Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

vad skulle livet vara utan dropbox?

 

Micro - för att kunna värma lite kaffe

Macbook - för att kunna hänga med

Dropbox - verktyget för att kunna hänga med

 

ungefär så..... :D

[+] :ThumbsUp:

 

- - -

 

Stilla morgon - lugnt och skönt... (än sålänge).

Laddar med morgonkaffet, sen är man igång. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att en Seat Toledo väger runt 1100 kg och har 105 hk så blir en Audi/BMW på 1,9 ton inte så mycket piggare trots 200 hk.

 

Jodå, det blir dom.

Det är bara att titta på prestandasiffrorna och jämföra resultaten.

 

Tar man 0-100 sprint med den snabbaste dieseln på Toledon så hamnar man på 11,2sek. Jag undrar om det finns någon BMW eller Audi som är så trötta?

 

Att man sedan åker komfortablare i en BMW, Audi eller en Lexus är dessutom en annan femma.

 

Jämförelsen blir dock väldigt orättvis eftersom det är helt andra summor vi pratar om.

Som sagt, smaken är som baken.

Har man som jag, ett blintresse (om än inte lika stort som tidigare), så ser man saker och ting på ett helt annat sätt.

Man prioriterar inte ekonomin likadant.

 

Hade jag haft mer pengar så hade jag nog inte kört med min BMW som jag har idag, då hade jag nog fläskat på mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, det blir dom.

Det är bara att titta på prestandasiffrorna och jämföra resultaten.

 

Tar man 0-100 sprint med den snabbaste dieseln på Toledon så hamnar man på 11,2sek. Jag undrar om det finns någon BMW eller Audi som är så trötta?

 

Att man sedan åker komfortablare i en BMW, Audi eller en Lexus är dessutom en annan femma.

 

Jämförelsen blir dock väldigt orättvis eftersom det är helt andra summor vi pratar om.

Som sagt, smaken är som baken.

Har man som jag, ett blintresse (om än inte lika stort som tidigare), så ser man saker och ting på ett helt annat sätt.

Man prioriterar inte ekonomin likadant.

 

Hade jag haft mer pengar så hade jag nog inte kört med min BMW som jag har idag, då hade jag nog fläskat på mycket mer.

105 hk är bensin med turbo och den är mycket piggare vilket den låga vikten bidrar till. Man kan ju inte bara titta på effekten. Vad jag försöker göra är att bara jämföra på en höft, inte påstå att det är samma eller ens lika. Ibland är det roligare med en sprillans ny bil med garantier till priset av en bättre beg. Just nu är Toledon ett kap. Samtidigt är det ingen premiumbil men prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Golf VI 2010 har en trött motor på 105 hk. Pigg är den inte, men den funkar i hastigheter upp till hundra. Det är en tung bil för en så klen motor. Tjänstevikten är 1360 kg och totalvikten 1780 kg. Golfklass är inte runt 1100 kg längre, det här är samma viktklass som Volvo 740 fanns i på sin tid.

Den är som sagt var tung och har ingen turbo. FÖrsta Golf GTI-n som kom hade 110 hk och var en väldigt pigg rackare men vägde typ 800 kg.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Golfklass. Om den här du länkade till väger 1100 kilo är det en mindre bil i Polo-klass. En VW Polo väger 1140 kilo.

Toledon är större än Polo och räknas som Golfklass. Den är lite mindre än Golfen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte idag att det inte är någon idé att roota mobiler med nyare Android, i syfte att installera annonsblockerare, eftersom man inte tillåts ändra hostsfilen permanent längre. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att ladda ner Damn Small Linux.

Vad tros om det? En bra distro att konfigurera till en filserver?

 

dsl-4.2.x.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fin bild på min alla tiders största favorit i musikens förtrollade värld, Edgar Froese, en av de tidigaste pionjärerna i efterkrigs-Tyskland.

 

post-5952-0-38065700-1393495432_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att ladda ner Damn Small Linux.

Vad tros om det? En bra distro att konfigurera till en filserver? ...

Det går i princip bra med vilken Linux som helst. Fast den kan ju med fördel ha en lättviktig skrivbordsmiljö, typ LXDE. Men här har du en nyttig hemsida om du ska göra en server. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går i princip bra med vilken Linux som helst. Fast den kan ju med fördel ha en lättviktig skrivbordsmiljö, typ LXDE. Men här har du en nyttig hemsida om du ska göra en server. Lycka till!

Vielen Dank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för lite havregröt... :yeahbaby:recept-pa-grot--807286.jpgFast jag kör med en frukostskål ... går mer i skålen än på tallriken.

God middag på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God middag på er!

Gomedda!

 

renetoast-a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

105 hk är bensin med turbo och den är mycket piggare vilket den låga vikten bidrar till. Man kan ju inte bara titta på effekten. Vad jag försöker göra är att bara jämföra på en höft, inte påstå att det är samma eller ens lika. Ibland är det roligare med en sprillans ny bil med garantier till priset av en bättre beg. Just nu är Toledon ett kap. Samtidigt är det ingen premiumbil men prisvärt.

 

Prisvärt för dig, men 200k i sjön för mig.

 

Sedan så är det självklart att 1100kg bil med 105hk är bättre än 2200kg bil med 105hk.

 

Vad som är prisvärt är upp till var och en.

Det blir som att jämföra MBP med en Chromebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAddå 200k? Nu fabulerar du. Jämförelsen 1100kg bil med 105hk är bättre än 2200kg bil med 105hk är ju bara fånig. Sen är jag tacksam att andra låter bli att övertyga mig om att tipset som inte var för dem inte är för dem.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bil är (för mig) ett fortskaffningsmedel. Jag kör gärna en stor bil för jag är såpass lång. Och så blir det en del bagage till/från fritidshuset.

Har nu en Audi A6. Bekväm landsvägsbil, men hemska verkstadskostnader. Blir nog ett annat märke nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu blev det en macka och nu ska jag ta en långpromenad! :)

ja, det finns ju inga dåliga väder bara dåliga kläder... ;)

 

Fast man brukar hålla värmen bra så länge man travar på ordentligt! :)

 

 

men ett riktigt skitväder är det nog iaf, du får väl ta dig en stor kopp varm choklad eller nå´t efteråt.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bil en chick-magnet, ett fortskaffningsmedel, en nöjesmaskin, ett statusföremål, en personlighetsförstärkare... Vi har nog alla ingångar i det. Jag struntar helt i om det är status eller ej. Bil handlar för mig om att ta mig från punkt A till punkt B utan att behöva passera verkstaden på vägen. Om det finns status eller ej är fullständigt egalt, men eftersom statusprylar brukar kosta mer utan att ge något omedelbart mervärde så avstår jag gärna. Därför kör jag Golf och inte Audi A3 eller BMW 1-serie. Samma bilstorlek, samma kvalitet, annan status, annat pris.

 

 

En bil är (för mig) ett fortskaffningsmedel. Jag kör gärna en stor bil för jag är såpass lång. Och så blir det en del bagage till/från fritidshuset.

Har nu en Audi A6. Bekväm landsvägsbil, men hemska verkstadskostnader. Blir nog ett annat märke nästa gång.

önskar jag kunde hålla med er, men jag drömmer om en snygg statusbil med alla möjliga finesser på.

 

Jag har aldrig haft någon sådan och lär väl aldrig få någon heller, för det är alldeles för tokdyrt. Jag har bara kört med gamla begagnade bilar som snällt rullar tusen på tusen på tusen mil. Typ Saab -95 och den stilen.

 

Sedan var jag utan bil några år i slutet på 90-talet, och insåg att jag bara måste ha en för att klara vardagen. Det blev en liten "skit"Kia Pride. Den gick i ur och skur, men kändes som liten trång och osäker konservburk till slut. Var med om en viltolycka med den och tänkte, aldrig mer en sådan liten bil.

 

Det var ingen älg den gången, men hade det varit det så hade jag nog inte skrivit här eller gjort något mera alls.

 

Det blev en Ford Focus, den rullar också snällt.

 

 

Jag drömmer om en riktig statusbil, modell Sedan. Jag gillar slanka linjer på bilar, En sprillans ny Volkswagen Pheaton vore inte dumt. Svart och vräkig sedan-modell är tjusigt!

 

Drömma får man ju göra......

 

Helst borde man nog istället rikta in sig på en riktigt bra miljöbil, som går på el.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går i princip bra med vilken Linux som helst. Fast den kan ju med fördel ha en lättviktig skrivbordsmiljö, typ LXDE. Men här har du en nyttig hemsida om du ska göra en server. Lycka till!

Vielen Dank.

Xfce + Slim. :yeahbaby:

Drar inte många Mb.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar inte många Mb.

Räknar du fortfarande i bit? Själv har jag gått över till byte. ;)

 

 

 

b=bit

B=byte

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar du fortfarande i bit? Själv har jag gått över till byte. ;)

 

 

 

b=bit

B=byte

[+] Tack! `Byte` såklart. :ThumbsUp:

Och MebiByte (MiB) inte MegaByte (1024 vs 1000). geek.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det finns ju inga dåliga väder bara dåliga kläder... ;)

 

Fast man brukar hålla värmen bra så länge man travar på ordentligt! :)

 

 

men ett riktigt skitväder är det nog iaf, du får väl ta dig en stor kopp varm choklad eller nå´t efteråt.... :)

Nej, det är växlande molnighet, en del sol alltså, ganska vindstilla, och cirka sex plusgrader. :)

 

Fast jag blev avbruten på promenaden. Fick sms om att min nya mobil var framme! Har lekt med den nu lite... ^_^

 

Nu ska jag dock ta ytterligare en promenad. Måste röra på mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör motorburen ungdom, eller tillhörde, min historia är fylld av motorcyklar, dragracing och raggarbilar. Och folkvagnar. Jag har "alltid" varit folkanörd också. Jag drömmer hellre om ett gammalt jänkejärn med hemitoppar och sixpack eller möjligen en äkta Karmann Ghia. Jag brukar fortfarande åka på lite raggarträffar med kompisen som har en Cheva Impala 2d HT 1959

Om man vet vad Karmann-Ghia är är man en nörd. :whistling::D

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...