Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Det vore kul att försöka att bara använda ord i SAOL under några dagar. Ha någon taligenkänning som ger en liten obehaglig stöt om man säger fel. Kanske kan användas både i grundskolan och SFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det som är grejen med den nya upplagan, mycket har ändrats. Men visst, det mesta är samma som innan, du kan ha tur. Varje ny upplaga är dock normerande, den gamla är språkhistoria. Så är det bara. Och så har det alltid varit.

Det kan ju inte vara speciellt mkt som skiljer, sett till hela. Några tusen ord? ...el 0.01% el nåt? Eller hur mycket är “mycket”? :)

 

De huvudsakliga förändringarna är väl ändå att nya ord tillkomit, och andra plockats bort. Eller har man omdefinierat betydelsen av olika ord?

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ingen lag att man måste följa SAOL. Den är ändå normerande. Vad skulle den annars vara? Uppmuntrande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:superirriterad::superirriterad::superirriterad::superirriterad::superirriterad::dumstrut:

jäklars eländes elände, har kommit till Downton Abbey säsong 3 och alla episoder finns inte med på den där sajten. Att hoppa över några avsnitt och gå direkt till säsong 4 finns inte. Det är som att strunta i några kapitel i den otroligt fängslande romanen man läser. Precis samma sak! :(

 

Så det fick bli ordentligt inköp av DVD-skivorna istället. Tror jag ska se om alltihop och gotta mig i de så otroligt realistiska detaljerna i alla miljöer. De jag förmodligen missat med den dåliga upplösningen jag hittills haft.

 

Så kan det gå när snålheten bedrar visheten....dumsnål kan man kalla det för. :dumstrut:

 

 

Tänk på att det finns några julspecial också, som ingår i handlingen. :yeahbaby:

Skivorna kom igår, och nu rullar det på igen. I morse såg jag den första julspecialen och den fyllde i mycket av handlingen som kompletterade berättelsen.

 

Nu har jag både promenerat, tvättat och jobbat lite i trädgården. Så nu är det dags för ett nytt avsnitt :)

 

Mästerligt bra gjord TV-serie, vilka miljöer..... varenda detalj är genomtänkt... :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tips till Kiplon kan vara "Ett gott år" med Russel Crowe. Rik, dryg börsnisse i London ärver gård i *trumvirvel* Provance! ( Sicket unikt grepp! ) En lagom film som är förutsägbar. Snyggt filmat, bra skådisar så det är helt ok. Framförallt är det SOMMAR! :galetglad:

...

Gillar hans häftiga bil! :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till Kiplon kan vara "Ett gott år" med Russel Crowe. Rik, dryg börsnisse i London ärver gård i *trumvirvel* Provance! ( Sicket unikt grepp! ) En lagom film som är förutsägbar. Snyggt filmat, bra skådisar så det är helt ok. Framförallt är det SOMMAR! :galetglad:

...

Gillar hans häftiga bil! :hihihi:

Varning för skorpioner, dock...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Russel Crowe är en bra skådis med många olika strängar på sin lyra :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för skorpioner, dock...

:hihihi: plus elaka pissande hundar och undermåliga sviktbrädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Russel Crowe är en bra skådis med många olika strängar på sin lyra :yeahbaby:

FAst han är högst medioker i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAst han är högst medioker i denna.

Vilket väl huvudpersonen är i till sin privata karaktär, anser jag, så det är spot on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket väl huvudpersonen är i till sin privata karaktär, anser jag, så det är spot on.

Anser att han är lysande i Master and commander och även i Gladiator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför heter det Gladiator. Så speciellt glada verkar de ju inte vara. :shifty:whistle.gif

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser att han är lysande i Master and commander och även i Gladiator.

Jo, visst, självklart, men jag tror att man ofta förbiser att skådespelare emellanåt spelar bra, även om den de spelar inte är så kul eller intressant. Crowe lyckas med konststycket att verka tråkig emellanåt. Ta bara Insider som exempel. Där spelar han väldigt bra, men mannen han spelar är inte så spännande (dock modig och principfast på ett beundransvärt plan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför heter det Gladiator. Så speciellt glada verkar de ju inte vara. :shifty:whistle.gif

Ingen kunde stava till alternativet Ledseniator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst, självklart, men jag tror att man ofta förbiser att skådespelare emellanåt spelar bra, även om den de spelar inte är så kul eller intressant. Crowe lyckas med konststycket att verka tråkig emellanåt. Ta bara Insider som exempel. Där spelar han väldigt bra, men mannen han spelar är inte så spännande (dock modig och principfast på ett beundransvärt plan).

Sen måste man para skådisens egenskaper med rollen. Crowe kanske passar utmärkt som gladiator, men mindre bra som börsnisse som blir kär och byter liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En totalmiss jag minns på direkten är Tommy Lee Jones som pirat i Steven Segall-filmen Under belägring. En medioker film som blir hysteriskt rolig när Tommy dönar in på scenen som pirat. Fungerar INTE! Blir pinsamt komiskt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste man para skådisens egenskaper med rollen. Crowe kanske passar utmärkt som gladiator, men mindre bra som börsnisse som blir kär och byter liv.

Hela den filmen är en lätt fånig feelgoodfilm, så vad är att vänta? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En totalmiss jag minns på direkten är Tommy Lee Jones som pirat i Steven Segall-filmen Under belägring. En medioker film som blir hysteriskt rolig när Tommy dönar in på scenen som pirat. Fungerar INTE! Blir pinsamt komiskt....

Mitt minne av den filmen är ungefär att en playboytjej (jag minns namnet, Erika Eleniak) visade tuttarna. Säger kanske en del om min ålder när filmen släpptes.

 

Varför heter det Gladiator. Så speciellt glada verkar de ju inte vara. :shifty:whistle.gif

Som Axelmannen sa, så funkar inte ledseniator.

Jag har funderat på ett liknande ord. Det verkar ha funnits planer på att skapa militära styrkor som red på älgar. Låter bra om det fungerar, älgar är stora. Men vad ska man kalla truppslaget?

Rider soldaterna häst så heter det kavalleri, (tam)häst heter Equus ferus caballus om man vill vara vetenskaplig och eftersom v och b låter ganska lika så verkar det finnas en koppling mellan kavalleri och caballus.

Älgen är även känd under namnet Alces alces, så truppslaget borde kallas alkeri. Ett truppslag anpassat för fylleslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Axelmannen sa, så funkar inte ledseniator.

Det gamla klassiska ordet “slagskämpe” skulle nog passa bättre - bokstavligen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den filmen är en lätt fånig feelgoodfilm, så vad är att vänta? ;)

Så tänker inte jag. Det finns filmer som är nästan kassa men som lyfter pga av skådisarna. Detta är ingen kass film men varken Crowe eller mästerregissören gör mer än godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tänker inte jag. Det finns filmer som är nästan kassa men som lyfter pga av skådisarna. Detta är ingen kass film men varken Crowe eller mästerregissören gör mer än godkänt.

Vi verkar tala förbi varandra, så jag ger slaget tappt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla klassiska ordet “slagskämpe” skulle nog passa bättre - bokstavligen.

Fast slagskämpe innefattar i princip alla som gillar att ta till nävarna. Gladiator avser en mycket specifik typ av sådan slagskämpe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar tala förbi varandra, så jag ger slaget tappt. :)

Nja.... jag håller på med petimeterdetaljer i brist på annan verksamhet. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast slagskämpe innefattar i princip alla som gillar att ta till nävarna. Gladiator avser en mycket specifik typ av sådan slagskämpe.

Fast gladiator är ett samlingsnamn för ett 20-tal olika specifikt utrustade slagskämpar. Gladiator är ungefär lika specifikt som soldat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...