Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Nu lämnar jag forumet för den här gången. Jag kanske kommer tillbaka någon gång, tag det som ett hot, eller som ett löfte.

På återseende!

 

Här blev det till att prova Marabou Black, ljus choklad med bitar av saltlakrits, riktigt gott till kaffet :D

Choklad oavsett färg även vit funkar kan vara gott. Samma sak med lakrits, både salt och går ner, men att blanda verkar inte kul. Fast den här var kul: http://triumfglass.se/glass/triumf-glass-12-liter-chili-lakrits

 

Gonatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigare idag, av trängande skäl. Har lyssnat på P1 Naturmorgon, passade på. Håller på att trappa ned sömnmedicin, så att vakna tidigare är väntat. Känner mig ändå utsövd, fast jag satt uppe lite extra länge för att leka med Lubuntu i VirtualBox. Den finns även till PPC, ska testa på min gamla Ibook G4.

 

Peppar, peppar, min jobbiga extraslag på hjärtat (särskilt kvällstid) har i stort sett försvunnit. Rätt skönt om det förblir så, har haft dem i mer än ett halvår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl kunnat sova en liten stund till men tycker att de här tidiga morgnarna kan vara väldigt sköna mitt i all tystnad, lugn och naturligtvis en stor mugg kaffe. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigare idag, av trängande skäl. Har lyssnat på P1 Naturmorgon, passade på. Håller på att trappa ned sömnmedicin, så att vakna tidigare är väntat. Känner mig ändå utsövd, fast jag satt uppe lite extra länge för att leka med Lubuntu i VirtualBox. Den finns även till PPC, ska testa på min gamla Ibook G4.

 

Peppar, peppar, min jobbiga extraslag på hjärtat (särskilt kvällstid) har i stort sett försvunnit. Rätt skönt om det förblir så, har haft dem i mer än ett halvår. :)

 

pompoms.gif Härligt att höra att du känner dig bättre kramis.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigare idag, av trängande skäl. Har lyssnat på P1 Naturmorgon, passade på. Håller på att trappa ned sömnmedicin, så att vakna tidigare är väntat. Känner mig ändå utsövd, fast jag satt uppe lite extra länge för att leka med Lubuntu i VirtualBox. Den finns även till PPC, ska testa på min gamla Ibook G4.

 

 

Jag hade väl kunnat sova en liten stund till men tycker att de här tidiga morgnarna kan vara väldigt sköna mitt i all tystnad, lugn och naturligtvis en stor mugg kaffe. :kaffe:

 

Morn, morn på er mina vänner storkram.gif

 

Satt också uppe till 02-tiden igår innan man gick och la sig, kunde not suttit uppe längre och njutit av tystnaden i omvärlden, ute som inne, ett tag till. Är det som är så härligt med sena nätter när man inte är trött. Oftast har man ju sitt hjärtas vän att krypa ner till också, men hon är scoutledare och det var övernattning med kåren fre-lör.

 

Men naturligtvis så vaknar man tidigt fastän man har möjlighet att verkligen sova. Låg kvar och drog mig en stund, men nu är frukosten avklarad och första koppen kaffe är på väg ner :P Bryggde en hel termos kaffe, dvs ca en liter. Det var lite mer än en kanna med sambons gamla bryggare, det är strax över halva min nya bryggare :kartjej:

 

Slurp :kaffe: aaahhh..... :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... leka med Lubuntu i VirtualBox. Den finns även till PPC, ska testa på min gamla Ibook G4. ...

Av någon anledning vill Ibooken inte boota Lubuntuskivan. Jag har testat allt (tro mig). Jaja, det är ingen ko på isen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jevvla flash! Safari blockerade en för gammal version så jag laddade hem senaste versionen från Adobe men skiten vägrade att ens starta! :superirriterad:

Jag tog reda på att det kunde gå bättre med en offline installerare vilket faktiskt fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jevvla flash! Safari blockerade en för gammal version så jag laddade hem senaste versionen från Adobe men skiten vägrade att ens starta! :superirriterad:

Jag tog reda på att det kunde gå bättre med en offline installerare vilket faktiskt fungerade.

 

Gör som jag, ha inte skiten installerat på datorn. Jag använder Google Chrome för allt som kräver Flash.. integrerat i webbläsaren och webbläsaren körs ju i sin egen "sandlåda" och kan inte skada systemet om det skulle finnas säkerhetshål i Flash.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och gör en bootbar USB-sticka med Lubuntu i just Lubuntu, det senare virtuellt i Macen, då. Man kan inte (enkelt) göra en bootbar USB i Macen, för skivavbilden är i NTFS. Workaround finns men är är krånglig och inbegriper en massa terminalkommandon (och funkar antagligen i bästa fall). Känns lite märkligt att gratis-Linux klarar av NTFS och en drös med andra filtabellformat, som Macen inte mäktar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och gör en bootbar USB-sticka med Lubuntu i just Lubuntu, det senare virtuellt i Macen, då. Man kan inte (enkelt) göra en bootbar USB i Macen, för skivavbilden är i NTFS. Workaround finns men är är krånglig och inbegriper en massa terminalkommandon (och funkar antagligen i bästa fall). Känns lite märkligt att gratis-Linux klarar av NTFS och en drös med andra filtabellformat, som Macen inte mäktar med.

 

Du vet att PPC-macar inte stöder boot från USB?

 

OS X klarar av det, men det är inte aktiverat. Fanns ju program till SL för att aktivera det inbyggda skrivstödet för NTFS.

 

Tror mer att det handlar om att alla "stöd" för NTFS är ju egna varianter där man "back engineered" koden och därför skapat funktionalitet. På Linux så skeppar man med detta, ej officiella stöd från MS, men Apple väljer att inte göra det, vilket jag inte anser vara så konstigt. De hade säkert kunnat få köpa rättigheter för skrivstöd till NTFS av MS men väljer att inte göra det, det kan man ju däremot tycka vad man vill om. Men att inte lägga in ett stöd som i värsta fall kan orsaka dataförluster för användaren tycker jag är helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att PPC-macar inte stöder boot från USB?

 

OS X klarar av det, men det är inte aktiverat. Fanns ju program till SL för att aktivera det inbyggda skrivstödet för NTFS.

 

Tror mer att det handlar om att alla "stöd" för NTFS är ju egna varianter där man "back engineered" koden och därför skapat funktionalitet. På Linux så skeppar man med detta, ej officiella stöd från MS, men Apple väljer att inte göra det, vilket jag inte anser vara så konstigt. De hade säkert kunnat få köpa rättigheter för skrivstöd till NTFS av MS men väljer att inte göra det, det kan man ju däremot tycka vad man vill om. Men att inte lägga in ett stöd som i värsta fall kan orsaka dataförluster för användaren tycker jag är helt rätt.

Denna sticka är till en gammal PC. Vad gäller orsaka dataförluster så kan Skivverktyg och Terminalen redan idag göra en massa sådant via den oerfarne användare, så det argumentet håller egentligen inte. Och att kunna montera en .iso i NTFS-format, vilken skada skulle det kunna göra, egentligen, om man betänker vad man kan göra annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dammsugaren parkerad igen och nu tänker jag avnjuta lite kaffe framför de Alpina sändningarna idag... pompoms.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit trång i halsen i en vecka med pip i luftrören. KOllade idag men hade ingen Pulmicort inhalator hemma men en Bricanyl. P verkar långsiktit och B direkt men B gör mig darrig i hela kroppen så den undviker jag. Provade en nyss och darrar så fint.......wacko.gif..men det blev lite bättre drag i halsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dammsugaren parkerad..

Samma här. :travolta:

 

 

Tänkte ta en sväng till badhuset efter jobbet men det var fullt parkeringsmässigt så jag åkte hem. En långväga vän ringde o kommer snart på besök. :yeahbaby::kaffe:

 

I övrigt blir det en lugn helg. :crossfingers:B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt har jag fått tre snygga mail från "FedEx" som samtliga har försökt lämna paket men misslyckats. Nu vill de att jag ska ta kontakt med dem och det är avsänt från tre olika FedEx-kontor i USA. Vad spännande! Vad kan det vara i paketen???pompoms.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall käka lite strax... Just blivit klar med ett problem i ett script som jag inte fick att funka först. Tålamod är nyckelordet. :crossfingers: Bara resten kvar (en annan gång).

 

Hockey Sverige Ryssland idag. Skall bli kul. hockey.gif

Dags o dra igång wokpannan. cooking.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. :travolta:

 

 

Tänkte ta en sväng till badhuset efter jobbet men det var fullt parkeringsmässigt så jag åkte hem. En långväga vän ringde o kommer snart på besök. :yeahbaby::kaffe:

 

I övrigt blir det en lugn helg. :crossfingers:B)

 

Låter trevligt med lite spontanbesök sådär... tycker det brukar bli trevligast så. Vad bjuds det på ikväll?

 

Åkte själv ner till Sjöbo för att fixa ett läckande däck, trött på att pumpa det nu, har gjort det hela vintern. Var läckage i käglan så men en ny kägla/ventil så ska det väl hålla tätt nu crossfingers.gif

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på Media Markt och "klämt" lite på en MBA och en Mini.

Funderar på att utnyttja deras avgiftsfria delbetalning. Inte för att jag egentligen behöver en ny dator, men det är ju ganska kul med något nytt för en gång skull.. biggrin.gif Länge sedan jag uppgraderade min dotorpark.

Frågan är Mini eller MBA?? Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tävlingsdag 1 avslutad

 

Redan klara,? Brukar ni inte hålla på långt in på kvällen? Snart på gång hemåt då alltså?

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på Media Markt och "klämt" lite på en MBA och en Mini.

Funderar på att utnyttja deras avgiftsfria delbetalning. Inte för att jag egentligen behöver en ny dator, men det är ju ganska kul med något nytt för en gång skull.. biggrin.gif Länge sedan jag uppgraderade min dotorpark.

Frågan är Mini eller MBA?? Vad tycker ni?

Det vet du naturligtvis bäst själv.

Har man inget behov av det portabla så är väl minin ett mer ekonomiskt val.

Själv är jag ofta i rörelse varför min MBP var ett givet val för 1.5 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags o dra igång wokpannan. cooking.gif

Thaiwok (färdig grytbas på burk) med kyckling, div grönsaker, hoisin sauce mm o jasminris blev det här. ^_^

 

Låter trevligt med lite spontanbesök sådär... tycker det brukar bli trevligast så. Vad bjuds det på ikväll?

Se ovan... en vän ringde o hade vägarna förbi med familjen. Han hoppade av här o familjen fixade ärenden medans vi fixade middan. Alla åt med god aptit o åkte hem för en stund sen, mätta, glada o belåtna. :yeahbaby::ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...