Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Fredag!! Har haft en riktigt skön arbetsvecka faktiskt. :galetglad:

Imorgon blir det jobb mellan 10:00 och 17:00, sen blir det nog fest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag passa på att önska trevlig resa! :ThumbsUp:

tackar

bäst att lägga sig nu så man orkar upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid ett tillfälle lyckats passera kassan på IKEA utan att bliva avkrävd på 503,50. Bara för att fastna i ett utförsäljningstält på parkeringen... :chockadskeptisk:

och utan att ha köpt någonting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Nej IKEA är till för att man ska slita ut fötterna, testa hållfastheten i ev. relationer och köpa värmeljus på det mest komplicerade och dyrbara sätt som tänkas kan. :D

det andra lät lite kryptisk.... det trodde jag bara exicterade i reality serier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår familj går var och en och handlar på egen hand. På det viset har vi lyckats hänga ihop i många år. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

druckit för mycket kaffe

 

Hur vet du det...? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar på att ölen ska börja jäsa.

 

Vänta på att gräset ska börja växa......... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, man kan inte lämna IKEA utan att köpa värmeljus! ^_^

 

Jodå. Jag försöker varenda gång att smyga ner värmeljus men utan framgång. Frun har värmeljusaversion. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag skruva fast en ny brevlåda på det gjutna fundamentet och tvätta fälgarna på bilarna. + förmodligen en del andra saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarblå himmel. Solfångarna laddar så det dånar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Skönt att sova ut ordentligt, gick nyss upp. Sitter här med en kopp :kaffe: solen skiner ute o jag mår bra. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarblå himmel. Solfångarna laddar så det dånar!

 

Vad gör du med överskottsvärmen på sommaren? Värmer en pool?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite ont i ryggen senaste tiden, högre upp än vanligt. Lite dåligt med rörligheten senaste tiden. Funderar på en rejäl promenad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Lite ont i ryggen senaste tiden, högre upp än vanligt. Lite dåligt med rörligheten senaste tiden. Funderar på en rejäl promenad.

Samma här. Vännen kommer hit om en stund o då ska vi ut o gå. B)

Redigerad av rickard1234
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag skruva fast en ny brevlåda på det gjutna fundamentet och tvätta fälgarna på bilarna. + förmodligen en del andra saker...

Skit också! MIn gjutning hade inte brunnit, plåtfundamentet gick att dra upp ur "betongen". Något i kombinationen gammal cement, kallt och fuktigt väder samt en stor del finbetong var inte bra... Bara att gräva bort så mycket som möjligt och köpa nytt cement av rätt sort... Amatörer! :borstatanderna::chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgar ögonbrynen...undrar hur länge man vågar låta färgen sitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad gör du med överskottsvärmen på sommaren? Värmer en pool?

 

Mja. Det fungerar lite annorlunda. Jag har en tank på 750 liter som jag kör min bergvärmepump mot. Tanken är indelad i två "hälfter", den övre för tappvarmvatten som alltid är 50-55° och den undre som går till värmesystemet i huset kan vara allt från 20°-55°. På sommaren är den undre hälften i regel kall och den övre hälften ca 50°. Då tar det två fulla soldagar att värma hela tanken till 95° och där stannar laddningen, vätskan förångas och trycks ur solfångarna och ner i expansionskärlet tills det svalnar i fångarna.

...

En normal sommardag använder man lite vatten till disk, dusch och det blir lite förluster som måste laddas i varje dag. Sen inträffar det fenomenet att ju varmare solfångarna är desto mindre laddar de. Hela förra sommaren gick jag och väntade på att systemet skulle bli överhettat men det blev det aldrig. Inte ens sju smällheta dagar i rad kunde få systemet till förångning, vilket jag hade förutsatt i mitt tänkande. Ju varmare tanken är desto längre dröjer det innan soldatorn ger starttillstånd så man får in mindre genom att den går mindre tid. Första gången laddade solfångarna till 19.30 men då var tanken VÄLDIGT kall...

...

När jag samtalade med ansvarig importör bekräftade han mina observationer. Konventionella solfångarsystem blir självreglerande till en viss del när ackumulatortanken börjar bli smällhet ca +80° och över. Å andra sidan laddar det mer, ju mer varmvatten jag gör av med.....

...

Sen när solen gick i moln kunde vi diska och duscha som vanligt i fem dagar utan att köra pumpen. Det gäller ju inte bara att fånga solen för dagen.....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgar ögonbrynen...undrar hur länge man vågar låta färgen sitta?

 

Med Demidekk ca 15 år. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stack ut skallen på bakgården och fick en Webergrill av grannen. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stack ut skallen på bakgården och fick en Webergrill av grannen. galetglad.gif

 

 

Vissa har tur. :)

Idag är det extraöppet, så det blir jobb till 17:00. Härliga obpengar. :D

Och ikväll blir det fest. Ibland är livet helt enkelt bara riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Legat i solen en stund.

 

Ser grannen, en stolle som antagligen ska sälja eller hyra ut huset, hålla på och måla om huset, rätt uppå skiten, och på solsidan..syns att han aldrig målat ett hus förr...

Tycker synd om de som kommer efter..

 

I klass med Fuskbyggarna på TV4...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Legat i solen en stund.

 

Ser grannen, en stolle som antagligen ska sälja eller hyra ut huset, hålla på och måla om huset, rätt uppå skiten, och på solsidan..syns att han aldrig målat ett hus förr...

Tycker synd om de som kommer efter..

 

I klass med Fuskbyggarna på TV4...

 

Väldigt många vet inte hur man sköter ett hus. Det borde ingå en grundkurs som ger "huskörkort" när man köper hus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...