Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Att FB ändrat utseende... Det kan inte bero på klunken då? ^_^;):hihihi:

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sinkadus

Sinkadus kan betyda flera saker. Ursprunglig betydelse är femma och tvåa (franska: cinq et deux) vid slag med två tärningar. Om man gör en storvinst i ett spel sägs det att man får en riktig sinkadus. I vardagsspråk kan ordet även betyda slump, lyckträff.

Skrälldus

En ganska stor obestämd mängd av något

5 och 2 med tärning :fundersam: ska det vara bra, eller dåligt i något spel? Om ja, vilket spel?

 

Av en slump upptäckte jag nyss att Baffin Island är större än Sverige.

 

Fascineras av stora ytor långt från allt och fulla av ingenting. Undrar vad jag gjorde innan Google Earth ibland... :)

Google Earth är kul. Jag roade mig en gång att zooma in Bangkok och Mumbai till samma nivå/höjd. Ett uddal sätt att jämföra befolkningstäthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och försöker läsa på lite om grejjer de installerat (fibern). Är en sån här modul/modem de satt in: http://www.inteno.se/Portals/0/IntenoFiles/ProductDocs/5/673/Data%20sheet%20XG6846.pdf_20130604122001.pdf (fast ingen usb på framsidan, som på bilden där). Börjar bli lite orolig över att det är "skitgrejjer" de satt in. På näst sista sidan där finns ett uttag för CATV. Inte den modulen på sista sidan... utan en kontakt de stoppade in där. Är väl för TV'n? Misstänker att den är en sån skall kunna skötas/styras från utsidan - typ som när Telia (m fl) började med Thomson modemet. :glare: Undra om det är nåt man kan plugga ur senare. Vill inte ha ngn skötsel från deras sida. Har inte det nu och det funkar upenbarligen ändå. :rolleyes: På samma sida - näst sista där det bara står EXT1 står det WAN/EXT1 på min. Är för "vanlig" nätverkskontakt. Antar att man kan köra den via telejacket då (ADSL) som alternativ. Sen skall det ju vara en inbyggd switchpå 4 portar, med QoS osv... t o m så man kan administrera den över SSH. :yeahbaby:

Och inga manualer fick man med och inget på tillverkarens hemsida. :superirriterad: Ni som har fiber, och kanske har en likadan. Fick ni manual till er?

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En Google Earth-fan till? Hej på dej du! :lol::kramis:

Mina två favoritställen är Bora Bora i södra Stilla havet och Iguazúfallen i norra Argentina. B)

 

Hej på dej du! :) Får kolla in det. Lätt hänt att man bara ska kolla en grej och blir sittandes rätt länge.

 

Samma här. Såg på tv om Det vilda Arabien. Världens största sandöken, Rub al-Khali, som betyder "det tomma området", är något större är Frankrike (som i sin tur är större än Sverige). Man kan ju svårligen tänka sig Sverige som en ändlös sandhög... :stjarnsmall:

 

Man tycker att det är en bit från Sveriges södra till norra ände, men det är ändå asfalterad väg nästan hela vägen :) Visste du förresten att vi har en öken inte så långt bort? Den lilla ön Anholt mellan Sverige och Jylland har nordeuropas största öken. En bild från i höstas när jag var där på besök.

 

 

 

 

Sitter och försöker läsa på lite om grejjer de installerat (fibern). Är en sån här modul/modem de satt in: http://www.inteno.se/Portals/0/IntenoFiles/ProductDocs/5/673/Data%20sheet%20XG6846.pdf_20130604122001.pdf (fast ingen usb på framsidan, som på bilden där). Börjar bli lite orolig över att det är "skitgrejjer" de satt in. På näst sista sidan där finns ett uttag för CATV. Inte den modulen på sista sidan... utan en kontakt de stoppade in där. Är väl för TV'n? Misstänker att den är en sån skall kunna skötas/styras från utsidan - typ som när Telia (m fl) började med Thomson modemet. :glare: Undra om det är nåt man kan plugga ur senare. Vill inte ha ngn skötsel från deras sida. Har inte det nu och det funkar upenbarligen ändå. :rolleyes: På samma sida - näst sista där det bara står EXT1 står det WAN/EXT1 på min. Är för "vanlig" nätverkskontakt. Antar att man kan köra den via telejacket då (ADSL) som alternativ. Sen skall det ju vara en inbyggd switchpå 4 portar, med QoS osv... t o m så man kan administrera den över SSH. :yeahbaby:

 

Och inga manualer fick man med och inget på tillverkarens hemsida. :superirriterad: Ni som har fiber, och kanske har en likadan. Fick ni manual till er?

 

Har en nästan likadan (6746) tillsammans med fiber tray. Fick ingen manual till, bara en installationsguide. Det går bara en kabel ut från Inteno'n och den går till Telias router. Där är digitalboxen och telefonen inkopplad, men själva routern har jag bryggat och kör min egen AP Extreme istället. Vet inte vilka möjligheter man har att kunna köra helt med egna grejer, men gissar att Telia inte gillar det. Kanske ser det annorlunda ut för företag? Fast med en anorlunda prislapp såklart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en nästan likadan (6746) tillsammans med fiber tray. Fick ingen manual till, bara en installationsguide. Det går bara en kabel ut från Inteno'n och den går till Telias router. Där är digitalboxen och telefonen inkopplad, men själva routern har jag bryggat och kör min egen AP Extreme istället. Vet inte vilka möjligheter man har att kunna köra helt med egna grejer, men gissar att Telia inte gillar det. Kanske ser det annorlunda ut för företag? Fast med en anorlunda prislapp såklart...

Jo, det känns mer och mer som att det bara är själva "modemet" (motsvarande) det där. Fast produkten säger ju att den eg är en layer2 switch. Men installationsguiden är som för ett modem. Dator i 1'an anat i 2-4.

 

Operatöerna skickar väl ut mer grejjer sen. Brukar alltid hänga med ngn router nu förtiden. Är det en sån Thomson kan de behålla den. :)

 

- - -

 

 

En granne var precis förbio med en laptop som måste fixas. Är den han skall ha tills bredbandet kommer igång. Är en HP ProBook. Ser trevlig ut, men känns lite väl plastig. Ligger ett Vista i den. Skall bara rensas och f f a nollställas i inloggen så han kommer in i den (hans gamla jobbdator). Jaja, det blir nog bra. Har kvar CDskivan sen sist ... sån Pogostick/NT. Nu står den på laddning så det blir senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

... Man tycker att det är en bit från Sveriges södra till norra ände, men det är ändå asfalterad väg nästan hela vägen :) Visste du förresten att vi har en öken inte så långt bort? Den lilla ön Anholt mellan Sverige och Jylland har nordeuropas största öken. En bild från i höstas när jag var där på besök.

 

attachicon.gifanholt.jpg ...

Jag får väl göra anhalt på Anholt någon gång... :P Var du där och flög, det ser ut som om bilden är tagen från luften. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har planterat penséer i trädgården idag. Skönt att våren är här nu.

Påskliljorna är på språng utanför mitt fönster. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rena hälsokosten. Jag brukar skippa grönsaken.

Hade ett parmorötter kvar i kylen som kokar med i potatisen och får slinka med i moset. :crossfinger: Annars brukar jag ha lite gröna ärtor till, men de var slut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag får väl göra anhalt på Anholt någon gång... :P Var du där och flög, det ser ut som om bilden är tagen från luften. :fundersam:

Japp, det är taget från luften. Flyg eller båt är det som gäller om man vill ha sig dit utan allt för mycket besvär. Det finns ett litet flygfält på ön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är taget från luften. Flyg eller båt är det som gäller om man vill ha sig dit utan allt för mycket besvär. Det finns ett litet flygfält på ön.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Annars brukar jag ha lite gröna ärtor till, men de var slut.

Jag har ibland gröna sojabönor till maten. Fast de finns så sällan att köpa i min lilla butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tänker att det eg handlar om andra värden än de rent ekonomiska. Iaf för mig gör de det. Tanken på en snabb uppkoppling känns otroligt attraktivt. Likväl som vi lägger pengar på resor, bilar, datorer eller vad det nu är, så kan man lägga pengar på fiber. Bara för att det känns så j-a bra att få det.

 

Att jag höjer värdet på fastigheten är inget argument som påverkat mitt beslut utan det är mer en rolig bieffekt. Det avgörande var insikten om att fiber är framtiden och att jag kunde räkna hem det rent ekonomiskt.

...

Det är inte i första hand "toppfarten" som är intressant. Stabiliteten och den ultra snabba responstiden är mycket viktigare. Kör jag 10, 50, 100 eller mer spelar inte så stor roll. Det jag kan bli irriterad över på 4G är att jag köper 80 Mbit men kanske har 7 när det regnar och en responstid som gör att allt känns seeegt.

...

Att kunna köra internet, telefon, tv, larm vadsomhelst genom samma tråd med obegränsade förhållanden när det gäller fart och mängd så långt i i framtiden som går att i huvudtaget tänka gör att även om det blir dyrare är det klart värt det.

 

Axelmans fiberreklambyrå

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med dina talövningar? Börjar det kännas bättre efter operationen? :crossfingers:

 

Har fortfarande ett minimalt omfång på min röst men den är inte lika rosslig längre.

Jag börjar väl så sakta acceptera att jag aldrig mer kommer att kunna sjunga mer än lite allmänt fylleskrål; och det behöver jag ju inte så ofta.

Det går framåt men logopeden misstänker att man skadat en annan nerv också förutom den som ofta blir skadad vid strumaoperation. Håhåjaja.

Vänta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycel, mykel, mygel möggel.

Slump eller samband?

Ja jag kan googla men det är roligare att leka med ord och fundera och kolla sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har fiber, och kanske har en likadan. Fick ni manual till er?

NOpe. Jag pluggade in min router och så småningom släppte leverantören på när fiberbrottet lagades. Sen loggade jag in på Banhof och reggade mig. Sen körde jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande ett minimalt omfång på min röst men den är inte lika rosslig längre.

Jag börjar väl så sakta acceptera att jag aldrig mer kommer att kunna sjunga mer än lite allmänt fylleskrål; och det behöver jag ju inte så ofta.

Det går framåt men logopeden misstänker att man skadat en annan nerv också förutom den som ofta blir skadad vid strumaoperation. Håhåjaja.

Vänta och se.

Lider med dig. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ibland gröna sojabönor till maten. Fast de finns så sällan att köpa i min lilla butik.

Du får fråga snällt. Butikerna brukar kunna ta hem det man frågar. :crossfingers: Sojabönor är gott... brukar ha det i sallad ibland. Har lite svårt att äta dem som de är.

 

Har fortfarande ett minimalt omfång på min röst men den är inte lika rosslig längre.

Jag börjar väl så sakta acceptera att jag aldrig mer kommer att kunna sjunga mer än lite allmänt fylleskrål; och det behöver jag ju inte så ofta.

Det går framåt men logopeden misstänker att man skadat en annan nerv också förutom den som ofta blir skadad vid strumaoperation. Håhåjaja.

Vänta och se.

Härligt att det går lite framåt i a f. :yeahbaby: Jo, nerver brukar kunna ta sin tid om de är skadade. Efter en bruten armbåde när jag var mindre tog det ganska lång tid innan känseln kom tillbaka helt i underarmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOpe. Jag pluggade in min router och så småningom släppte leverantören på när fiberbrottet lagades. Sen loggade jag in på Banhof och reggade mig. Sen körde jag.

Var faktiskt och kikade lite på Bahnhof's sida idag. Men det stod bara om stadsnät där.

 

Här ute kör Telia en lite fuling. Nätet går ju via dem, men det skall ju vara ett öppet nät (fast Telia administrerar det). De har skickat ut ett paketerbjudande till alla med tv/tele/web för ≈ 500,-/mån. När grannen ringde runt för att kolla med de andra vad de hade för erbjudande, så kunde de inte lämna ngt eller säga om man kunde bli kund ens. Tydligen måste Telia sammanställa en lista med alla kntar och punkter som varje hus får, och de andra måste ha den listan först för att kunna se om de kan/vill erbjuda ngt. Telia tar visst betalt. Känns lite som de kör en fuling och håller på listan- skickar eget erbjudande och hoppas alla nappar på det innan de andra leverantörerna får tillgång till kunderna. Ja, lite så... Blir lite som ngt slags halvmonopol. Ändå skall ju nätet vara ett öppet fibernät (för leverantörer). Är ju vårt nät.

 

Jag skall i a f avvakta tills man vet mer. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt och kikade lite på Bahnhof's sida idag. Men det stod bara om stadsnät där.

 

Här ute kör Telia en lite fuling. Nätet går ju via dem, men det skall ju vara ett öppet nät (fast Telia administrerar det). De har skickat ut ett paketerbjudande till alla med tv/tele/web för ≈ 500,-/mån. När grannen ringde runt för att kolla med de andra vad de hade för erbjudande, så kunde de inte lämna ngt eller säga om man kunde bli kund ens. Tydligen måste Telia sammanställa en lista med alla kntar och punkter som varje hus får, och de andra måste ha den listan först för att kunna se om de kan/vill erbjuda ngt. Telia tar visst betalt. Känns lite som de kör en fuling och håller på listan- skickar eget erbjudande och hoppas alla nappar på det innan de andra leverantörerna får tillgång till kunderna. Ja, lite så... Blir lite som ngt slags halvmonopol. Ändå skall ju nätet vara ett öppet fibernät (för leverantörer). Är ju vårt nät.

 

Jag skall i a f avvakta tills man vet mer. :crossfingers:

Här är det Falu Energi, kommunens energibolag, som äger och sköter fibret och har inga intressen i vad som är i tråden. Så vem som helst får erbjuda internet, tele mm. Känns lite skumt som du berättar. Kontakta tex Banhof och hör vad de kan göra. Jag betalar 278:- normalpris för 100/10 och telefon ( som är gratis ). TV kan ingen ge ett bra alternativ än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det Falu Energi, kommunens energibolag, som äger och sköter fibret och har inga intressen i vad som är i tråden. Så vem som helst får erbjuda internet, tele mm. Känns lite skumt som du berättar. Kontakta tex Banhof och hör vad de kan göra. Jag betalar 278:- normalpris för 100/10 och telefon ( som är gratis ). TV kan ingen ge ett bra alternativ än.

Men då är det säkert ett s k stadsnät då. Här är det en fiberförening. Ja, jag skall ringa dem på Måndag, direkt. Såg ju trevligt ut där med VPNtjänsten de erbjöd nu för alla nya kunder. :yeahbaby: Hittar ingen prislista hos mem. :fundersam:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Var faktiskt och kikade lite på Bahnhof's sida idag. Men det stod bara om stadsnät där.

 

Här ute kör Telia en lite fuling. Nätet går ju via dem, men det skall ju vara ett öppet nät (fast Telia administrerar det). De har skickat ut ett paketerbjudande till alla med tv/tele/web för ≈ 500,-/mån. När grannen ringde runt för att kolla med de andra vad de hade för erbjudande, så kunde de inte lämna ngt eller säga om man kunde bli kund ens. Tydligen måste Telia sammanställa en lista med alla kntar och punkter som varje hus får, och de andra måste ha den listan först för att kunna se om de kan/vill erbjuda ngt. Telia tar visst betalt. Känns lite som de kör en fuling och håller på listan- skickar eget erbjudande och hoppas alla nappar på det innan de andra leverantörerna får tillgång till kunderna. Ja, lite så... Blir lite som ngt slags halvmonopol. Ändå skall ju nätet vara ett öppet fibernät (för leverantörer). Är ju vårt nät.

 

Jag skall i a f avvakta tills man vet mer. :crossfingers:

 

Här är det Falu Energi, kommunens energibolag, som äger och sköter fibret och har inga intressen i vad som är i tråden. Så vem som helst får erbjuda internet, tele mm. Känns lite skumt som du berättar. Kontakta tex Banhof och hör vad de kan göra. Jag betalar 278:- normalpris för 100/10 och telefon ( som är gratis ). TV kan ingen ge ett bra alternativ än.

 

Här föll de andra på att enbart Telia hade det vi efterfrågade i tv väg. Förstår inte vad prolemet är, att Telia har ensamrätt på massor av kanaler eller om de andra är ointresserade av tv? Hade gärna haft Bahnhof istället, men jag får vänta till dagen de kan erbjuda tv.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men då är det säkert ett s k stadsnät då. Här är det en fiberförening. Ja, jag skall ringa dem på Måndag, direkt. Såg ju trevligt ut där med VPNtjänsten de erbjöd nu för alla nya kunder. :yeahbaby: Hittar ingen prislista hos mem. :fundersam:

 

Gissar att du menar Integrity VPN (integrity.st)? Jag har det genom mitt mobila bredband jag har hos Bahnhof. Funkar bra, Open VPN och PPTP. Kollade senaste fakturan, betalar 113 kr / kvartal VPN tjänsten.

Redigerad av Karl-Jan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...