Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vaknade tidigt och försökte somna om men efter flera timmars rullande var det lika bra att stiga upp så nu har jag hunnit med frukost och tidning.

Jag sover också lite halvdant emellanåt, och vaknar tidigt. Men efter drygt fem mils cykling igår, varav mycket i långa uppförsbackar, så slocknade jag dels en timme på eftermiddagen igår, dels sov jag mellan elva och åtta i morse, som en stock, med ett enda nödvändigt avbrott. Det var härligt! Hoppas natten som kommer blir så för dig!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf inte dåligt samvete för att jag inte firade igår. Hade möjlighet, men valde att fira på mitt sätt. Lugn och ro i min egen trädgård.

 

Håller med, det är en ledig dag som vilken annan som helst. Finns massor av "organiserade" firanden att ta del av om man vill, men det är heller inget jag traktar efter. Skön dag med barn och sambo blev det här. Lider dock av "krigsskador" idag i form av sönderbrända ben så att jag inte (kan/vill) ha byxor på mig idag.... Ligger i hängmattan i mestadels skugga med en filt över benen så att solen inte kommer åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni älskar inte ert land! Inte jag heller. Bara organiserade firanden räknas! :D

Jag gillar verkligen sverige. Jag gillar naturen och människorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag gillar verkligen sverige. Jag gillar naturen och människorna.

Samma här, i alla fall naturen, och en del av människorna, jag var ironisk.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, i alla fall naturen, jag var ironisk.

Det fattade jag. Ville bara vara positiv. :) Sverige är fantastiskt! :galetglad:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni älskar inte ert land! Inte jag heller. Bara organiserade firanden räknas! :D

Där kom förklaringen till min inställning - jag har svårt för organiserade firanden oavsett typ. På midsommarafton brukar jag alltid strida för att vi inte ska åka till något organiserat firande. God mat och dryck i goda vänners lag, det är min modell!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fattade jag. Ville bara vara positiv. :) Sverige är fantastiskt! :galetglad:

Nja, det har många goda sidor, och är värt att strida för, men begreppet "fantastiskt" ger mig nationalistiska rysningar, och jag sätter det i samband med högerextremism och slikt. Jag förstår dock att du inte har sådana böjelser, givetvis, men ändå, words like these give me the creeps... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kom förklaringen till min inställning - jag har svårt för organiserade firanden oavsett typ. På midsommarafton brukar jag alltid strida för att vi inte ska åka till något organiserat firande. God mat och dryck i goda vänners lag, det är min modell!

Då är vi två. Det räcker med skolavslutningarna, tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det har många goda sidor, och är värt att strida för, men begreppet "fantastiskt" ger mig nationalistiska rysningar, och jag sätter det i samband med högerextremism och slikt. Jag förstår dock att du inte har sådana böjelser, givetvis, men ändå, words like these give me the creeps... ;)

Hur många länder har vattendrag som du kan dricka av utan att bli sjuk? Här omkring finns det bara ett vatten och det är där lakvattnet från gruvan rinner ut. Visserligen är utsläppen strypt till 99% men det skall inte drickas av säkerhetsskäl. Annars är det bara att ta en mugg och välja sjö, å, älv. Det finns bäcköring mitt i stan. Förutom när det är inversion har vi fantastiskt bra luft. Det är väldigt vacker här omkring där jag bor och en bit bort finns fjäll och åt andra hållet finns hav. Människor är vänliga och trevliga överlag. Man kan sätta bilnyckeln i tändningslåset och bilen står kvar efter en vecka. Det finns problem och det finns skumma typer. Men överlag kan man inte bo och leva bättre. Efter att rätt nyligen lyssnat till korrespondenten

Lars Moberg som jammade med felan ihop med ett gäng en kväll på Främby udde här i Falun, så inser man att vi bor i edens lustgård på jorden. Jämförsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det har många goda sidor, och är värt att strida för, men begreppet "fantastiskt" ger mig nationalistiska rysningar, och jag sätter det i samband med högerextremism och slikt. Jag förstår dock att du inte har sådana böjelser, givetvis, men ändå, words like these give me the creeps... ;)

Jag anser inte att sverige är bra därför att jag är född här. Sverige är inte bra pga mig. Jag har haft turen att få komma till ett av världens vackraste, rikaste och bästa länder. Jag är glad och tacksam för detta och har lärt mig att uppskatta det mer och mer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturen är fantastisk, heter det ju. Nåja, det finns inte mycket orörd skog kvar, och det är lag på att vi ska ha monokulturskogar i Sverige; gran eller tall. Och det går alldeles utmärkt att helt lagligt köra sönder den när den blir till kalhygge. Trots att det ger miljöproblem (läckage). Se bild från utanför Borås i april i år nedan. Nej, mycket är toppen i vårt avlånga land, men det finns en massa elände också. Jag vidhåller det.

 

post-28798-0-05424800-1370605004_thumb.jpg

Foto: Helena Berg, Skogsstyrelsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omlokaliserat in på hemmakontoret då förmiddagens skugga nu var ett minne blott, inte ens en filt över mina ömma ben förhindrade att värmen från solen värkte över benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omlokaliserat in på hemmakontoret då förmiddagens skugga nu var ett minne blott, inte ens en filt över mina ömma ben förhindrade att värmen från solen värkte över benen.

Jag har lidokaingelé som jag smörjer in myggbett med, det kanske skulle funka till dina ben?

 

0137547-xylocaine-gel-tube-30ml-2-fr-500

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturen är fantastisk, heter det ju. Nåja, det finns inte mycket orörd skog kvar, och det är lag på att vi ska ha monokulturskogar i Sverige; gran eller tall. Och det går alldeles utmärkt att helt lagligt köra sönder den när den blir till kalhygge. Trots att det ger miljöproblem (läckage). Se bild från utanför Borås i april i år nedan. Nej, mycket är toppen i vårt avlånga land, men det finns en massa elände också. Jag vidhåller det.

 

attachicon.gifkalhygge.jpg

Foto: Helena Berg, Skogsstyrelsen

 

Ja, fy... Min far vägrade "bolagen" komma och avverka i hans skog fast de kom några gånger och ville köpa "på rot".

 

Dock efter senaste "stormen" vi hade här nere för något år sedan så tog min bror, som tog över fastigheten när fassan dog, in sin svärfars bolag som hämtade ut det stormfällda och gallrade övrig skog. Men här kan vi snacka om "naturlig" blandskog. Dock är jag rädd att min bror planterade in gran i de luckor som nu fanns efter stormen och avverkning. Men det blev inget kalhygge i alla fall. Men stora skador i marken blev det. Frågade bror min om de inte skulle återställa efter sig, minns inte vad jag fick för svar. Men sorgligt att se att det var halvmeterdjupa spår efter maskinerna. De små spåren som vi tillsammans med fassan lämnade efter oss när vi körde in med vår gamla traktor från -54 för att hämta ut ved var ingenting i jämförelse....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lidokaingelé som jag smörjer in myggbett med, det kanske skulle funka till dina ben?

 

0137547-xylocaine-gel-tube-30ml-2-fr-500

 

Har både "after-sun" och Aloe Vera hemma, så det är ingen större fara. Men det är aldrig skönt med ömmande solbrända lemmar. Att inte sitta i solen är ju bästa metoden, där jag brukar sitta normalt sett, men på en badstrand är det ingen lätt uppgit :hihihi:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just kikat klart på Stargate Atlantis och käkat lite lunch... Strax dags för en dusch o sen iväg en sväng. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag anser inte att sverige är bra därför att jag är född här. Sverige är inte bra pga mig. Jag har haft turen att få komma till ett av världens vackraste, rikaste och bästa länder. Jag är glad och tacksam för detta och har lärt mig att uppskatta det mer och mer.

Klart att Sverige är ett fantastiskt land. :) ...i mångt och mycket. Sen finns det såklart som i alla länder sånt som är mindre bra - t o m "fantastiskt" dåligt. ^_^ Och glada stolta svenskar är vi när det går bra för våra idrottsmän runt om i världen på olika tävlingar osv.

.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej, mycket är toppen i vårt avlånga land, men det finns en massa elände också. Jag vidhåller det.

 

Jag har inte sagt annorlunda. Men det som är mindre bra och kanske svenskt är förmågan att plocka fram det negativa och låta det dominera. Vem minns inte "Optimistkonsulten" med Ronny Eriksson. "Det går aldrig" i Örebro. "Det går åt helvete i alla fall" i Hudiksvall.

...

Får jag inte som jag vill så ska jag i alla fall gnälla. Det är så typiskt svenskt och jag avskyr det. Jantelagen som grasserar... usch. Det gör att allt det som är bra kommer i skymundan precis som i nyheterna. Tittar man bara på nyheterna och läser i tidningarna så är precis allt fullständigt åt helvete. Strök man rubrikerna så försvann 85% av eländet och rörde man sig bland vanligt folk så kryllar det av trevliga kunniga och bra människor och hoppet återvänder.

...

Men man väljer ju själv vad som ska fylla skallen. Jag blundar inte för det som är dåligt, frågan är bara vad jag låter mig se och vad som dominerar...... Här är jänkarna åt andra hållet i andra diket där det inte finns några problem och alla kan allt in absurdum. De behöver låna en pessimistkonsult från oss och vi kan behöva lite spark i baken.... ;)

...

Så v kanske ska instifta den 6-e juni till dagen då vi tänker positivt. För många kan de bli en för svår chock ändå så man kanske ska börja där... :totaltgalen: ... så man kan hämta sig under året.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, fy... Min far vägrade "bolagen" komma och avverka i hans skog fast de kom några gånger och ville köpa "på rot".

 

Dock efter senaste "stormen" vi hade här nere för något år sedan så tog min bror, som tog över fastigheten när fassan dog, in sin svärfars bolag som hämtade ut det stormfällda och gallrade övrig skog. Men här kan vi snacka om "naturlig" blandskog. Dock är jag rädd att min bror planterade in gran i de luckor som nu fanns efter stormen och avverkning. Men det blev inget kalhygge i alla fall. Men stora skador i marken blev det. Frågade bror min om de inte skulle återställa efter sig, minns inte vad jag fick för svar. Men sorgligt att se att det var halvmeterdjupa spår efter maskinerna. De små spåren som vi tillsammans med fassan lämnade efter oss när vi körde in med vår gamla traktor från -54 för att hämta ut ved var ingenting i jämförelse....

Intressant berättelse! Tack! Igår var jag förbi ett naturreservat med stora, grova gamla ekar. På dem levde allt möjligt rödlistat. Vackert och trevligt är det ju också. Men jag läste också att det ironiskt nog hade bevarats tack vare att det var kyrkans mark. För ekarna var nämligen skyddade enligt lag fram till mitten av 1800-talet, och när lagen hävdes så röjdes nästan allt bort av privata skogsägare, antingen för att skapa åker eller äng, eller för att plantera granskog. Men kyrkan tänkte annorlunda, de hade väl skapelsen i åtanke, som den ska få vara. Den typen av avverkning jag länkade bild till gör mig deprimerad, och just sådant överväger när jag ska ge ett allmänt omdöme om det land jag bor i. Sverige är helt okej och bättre än de flesta andra länder. Men fantastiskt? Nej, där sådant får hända är det inte fantastiskt på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Intressant på TV ikväll. Vetenskapens värld: Myten om träning, om jogging, träning och hur man regerar olika på det. http://www.tv.nu/p/13060723150010svt2

Förebereder en thaiwok. Kycklingen snart tinad. Bara grönsaker och nudlar kvar. Enda jag behöver välja på är väl om jag skall ha grön curry och ingefära, eller röd curry och ostronsås som bas. :)#ilandsproblem

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får säga vad vi vill och kan skriva vad vi vill till skillnad från massor med länder. Vi kan gå och åka vart vi vill och till och med ge ut i skog, mark och sjö i stort sett utan restriktioner och hinder vilket är tämligen unikt för sverige jämfört med resten av världen.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem minns inte "Optimistkonsulten" med Ronny Eriksson. "Det går aldrig" i Örebro. "Det går åt helvete i alla fall" i Hudiksvall.

Optimistkonsulten kommer jag ihåg. Hon hette Ingalill Enbom och for land och rike kring med underhållande föredrag om optimism.

Ronny Eriksson kallade sig pessemistkonsult som svar på det hela. (Jag vaknade på morgonen; och så var den da'n förstörd.)

För övrigt tror jag att jag är kär i Ronny Eriksson. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postade i en annan tråd om optimistkonsulterna som tyvärr besegrades av pessimismen. Men kan ju länka här också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IFörebereder en thaiwok. Kycklingen snart tinad. Bara grönsaker och nudlar kvar. Enda jag behöver välja på är väl om jag skall ha grön curry och ingefära, eller röd curry och ostronsås som bas. :)#ilandsproblem

Ostronsås är fantastiskt; man kan i princip skära vad som helst (ätbart) i bitar, fräsa på det och hälla över ostronsås, så smakar det krogkinamat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...