Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Och jag kopplar av med en burk grön Carlsberg 3,5% (33cl). Småburkar är trevligast. :ThumbsUp:

det blir mycket läsk som går åt i värmen här också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det snart Diamond Leuge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker koncentrera mig men min hjärna spelar mig spratt och skjuter ut reflektioner som en solstorm. Just nu ser mitt tankemönster ut som ett norrsken; det sprakar till och med lite. Jag blir knasig över att inte kunna läsa böcker men vad hjälper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det snart Diamond Leuge

Svensk seger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ryggen mår bättre?

Jämna plågor. Det är någon broskdisk som är svag och via sned belastning vid framåtlutning trycker på nerver, så att det gör ont och tårna domnar bort. Lutar jag mig mycket bakåt så släpper det ganska snabbt. Än så länge... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker koncentrera mig men min hjärna spelar mig spratt och skjuter ut reflektioner som en solstorm. Just nu ser mitt tankemönster ut som ett norrsken; det sprakar till och med lite. Jag blir knasig över att inte kunna läsa böcker men vad hjälper det.

:geros:

 

Trots det lyckades du det beskriva det mycket vältaligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker koncentrera mig men min hjärna spelar mig spratt och skjuter ut reflektioner som en solstorm. Just nu ser mitt tankemönster ut som ett norrsken; det sprakar till och med lite. Jag blir knasig över att inte kunna läsa böcker men vad hjälper det.

Usch det låter inget kul Alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att vårt stora nationella firande sker på midsommarafton, och den är inte helgdag. Vem bryr sig om 6 juni egentligen? Handen på hjärtat, vet du varför vi firar idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att vårt stora nationella firande sker på midsommarafton, och den är inte helgdag. Vem bryr sig om 6 juni egentligen? Handen på hjärtat, vet du varför vi firar idag?

Ja man lyckades väl krysta fram nåt om en regeringsform och så Gustav förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att Sverige blev självständigt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att vårt stora nationella firande sker på midsommarafton, och den är inte helgdag. Vem bryr sig om 6 juni egentligen? Handen på hjärtat, vet du varför vi firar idag?

Jag förstår mig inte på dig ibland.

Jag å andra sidan tycker om mitt land, oavsett politik, och firar GÄRNA Sveriges självständighet. svenska_flaggan_small_web.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att känna feststämning på befallning. Känner mig dessutom snuvad på annandag pingst som fick stryka med till förmån för nationaldagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att känna feststämning på befallning. Känner mig dessutom snuvad på annandag pingst som fick stryka med till förmån för nationaldagen.

Ja vi blev ju av med 2/7 ledig dag. Nu surar vi!!!!!! Föreslår att vi kompenserar genom att alltid ha julafton på en tisdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Vi firar att Kalmarunionen upplöstes i o m att Gustav Vasa valdes till kung den dagen år 1523. Detta lärde jag mig i skolan (Den dagen och den dagen, förresten… då hade vi juliansk kalender, den 16 juli borde vi fira enl. den nuvarande gregorianska). Då valde vi kung, men det har vi slutat med. (Vi och vi, förresten… några få valde) På sätt och vis tycker jag det var synd, som sann nordist (mycket omodernt) tycker jag att Kalmarunionen kunde fått fortsätta in i vår tid.

Den 6 juni 1809 skrev kungen under en ny regeringsform, men den trädde inte i kraft förrän den 27 juni då ständerna i riksdagen godkände den. Den 6 juni 1973 beslutade riksdagen slutligen om 1974 års regeringsform. Då behövdes ingen kung, så vad är det egentligen vi firar? 1974 års regeringsform? Vilket kalas!

 

Vi behöver vare sig kung eller nationaldag enl. mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag förstår mig inte på dig ibland.

Jag å andra sidan tycker om mitt land, oavsett politik, och firar GÄRNA Sveriges självständighet. svenska_flaggan_small_web.png

Det behövs betydligt mer än att förstå sig på just mig, jag tillhör en stor majoritet av folket, som inte firar den 6 juni. Hur firade du idag, som så gärna firar?

 

Edit: Du klagar jämt på andra argumentationsfel, men när du skriver "Jag å andra sidan tycker om mitt land" så menar du indirekt att de som inte firar nationaldagen inte tycker om sitt land. Det kan man ju tycka, men det är inget hållbart argument. Exempelvis är det många som är upptagna av arbete en sådan här dag; exempelvis inom vård, omsorg och handel.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det Hyacith som firar med en picnic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Lustigt att vårt stora nationella firande sker på midsommarafton, och den är inte helgdag. Vem bryr sig om 6 juni egentligen? Handen på hjärtat, vet du varför vi firar idag?

Jag vet det där med kungavalet, men tänker av någon anledning alltid på 1521. Antar att det har med likheten med 1621 och mitt geografiska ursprung att göra. Hade antagligen varit mycket enklare om vi haft någon revolution, ockupation eller liknande i mer modern tid.

 

Har varit ute en kvällstur på sjön, ca 2 timmar. Känns i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigt och försökte somna om men efter flera timmars rullande var det lika bra att stiga upp så nu har jag hunnit med frukost och tidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet det där med kungavalet, men tänker av någon anledning alltid på 1521. Antar att det har med likheten med 1621 och mitt geografiska ursprung att göra. Hade antagligen varit mycket enklare om vi haft någon revolution, ockupation eller liknande i mer modern tid.

 

Har varit ute en kvällstur på sjön, ca 2 timmar. Känns i ansiktet.

GV utnämndes till riksföreståndare 1521 vid ett herremöte i Vadstena. Det är säkert därför.

 

Segling skänker snabb solbränna. I praktiken får man ju solen från två håll.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juni 6, 2013

se.pngse.pngse.png

Trevlig Nationaldag på er alla... :kramis:

 

- - -

 

Sitter och fixar lite, läser webnyheter osv.

Strax frukost. :kaffe:

 

Tackar... den spenderades tillsamman med barnen och sambon. Vi åkte till Ystad Djurpark som höll öppet för Coops medlemmar. Men det var inte bara vi som tänkt den tanken så vi rullade vidare ner till havet istället vid Svarte, strax utanför Ystad. Det var totalt kaos vid djurparken, bilar överallt och folk som inte kan parkera. Det var så mycket folk så när vi gav upp så hörde vi att de stängt insläppet för att parken var överfull av folk. Så vi intog stranden och tänkte kolla läget i parken på vägen hem istället.

 

Lagom lite folk på stranden, var säkert värre närmare Ystad ;) så själv passade jag på att bada som man ska bada, naken. Barnen hade med sig badkläder eftersom det fanns bandland på djurparken. Själv är jag inte mycket för att bada, i alla fall inte med kläder på :P

 

Så ett par timmar på stranden, barnen hade en massa äventyr, hittade fina stenar osv....

 

På väg hemåt igen så var det lagom med folk i parken, de flesta på väg hemåt så det blev en runda där inne också. Så alla var trötta men nöjda efter dagen. Dock så är jag rödhårig och därmed också känslig hud, tänkte inte på att smörja in mig, så på kvällen så var det frossa, pga att jag bränt mig. Som tur var så är det mest benen som blev brända, samt fötterna, så aj, aj, aj... när man ska ha på byxor eller skor. Så dagen ska tillbringas i skuggan, där jag trivs som bäst, i hängmattan tillsammans med en thermomugg med kaffe. Perfekt att kunna glida omkring i kallingarna och t-shirt hemma i trädgården idag, dagens andra planer har fått ställas in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sådärja. Nu är de 50 chilipepprarna hopkokta med salt, vinäger, olja och råsocker samt mixade till en pasta som skulle få Rickard att fröjdas.

Jag tror det kommer att räcka med att titta på burken så blir maten starkt kryddad.

 

Låter trevligt :galetglad:

 

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

GV utnämndes till riksföreståndare 1521 vid ett herremöte i Vadstena. Det är säkert därför.

 

Segling skänker snabb solbränna. I praktiken får man ju solen från två håll.

Tyvärr var det ingen segelbåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 juni blir lite av antiklimax. Vi är väl inte beordrade att fira men det är lite utformat så att man ska ha lite dåligt samvete om man inte gör det. Samtidigt som jag gissar att de allra flesta verkligen gillar sitt land så har vi inte den traditionen att göra det på den sk nationaldagen. Jämfört med norrhenen saknar vi också en större anledning att göra det. I praktiken är det midsommaraftonen som är nationaldagen för det är då vi går man ur huse och firar. Inte landet i sig men hur skön sommaren är. De som har bott utomlands konstaterar att ingenstans finns det något som svensk sommar. Den är unik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf inte dåligt samvete för att jag inte firade igår. Hade möjlighet, men valde att fira på mitt sätt. Lugn och ro i min egen trädgård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...