Apple term).

 

Man behöver inte gilla filmen, alla tycker olika. Vissa uppskattar sådant här just på grund av allt det ologiska och bisarra. Andra uppskattar Robert Gustafssons spela full och snubbla humor istället, där man vet helt säkert när man ska skratta och inte. Och såklart ett antal blandningar av allt där emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och tösen for till affären för att köpa hem smör till våra bullar, kom hem med allt annat än smöret, vilket dottern påminde mig om när jag plockade ut första plåten ur ugnen :stjarnsmall: Ja, bara att köra upp till affären igen när sista plåten bullar är färdig :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och tösen for till affären för att köpa hem smör till våra bullar, kom hem med allt annat än smöret, vilket dottern påminde mig om när jag plockade ut första plåten ur ugnen :stjarnsmall: Ja, bara att köra upp till affären igen när sista plåten bullar är färdig :whistling:

Fast smöret har man väl innnan de går in i ugnen? ...el är det som xtra nam-nam att bre' på lite under när man äter? :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att elda lite ute medans det regnar, men måste det börja regna såpass att det nåstan har motsatt effekt. :glare: Jaja, det var bara tillfälligt. Gick att stödmata elden lite under tiden så den höll sig igång. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt dåligt att säga "Ejdolf". Annars tyckte jag att det var som melodifestivalen: gäsp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt dåligt att säga "Ejdolf". Annars tyckte jag att det var som melodifestivalen: gäsp.

Var det ngn mer som sa det, förutom de som var engelsktalande?

 

- - -

 

Såg just den här... https://instagram.com/p/3T17lLrr3v/

 

Inledningen där ... när han kickar sig runt en gubbe i en loop. Bästa på hela den långa fightscenen i mitten av filmen. :D Och skateboardtricket... Genialt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det ngn mer som sa det, förutom de som var engelsktalande?

Vet inte. Jag hörde hackaren säga det i början. Såg inte hela...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte läst Bamse på ett tag förstår jag...

 

Men oavsett det så är poängen att du är besviken på frånvaron av något när själva frånvaron av det är en "feature" (för att använda en Apple term).

 

Man behöver inte gilla filmen, alla tycker olika. Vissa uppskattar sådant här just på grund av allt det ologiska och bisarra. Andra uppskattar Robert Gustafssons spela full och snubbla humor istället, där man vet helt säkert när man ska skratta och inte. Och såklart ett antal blandningar av allt där emellan.

 

Det du kallar frånvaro av feature var nog inget annat än resultat av dåligt skrivet manus anser jag. Bisarra saker som var roliga och för filmen logiskt fanns det gott om (t ex när han åkte bakåt i tiden på tangentbordet genom datorskärmen till datorspelsmusik, snyggt, tidstypiskt fräckt gjort med glimten i ögat!) men ologik som den varför Tor gick beredvilligt med på allt utan ett ord förklaring eller köpslående och att man kan ramla rakt ner i förarsätet på en bil som inte är cabriolet utan fast tak och etc sånt stör mig då har man inte ägnat hantverket tillräcklig tid.

 

Tror inte du förstår mig, exempel, lasersvärden i Star Wars finns ju ingen logik i egentligen att laserljus stannar efter en meter men man köper den logiken för Star Wars är en påhittad sci-fi-fantasi så då köper man att laser stannar efter en meter och att de kan resa med warp-drift i överljusfart oändliga avstånd utan att krocka med den minsta lilla planet eller rymdsten och att alla varelser i universum har två ben och två armar precis som vi för så är de uppställda reglerna filmskaparna ställt upp, det är lugnt det är premisserna i denna saga, men du skulle aldrig i Star Wars få se en slagsmålsscen där Luke träffar med lasersvärdet över vänsterarmen på Darth Vader och högerarmen trillar av, eller att Han Solo inte skulle ens snegla lite snabbt åt en brud med tre tuttar. Typ.

 

Okej om man tycker att filmen saknar intelligent manus så skulle man uppskatta Robert Gustafsson spela full eller vad menar du? Jag gillar bisarra saker, ju bisarrare desto bättre (har du sett Naked Lunch, den var bra, och bisarr, men inte uppenbart ologisk), men ologik det är mer slarv.

 

nakedlunch2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... för Star Wars är en påhittad sci-fi-fantasi så då köper man att ...

Aaah... Du menar Kung Fury är en dokumentär, el bygger på en verklig händelse? :rolleyes::totaltgalen:

 

Som de själva skriver:

 

“Kung Fury is a visually spectacular action comedy that has its foundation in 80s cop movies.” »»

 

“It features Kung Fury, a Kung Fu renegade cop who travels back in time to kill his Nemesis, Hitler. The film features nazis, dinosaurs, vikings and cheesy one-liners.” »»

 

“KUNG FURY is an over-the-top action comedy written and directed by David Sandberg. The movie features: arcade-robots, dinosaurs, nazis, vikings, norse gods, mutants and a super kung fu-cop called Kung Fury, all wrapped up in an 80s style action packed adventure.

 

Kung Fury takes place in a variety of exotic locations; 1980s Miami, Asgard and Germany in the 1940s, to name a few.” »»

 

Jag vet inte, men jag tycker det mesta av det där låter hyggligt påhittat i a f. Fast, jag kan ju ha fel. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte. Jag hörde hackaren säga det i början. Såg inte hela...

Ja, han var väl den som inte hade fullt så bra (engelskt) uttal. Men nog sa han “A-Dolph” på det sättet man förväntade sig.. Tycker de flesta hade riktigt bra uttal och de fick till brytningarna/accenterna på de som skulle ha det. Att Tor bryter gör ju inget. Han är ju fornnordisk. Inget vi kan kolla hur deras engelska var. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, Star Wars liksom Kung Fury är påhittade historier, hur kan du få det till nåt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men nog sa han “A-Dolph” på det sättet man förväntade sig. ...

Jag vet inte hur "man" förväntar sig sådant, men på engelska säger man inte "Ejdolf" utan "Adolf" med ett kort ljud mitt emellan "a" och "ä". Som Mr Bean i slutet av helvetessketchen:

 

 

"It's over to you, Adolf."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pustar ut efter en rolig dag tillsammans med min busiga lilla dotter :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så här imponerad såg sonsonen ut när han såg alla fina bilar på förmiddagen.

post-363-0-43390400-1433008904_thumb.jpg

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han säger att han vill ta en Peugeot 404, inte sådant därra engelskt skräp :D

41298579.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar basturökt skinka framför alspånsrökt bog. I alla fall på fralla. På knäckebröd är nog bogen godare. En förströdd tanke en sprallig lördagkväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det Diamond leuge på ettan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar på Batman begins. Har sett den förut men det var ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...