Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Kurerar en förkylning som inte riktigt vill bryta ut. Har inte varit sjuk på flera år men nu när barnen går på förskolan så drar de hem allt möjligt som mitt immunförsvar inte klarar av. Hoppas det hinner gå ur kroppen innan julhelgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den här, Gevalia brygg, är vår.

 

bba4c428-405a-102c-b413-005056a16c45gevalia-logo.jpg

 

Vad är det som gör el-brygg bättre/annorlunda? :fundersam:

 

 

"Gevalia El-brygg är ett något grövre malet kaffe som på bästa sätt lyfter fram kaffets smak och arom i elektriska kaffebryggare. Gevalia El-brygg är en perfekt blandning av Colombiabönornas härliga fyllighet, Kenyakaffets fruktiga arom och Brasiliens lite mildare kaffebönor. Gevalia E-brygg har bytt design och namn till El-brygg. "

 

Det är deras beskrivning iaf, jag fastnade för att jag gillar smaken.

Ska nog köpa ett paket med din variant nästa gång och se om jag märker någon skillnad.

Redigerad av iLantz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gevalia El-brygg är ett något grövre malet kaffe som på bästa sätt lyfter fram kaffets smak och arom i elektriska kaffebryggare. Gevalia El-brygg är en perfekt blandning av Colombiabönornas härliga fyllighet, Kenyakaffets fruktiga arom och Brasiliens lite mildare kaffebönor. Gevalia E-brygg har bytt design och namn till El-brygg. "

 

Det är deras beskrivning iaf, jag fastnade för att jag gillar smaken.

Ska nog köpa ett paket med din variant nästa gång och se om jag märker någon skillnad.

Tack, och jag har för någon minut sedan bestämt med frugan att prova el-brygg.

Vem vet, kanske vi kommer att gilla det mer?! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemtenta inlämnad, jag har nu jullov! :jultomte:

 

Gött Tummeupp.gif Här sätter det full fart med transkribering och analys av fördjupningsarbetet fart som ska vara färdigt i mitten på januari wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött Tummeupp.gif Här sätter det full fart med transkribering och analys av fördjupningsarbetet fart som ska vara färdigt i mitten på januari wacko.gif

Tänk på att herr Kronblom var ute och cyklade.

"Varför skjuta till morgondagen det du kan göra idag?"

 

Det har alltid varit min bästa motivation, känslan av tillfredsställelse när jobbet är åtminstone till stora delar gjort. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att både julskinkan som frun tillagat ikväll samt brödbullarna blev riktigt smaskens storkram.gif

 

Nu sitter hon och letar fram det ena receptet efter det andra på smaskiga sorter av julgodis och choklader hon ska göra kartjej.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om släktforskning och inavel, vilket måste a varit mycket förekommande förr...

 

En annan knepig sak som får många att fundera när jag drar upp liknelsen med kejsaren av Kina som lovade att uppfylla en önskan till någon som uppfunnit något eller vad det var...

Önskan var ju att få fram ett schackbräde och på ruta 1 få ett risgryn , på ruta 2 två risgryn, på ruta 3 fyra risgryn, åtta risgryn på ruta 4 osv....fram till ruta 64

 

Visst hade kejsaren sagt, det var en blygsam önskan...

Problemet är ju att det aldrig funnits så många risgryn....

Tänker vi så då om människor och räknar 64 generationer tillbaka..så blir det rätt många :borstatanderna:

 

Men så har det inte varit..

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan knepig sak som får många att fundera när jag drar upp liknelsen med kejsaren av Kina som lovade att uppfylla en önskan till någon som uppfunnit något eller vad det var...

Önskan var ju att få fram ett schackbräde och på ruta 1 få ett risgryn , på ruta 2 två risgryn, på ruta 3 fyra risgryn, åtta risgryn på ruta 4 osv....fram till ruta 64

 

Visst hade kejsaren sagt, det var en blygsam önskan...

Problemet är ju att det aldrig funnits så många risgryn....

Uppfinningen är just spelet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_på_schackbrädet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om släktforskning och inavel, vilket måste a varit mycket förekommande förr...

 

En annan knepig sak som får många att fundera när jag drar upp liknelsen med kejsaren av Kina som lovade att uppfylla en önskan till någon som uppfunnit något eller vad det var...

Önskan var ju att få fram ett schackbräde och på ruta 1 få ett risgryn , på ruta 2 två risgryn, på ruta 3 fyra risgryn, åtta risgryn på ruta 4 osv....fram till ruta 64

 

Visst hade kejsaren sagt, det var en blygsam önskan...

Problemet är ju att det aldrig funnits så många risgryn....

Tänker vi så då om människor och räknar 64 generationer tillbaka..så blir det rätt många :borstatanderna:

 

Men så har det inte varit..

Det blir 2^64-1 risgryn.

Om ett risgryn i snitt väger 25 mg så blir det

(2^64-1)*25/1000/1000/1000 för att få det i ton.

Det blir 460 miljarder ton ris. :tappahakan:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir 2^64-1 risgryn.

Om ett risgryn i snitt väger 25 mg så blir det

(2^64-1)*25/1000/1000/1000 för att få det i ton.

Det blir 460 miljarder ton ris. :tappahakan:

vi tackar Wiki för uppgiften:

 

 

I den hinduiska traditionen finns det en legendarisk berättelse om Krishna som tog form till en gammal vis man och utmanade kungen som härskade i regionen i ett parti schack. Kungen som var en mästare i schack och hade rykte om sin intelligens ställde gladligen upp. Han frågade denna man vad han önskade om han vann partiet.

 

Mannen pekade på den första schackrutan och sa, här vill jag ha ett riskorn. Sedan förde han vidare fingret till den nästkommande schackrutan och sa två, på tredje fyra, fjärde åtta riskorn osv. Kungen log och var nästan shockad över "det lilla" mannen bad om och svarade givetvis ja på hans önskan.

 

Kungen förlorade spelet och skulle börja betala mannen riskornen. Schackspelet har 64 rutor och förvånad upptäckte han att när han kom till ruta 20 så var han uppe i 1 miljon riskorn. Vid ruta 40 så var allt ris slut i hela kungariket. Han räknade ut att den totala summan skulle bli 18,447,744 trillioner (trillion = en miljon biljoner (1,000,000,000,000,000,000) ton ris, något han aldrig skulle klara av att betala av under sin livstid.

 

Mannen uppenbarade sig senare som Krishna och sa att han inte behövde betala allt på en gång, men att kungen istället blev tvungen att tjäna Payasam gratis i templet av Ambalappuzha, för pilgrimmer och hemlösa.

 

De flesta religioner förbjuder ränta. Dagens pengarsystem bygger på att människor får ränta genom att spara pengar medan andra betalar för det de lånar. Många säger att räntan är nödvändig som en avgift för att pengarna ska cirkulera mellan ägare och låntagare.

 

Om räntan ligger på 4% innebär detta att den som sparar fördubblar kapitalet på 19 år. Låter man kapitalet vila och växa med tiden så får vi samma effekt som i schackspelet mellan kungen och Krishna under loppet av 1216 år. Om någon under Profeten Muhammeds (saw) tid (600-talet) ägde 1 kronoa så skulle det idag motsvara mycket mer än 18,447,744,000,000,000,000,000,000,000 kronor. Denna summa är mer än miljoner gånger mer än vad Bill Gate äger (världens rikaste man 349,440,000,000 kronor år 2007).

 

Margrit Kennedy beskriver räntan som cancer i boken ”Pengar utan ränta och inflation”:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att herr Kronblom var ute och cyklade.

"Varför skjuta till morgondagen det du kan göra idag?"

 

Det har alltid varit min bästa motivation, känslan av tillfredsställelse när jobbet är åtminstone till stora delar gjort. :galetglad:

Nackdelen är ju att man får mer jobb efteråt

 

nu när vi är inne på religion och Mytologi så kan jag ju dra upp en annan liknelse:

 

Hydran, är ett mytologiskt monster som lurar i träsk eller andra vattenrika områden. Hydran var en grotesk varelse med minst åtta huvuden varav det mellersta sades vara odödligt. För varje huvud som höggs av växte dessutom två nya ut.

 

var finner vi liknelsen? Jo byt ut huvuden mot uppgifter i kretsloppet så ser ni att det stämmer :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att herr Kronblom var ute och cyklade.

"Varför skjuta till morgondagen det du kan göra idag?"

 

Det har alltid varit min bästa motivation, känslan av tillfredsställelse när jobbet är åtminstone till stora delar gjort. :galetglad:

Jag brukar köra med:


  • "Varför skjuta till morgondagen det du kan göra i övermorgon?"

 

:D

 

- - -

 

Tryckte just i mig ett lass pastasnäckor och köttfärssås.

Usch, blev lite för mätt. Fast gott var det. :ThumbsUp:

 

Skall leta lite grejjer till - sen sovdags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är ju att man får mer jobb efteråt

 

nu när vi är inne på religion och Mytologi så kan jag ju dra upp en annan liknelse:

 

Hydran, är ett mytologiskt monster som lurar i träsk eller andra vattenrika områden. Hydran var en grotesk varelse med minst åtta huvuden varav det mellersta sades vara odödligt. För varje huvud som höggs av växte dessutom två nya ut.

 

var finner vi liknelsen? Jo byt ut huvuden mot uppgifter i kretsloppet så ser ni att det stämmer :closedeyes:

En något grotesk parallell, men visst, vi är ett rast löst släkte, människan alltså. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaaaaa...magsjuk.. har legat och vridit mig hela natten..... blir hemma från jobbet idag. Å vi som skulle köra till skogen med traktorn och ha kul..... oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens nyheter har en lustig fråga på hemsidan....

post-363-025990900 1324279515_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En något grotesk parallell, men visst, vi är ett rast löst släkte, människan alltså. :)

bättre att skynda långsamt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gruvligt svårt att slänga saker som är tjänligt som människoföda.

Nu har jag ca 15 liter "messa" alltså vassla från osttillverkning. Vad i hela världen ska jag göra med det. Har inte plats i frysboxen annars skulle jag kunna spara till senare bakning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...