Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Solfångarna har gått för högtryck i några dagar nu. Det bombar in hetvatten i ackumulatorn!!! :galetglad:

vad kul!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis alla Göteborgare... Såg att ni har namnsdag idag. :ThumbsUp:

cake.png

 

- - -

 

Sov illa vaknade efter 3-4 timmar och kunde inte somna om. Skall nog försöka ta mig en liten lur. :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Sov illa vaknade efter 3-4 timmar och kunde inte somna om. Skall nog försöka ta mig en liten lur. :nanakudde:

Det måste ha varit gårdagens chock med först bensinkortet och sedan Ica-kortet! Sussa sött! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter i en telefonkö till en support och kan inte annat.... hå hå ja ja ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis. Ta det som en stund av meditation.

ja, det gör jag, nu har de skickat åtgärdslänkar på mailen så nu är det bara att sätta igång.

Klafsar med stora skrivaren som inte vill skriva ut snygga färger längre, mellan varven skurar jag altanen inför sommaren så det är inte direkt synd om mig :)

 

bara jag får skit... jag menar skrivaren, att göra bra jobb sen så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka det med fax i stället. Det gäller att ligga i framkant tekniskt.

:hihihi:

Okej, jag hänger inte med riktigt..... om du faxar så måste jag ju göra det åsså, jag vill ju också hänga med... såklart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka det med fax i stället. Det gäller att ligga i framkant tekniskt.

Tänk om Kriminalvården hade varit så teknisk...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jobbar med härskartekniker - märkligt hur svårt det är att finna vilka nio härskartekniker Ingjald Nissen presenterade 1945. Varje försök att finna upplysning om dem landar i hur Bertil Ås skar ner dem 1976. Man undrar varför.

"Uttrycket är ursprungligen myntat av den norska psykologen och filosofen Ingjald Nissen (1945). Nissens ursprungliga nio härskartekniker populariserades under sjuttiotalet och skars ned till fem av den norska socialpsykologen Berit Ås."

Men, vilka var det då, och varför skar hon ner dem från nio till fem?

 

Här finns en pdf som på sidan 79 tar upp saken. Där står på sidan 80: "Det er vanskelig å finne én presis definisjon av begrepet hersketeknikk i Nissens bøker. Tvert imot forandrer det seg over tid."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till sommardäck nyss och svetten sprutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen , jag har tagit bilder på blåsippor idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen , jag har tagit bilder på blåsippor idag

Igår eller förrgår på berget.

 

post-5952-0-90401100-1398183252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till sommardäck nyss och svetten sprutar.

ur däcken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jobbar med härskartekniker - märkligt hur svårt det är att finna vilka nio härskartekniker Ingjald Nissen presenterade 1945. Varje försök att finna upplysning om dem landar i hur Bertil Ås skar ner dem 1976. Man undrar varför.

 

"Uttrycket är ursprungligen myntat av den norska psykologen och filosofen Ingjald Nissen (1945). Nissens ursprungliga nio härskartekniker populariserades under sjuttiotalet och skars ned till fem av den norska socialpsykologen Berit Ås."

 

Men, vilka var det då, och varför skar hon ner dem från nio till fem?

Här finns en lista och en jämförelse mellan Nissens och Ås definitioner:

 

http://www.friwiki.info/hersketeknikker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, intressant, det tar jag med mig till morgondagens arbete.

 

Och, det var väl en freudiansk felstavning av mig i första stycket när jag gav Berit Ås helt plötsligt namnet Bertil Ås. Nej, det var inte bruk av en härskarteknik, det står Berit i stycket efter, och jag vet mycket väl att hon heter Berit Ås - jag reagerade inte på det förrän någon påpekade det. Kan man bli dyslektiker när man är i sextioårsåldern?

Mycket subtil härskarteknik. Hade du skrivit Bertil två gånger hade det framstått som klumpigt. Men nu skapade du osäkerhet kring namnet, vilket till sist faller tillbaka på den kvinnliga parten, om inte på Ås i synnerhet, så på kvinnan i allmänhet; och det är i allmänhet de som ska behärskas! Du kan använda ditt inlägg i morgondagens arbete som ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårstjärna (Chionodoxa), inte blåsippor.

Fotot avbildar blåstjärnor, Scilla siberica. Vårstjärnor har ljust blomcentrum och gula ståndare. Se bild nedan. De är nära släkt (förs ibland båda till familjen Scilla).

 

post-28798-0-74313800-1398188437_thumb.jpg

 

(Edit: Ronny kan för all del ha tagit bild på blåsippor, det vet vi inte)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotot avbildar blåstjärnor, Scilla siberica. Vårstjärnor har ljust blomcentrum och gula ståndare. Se bild nedan. De är nära släkt (förs ibland båda till familjen Scilla).

 

attachicon.gifstars.jpg

 

(Edit: Ronny kan för all del ha tagit bild på blåsippor, det vet vi inte)

bra att du påminde om att jag skall lägga upp dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översta bilden är också scilla. Nedersta bilden är blåsippa.

På datorn är blåstjärnan till vänster och blåsippan till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hör scilla kallas annat än scilla. Är blåstjärna dialektalt?

När jag var barn fick jag lära mig av min ursprungligen skånska mamma att såväl vårstjärnor som blåstjärnor hette scilla. Blåstjärna är inte dialektalt, utan mer, öh, amatörbotaniskt? Som just varande amatörbotaniker säger jag inte scilla eftersom det syftar på ett familjenamn av flera arter, där man med scilla vanligtvis avser Scilla siberica, rysk blåstjärna. I Norden har vi faktiskt en inhemsk blåstjärna, norsk blåstjärna, Scilla verna. Den växer på några platser utmed Norges södra västkust och på Färöarna. Andra introducerade arter inom familjen Scilla finns också. I mina trakter, Borås, ser man inte sällan persisk blåstjärna, Scilla mischtschenkoana. Den är mer vit än blå. Se bild (tagen av mig på Krokshallsberget inne i Borås i slutet av mars 2012).

 

post-28798-0-37959700-1398193229_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotot avbildar blåstjärnor, Scilla siberica. Vårstjärnor har ljust blomcentrum och gula ståndare. Se bild nedan. De är nära släkt (förs ibland båda till familjen Scilla).

 

attachicon.gifstars.jpg

 

(Edit: Ronny kan för all del ha tagit bild på blåsippor, det vet vi inte)

:ThumbsUp: ah, var inte helt fel ute i allafall, skulle förstorat upp bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är sant.. men det dyker upp delade varningar på Facebook

 

 

post-113-0-04887200-1398194183_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...