Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Olika falla ödets lotter!

känner med er som av olika anledningar inte orkar eller kan förvärvsarbeta.

 

Själv har jag periodvis alldeles för mycket för mig och skulle inte alls ha något emot att bara ta ledigt och bara vara några dagar.

Jag tar mig rätten att klaga på sega arbetsdatorer, tråkiga byråkratiska rutiner, på att jag är trött när jag skriver något här i tråden sent om kvällen.

 

Samtidigt tänker jag att de som inte kan ha det så, kanske tycker att det är höjden av oförskämdhet, bortskämdhet och divafasoner att klaga när man som jag har alla möjligheter att känna meningsfullhet, självtillfredsställelse och att vara behövd av många.

 

Ska jag känna dåligt samvete?

 

jag gör det, inte desto mindre behöver jag få gnälla, sucka och ondgöra mig över det som präglar min tillvaro, även om jag i det stora hela är nöjd över den.

 

Hur man upplever och känner saker och ting är ju något som man själv upplever och den upplevelsen blir ju inte annorlunda för en människa även om det alltid är andra som har det på något annat vis som graderingsvis är så mycket värre - eller bättre. Går det att gradera människors olycka eller lycka?

 

Tänker på alla katastrofer ute i världen där folk dör, det slås upp stort i media och "världen angår oss". Men alla de som mister sin nära eller kära så är det precis lika svårt, men det kommer aldrig att stå en rad om det i en tidning. Det går inte att jämföra olika saker och avgöra vad som är svårast, störst eller värst.

 

Tråden är på något sätt ett andningshål för mig, där jag kan skriva om något som hjärtat är fullt av - exv en j-gt seg dator en morgon på jobbet.

 

Men nu dags å :nattinatti: efter en lååååång dag! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika falla ödets lotter!

känner med er som av olika anledningar inte orkar eller kan förvärvsarbeta.

 

Själv har jag periodvis alldeles för mycket för mig och skulle inte alls ha något emot att bara ta ledigt och bara vara några dagar.

Jag tar mig rätten att klaga på sega arbetsdatorer, tråkiga byråkratiska rutiner, på att jag är trött när jag skriver något här i tråden sent om kvällen.

 

Samtidigt tänker jag att de som inte kan ha det så, kanske tycker att det är höjden av oförskämdhet, bortskämdhet och divafasoner att klaga när man som jag har alla möjligheter att känna meningsfullhet, självtillfredsställelse och att vara behövd av många.

 

Ska jag känna dåligt samvete?

 

jag gör det, inte desto mindre behöver jag få gnälla, sucka och ondgöra mig över det som präglar min tillvaro, även om jag i det stora hela är nöjd över den.

 

Hur man upplever och känner saker och ting är ju något som man själv upplever och den upplevelsen blir ju inte annorlunda för en människa även om det alltid är andra som har det på något annat vis som graderingsvis är så mycket värre - eller bättre. Går det att gradera människors olycka eller lycka?

 

Tänker på alla katastrofer ute i världen där folk dör, det slås upp stort i media och "världen angår oss". Men alla de som mister sin nära eller kära så är det precis lika svårt, men det kommer aldrig att stå en rad om det i en tidning. Det går inte att jämföra olika saker och avgöra vad som är svårast, störst eller värst.

 

Tråden är på något sätt ett andningshål för mig, där jag kan skriva om något som hjärtat är fullt av - exv en j-gt seg dator en morgon på jobbet.

 

Men nu dags å :nattinatti: efter en lååååång dag! ;)

Nej, för tusan! Angående det fetade ovan. Jag har jobbat i mitt liv må du tro, och med häftiga grejer! Bland annat har jag intervjuat din kära Maud Olofsson! Det är mer än vad man kan säga att KU har gjort! ;)

 

Skämt åsido, jag vill läsa om dig och ditt liv, det är intressant och trevligt. Jag kanske inte har några kommentarer direkt, alltid, men jag vill gärna läsa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för tusan! Angående det fetade ovan. Jag har jobbat i mitt liv må du tro, och med häftiga grejer! Bland annat har jag intervjuat din kära Maud Olofsson! Det är mer än vad man kan säga att KU har gjort! ;)

 

Skämt åsido, jag vill läsa om dig och ditt liv, det är intressant och trevligt. Jag kanske inte har några kommentarer direkt, alltid, men jag vill gärna läsa. :)

Vad bra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Olika falla ödets lotter!

känner med er som av olika anledningar inte orkar eller kan förvärvsarbeta.

 

Säger som Alix. Jag har jobbat oerhört i mina dagar så det är grunden till min utbrändhet så du ska absolut inte på några villkor känna dåligt samvete och heller inte komma med medlidande. Medlidande är VÄRRE än nåt annat. På samma sätt tar jag mig ibland friheten att spegla mitt liv i dessa spalter, ett liv som många inte delar eller kan förstå. Och jag är ytterligt glad för alla som inte kan förstå vad utbrändhet är! Jag brände ut mig rejält ordentligt kring sekelskiftet och lyckats trilla dit igen. Så ett år har gått till ingen nytta....IGEN! Så kan jag vara en vandrande varningsskylt hur det kan gå när man klantar till sitt liv så blir det lite återbäring på eländet.

...

Låt oss se varandra som skepp på olika kurser i livet som möts och rapporterar. Älskar att höra människor berätta om sina liv. Går det bra för dig - FANTASTISKT! Jag gläd med alla som det går bra för därför att det är svårt och inte alls självklart. Njut av stunden. Går det dåligt - här också. Men man överlever och jag kan trösta lite.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som Alix. Jag har jobbat oerhört i mina dagar så det är grunden till min utbrändhet så du ska absolut inte på några villkor känna dåligt samvete och heller inte komma med medlidande. Medlidande är VÄRRE än nåt annat. På samma sätt tar jag mig ibland friheten att spegla mitt liv i dessa spalter, ett liv som många inte delar eller kan förstå. Och jag är ytterligt glad för alla som inte kan förstå vad utbrändhet är! Jag brände ut mig rejält ordentligt kring sekelskiftet och lyckats trilla dit igen. Så ett år har gått till ingen nytta....IGEN! Så kan jag vara en vandrande varningsskylt hur det kan gå när man klantar till sitt liv så blir det lite återbäring på eländet.

...

Låt oss se varandra som skepp på olika kurser i livet som möts och rapporterar. Älskar att höra människor berätta om sina liv.

det var en bra beskrivning, mitt i prick :)

 

Jo, det gör jag också. Mitt arbete består av att arbeta med människor utan arbete. Att ha dåligt samvete för det finns inte på dagordningen, inte i det sociala sammanhanget här heller. Det är inget fel på mina klienter mer än lite ADHD, ADD, Asperger, någon social fobi, någon prick i belastningsregistret, bristfällig skolgång och, ja, deras problem är större än i befolkningen i gemen. Men, på det hela taget är de helt okej, även om få av dem skulle klara av att behålla ett arbete.

och jag träffar också människor som är utan arbete, men av andra anledningar. Sjukdomar, olyckor och annat elände som drabbar folk i alla åldrar. Människor som tillbringar sina liv i sängen på grund av kroniska depressioner, andra som drabbats av svåra neurologiska sjukdomar eller skador, eller som bara fått exv en plastik av något slag. Och sen alla våra gamla både på äldreboenden och ute i hemmen.

Oavsett, så går det alltid att göra någonting som höjer livskvaliteten. Om man vill själv, det vill säga.

Såna som jag kan vara duktiga att pracka på med lösningar som måhända kan vara bra eller t o m perfekta, men man måste vilja själv. Att jobba motiverande är en utmaning många gånger, men otroligt spännande!

Blev exv i går uppringd av en person med en mycket svår neurologisk sjukdom av progredierande natur. Brukar träffa honom någon gång om året, han är yngre än mig och har inte alls landat i sin sjukdom. Först nu känner han att tiden år mogen för att ta emot lite insatser. Det handlar jättemycket om tillit och förtroende för att nå fram, och det tog några år för honom. Jag vet att han hade behövt insatserna för länge sedan, men han var inte mogen för det trots att han har det så svårt.

 

Allt sådant här gör mitt jobb så givande, bara jag slapp den där andra sk-n som jag skriver om ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera MI. Det finns utbildningar i det (som jag har gått), men det finns också material att ta till sig på nätet och det finns bra försett med litteratur på området.

 

http://www.stat-inst.se/faktabank/metoder-inom-vard-och-behandling/mi-motiverande-samtal/

Ja, den metoden jobbar vi efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag lärt mig något nytt. :lol:

Den blinkande lilla lysdioden är ett meddelande om meddelanden. :lol:

Men jag är lika glad för det. Det betyder ju bara att den lilla apparaten blir ännu mer användbar som meddelandecentral. ^_^

 

post-5952-0-17104700-1397722979_thumb.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag lärt mig något nytt. :lol:

Den blinkande lilla lysdioden är ett meddelande om meddelanden. :lol:

Men jag är lika glad för det. Det betyder ju bara att den lilla apparaten blir ännu mer användbar som meddelandecentral. ^_^

 

attachicon.gifnotification.jpg

Ja, den är fiffig! Har jag stor nytta av. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Middag på er!

 

bättre väder idag, med sol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag lärt mig något nytt. :lol:

Den blinkande lilla lysdioden är ett meddelande om meddelanden. :lol:

Men jag är lika glad för det. Det betyder ju bara att den lilla apparaten blir ännu mer användbar som meddelandecentral. ^_^

 

attachicon.gifnotification.jpg

Har för mig att någon Andriod-lur kunde ställas in så att den vibrerar när den flyttas om det finns missade samtal mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böjrar komma underfund med min HTC. Men bra? Näe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjöd frun på lunch och firade att hon har 10 dagar ledigt! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjöd frun på lunch och firade att hon har 10 dagar ledigt! :bultandehjarta:

Grattis Grattis!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shıt, vad det blåser ute. Rena rama höststormen. :glare:

höst redan?

vad har hänt med sommaren ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder från veckan

Blå blå vindar och vatten… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En megastor skillnad på 2G och 3G, eller hur?!

Eller kanske jag borde använda ordet "ljusår"? :lol:

Men det är sällan jag behöver det, är ju mest hemma eller på jobbet och har därför ständigt tillgång till wi-fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En megastor skillnad på 2G och 3G, eller hur?!

Eller kanske jag borde använda ordet "ljusår"? :lol:

Men det är sällan jag behöver det, är ju mest hemma eller på jobbet och har därför ständigt tillgång till wi-fi.

Ljusår är en längdenhet, inte ett volymmått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusår är en längdenhet, inte ett volymmått.

Ja herr Spock, så är det. :lol:;):kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-8002-0-99104500-1397745687_thumb.jpg

Hyfsad fart på internetet här i vildmarken. Befinner mig ett par mil norr om Funäsdalen, över fjället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...