Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Får brevbärare köra elektriska flakmopeder utan hjälm? De har registreringsskylt. Mopederna, alltså. Eller räknas de som traktorer? :fundersam:

Min lokala postmoppe är reggad som moped (Norsjö carrier electric). Motoreffekt 3 kW, max hastighet 30 km/h, tjänstevikt 335 kg, totalvikt 580 kg, 0 passagerare, ej fordonskattepliktigt. Enligt föraren ska de ha hjälm, men den används inte när de kör mellan trappuppgångar i bostadshus. Jag förstår varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lokala postmoppe är reggad som moped (Norsjö carrier electric). Motoreffekt 3 kW, max hastighet 30 km/h, tjänstevikt 335 kg, totalvikt 580 kg, 0 passagerare, ej fordonskattepliktigt. Enligt föraren ska de ha hjälm, men den används inte när de kör mellan trappuppgångar i bostadshus. Jag förstår varför.

Okej, det är väl som när de kör bil på trottoaren, de får de inte, men post- och brevlådorna står ju där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är väl som när de kör bil på trottoaren, de får de inte, men post- och brevlådorna står ju där.

Det är ju inte enkelt att beskriva hela verkligheten med lagtexter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte enkelt att beskriva hela verkligheten med lagtexter.

Nej, fast de skulle kunna ha cykelhjälm i alla fall, de är inte så obekväma eller tunga. Man ska väl inte se det som straff eller pålaga, utan som ett skydd mot död eller invaliditet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade få med mig en massa "kort datum" från affären igår så idag är det seriematlagning som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fast de skulle kunna ha cykelhjälm i alla fall, de är inte så obekväma eller tunga. Man ska väl inte se det som straff eller pålaga, utan som ett skydd mot död eller invaliditet.

Fast jag gissar att de får lika mycket böter om de kör med cykelhjälm som utan hjälm. Och i riktig trafik skyddar antagligen godkänd hjälm bättre, fast ingen orkar väl hålla på med dubbla hjälmar, och andra relevanta skydd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fast de skulle kunna ha cykelhjälm i alla fall, de är inte så obekväma eller tunga. Man ska väl inte se det som straff eller pålaga, utan som ett skydd mot död eller invaliditet.

Verkar som posten har dispens, men skall anv hjälmen under transportsträckor (längre sträckor). http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil/964042-ang-posten-och-deras-mopeder-kora-utan-hjalm/#post10502565

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som posten har dispens, men skall anv hjälmen under transportsträckor (längre sträckor). http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil/964042-ang-posten-och-deras-mopeder-kora-utan-hjalm/#post10502565

Fast Posten svarar ju att de ska använda hjälm.

Har för mig att det finns/fanns något generellt undantag från bälteskravet i bil i samband med backning, parkering osv, motsvarande kanska borde finnas för postmoppar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Posten svarar ju att de ska använda hjälm.

Har för mig att det finns/fanns något generellt undantag från bälteskravet i bil i samband med backning, parkering osv, motsvarande kanska borde finnas för postmoppar?

Precis som med bälteskravet. Killarna och tjejerna på kommunen kan ofta slarva med bältet när de måste hoppa i och ur bilen hela tiden. Att hela tiden dessutom krångla med bältet vore väldigt opraktiskt. Men de skulle åka på böter om polisen stoppade dem. Absolut.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade lite själv vad gäller hjälm och hittar en föreskrift (pdf) från 1987 som fortfarande gäller (enligt beslut 2008 - pdf). Citat:

 

"Skyddshjälm behöver inte användas av den som i lokalt distributions- eller servicearbete färdas ett flertal kortare sträckor i följd och som mellan varje sådan kortare sträcka måste lämna fordonet för att fullgöra arbetet, om användande av skyddshjälm skulle avsevärt försvåra arbetets utförande eller öka risken för skada.

 

Första stycket gäller inte vid färd till eller från område där sådant arbete utförs eller om arbetsgivaren bestämt att skyddshjälm skall användas."

 

Posten har rätt att bestämma åt sina anställda således. Vad de har bestämt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade lite själv vad gäller hjälm och hittar en föreskrift (pdf) från 1987 som fortfarande gäller (enligt beslut 2008 - pdf). Citat:

 

"Skyddshjälm behöver inte användas av den som i lokalt distributions- eller servicearbete färdas ett flertal kortare sträckor i följd och som mellan varje sådan kortare sträcka måste lämna fordonet för att fullgöra arbetet, om användande av skyddshjälm skulle avsevärt försvåra arbetets utförande eller öka risken för skada.

 

Första stycket gäller inte vid färd till eller från område där sådant arbete utförs eller om arbetsgivaren bestämt att skyddshjälm skall användas."

 

Posten har rätt att bestämma åt sina anställda således. Vad de har bestämt vet jag inte.

Den där 3.5 var lite oväntad, religiöst undantag. Kan vem som helst bli medlem? (Formellt medlemskap verkar mest handla om att sätta in 50 kr på rätt konto. Hittade länk till föreskriften http://www.thesikhcommunity.n.nu/links )

Skyddshjälm behöver inte användas av den som är medlem av

The Sikh Community.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där 3.5 var lite oväntad, religiöst undantag. Kan vem som helst bli medlem? (Formellt medlemskap verkar mest handla om att sätta in 50 kr på rätt konto. Hittade länk till föreskriften http://www.thesikhcommunity.n.nu/links )

Jag såg den, men de har ju alltid turban, så i genomsnitt är de nog mer skyddade än den genomsnittligen svensken (på posten alltså)... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett gott skratt när Mike Brewer skulle beskriva Fiat 500:s toppfart:

 

"It does naught to 60 in ... well ... it doesn't do 60..."

 

:lol:

 

(Min hemliga last är att se klassiska bilar restaureras i Wheeler Dealers... So shoot me...)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där 3.5 var lite oväntad, religiöst undantag. Kan vem som helst bli medlem? (Formellt medlemskap verkar mest handla om att sätta in 50 kr på rätt konto. Hittade länk till föreskriften http://www.thesikhcommunity.n.nu/links )

har för mig att jag hört någon gång att i Columbia så är det hjälm- förbud!

Anledningen skulle då vara att man vill kunna se vem det är som kommer farande - och som ibland halar fram en revolver och skjuter vilt omkring sig......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit ut en semesterdag idag. Sköööönt, träningsvärk i armar och övre delen av ryggen till trots.

Så i kväll blir det många kokta ägg. :lol:

Idag är det lätt att bli stel då kvicksilvret inte orkar upp till mer än 10 grader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 dagar kvar till det totala sammanbrottet.

Ojdå vad händer på 8 dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiplon ligger lite nerbäddad just nu, har nog lite feber faktiskt! Ruggig, och det svider i ögonen lite grann. Tog just en redig klunk whisky och tänker vara "fit for fight" tills i morgon bitti.

 

Läser ifatt lite här och var i trådarna och undrar hur länge politikertråden kan klara sig den här gången? Trevliga politikertråden, skulle jag ju skriva. Liksom Kabo, skrev häromdagen så är det lätt att läsa Tarvliga politikertråden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiplon ligger lite nerbäddad just nu, har nog lite feber faktiskt! Ruggig, och det svider i ögonen lite grann. Tog just en redig klunk whisky och tänker vara "fit for fight" tills i morgon bitti.

 

Läser ifatt lite här och var i trådarna och undrar hur länge politikertråden kan klara sig den här gången? Trevliga politikertråden, skulle jag ju skriva. Liksom Kabo, skrev häromdagen så är det lätt att läsa Tarvliga politikertråden istället.

Ajdå är det något som går nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå är det något som går nu?

det vete sjuttsiken, men jag är aldrig sjuk annars så jag tänker inte bli det ordentligt den här gången heller, peppar peppar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det vete sjuttsiken, men jag är aldrig sjuk annars så jag tänker inte bli det ordentligt den här gången heller, peppar peppar.....

Jag har också klarat mig bra de senaste 5 åren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...