Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Svinkall nordan idag, tröja på när jag var ute kl 10 med NCC för att räkna på att asfaltera våran väg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan istappar på solfångarna som ändå dundrar in värme med full kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fjol stod solvärmen för nästan 50% av värme och varmvatten på årsbasis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fjol stod solvärmen för nästan 50% av värme och varmvatten på årsbasis.

Fantastiskt! Tänk om alla gjorde lika. Undrar hur många kärnkraftverk vi kan stänga av då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan istappar på solfångarna som ändå dundrar in värme med full kraft.

 

 

Fantastiskt! Tänk om alla gjorde lika. Undrar hur många kärnkraftverk vi kan stänga av då.

Här kör vi med sol-el, till en del iaf... ja, vi har inte egen solpanel på taket men däremot andelar i en solelsförening.

 

Fast jag har en kompis som kör med egen solel, paneler på lagårdstaket. Fast fråga mig inte om tekniska fakta om det för sånt kan jag inte. Men många studiebesök har han som vill kika på hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Här kör vi med sol-el, till en del iaf... ja, vi har inte egen solpanel på taket men däremot andelar i en solelsförening.

 

Fast jag har en kompis som kör med egen solel, paneler på lagårdstaket. Fast fråga mig inte om tekniska fakta om det för sånt kan jag inte. Men många studiebesök har han som vill kika på hur det fungerar.

Jag bor i ett avlångt tvåvåningshyreshus med ena takvinkeln mot söder. Ifjol lades taket om med tjusigt glaserat tegel, och alla hushåll fick egna elvarmvattenberedare. Samma hyresvärd har byggt passivhus som det skryts om och det kommer folk på studiebesök. Hit kommer de inte. Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt! Tänk om alla gjorde lika. Undrar hur många kärnkraftverk vi kan stänga av då.

Problemet är att effektbehovet kvarstår även om mängden energi över tid minskar. När det är -30 i januari behöver jag lika mycket effekt vare sig jag har solfångare eller inte. Men halverar jag min förbrukning halveras mängden uran som behövs. ( OM vi leker med tanken att jag använder bara kärnkraft ) Jag har gjort ett grönt energival så min el ska komma från vind och vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart är det dags

 

post-113-0-65357500-1398349532_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Redan där :)

 

Kycklingburgare idag. Listan i mitt hus har mannen under varje punkt, ibland händer det att kvinnan dukar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fixar i trädgården och gör nytta av en gammal kompost som ska avvecklas genom att flytta innehållet till några pallkragar där vi tänkte sätta jordgubbar.

 

Husets förre ägare var en ingenjör inom plastteknik som inte var helt oblyg kring sin egna förträfflighet som "uppfinnare". Till uppfinningarna hör bl.a. eldosor fyllda med förpackningsemballage, svart eltejp istället för målarfärg på dörrfoder samt upp och ned vända rullgardiner.

 

I komposten har jag hittat allt möjligt och kunnat se hur pass nedbrytbart olika materiell är. Plast och metall t.ex. bryts ner ganska långsamt. Tennisbollar funkar däremot helt ok om man har tid att vänta 10-15 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan istappar på solfångarna som ändå dundrar in värme med full kraft.

usch ja det var inte alls roligt, skönt att det blir över 10 strecket från och med fredag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Sverige och försvaret. Cyklade förbi det här ikväll. Levererad utrustning intill en fast installation. Så diskret. Så skyddat. Så... idiotiskt! :chockadskeptisk:

 

post-28798-0-21607700-1398360875_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Sverige och försvaret. Cyklade förbi det här ikväll. Levererad utrustning intill en fast installation. Så diskret. Så skyddat. Så... idiotiskt! :chockadskeptisk:

 

attachicon.gifpallar.jpg

Det ser ut som ett par gamla PC från 80-talet (till höger)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ett par gamla PC från 80-talet (till höger)

Ja, med tanke på besparingarna på försvaret kan du nog ha rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlursuttaget fungerar utmärkt när jag lyssnar på musik med min "handsfree" men telefonsamtalen hörs inte alls. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med tanke på besparingarna på försvaret kan du nog ha rätt.

Med en ordentlig pakethållare/korg kunde du väl fått med dig hem ett gäng (nya blivande Linuxburkar). :D^_^:totaltgalen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlursuttaget fungerar utmärkt när jag lyssnar på musik med min "handsfree" men telefonsamtalen hörs inte alls. Konstigt.

Gäller det Iphone? Försvinner ljudet, eller går det ut i luren? Under samtal kanske man måste välja handsfree?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det Iphone? Försvinner ljudet, eller går det ut i luren? Under samtal kanske man måste välja handsfree?

Den bara slutade att fungera och jg har aldrig behövt välja nåt förut. Nej tyvärr tror jag att det handlar om att man inte kan räkna med längre livslängd på telefonen. Kanske dags att byta upp mig till en iphone 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fjol stod solvärmen för nästan 50% av värme och varmvatten på årsbasis.

Problemet är väl att du kan få mer värme än du behöver viss tid på sommaren och att du behöver mer än du får på vintern. Har du funderat på att bygga om källaren till en enorm termos? (Jag läste för kanske tio år sedan om något försök med termos för motorer, jag har för mig att tanken var ungefär att när motorn stängs av så pumpas en stor del av oljan (eller kylvattnet?) över till en intilliggande termos och pumpas sedan tillbaka vid start. Slipp kallstart trots en natt med -20° eller något liknande.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bara slutade att fungera och jg har aldrig behövt välja nåt förut. Nej tyvärr tror jag att det handlar om att man inte kan räkna med längre livslängd på telefonen. Kanske dags att byta upp mig till en iphone 4.

Aha, det var ju tråkigt. Jag och mikaellq köpte oss varsin Motorola Moto G och är mycket nöjda. Kostar lite drygt 1500. Hållbar med stor och bra skärm. Fast det är senaste Android, förstås, det vill du kanske inte ha.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...