Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Det är därför disketter ända till slutet kallades för floppy disks (sladdriga diskar)... även de på 3.5" som inte var böjliga. Fanns i 8" och kanske större också, 5.1/4" var ju för "hemdatorer". Satt lite med 8088 i skolan, gamla Eriksson-datorer med gul/orange monocroma skärmar. Förste egna datorn var en 386-SX (utan matteprocessor, då hette de DX) på 16 MHz, en eller två MB RAM tror jag och 40 GB HDD, känslan när man uppgraderade till 120 MB (eller var det 240 MB fundersam.gif ), nu fick man plats med allt man hade på diskett samtidigt och ändå hade plats över... wow....galetglad.gifpompoms.gif

Ja, det är som när man köpte sin första stora HDD. :ThumbsUp:

 

 

en 386-SX (utan matteprocessor, då hette de DX) på 16 MHz, en eller två MB RAM tror jag och 40 GB HDD

Kom att tänka på det där gamla citatet av Bill Gates.... "No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer" :lol:

 

Menade du inte 40mb? ;)

40GB låter stort för "den tiden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en naturprogramserie om Pyrenéerna. Där sade de att de har svårt att hitta folk att jobba som fåraherdar. Hårt arbete och dåligt betalt. Men tänk vilken arbetsplats! Jag kanske är intresserad. Hur kommer man i kontakt med arbetsgivarna? Jag har ganska god kondition, starka ben och tre års skolfranska, klarar mig hyfsat, med hjälp av ordbok... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det rätt kass för att vara 4G?

 

Med tanke på att max är 80 Mbit så är det kasst i kubik.utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på det där gamla citatet av Bill Gates.... "No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer" :lol:

 

Menade du inte 40mb? ;)

40GB låter stort för "den tiden".

 

Haha... jo, 40 MB, skrev GB föst, suddade och lyckades tydligen skriva GB igen... blushing.gif

 

Var nog 1 MB RAM, har för mig att jag hade 4 stycken 30-pinnars minnesmoduler med 256 KB var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM gjorde bara skit på den tiden och åtminstone jag ville då absolut inte ha nån när det fanns Atari som var så roliga att programmera.

Jag hittade den här när vi skulle flytta idag.

 

post-5952-086423300 1358716239_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM gjorde bara skit på den tiden och åtminstone jag ville då absolut inte ha nån när det fanns Atari som var så roliga att programmera.

Jag hittade den här när vi skulle flytta idag.

 

post-5952-086423300 1358716239_thumb.jpg

 

Häftigt, kul att de har använts i verksamhet, antar att det var på FP:s kansli du hittade den?

 

Började själv med C64, vidare till C128 och sen Amiga, blev A600, på senare år skaffade jag både A500 och A1200, men jag ångrar djupt att jag sålde av min A600 med all programvara jag hade från början. Nu är allt utrensat igen, har inte en pryl kvar. Fick gå när det mest stod nerpackat mellan flyttlassen. Tråkigt... Men det gav en hel del pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt, kul att de har använts i verksamhet, antar att det var på FP:s kansli du hittade den?

Ja.

 

Började själv med C64, vidare till C128 och sen Amiga, blev A600, på senare år skaffade jag både A500 och A1200, men jag ångrar djupt att jag sålde av min A600 med all programvara jag hade från början. Nu är allt utrensat igen, har inte en pryl kvar. Fick gå när det mest stod nerpackat mellan flyttlassen. Tråkigt... Men det gav en hel del pengar...

Jag har gjort mycket som jag senare ångrat men då var det självklart att göra som man gjorde.

Det hade varit en hög antika datorer i skrubben nu annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor 4G-modem i kväll:propellerbaver.gif

tänk om de var lika alerta på mammas sjukhus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen efter en fantastisk TV-inspelning på Stora Teatern i Göteborg.

En helkväll men Lena Philipsson.

Blir en 90 minuters härlig underhållning med denna fantastiska tjej, de 90 minuterna blev i själva verker 150 minuter, då det var en del omtagningar och Publiken fick stäla massa frågor till henne,. Hon bjudde verkligen på sig själv.

Vi satt långt fram på parkett, så jag dyker säkert upp i TV-rutan vad det lider.

 

Fullt med kändisar i salongen, och jag hade bokatmina biljetter i god tid och satt på "bästa plats"

Då kommer en TV-scripta fram och frågar om vi vill byta plats, och flytta 4-5 platser längre ut åt sidan, för de hade missat att Bert Karlsson och Tony nånting, skulle sitta där i mitten, för Lena PH skulle framföra ett tack till Tony som var den som upptäckte henne..

Efter lite dskussioner gick jag med på detta om jag fick nån kompensation..Bert må vara kung i Skara, men inte i min hemstad Göteborg.. :borstatanderna:

 

Så vi flytta oss fyra platser och när Bert kom så sa jag, att nu har jag värmt upp stolen för dig...han bara skratta hö hö.

 

Som kompensation ska vi vara med i Bättre än en femteklassare.. :lol:

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen efter en fantastisk TV-inspelning på Stora Teatern i Göteborg.

En helkväll men Lena Philipsson.

Blir en 90 minuters härlig underhållning med denna fantastiska tjej, de 90 minuterna blev i själva verker 150 minuter, då det var en del omtagningar och Publiken fick stäla massa frågor till henne,. Hon bjudde verkligen på sig själv.

Vi satt långt fram på parkett, så jag dyker säkert upp i TV-rutan vad det lider.

 

Fullt med kändisar i salongen, och jag hade bokatmina biljetter i god tid och satt på "bästa plats"

Då kommer en TV-scripta fram och frågar om vi vill byta plats, och flytta 4-5 platser längre ut åt sidan, för de hade missat att Bert Karlsson och Tony nånting, skulle sitta där i mitten, för Lena PH skulle framföra ett tack till Tony som var den som upptäckte henne..

Efter lite dskussioner gick jag med på detta om jag fick nån kompensation..Bert må vara kung i Skara, men inte i min hemstad Göteborg.. :borstatanderna:

 

Så vi flytta oss fyra platser och när Bert kom så sa jag, att nu har jag värmt upp stolen för dig...han bara skratta hö hö.

 

Som kompensation ska vi vara med i Bättre än en femteklassare.. :lol:

inte illa...

 

då tar vi Albert och Herbert då ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tidigare, IBM PC (8086) för att vara mer exakt. Redan IBM XT (fortfarande 8086) hade en hårddisk på mastodontlika 5 eller 10 MB.

Hårddisk minns jag inget av, var inte så gammal, men det bör ha varit mellan 1981 och ca 1985.

 

Såg en naturprogramserie om Pyrenéerna. Där sade de att de har svårt att hitta folk att jobba som fåraherdar. Hårt arbete och dåligt betalt. Men tänk vilken arbetsplats! Jag kanske är intresserad. Hur kommer man i kontakt med arbetsgivarna? Jag har ganska god kondition, starka ben och tre års skolfranska, klarar mig hyfsat, med hjälp av ordbok... :)

Inte Frankrike, men i filmen Padre padrone så verkade det gå ganska bra utan språk.

 

IBM gjorde bara skit på den tiden och åtminstone jag ville då absolut inte ha nån när det fanns Atari som var så roliga att programmera.

Jag hittade den här när vi skulle flytta idag.

 

post-5952-086423300 1358716239_thumb.jpg

När jag läste tekniskt basår ca 1998-1999 så fanns det en C64 som användes för diverse fysiklabbar ungefär. Den mätte hastigheten hos diverse kroppar som rörde sig med obefintlig friktion. Handlade om impuls och rörelsemängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM gjorde bara skit på den tiden och åtminstone jag ville då absolut inte ha nån när det fanns Atari som var så roliga att programmera.

Jag hittade den här när vi skulle flytta idag.

 

post-5952-086423300 1358716239_thumb.jpg

eek.gif Jag trodde att Folkpartiet faktiskt var lite moderna än så. ;)

 

 

Har en Atari 1040STe med skärm ståendes, som jag funderar på om man skall sälja. Undra vad man kan få för den (om man inte vill auktionera ut den på Tradera).

 

 

- - -

 

 

Lite kaffe nu sen duscha och åka en sväng. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag på er

idag är det den sista skolan som skall göras reklam i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk minns jag inget av, var inte så gammal, men det bör ha varit mellan 1981 och ca 1985.

 

IBM PC lanserades 1981 och IBM XT lanserades 1983. Enda skillnaden var egentligen att XT hade hårddisk. IBM PC är den enda varianten som haft 5.25" disketter på 360 KB som enda startalternativ. IBM XT startade från hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Inte Frankrike, men i filmen Padre padrone så verkade det gå ganska bra utan språk. ...

Kan fårhundarna svenska? Förresten kan jag ju franska något så när, jag kan pyttelite italienska, och i det närmaste ingen spanska. Förresten är franska Pyrenéerna frodigare och inte lika torrt och varmt som den spanska delen. Okej, det regnar mer, men jag bor ju i Regnskogens Land i Borås, så inget blir sämre, tror jag. Nej, jag vill till La France! Spännande resmål i närheten också, som Lourdes och Carcassonne. Eller varför inte Biarritz för att bada? Fast då får fåren stanna hemma.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill till La France!

Jag har en teori att fransmän nog eg inte vill att vi kommer dit. Och de vill inte prata t ex engelska med dig ... inte ens på ett internationellt turist hotell. Utan det verkar som de vill ha frankrike så turistfritt som möjligt. Och skall ev turister komma så har de ju döpt en stad dit de vill att man skall tro att det är trevligt att åka till.

 

Nice. shades.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en teori att fransmän nog eg inte vill att vi kommer dit. Och de vill inte prata t ex engelska med dig ... inte ens på ett internationellt turist hotell. Utan det verkar som de vill ha frankrike så turistfritt som möjligt. Och skall ev turister komma så har de ju döpt en stad dit de vill att man skall tro att det är trevligt att åka till.

 

Nice. shades.gif

Jag struntar på sätt och vis i fransmännen, som för övrigt inte är så "franska" i södra Frankrike, i grunden. Det är naturen, kulturen, gastronomin och historiens vingslag jag vill åt. Så sent som i mitten av 1800-talet var bara varannan fransman fransk, i meningen att personen pratade franska. Fyra av tio talade då det som idag kallas för occitanska. Förutom tyska och bretonska, då. Den i våra ögon överdrivna franska nationalismen hör intimt samman med att Frankrike i grunden är ett heterogent land, demografiskt sett, väl i klass med Iberiska halvön. De hade lätt kunna ha utvecklats likt Jugoslavien, givet andra förutsättningar. Jag tror jag ska lära mig occitanska. Blir ju kul med en svensk som på plats kan det historiskt korrekta språket medan de infödda famlar lite i mörkret... borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har av och till under förmiddagen lyssnat på P1;s dokumentär om Nora.

 

Jag blir djupt berörd och sorgsen över hur samhället på alla sätt övergett den lilla stora flickan, tänker att hon skulle behöva få komma i en varm, trygg och kärleksfull famn så att hon kunde släppa greppet lite och få den hjälp hon ropar efter och behöver..... tror hon behöver en trygg och säker vuxen vid sin sida

 

Gav starkt intryck ...

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter hemma efter en bra dag. Först möte hos kund med presentation av vår idé för deras mässdeltagande. Mottogs positivt, bara att jobba vidare. Neema vaktade bilen under tiden och fick sedan en liten visning av företagets lager. :borstatanderna:

 

Sen lunchmöte med kompanjonerna i vårt ännu inte startade företag. då fick voffsan vara hemma vilket verkar ha gått bra. :ThumbsUp:

 

Dags att få lite jobb gjort också kanske? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskmaskinen på plats, i morgon bitti anländer rörläggaren och byter blandare och fixar till ett avlopp på vattenlåset.

Frugan har fått vänta länge på denna..skulle vi haft när vi hade barnen hemma, men det är länge sedn :D

 

post-113-018369400 1358784695_thumb.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1358784756[/url]' post='1602250']

Diskmaskinen på plats, i morgon bitti anländer rörläggaren och byter blandare och fixar till ett avlopp på vattenlåset.

Frugan har fått vänta länge på denna..skulle vi haft när vi hade barnen hemma, men det är länge sedn :D

 

post-113-018369400 1358784695_thumb.jpg

 

Bättre sent än aldrig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strax middag, blir gräddstuvad kycklinglever med bacon, kapris och purjo. Smaskens..Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har alla nya elever fått information om verksamheten detta år

nu gäller det bara att låta telefon gå varm här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskmaskinen på plats, i morgon bitti anländer rörläggaren och byter blandare och fixar till ett avlopp på vattenlåset.

Frugan har fått vänta länge på denna..skulle vi haft när vi hade barnen hemma, men det är länge sedn :D

 

post-113-018369400 1358784695_thumb.jpg

bara maskinen på plats

 

frugan skall väl vara på plats också

om hon nu har tjatat sig till den så får hon sköta den själv också :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...