Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

 

helt rätt, vilka är vi att styra människors handlande? Vår roll är möjliggörare för människor att kunna göra sina egna val.

 

Sä länge vi kan det!

Helt rätt. C, mitt liberala systerparti. :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara det att veta hur kortet ska ligga för att passa in i själva uttagsspringan var svårt för henne. Svag hand - klarar inte att hålla kortet rakt horisontellt - har inte en aning om att den lilla guldfärgade rutan på kortet är ett chip osv osv

 

Det var precis lika svårt som att förstå vad som visades på elrullens display.

 

Men köra kunde hon! Det är huvudsaken.... ger frihet

De bakhjulsstyrda rullstolarna kan vara ett helvete ibland, ska man backa så kan hjulen vrida sig så att man åker snett. En dam lyckades köra på min ena bältesrulle så att fjädern lossnade och flög iväg, hon höll även på att kantra eftersom hon lyckades placera sig på tvären på rampen n i bilen.

 

 

helt rätt, vilka är vi att styra människors handlande? Vår roll är möjliggörare för människor att kunna göra sina egna val.

 

Sä länge vi kan det!

nja, så enkelt är det inte. Där hon rör sig finns inga automater att handla med. Färdtjänst till/från dagverksamhet = kontanter, fika där = kontanter, bor i liten by utan affärer osv osv. De få tillfällen hon kan använda kortet kan nog räknas på ena handens fingrar

 

Annars ser jag det som självklart att stödja sådant, såklart!

De taxametersystem jag känner till kan hantera delbetalningar med kort. Problemet är att det ofta kräver lite mer knappande på apparaten, som sällan verkar designad av någon som känner till begreppet användarvänlig. Det i kombination med att det sällan behövs gör att förarna inte lär sig funktionen. Sedan har färdtjänsten i Göteborg tagit bort all betalning i bilarna, resenärerna får en faktura istället, underlättar för oss som kör. Förklaringarna var att vissa resenärer inte kunde hantera pengar och att det inte längre hanteras kontanter (annat än myntautomater på spårvagnarna) på fordonen i den vanliga kollektivtrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bakhjulsstyrda rullstolarna kan vara ett helvete ibland, ska man backa så kan hjulen vrida sig så att man åker snett. En dam lyckades köra på min ena bältesrulle så att fjädern lossnade och flög iväg, hon höll även på att kantra eftersom hon lyckades placera sig på tvären på rampen n i bilen.

 

 

blir nog inga problem här inte, för i hennes kommun medger inte de lokala färdtjänstreglerna att man har med sig elrulle i färdtjänsten.

 

Vilket är ett helsike för de som inte kan ta sig utan. att åka in till stan och bli avställd av en färdtjänst och sen inte kunna göra något för man inte kan ta sig är ju helt fel. Lokala färdtjänstregler tagna av okunniga politiker som inte vet hur besluten slår..... anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir nog inga problem här inte, för i hennes kommun medger inte de lokala färdtjänstreglerna att man har med sig elrulle i färdtjänsten.

 

Vilket är ett helsike för de som inte kan ta sig utan. att åka in till stan och bli avställd av en färdtjänst och sen inte kunna göra något för man inte kan ta sig är ju helt fel. Lokala färdtjänstregler tagna av okunniga politiker som inte vet hur besluten slår..... anser jag.

Du får bli dagens vardagshjälte då Kiplon!

 

Rickard har ju inte synts till här på ett halvår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

helt rätt, vilka är vi att styra människors handlande? Vår roll är möjliggörare för människor att kunna göra sina egna val.

 

Sä länge vi kan det! ...

Jag är i alla fall emot lagbrott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är i alla fall emot lagbrott...

 

Till skillnad från...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till skillnad från...?

Jag antar: De som är emot "att styra människors handlande" och som vill vara "möjliggörare för människor att kunna göra sina egna val.".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag antar: De som är emot "att styra människors handlande" och som vill vara "möjliggörare för människor att kunna göra sina egna val.".

Jag vet att du är smartare än såhär. Du vet mycket väl vad Kiplon menade med det hon skrev och det har inget med att inte följa lagen att göra.

 

Jag vet däremot inte varför du väljer att svara som du gör. Kan du förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dålig dag Alix? En "låt mig vara ifred" dag idag? :fundersam:

Jag tror att ingen av oss är så intresserade av polemiken här.

I så fall går åtminstone undertecknad till Politiktråden. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talgoxen är nog den vanligaste småfågeln här i mina trakter.

Den har också ett läte som är väldigt lätt att känna igen och svår att förväxla med någon annan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör också Blåmes och Bofink stort sett dagligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Formuleringarna var så svepande att de kan innefatta brottsliga handlingar, och jag avskyr nyliberala plattityder. Sådana får tydligen yttras här, men jag antar att jag kommer att få skit för att jag invänder mot dem, som av dig, för när sådana som jag invänder mot nyliberalismens framgångsteologi, handlar det om politik. Plattityderna är bara borgerligt trivsamma i den trevliga tråden.

Jag ville inte ge dig skit. Jag ville veta varför du reagerade som du gjorde. Nu gör jag det.

 

Jag kan väl tycka att just den här tråden är trevligare om man slipper utforma inläggen för att täcka all granskning och alla möjliga missförstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärtorsdag är det påskspecial i sjuan

Både skenet bedrar och ett herrans liv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talgoxen är nog den vanligaste småfågeln här i mina trakter.

Den har också ett läte som är väldigt lätt att känna igen och svår att förväxla med någon annan.

 

Jag hör också Blåmes och Bofink stort sett dagligen.

Jag funderade häromdagen på varför blåmes inte heter gulmes, då den är mer gul än blå, och tänkte tanken att det kanske beror på att talgoxen, en nära släkting, också är mest gul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärtorsdag är det påskspecial i sjuan

Både skenet bedrar och ett herrans liv

Då är du lycklig, eller hur. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag funderade häromdagen på varför blåmes inte heter gulmes, då den är mer gul än blå, och tänkte tanken att det kanske beror på att talgoxen, en nära släkting, också är mest gul.

Ja. Vad är det som gör Blåmesen så speciell? Den blå färgen så klart. :)

Om du intresserat dig för lätt ytlig språkforskning som jag gjort, som att bläddra i etymologiska ordböcker on-line, så vet du att våra förfäder var enkla och namngav platser, djur och ting efter enklaste kriterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formuleringarna var så svepande att de kan innefatta brottsliga handlingar, och jag avskyr nyliberala plattityder. Sådana får tydligen yttras här, men jag antar att jag kommer att få skit för att jag invänder mot dem, som av dig, för när sådana som jag invänder mot nyliberalismens framgångsteologi, handlar det om politik. Plattityderna är bara borgerligt trivsamma i den trevliga tråden.

Om du menar att jag använder nyliberala plattityder så blir jag fundersam. Det är möjligt att jag gör det. Men så mkt kan jag säga att jag lägger min egna värdering bakom varje bokstav. Det är inga tomma floskler från min sida...

 

Jag har vigt mitt arbetsliv under många år att möjliggöra för människor att kunna göra egna val. Om det så bara handlar om att själv kunna bestämma när man vill gå på toaletten, eller om man vill dricka hallonsaft eller något anna titll middagen. Eller kunna klara av att besöka livsmedelsaffären själv och själv bestämma vad man vill handla.

 

Ja ghar dessutom undervisat och handlett vårdpersonal i åratal för att försöka förmedla hur man kan visa vägen för de man jobbar med. Vårdpersonal har ju ofta en förmåga att bli väldigt omhändertagande och vilja veta bäst hur andra vill ha det. Vilket inte leder till självständighet för de som behöver stöd i tillvaron.

 

Från passiv, beroende, sjuk och ensam till att kunna bli aktiv, gemensam och uppleva hälsa !

 

Det tror jag på, de må sedan vara ytterligare en nyliberal plattityd.

 

För övrigt kan jag säga att jag skulle kunna fylla den här sidan varje dag med berättelser lik den som jag skrev om tidigare i eftermiddags. Men jag har valt att inte göra det....Jag gjorde bara ett undantag i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ville inte ge dig skit. Jag ville veta varför du reagerade som du gjorde. Nu gör jag det.

Jag kan väl tycka att just den här tråden är trevligare om man slipper utforma inläggen för att täcka all granskning och alla möjliga missförstånd.

 

Om du menar att jag använder nyliberala plattityder så blir jag fundersam. Det är möjligt att jag gör det. Men så mkt kan jag säga att jag lägger min egna värdering bakom varje bokstav. Det är inga tomma floskler från min sida...

 

Jag har vigt mitt arbetsliv under många år att möjliggöra för människor att kunna göra egna val. Om det så bara handlar om att själv kunna bestämma när man vill gå på toaletten, eller om man vill dricka hallonsaft eller något anna titll middagen. Eller kunna klara av att besöka livsmedelsaffären själv och själv bestämma vad man vill handla.

 

Ja ghar dessutom undervisat och handlett vårdpersonal i åratal för att försöka förmedla hur man kan visa vägen för de man jobbar med. Vårdpersonal har ju ofta en förmåga att bli väldigt omhändertagande och vilja veta bäst hur andra vill ha det. Vilket inte leder till självständighet för de som behöver stöd i tillvaron.

 

Från passiv, beroende, sjuk och ensam till att kunna bli aktiv, gemensam och uppleva hälsa !

 

Det tror jag på, de må sedan vara ytterligare en nyliberal plattityd.

 

För övrigt kan jag säga att jag skulle kunna fylla den här sidan varje dag med berättelser lik den som jag skrev om tidigare i eftermiddags. Men jag har valt att inte göra det....Jag gjorde bara ett undantag i dag.

Det finns inget sådant inlägg från min sida ni citerar, jag tog bort det. Vänligen glöm bort det. :geros:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

 

Det finns inget sådant inlägg från min sida ni citerar, jag tog bort det. Vänligen glöm bort det. :geros:

 

Kan tyvärr inte redigera mitt svar. Men det är bortglömt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har just laddat ner Libreoffice så nu ska det undersökas lite.

Learning by doing, trial and error är min melodi.

 

Vilket väl inte alltid är så lyckat, har ju hänt mer än en gång att jag slängt manualen när jag köpt nån pryl och sen ångrat mig bittert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har just laddat ner Libreoffice så nu ska det undersökas lite.

Learning by doing, trial and error är min melodi.

 

Vilket väl inte alltid är så lyckat, har ju hänt mer än en gång att jag slängt manualen när jag köpt nån pryl och sen ångrat mig bittert.

För ett par år sedan övergav jag OpenOffice för LibreOffice. Nu har Apache OpenOffice 4 kommit i kapp. Det är inte lika "tungt". Testa det, om du vill. Nedladdningslänk här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag lite flyt nu kan jag komma över en MacBook Pro 13" Mid 2009 "utan extra kostnad", det vill säga tjänster > gentjänster. Den gamla iBooken får gärna ersättas... ^_^

Det låter trevligt... :yeahbaby:

Frukostdator. :kaffe:

 

- - -

 

Nu skall jag förbereda en ompekning av en domän. Allt är klart (här), men måste kolla hos de andra hur det ser ut. Sen går det fort.

 

Öppnade just ett paket “Zoega Blue Java”. Det är riktigt bra. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan övergav jag OpenOffice för LibreOffice. Nu har Apache OpenOffice 4 kommit i kapp. Det är inte lika "tungt". Testa det, om du vill. Nedladdningslänk här.

inte lika tungt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...