Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

sitter längst bak i en stor sal full med folk på ett möte som inte alls kräver min aktiva medverkan. ;)

 

 

Förmiddagen gick åt till att rensa postlådorna, det kändes dock värdefullt :)

 

Nu efter lunch kom en kille och satte sig bredvid mig med sin PC, han undrade över lösenordet till det trådlösa nätverket vilket han fick av mig. Det var för ca en halvtimme sedan. Han har fortfarande inte kommit ut på nätet. "Please do not power off or unplug your machine. Installing uppdate 1 of 4" pågår.

Stackar´n :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Sätt på den en sele och koppla den. Gå en promenad med den. Plocka upp skitarna efter den. Ta med den in efteråt. Fungerar det med en hund så fungerar det med en katt. Det är inte svårare, och det ligger inte i kattens natur att skita på barnens lekplatser.

Hur har du kommit fram till att det går att lära katter dessa saker bara för att det går att lära hundar det?

 

Gäller det alla djur, inte bara katter? Eller bara däggdjur? Vart går gränserna? Upplys mig!

 

Förstår att alla inte gillar katter och att man kan ifrågasätta hur de tycks ha dispens för att bete sig hur som helst. Men att jämföra katter och hundar och deras förmåga att ta till sig dressyr tror jag inte är lösningen. Diskussionen om vart djuren skiter är också rätt svår. Jag behöver aldrig gå mer än några hundra meter för att hitta hundbajs som ägarn inte plockat upp...

 

Personligen tror jag att likheten mellan katter och hundar ligger i att ägarna är den absolut största orsaken till de problem som finns.

 

Tyvärr finns det ju lösspringande katter. Misstänker man att en katt är ägarlös så ska man kontakta kommunen så att de skickar ut folk och avlivar den. De blir fort fler och lever rätt tragiska liv i det vilda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kommit fram till att det går att lära katter dessa saker bara för att det går att lära hundar det?

 

Gäller det alla djur, inte bara katter? Eller bara däggdjur? Vart går gränserna? Upplys mig!

 

Förstår att alla inte gillar katter och att man kan ifrågasätta hur de tycks ha dispens för att bete sig hur som helst. Men att jämföra katter och hundar och deras förmåga att ta till sig dressyr tror jag inte är lösningen. Diskussionen om vart djuren skiter är också rätt svår. Jag behöver aldrig gå mer än några hundra meter för att hitta hundbajs som ägarn inte plockat upp...

 

Personligen tror jag att likheten mellan katter och hundar ligger i att ägarna är den absolut största orsaken till de problem som finns.

 

Tyvärr finns det ju lösspringande katter. Misstänker man att en katt är ägarlös så ska man kontakta kommunen så att de skickar ut folk och avlivar den. De blir fort fler och lever rätt tragiska liv i det vilda.

Man behöver inte lära en katt att gå i koppel, det räcker att man lär kattföraren att koppla katten. Samma sak gäller med guldfiskar, man ser till att den inte smiter bara för att den kommer ut och får simma i en sjö.

 

Själv plockar jag inte alltid upp hundbajs. Ute i skogen tar jag en pinne och puttar in det i ett buskage vid behov så man slipper trampa i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag var tvungen att koppla min katt och gå ut med den varje gång den vill och behöver gå ut, då skulle jag inte ha katt. En katt behöver vara fri, och få leva ett gott kattliv. Det är livet på en pinne för en katt, få komma in och bli lite kelad och älskad och få äta lite gott i sin matskål. Och sen få gå ut igen...

 

Nu bor vi ju så att vi har mycket snår, ris och gömställen utanför vår trädgård. Alla våra katter vi haft genom åren har fullkomligt älskat den jaktmarken.

Vår ytterdörr står verkligen mer eller mindre öppen hela somrarna, då vi har vår entre ut mot trädgården och baksidan av huset mot gatan.

 

Så tänker jag, sedan vet jag också de som alltid har katten inomhus och som har katten som innekatt. Det verkar också funka bra.

 

Skulle väldigt gärna också ha en hund, men det skulle inte funka något vidare och jag skulle ständigt ha dåligt samvete för att jag försummade den. Katten däremot, kan jag älska och kela med när jag vill. Och däremellan så klarar hon sig utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter längst bak i en stor sal full med folk på ett möte som inte alls kräver min aktiva medverkan. ;)

 

 

Förmiddagen gick åt till att rensa postlådorna, det kändes dock värdefullt :)

 

Nu efter lunch kom en kille och satte sig bredvid mig med sin PC, han undrade över lösenordet till det trådlösa nätverket vilket han fick av mig. Det var för ca en halvtimme sedan. Han har fortfarande inte kommit ut på nätet. "Please do not power off or unplug your machine. Installing uppdate 1 of 4" pågår.

Stackar´n :whistling:

fortsättning följer....

 

nu försöker han tvångsavsluta alltihop, och det verkar inte gå något vidare. så han kopplade loss batteriet så han kunde starta om datorn. Men hans dator vill inte känna av något som helst nätverk. Felsökning pågår, men det verkar vara svårt.... Börjar fundera på om jag kan hjälpa honom på något sätt ;)

Men men... bäst att inte vara så kaxig, nästa gång är det kanske jag som inte får fart på min dator... :armskeptisk::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man behöver inte lära en katt att gå i koppel, det räcker att man lär kattföraren att koppla katten. Samma sak gäller med guldfiskar, man ser till att den inte smiter bara för att den kommer ut och får simma i en sjö.

 

Själv plockar jag inte alltid upp hundbajs. Ute i skogen tar jag en pinne och puttar in det i ett buskage vid behov så man slipper trampa i det.

Det finns gott om argument från alla sidor i detta. Men det är nog svårt att få samsyn.

 

Vad man däremot kan göra är att själv välja hur stort problem man vill göra detta med hund och katt -skit till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fortsättning följer....

 

nu försöker han tvångsavsluta alltihop, och det verkar inte gå något vidare. så han kopplade loss batteriet så han kunde starta om datorn. Men hans dator vill inte känna av något som helst nätverk. Felsökning pågår, men det verkar vara svårt.... Börjar fundera på om jag kan hjälpa honom på något sätt ;)

Men men... bäst att inte vara så kaxig, nästa gång är det kanske jag som inte får fart på min dator... :armskeptisk::)

YES, äntligen. nu är han uppkopplad! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara tillfälligt.

 

 

Eller ett virus.

ja, det verkar lite problematiskt det där, instabilt liksom.

 

post-67957-0-51058500-1398255729_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"om jag var tvungen att koppla min hund och gå ut med den varje gång den vill och behöver gå ut, då skulle jag inte ha hund. En hund behöver vara fri, och få leva ett gott hundliv. Det är livet på en pinne för en hund, få komma in och bli lite kelad och älskad och få äta lite gott i sin matskål. Och sen få gå ut igen..."

 

Det håller inte.

skojar du? Menar du allvar så blir jag oroad, verkligen! En katt är inte en hund.

 

Tror man det så är man möjligen en hundvän men knappast inte djurvän!

 

Avslutar nu denna katt-hunddiskussion innan jag blir riktigt arg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En katt är beroende av samma omsorg som en hund. En katts frihetsbehov är inte heller större eller annorlunda än en hunds annat än i den populära myten om "den ensamme jägaren". Fråga ett katthem. Jag har dessutom haft katt. Det var ingen större skillnad. Den var ungefär lika beroende av mig som min hund.

En katt är mer autonom och självständig än en hund, men klarar sig välidigt dåligt utan sina "betjänter". T-shirten "sums it up..."

 

cat_servant_dog_daddy_t_shirt-rddc65c13e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En katt är beroende av samma omsorg som en hund. En katts frihetsbehov är inte heller större eller annorlunda än en hunds annat än i den populära myten om "den ensamme jägaren". Fråga ett katthem.

min nuvarande katt kommer från ett sådant ställe! Försök inte förklara för mig hur en katt fungerar för det verkar du inte riktigt veta.

Däremot vet jag hur otrygg vår katt var de första månaderna hemma hos oss, hur vi med lock och pock fick henne att våga gå ut och klösa klorna på äppelträdet, rädd och ängslig så låg hon och vilade undangömd under soffan så ingen kunde se henne. Trots att dörren var öppen så vågade hon inte gå ut. Pälsen var matt och tunn och hon hårade något förskräckligt.

 

Nu älskar hon att vara utomhus i timmar, kommer in med svansen i vädret och älskar att bli kelad och älskad. Pälsen glänser och är så tjock så man undrar hur hon kommer att klara av värmen i sommar. Hon är trygg, glad, pigg och rätt som det är så kommer hon med en fågel eller en mus i munnen.

 

Hon kom från ett hem som hon blev utslängd från, ensam och övergiven utomhus i smällkalla vintern så blev hon till slut räddad från någon vänlig kattsjäl som tog henne till katthemmet.

 

Förklara inte för mig vad en katt behöver och hur man tar hand om en sådan, är du snäll! För det går inte att tänka hund, när man diskuterar katt.

 

End of discussion! :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutar nu denna katt-hunddiskussion innan jag blir riktigt arg.

Och när Kiplon blir arg, då blir hon kattastrofalt arg *. ^_^:totaltgalen:

 

* Mjau, med mååånga skånska R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när Kiplon blir arg, då blir hon kattastrofalt arg *. ^_^:totaltgalen:

 

* Mjau, med mååånga skånska R

ja, dessutom är hon ooooootroligt långsint :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror med familj hade katt. När den var ute hade den alltid koppel. Den blev 18 år.

Min före detta kollega är kattuppfödare. Alla hennes katter är innekatter. När de går ut har de koppel. De mår jättebra (katterna alltså).

 

Min granne har haft ett antal utekatter. Många har blivit påkörda, en del har bara försvunnit. Den äldsta blev väl bara 13-14 år.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, dessutom är hon ooooootroligt långsint :totaltgalen:

CATFIGHT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget djur det är naturligt för att gå i koppel eller stå bunden. Det är vi som har hittat på det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, dessutom är hon ooooootroligt långsint :totaltgalen:

CATFIGHT!!

Undertiden, ngnstans i Sverige. Kiplon förbereder sig... ^_^

 

tumblr_mf1hzk7gBp1rg61yvo1_400.gif

 

:hihihi:

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget djur det är naturligt för att gå i koppel eller stå bunden. Det är vi som har hittat på det.

+

 

äntligen någon som tycker som jag, började känna mig ensam i tråden...

:kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undertiden, ngnstans i Sverige. Kiplon förbereder sig... ^_^

 

tumblr_mf1hzk7gBp1rg61yvo1_400.gif

 

:hihihi:

den sparar jag ner, kan vara bra å ha ;)

 

rätt lik mig faktiskt :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är lugnt..... :whistling:

 

cat_mouse_animated1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

killer-cat-o.gif

den var ju ännu mer lik mig :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...