Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Telly82

Är inte risken att man förmedlar varandras fel och hela tiden litar på att någon annan gjort rätt?

Jo, det är det. Därför skriver man alltid ner källan till uppgiften, så man vet hurpass säker den är.

Tips: Om du söker och inte hittar något så skriv ner var du sökt efter en viss person, alltså vilken kyrkobok du tittat i. Så slipper du leta igenom samma bok en gång till nästa år när du söker samma uppgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Är inte risken att man förmedlar varandras fel och hela tiden litar på att någon annan gjort rätt?

Det är nog därför syrran tipsade om kända namn inom gebitet, sådana som kan och är pålitliga. Det är väl så på alla områden av mänskliga gärningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Usch... Måste börja leta ny bil. Han sa att det bli alldeles för dyrt (läs för många timmar/dagar) att laga. :( Blir till att sätta sig vid Blocket ngn dag och börja sondera lite av vad som finns. Väldigt otajmat. Ingick inte i planen. :glare:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

Usch... Måste börja leta ny bil. Han sa att det bli alldeles för dyrt (läs för många timmar/dagar) att laga. :( Blir till att sätta sig vid Blocket ngn dag och börja sondera lite av vad som finns. Väldigt otajmat. Ingick inte i planen. :glare:

Vad är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Vad är problemet?

Trösklar och bakre hjulhus (vä + hö). Sen är det lite annat också som skall fixas ändå... Men med tanke på vad det skulle kosta, så kommer det rulla iväg en (hel) del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Ajdå då går inte sparpengarna till någon ny mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Ajdå då går inte sparpengarna till någon ny mac

Ja exakt.... Inte för de skulle gå till ngn ny Mac. Den jag har går så bra så (peppar-peppar), men man hade ju kunna köpa ngt annat kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Apropå musiksmak!

Lyssnar på Sommar i P1 och Christian Falk, vilken musik och vilken berättelse. Djupt berörd...

ladda ner alla sommarprogram på en gång så kan du lyssna när du vill

jag brukar ha det på långa tågresor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Ja exakt.... Inte för de skulle gå till ngn ny Mac. Den jag har går så bra så (peppar-peppar), men man hade ju kunna köpa ngt annat kul.

man får inga reservdelar från Apple på 6 år

så börjar din bli 5 år eller äldre är det dags

att titta på andra alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

man får inga reservdelar från Apple på 6 år

så börjar din bli 5 år eller äldre är det dags

att titta på andra alternativ

Min gamla (som fortf rullar på) höll i 12 år. Hoppas den jag har nu klarar sig i a f i 8+. Min är bara 2-2,5år även om modellen är en mid-2010. :crossfingers::yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

Hamnade djupt inne i gästrikeskogarna på loppis igår av ren slump. Åkte på en kaffeskylt som pekade långt in i skogarna från en gammal landsväg. Kaffet var stängt men i granngården hittade vi en hyfsad loppis. Men inget att shoppa förrän ägarens fru kom åkande i en fin 72-ans bubbla så jag deklarerade att jag ville bjuda på den. Det visade sig att den var precis nyinköpt och frun i gården deklarerade glatt att det pris hon ville ha skulle jag aldrig betala.... Så lite kaffe och en bulle och ett samtal senare var vi på väg hemåt. Ett oväntat möte i sommaren rikare. Ett litet steg för mänskligheten och ett litet steg för oss. :hihihi:

Lugn sommar hittills

Borlänge Centrum var ett kapitel för sig... Helger Stänger 15

för de som har bil är det ju en baggis att ta sig till kupolen och Ikea

men jag fick solsting av famla fram där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Nej. man får syna väl, dubbelkollar .

Har ingen procent på hur många av tipsen som är fel, men det stor felprocent, så man får sila och granska.

Jag tycker mig ha märkt det redan. Olika födelsedatum på samma person - var den nu född i april eller september.

Utan att kolla så kan jag gissa att Letesmåla är en by i församlingen Asarum och att det därmed verkar vara samma person. Ibland (oftast?) skriver man bara ner födelseförsamlingen, inte byn inom församlingen. I husförhörsböckerna står (nästan) alltid bara församlingen. För att få byn måste man antingen kolla husförhörsboken för födelseåret, eller (hellre) födelseboken.

Stämmer, Letesmåla ligger nära småländska gränsen i Asarums socken. Jag kommer väl att lära mig mer om de olika källorna med tiden, men just nu är det rätt förvirrande.

Jo, det är det. Därför skriver man alltid ner källan till uppgiften, så man vet hurpass säker den är.

Tips: Om du söker och inte hittar något så skriv ner var du sökt efter en viss person, alltså vilken kyrkobok du tittat i. Så slipper du leta igenom samma bok en gång till nästa år när du söker samma uppgift.

Ja, det finns ju möjlighet till anteckningar på person, det gäller bara att lära sig att använda det.

Det är nog därför syrran tipsade om kända namn inom gebitet, sådana som kan och är pålitliga. Det är väl så på alla områden av mänskliga gärningar.

Jo. Fast den ende som är pålitlig är jag, eller det är åtminstone den ende som jag kan skylla på om det blir fel. Jag kan inte skylla på andra om jag inte är noggrann nog, i det har både Poca och Telly82 rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Retar mig på att jag måste ladda ner Adobe Reader i macbookpron, tycker ju att det räcker bra med Förhandsvisningsprogrammet. Men haken är att jag har 8 sidiga PDF:er som ska skrivas ut som häfte. och det går tamigkattsiken inte med mindre än att jag behövde ladda ner AR. Förhandsvisningsläget medger inte sådana utskrifter.

:ThumbsDown:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Retar mig på att jag måste ladda ner Adobe Reader i macbookpron, tycker ju att det räcker bra med Förhandsvisningsprogrammet. Men haken är att jag har 8 sidiga PDF:er som ska skrivas ut som häfte. och det går tamigkattsiken inte med mindre än att jag behövde ladda ner AR. Förhandsvisningsläget medger inte sådana utskrifter.

Går inte det att ställa i utskriften sen... :fundersam:

post-64246-0-14545000-1406569303_thumb.jpg

+ 2sidigt längre ner sen så man får rätt sidor på rätt sida s a s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

attachicon.gifpdf.jpg

ja, man kan ju tycka det. Men jag får inte till det med rätt sidordning då.

Nu har jag visserligen inte provat att skriva ut, men i visningsfönstret med själva förhandskiken på dokumentet och som på din bild ser ut som nån manual av något slag, så kan jag inte tolka det som annat än att ordningen inte blir rätt.

MEn jag provar just nu att skriva ut från Förhandsvisning så får vi se.

Har väl eg inget emot AR, men retar mig på att behöva ladda ner extraprogram som ska uppdateras i tid och otid och som bara tar plats eg helt i onödan, visserligen "bara" drygt 300 MB, men ändå. Det är en principfråga tycker motvalls Kiplon :totaltgalen:

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Trösklar och bakre hjulhus (vä + hö). Sen är det lite annat också som skall fixas ändå... Men med tanke på vad det skulle kosta, så kommer det rulla iväg en (hel) del.

Nej, är det så mycket rost är det hopplöst. Tråkigt. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

... Jo. Fast den ende som är pålitlig är jag, eller det är åtminstone den ende som jag kan skylla på om det blir fel. Jag kan inte skylla på andra om jag inte är noggrann nog, i det har både Poca och Telly82 rätt.

Helt rätt tänkt. Egentligen borde folk inte ställa frågor om sina Appleprylar i detta forum, och vi som hjälper till, trots att vi sällan får veta tillräckligt, utan mest går på erfarenhet och kompetens, kan ju faktiskt mer stjälpa än hjälpa. Jag tror jag ska be folk att lösa sina problem själva, de måste ändå ytterst ta ansvar för vad de gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

attachicon.gifpdf.jpg

ja, hrm :dumstrut: det går nog, men man måste lära sig det :dumstrut:

Provade dubbelsidigt och två sidor på varje ark, och visst rasslade det ut något som kanske kunde bli ett häfte - om man klipper och klistrar lite, alltså på riktigt. Baksidan upp och ner och framsida som ska vara till höger låg åt vänster osv osv

Orkar inte prova mig fram till rätt inställning, så det får bli AR iaf. Då räcker det att välja Häfte så kommer det ut rätt utan att man behöver tänka.

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Någonting har börjat ticka om min iMac nu - troligen hårddisken. Det börjar väl bli dags att skicka den till återvinningen, jag gör ju nästan allt på min MacBook Pro ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq

Våndas i värmen... sol.gifhot.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Helt rätt tänkt. Egentligen borde folk inte ställa frågor om sina Appleprylar i detta forum, och vi som hjälper till, trots att vi sällan får veta tillräckligt, utan mest går på erfarenhet och kompetens, kan ju faktiskt mer stjälpa än hjälpa. Jag tror jag ska be folk att lösa sina problem själva, de måste ändå ytterst ta ansvar för vad de gör.

Men hur skulle det ha gått för stackars mig då? Där jag satt för några år sedan med en sprillans ny MBA och aldrig knappat på en mac förr? Utan det här forumet så satt jag väl där fortfarande.... rådvill och vilsen. :)

Fast nog kan man väl tycka att många skulle kunna försöka lista ut lite mer än vad de gör ibland. Ibland får man nästan känslan av att det finns dem som inte ens försökt tänka innan de lägger ut frågan. Men de är väl lata, kanske - liksom jag blir i bland när jag ger upp något problem och inte ens orkar försöka lösa det allra enklaste. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ronny

ja 8 sidiga dokument... jag lät tryckeriet sköta det.

de fick wordfilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Men hur skulle det ha gått för stackars mig då? Där jag satt för några år sedan med en sprillans ny MBA och aldrig knappat på en mac förr? Utan det här forumet så satt jag väl där fortfarande.... rådvill och vilsen. :)

Fast nog kan man väl tycka att många skulle kunna försöka lista ut lite mer än vad de gör ibland. Ibland får man nästan känslan av att det finns dem som inte ens försökt tänka innan de lägger ut frågan. Men de är väl lata, kanske - liksom jag blir i bland när jag ger upp något problem och inte ens orkar försöka lösa det allra enklaste. ;)

Äsch, jag var lite ironisk... :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Sant. Men hur kul tycker du det är när någon blir oförskämd för att du har gett ett råd som inte var optimalt och de har gjort något som fick fel effekt? Är det inte minimalt vad man kan kräva av en person som vill ha hjälp här att de har åtminstone basala kunskaper om felsökning själv så att de skall kunna beskriva sina problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

ja 8 sidiga dokument... jag lät tryckeriet sköta det.

de fick wordfilen

jor´å, håller på med korrekturläsning och då vill jag skriva ut och inte bara titta på en skärm. Först vid utskrift så får jag den verkliga känslan för hur det ser ut.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...