Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Smaken är som baken

Jag har aldrig använt terminalen

Finns så många andra program som gör mer nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tänker på att det är drygt 2 månader kvar tills jag skall vara på Ullevi...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det dubbelgöken från Berns salonger nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Två zuccini planterade.

I år blir det inte mycket odlat men chili och zuccini borde väl bli något ätbart.

Det är finemang! Det är gott med zucchini. De är bäst när de är långa som morötter.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många program som bara är ett grafiskt skal som du kör terminalkommandon i. Ett program som Onyx gör inget själv, det bara skickar ner kommandon till Unix. Du kan åstadkomma exakt samma i Terminalen men måste då memorera textkommandon. Det är enklare med grafiska skal för oss med bildminne. För den med textminne är det nog tvärt om :)

absolut tack för att det finns GUI numera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det finns väldigt många program som bara är ett grafiskt skal som du kör terminalkommandon i. Ett program som Onyx gör inget själv, det bara skickar ner kommandon till Unix. Du kan åstadkomma exakt samma i Terminalen men måste då memorera textkommandon. Det är enklare med grafiska skal för oss med bildminne. För den med textminne är det nog tvärt om :)

Ja schackspelare är ju kända för att bra bildminne

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp, det var inte igår. Men det verkar vara som vanligt här. :)

 

Habanera och jalapeno lät ju gott, har tyvärr inte några bra möjligheter att odla själv här. Annars hade det varit skoj att ge sig på. :)

Chili kan med fördel odlas på en balkong och jag skulle tro att det även funkar inomhus, förutsatt att du har fönster där du bor. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska det grävas lite till men i övrigt får vi göra som vi vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Antibiotikan har reducerat slemhinnorna i munnen och i svalget så jag är alldeles torr och sträv och det svider i magen. Kollade fass och det är "sällsynt bieffekt"..... Jag tog en macka med lite sallad på och örtsalt och saltet sved som eld så jag frågade frun om det var ett annat salt i burken men det var lika som förr. Tom en lättöl var svår att få ner för att inte tala om den kryddade utegrillade köttbiten i går som jag ångrar att jag åt.... en lång räcka av motgångar.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antibiotikan har reducerat slemhinnorna i munnen och i svalget så jag är alldeles torr och sträv och det svider i magen. Kollade fass och det är "sällsynt bieffekt"...v motgångar.

Usch då, men hur tycker du det känns f ö. Har det släppt något. Hostan osv. Hur länge till räknar de med att du skall äta kuren? Antar att det blir återbesök innan man beslutar om att det är klart (eftersom det är så starka grejjer). Hoppas det känns bättre och är på rätt väg. :crossfingers::yeahbaby:

 

- - -

 

Sov riktigt illa inatt. Vaknade flera (3-4) gånger. Skall dricka upp mitt kaffe nu, ta en dusch och sen åka och handla frukostprylar. Orkade inte det igår. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då, men hur tycker du det känns f ö. Har det släppt något. Hostan osv. Hur länge till räknar de med att du skall äta kuren? Antar att det blir återbesök innan man beslutar om att det är klart (eftersom det är så starka grejjer). Hoppas det känns bättre och är på rätt väg. :crossfingers::yeahbaby:

 

Hostan är väl reducerad till 15% men jag har inte kunnat testa om jag orkar nåt för magen har krånglat och nu är jag försiktig när slemhinnorna verkar lägga av. Jag har inte fått swar på TWAR-provet och hoppas få det nästa vecka. En av diagnoserna är bronkit. Frågan är vad som orsakar det.

 

 

Bronkit är en inflammation som sitter djupt ner i luftrören (bronkerna), och som leder till att stora mängder slem bildas, och måste hostas upp. En vanlig orsak till bronkit är rökning (rökhosta).

Akut bronkit (luftrörskatarr) är ett vanligt sjukdomstillstånd. Den ger hosta och hör vanligen ihop med en förkylning. Vid akut bronkit har luftrören och bronkerna plötsligt blivit inflammerade. Detta orsakas oftast av virus och ibland av bakterier. I sällsynta fall av damm, luftföroreningar med mera.

Kronisk bronkit (luftrörsinflammation) hör till gruppen kroniskt obstruktiva lungsjukdomar. Kriterier för kronisk bronkit är produktiv hosta i minst tre månader under två år följande på varandra. Återkommande luftvägsinfektioner och ökad mängd slem i luftvägarna är typiskt. Vid kronisk bronkit kan också framför allt luftflödet i luftvägarna vara nedsatt. Rökning är starkt kopplat till kronisk bronkit, och rökare uppmanas sluta röka.

Luftvägsinfektioner behandlas vanligen inte med antibiotika då de oftast är orsakade av virus och inte bakterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antibiotikan har reducerat slemhinnorna i munnen och i svalget så jag är alldeles torr och sträv och det svider i magen. Kollade fass och det är "sällsynt bieffekt"..... Jag tog en macka med lite sallad på och örtsalt och saltet sved som eld så jag frågade frun om det var ett annat salt i burken men det var lika som förr. Tom en lättöl var svår att få ner för att inte tala om den kryddade utegrillade köttbiten i går som jag ångrar att jag åt.... en lång räcka av motgångar.

Man kan ju få svampinfektion i mun och svalg när man äter antibiotika. Mineralvatten anses bra mot det, Och för munnen kan man skölja med "atamon" utspätt i lite vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ute på gräsmattan och gjort några tjog dands. :travolta:

Igår blev det inte mycket gjort när folk kom och hälsade på och regn som passade på att strila ner. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På onsdag så kommer Ronny på resa med ipad tillbaka

 

semestern är här och man längtar efter lunchmat på kaféerna

 

 

 

Trevligt... liverapporter om Wifi och smakupplevelser alltså

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonen överraskade mig igår genom att göra en chin-up med en hand*! Helvetiskt stark kille! Jag kan inte ens göra en med två händer...

 

 

*Bara en hand på stången med den andra handen som stöd runt den aktiva armens underarm. "En hand" till skillnad från "en arm", alltså. Den senare är riktigt svår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åska och regn, men det överlever vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonen överraskade mig igår genom att göra en chin-up med en hand*! Helvetiskt stark kille! Jag kan inte ens göra en med två händer...

 

 

*Bara en hand på stången med den andra handen som stöd runt den aktiva armens underarm. "En hand" till skillnad från "en arm", alltså. Den senare är riktigt svår.

Jo, starkt gjort. Ett utmärkt sätt att träna biceps, om man orkar en eller ett par reps åtminstone...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åska och regn, men det överlever vi.

Samma här, och regn är väl snarare en förutsättning för liv. ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blev ovanligt trevligt väder hittills, jämfört med utlovat. Har hunnit ta ett förmiddagsdopp i sjön. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev så sorgligt nu; fick precis veta att en av mina kusiner avlidit. En av dem som var närmast mig i ålder och som jag haft mycket kontakt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju få svampinfektion i mun och svalg när man äter antibiotika. Mineralvatten anses bra mot det, Och för munnen kan man skölja med "atamon" utspätt i lite vatten.

Jo, nog har jag känt av svampen i och med att jag använder Pulmicorten. Men just nu är munnen liasom sopren på allt och torr och sträv. Finns inte en chans för svampen att frodas. Jag känner gomseglet när jag sväljer..... det gör jag bara när jag har halsfluss annars....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och handlat lite... Naturligtvis glömmer man alltid nåt. Får ta en sväng imorgon med, då jag ändå skall förbi där. Har juice till dess. :crossfingers:

Blir i a f gravad lax till middag. Och sen hade dem en stor korg med pepparkaksburkar "Halva Priset". :toodeloo:Gôtt till kaffet. Gärna med lite smör/ost på. :kaffe:cookie.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Varit ute på en båttur igen, denna gången en fyra timmar lång färd Hisingen runt, med båten Carl Mikael Bellman.
God brunch avnjöts ombord.
Som göteborgare måste man ju bara göra turen upp till Kungälv via Göta älv och sedan vika ut i Nordre älv och ut till havet och därefter ner i Göteborgs Hamn.
Här något jag inte kände till, att de reglerar saltvatteninflödet i Nordre älv, från ÖSTERSUND..platsen i Nordre älv var vid två sådana här knepiga torn

 

post-113-0-17234900-1370791747_thumb.jpg post-113-0-33052500-1370791763_thumb.jpg

 

Så jag var tvungen att googla lite..Ormo portar hette de..

 

http://rabbehuvud.blogspot.se/2011/07/ormo-portar.html

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...