Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är du verkligen säker på den dateringen eftersom det är drygt 1000 år före hettiterna förde in järnet i Europa och 2000 år före vår järnålder? Blästerugnarna kom i bruk cirka år 500 fvt, så en datering till det skulle ändå betytt att det var en av de tidigaste järnframställningsplatserna i det som idag är Sverige. 2000 år tidigare än så känns inte rimligt.

Nej, jag skrev så klart fel, det ska vara 2500 år sedan, alltså cirka 500 före Kristus, precis som du anger. Citat:

 

"På platsen finns en mycket gammal järnframställningsplats, bestående av bl a en välbevarad blästerugn, slaggbitar och rostad rödjord. Platsen undersöktes översiktligt arkeologiskt 1993 och kunde genom kol 14-analys av träkol från slaggbitar dateras till övergången mellan brons- och järnålder för cirka 2500 år sedan (Karlsson & Vallén 1998). Det gör det faktiskt till en av Sveriges äldsta kända järnproduktionplatser."

 

Källa (pdf). Bild:

 

post-28798-0-60028200-1400422606_thumb.jpg

 

PS. Jag lovar att begå seppuku vid lämpligt tillfälle efter denna arkeologiska horrör från min sida.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PS. Jag lovar att begå seppuku vid lämpligt tillfälle efter denna arkeologiska horrör från min sida.

Hoppas att du väljer något mer viktigt att utföra seppukun över....... :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska herr och fru Axelman på sjukbesök och höra om behandlingen på sonen har effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du väljer något mer viktigt att utföra seppukun över....... :detvarintejag:

Äsch, jag skojade bara, det verkar så slabbigt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag skojade bara, det verkar så slabbigt... :P

Det gör viss ont också... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skrev så klart fel, det ska vara 2500 år sedan, alltså cirka 500 före Kristus, precis som du anger. Citat:

 

"På platsen finns en mycket gammal järnframställningsplats, bestående av bl a en välbevarad blästerugn, slaggbitar och rostad rödjord. Platsen undersöktes översiktligt arkeologiskt 1993 och kunde genom kol 14-analys av träkol från slaggbitar dateras till övergången mellan brons- och järnålder för cirka 2500 år sedan (Karlsson & Vallén 1998). Det gör det faktiskt till en av Sveriges äldsta kända järnproduktionplatser."

 

Källa (pdf). Bild:

 

attachicon.gifblastfromthepast.jpg

 

PS. Jag lovar att begå seppuku vid lämpligt tillfälle efter denna arkeologiska horrör från min sida.

jag var tvungen att slå upp ordet seppuku, ordet harakiri brukar man ju höra lite oftare.

 

Nåväl, i wikipedia så står det så här, läs sista meningen extra noga. Hu, så gräsligt och är det ens möjligt?

 

Seppuku (切腹, används i skrift) även kallat harakiri (腹切り, används i tal[1]), är en traditionell japansk självmordsmetod, varigenom en samurajav hänsyn till sin heder (jämför bushido) tillfogar sig själv ett djupt knivhugg i magen följt av att en medhjälpare hugger av huvudet med ett svärd.[2]Det var förbehållet män som innehade samurajvärdighet, medan samurajkvinnor sedvanligen stötte en kortare dolk i halsen. Ett av de viktigare syftena med halshuggningen var att dölja den fruktansvärda smärta som medföljer denna procedur, det viktigaste för en samuraj var trots allt att visa mod i döden samt att inte visa smärta eller ångest, något som för de flesta var omöjligt. Seppuku utförs i en speciell ordning. Med den kortawakizashin sprättade samurajen upp sin mage, först vågrätt, sedan lodrätt. Han kunde också få huvudet kapat. Medhjälparen, kaishakunin, stod beredd att hugga in. Kunde man så var det fritt fram att själv skära av sig huvudet.[3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska herr och fru Axelman på sjukbesök och höra om behandlingen på sonen har effekt.

Hoppas det gick bra med honom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var tvungen att slå upp ordet seppuku, ordet harakiri brukar man ju höra lite oftare. ...

Det är just för att seppuku är skriftspråk och harakiri talspråk, för samma fenomen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det gick bra med honom ;)

Han mår bra men plättarna är väck... så vi fåla ta fram plättlagggen och steka på några. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han mår bra men plättarna är väck... så vi fåla ta fram plättlagggen och steka på några. ;)

Skönt att höra... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vädret såg bra ut för lite bilvård i form av polering idag, dvs inte för varmt samt mulet men vädergudarna ändrade snabbt på förutsättningarna när bilen precis hade blivit noggrant avtorkad efter föregående tvättning så det blev snabb reträtt till svärfars garage några km längre bort och ny noggrant utförd torkning samt blåsa torrt i alla skrymslen och lister så det gick att polera.

 

Men jag blev väldigt nöjd med slutresultatet. Vilken skillnad det är på att inte använda konsumentprodukter från närmaste mack/tillbehörsfirma. Hade investerat i trissor och polish avsedd för "proffsbruk".

IMG_1586.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han mår bra men plättarna är väck... så vi fåla ta fram plättlagggen och steka på några. ;)

Gôtt att det är bättre. :crossfingers::yeahbaby:

 

Vädret såg bra ut för lite bilvård i form av polering idag, dvs inte för varmt samt mulet men vädergudarna ändrade snabbt på förutsättningarna när bilen precis hade blivit noggrant avtorkad efter föregående tvättning så det blev snabb reträtt till svärfars garage några km längre bort och ny noggrant utförd torkning samt blåsa torrt i alla skrymslen och lister så det gick att polera.

 

Men jag blev väldigt nöjd med slutresultatet. Vilken skillnad det är på att inte använda konsumentprodukter från närmaste mack/tillbehörsfirma. Hade investerat i trissor och polish avsedd för "proffsbruk".

IMG_1586.JPG

Jag det är stor skillnad på grejjerna. Blev ju riktigt bra ut det där. :yeahbaby:

 

- - -

 

Såg just ett kul tweet. Är tydligen inte bara Apple (Maps) som levererar annorlunda bilder. Google Earth gör sitt bästa för att inte vara sämre. :shifty: Alien-teorin om pyramiderna kanske stämmer trots allt. ^_^

 

Bn1gJeECQAIixSH.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"På platsen finns en mycket gammal järnframställningsplats, ...

 

// ... //

 

... horrör

Horrör? :blink: Av järn gör man väl ändå järnrör? ^_^:totaltgalen:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Slurp :kaffe: aaahhh.... :P

 

Känner mig förtjänt av en kopp eller två såhär på kvällskvisten efter dagens jobb.

 

Sen ska jag skriva till Polisen och överklaga en anmälan :byrakrat: som jag har fått av grannen som har ett horn i sidan till oss. Dels har hon anmält för att hennes höns är försvunna och anklagar vår hund och sen har hon anmält för att hennes barnbarn (10-11 år) stack ner näven och fick en rispa när deras och min hund rykt ihop, fastän ingen vet vilken av hundarna som "bet" :chockadskeptisk: Sen att man aldrig ska sticka ner nävarna mellan två arga hundar hör inte hit, tydligen....

 

Angående hönsen så betalar jag gärna, om hon kunde visa några bitna höns, hon återkom aldrig. Vi tillfälle nummer två så tog hon hunden till djursjukhuset för att den fått ett märke på sitt öra, veterinären besiktigade den UA men jag fick ju så snällt betala. Fastän vilken som helst kunde se att det var inget fel med deras hund mer än att den var sönderstressad när tanten kom springande med den i famnen och skrek om att den var "skadad", strax efter att min dotter skärrad kommit in med vår hund. Visserligen hade hon slitet sig från tösen när de rök ihop, men som jag sa till grannen, att hunden var i alla fall kopplad :elaktflin:

 

Sen att deras höns och hundar vid flera tillfällen ränner på vår tomt eller att deras hundar springer över gatan och gör utfall mot min hund när man går förbi spelar tydligen ingen roll... Fick via veterinärprotokollet veta att deras tik och min är lika gamla och två tikar i samma ålder som ogillar varandra är lika "världskrig" hundar imellan.

 

Första anmälan blev nerlagd per automatik "om inget mer inträffar" så nu hotar de med att ta/avliva hunden om det sker något mer. Så nu ska här författas.... Det som förvånar mig är att man tydligen kan polisanmäla "vad som helst" och polisen ringer inte ens för att dubbelkolla med den som blivit anmäld...

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tröttnat på Royal Gala, och de andra kända äppelsorterna, men fick ett infall och köpte ett äpple som heter Kanzi (detta råkade vara odlat i Danmark). Det såg friskt och aptitligt ut, men vad bättre är, det smakar helt fantastiskt! Rekommenderas. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt att det är bättre. :crossfingers::yeahbaby:

 

Nej, det är inte bättre. Han mår bra och har mått bra så det påverkar inte honom. Men han har fortfarande omätbara nivåer av blodplättar. En frisk man ska ha 150-300 plättar per "lagg". Man kan leva med 50 men ska inte vara under 20. Han har mindre än 5 vilket är omätbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhh.... :P

 

Känner mig förtjänt av en kopp eller två såhär på kvällskvisten efter dagens jobb.

 

Sen ska jag skriva till Polisen och överklaga en anmälan info%20(31).gif som jag har fått av grannen som har ett horn i sidan till oss. Dels har hon anmält för att hennes höns är försvunna och anklagar vår hund och sen har hon anmält för att hennes barnbarn (10-11 år) stack ner näven och fick en rispa när deras och min hund rykt ihop, fastän ingen vet vilken av hundarna som "bet" :chockadskeptisk: Sen att man aldrig ska sticka ner nävarna mellan två arga hundar hör inte hit, tydligen....

 

Angående hönsen så betalar jag gärna, om hon kunde visa några bitna höns, hon återkom aldrig. Vi tillfälle nummer två så tog hon hunden till djursjukhuset för att den fått ett märke på sitt öra, veterinären besiktigade den UA men jag fick ju så snällt betala. Fastän vilken som helst kunde se att det var inget fel med deras hund mer än att den var sönderstressad när tanten kom springande med den i famnen och skrek om att den var "skadad", strax efter att min dotter skärrad kommit in med vår hund. Visserligen hade hon slitet sig från tösen när de rök ihop, men som jag sa till grannen, att hunden var i alla fall kopplad :elaktflin:

 

Sen att deras höns och hundar vid flera tillfällen ränner på vår tomt eller att deras hundar springer över gatan och gör utfall mot min hund när man går förbi spelar tydligen ingen roll... Fick via veterinärprotokollet veta att deras tik och min är lika gamla och två tikar i samma ålder som ogillar varandra är lika "världskrig" hundar imellan.

 

Första anmälan blev nerlagd per automatik "om inget mer inträffar" så nu hotar de med att ta/avliva hunden om det sker något mer. Så nu ska här författas.... Det som förvånar mig är att man tydligen kan polisanmäla "vad som helst" och polisen ringer inte ens för att dubbelkolla med den som blivit anmäld...

Usch, vad jobbigt. Kanske läge att ta en pratstund med Harry Haffa? bara berätta vad man känner och lite hur hon är. Hoppas det löser sig. :crossfingers:

 

Jag hade tröttnat på Royal Gala, och de andra kända äppelsorterna, men fick ett infall och köpte ett äpple som heter Kanzi (detta råkade vara odlat i Danmark). Det såg friskt och aptitligt ut, men vad bättre är, det smakar helt fantastiskt! Rekommenderas. :yeahbaby:

Har också hittat en favoritsort. Braeburn. Gudomligt goda. Och så saftiga, är som att “äta” nypressad äppelmust. Brukar inte gilla röda äpplen så jättemkt - det finns ngt mjöligt över dem (de flesta), men dessa är fanstastiskt friska och spänstiga i köttet, och med både söt och frisk smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte bättre. Han mår bra och har mått bra så det påverkar inte honom. Men han har fortfarande omätbara nivåer av blodplättar. En frisk man ska ha 150-300 plättar per "lagg". Man kan leva med 50 men ska inte vara under 20. Han har mindre än 5 vilket är omätbart.

Aah... Ajdå. Jag menade bättre som i att prickarna var i a f borta. Tolkade det som en förändring, till det bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aah... Ajdå. Jag menade bättre som i att prickarna var i a f borta. Tolkade det som en förändring, till det bättre.

Det är flera prickar nu än i går. Men det är en naturlig utveckling av läget. Det gäller att han håller sig horisontell så att trycket inte blir för högt på nedre delen av kroppen så blodkärl brister i onödan. Fotade benen med frugans iPhone som är riktigt prickiga. Ska se om jag kan få in dem i forumet. Fotona, inte benen....

...

Mamma och pappa Axelman är naturligtvis oroliga för man vill inte att minstingen ska ligga på sjukan. Minstingen 22 år 1,90 lång som tar 120 kg i bänkpress.... :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har också hittat en favoritsort. Braeburn. Gudomligt goda. Och så saftiga, är som att “äta” nypressad äppelmust. Brukar inte gilla röda äpplen så jättemkt - det finns ngt mjöligt över dem (de flesta), men dessa är fanstastiskt friska och spänstiga i köttet, och med både söt och frisk smak.

Lustigt, Kanzi är en hybrid mellan Gala och Braeburn. Kanzi är inte mjölig heller, jag gillar heller inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intensitet är nyckeln till framsteg. Lååångsamma rörelser. Fokus på korrekt utförande snarare än antal. Känner mig lite mörbultad men samtidigt nöjd med mina framsteg.

http://hindusquats.hubpages.com/hub/Indian-Wrestling-Exercises

 

post-5952-0-31731900-1400441066_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Intensitet är nyckeln till framsteg. Lååångsamma rörelser. Fokus på korrekt utförande snarare än antal. Känner mig lite mörbultad men samtidigt nöjd med mina framsteg.

 

http://hindusquats.hubpages.com/hub/Indian-Wrestling-Exercises

 

Surya Namaskar.jpg

Nästan samma för mig ikväll. 1,5 timme ashtanga. Mör i kroppen på ett bra sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

1 och 12 klarar jag lätt! :)

Det är de viktigaste ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, Kanzi är en hybrid mellan Gala och Braeburn. Kanzi är inte mjölig heller, jag gillar heller inte det.

Jaha, är det det. Och jag läste just att Braeburn i sin tur är en korsning av “Granny Smith and Lady Hamilton”. Är väl därför de är så saftiga, fasta och fina i köttet. Men Braeburn verkar är inte vara lika röda som dina. (»»).

 

Kul. Skall se om jag kan hitta den där Kanzi och sen prova jämföra. Braeburn har jag bara sett på Lidl - ingen annan stans. Brukar finnas i påsar om 1/2/2,5kg.

 

1 och 12 klarar jag lätt! :)

2 och 11 gör man rätt ofta, sittandes ^_^, när man sträcker på sig i sin datorstol. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...