Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

jajjemenssan :D angående din fråga så får vi ta hem dem men frågan är vi får nya och dylikt....

 

ok, men ni har inga gamla? :sorry:

Redigerad av iTobi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope inte som ligger och skräpar :P

 

ok :) men säg gärna till om något ska bytas ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara slappat hemma idag, skönt o varva ner ibland. Snart är tvättstugan klar - tvätten torr o då är det dags att gå ut o fixa bilen. Sen ska nog även jag åka o köpa nyponsoppa. Göttans.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick över förväntan lätt att fixa generatorn i bilen. :D

 

Nu ska jag ner till stan o köpa konsertbiljetter, ska se Laibach 12 feb o så Bob Hund 1 maj. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vila lite från läran kring linux (Ubuntu) och spela Guitar Hero med min kära lille bror. Tränar som en tok för att bli stabil på expert :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ut å köpa strumpor till mina fötter i dag

 

Vore lite konstigt om du köpte strumpor till händerna. :P

 

Sitter och handleder labbar. Ingen som vill ha hjälp just nu iaf. Bara en halvtimme kvar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag göra mig redo för att ta mig ut i den stora stan Kalmar med mina kollegor från Data-avdelningen och Telecom. Bowla på Harrys och dricka pilsner. Gott B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde på dörren, kom blommor till mig och frugan, från sonhustrun, som uppskattat att vi tagit hand om den lille...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde på dörren, kom blommor till mig och frugan, från sonhustrun, som uppskattat att vi tagit hand om den lille...

 

Va trevligt. Det är sådana gester som gör en riktigt glad så här i den gråa vardagen.

:geros:

 

Lycka och välgång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar ner. På lördag kommer våran kisse hem. :)

 

Trevligt! ^_^

Fick ett samtal idag från en uppfödare jag pratade med för några månader sedan.

Så snart, förmodligen på fredag, ska det kikas på en åtta veckor gammal Maine Coon :kissing:

 

Nu ska jag göra mig redo för att ta mig ut i den stora stan Kalmar med mina kollegor från Data-avdelningen och Telecom. Bowla på Harrys och dricka pilsner. Gott B)

 

Fint sätt att spendera en onsdag-kväll :ThumbsUp:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tröst är att de nyare kortterminalerna är betydligt snabbare. Totaltiden för transaktion i sådan är inte längre än i de gamla med magnetremsa.

 

Fast hur man än gör blir totaltiden längre med kort, eftersom jag inte kan stoppa tillbaks kortet i fickan/plånboken under tiden apparaten "tänker". Dessutom blir jag mer bunden till apparaten, eftersom jag inte vill gå ifrån den med kortet i. När jag bara svept kortet genom den behöver jag bara trycka på en knapp en eller två gånger, och då kan jag göra annat under tiden.

 

Det finns, som sagt, ingen anledning till att behöva ha kortet kvar i den under tiden, utan det skulle mycket enkelt kunnat ha lösts så att man bara tryckte in och drog ut direkt, så det blev i princip lika enkelt som med kort.

 

Dessutom har man inte heller denna gång tänkt till och placerat chipläsare på båda sidor, utan bara på en, så det fortfarande är lika oklart vilken sida som ska vara åt vilket håll. En magnetläsare borde naturligtvis vara helt neutral i det avseendet. Alla dessa magnetläsare som är enkelsidiga borde få pris för katastrofal design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde på dörren, kom blommor till mig och frugan, från sonhustrun, som uppskattat att vi tagit hand om den lille...

Alltid trevligt att sådant uppskattas :) !

 

sitter på jobbet och det är 45 minuter kvar tills vi stänger :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir intressant nu på TV, SVT 1, när de ska filéa en Marulk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt! ^_^

Fick ett samtal idag från en uppfödare jag pratade med för några månader sedan.

Så snart, förmodligen på fredag, ska det kikas på en åtta veckor gammal Maine Coon :kissing:

 

Ooh ska du skaffa kisse Adrian? :D

 

Själv väntar jag på att åka hem till Sverige imorgon för en snabbvisit!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh ska du skaffa kisse Adrian? :D

 

Ja, nu är det dags :borstatanderna:

Här är en bild från förra kullen:

 

post-15359-1233166736.jpg

 

:wub:

 

En svart eller Silver Tabby (vad nu det betyder) blir det ^_^

 

Själv väntar jag på att åka hem till Sverige imorgon för en snabbvisit!!

 

Vilket ta mig fan är på tiden :skondans::borstatanderna:

 

Jag grottar ner mig i Godspeed You! Black Emperor.

Tänkte gjort något annat produktivt (som att spela Fallout :rolleyes: ) men fastnade fullständigt i skivan Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven. Inte särskillt lättillgängligt, men oj vad fint ^_^

Redigerad av DCLXVI
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har man inte heller denna gång tänkt till och placerat chipläsare på båda sidor, utan bara på en, så det fortfarande är lika oklart vilken sida som ska vara åt vilket håll. En magnetläsare borde naturligtvis vara helt neutral i det avseendet. Alla dessa magnetläsare som är enkelsidiga borde få pris för katastrofal design.

Magnetläsare kan jag hålla med om, helt idoitiskt... men med chip så känns det väl ändå tämligen intuitivt att man ska ha kortets framsida mot sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt! ^_^

Fick ett samtal idag från en uppfödare jag pratade med för några månader sedan.

Så snart, förmodligen på fredag, ska det kikas på en åtta veckor gammal Maine Coon :kissing:

 

Så trevligt. :ThumbsUp:

Raka motsatsen till vår kisse då. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min effektmätare för cykeln i dag. Polar CS600 Power heter den. Den mäter effekten på ett väldigt listigt sätt!

 

Själva huvudsensorn är en gigantisk gitarrpickup, i princip. Den har ett magnetfält som störs av kedjan. Genom att avläsa kedjans vibrationer kan den filtrera ut kedjans självsvängningsfrekvens. Därefter mäter den amplituden på svängingen som är kedjans självsvängningsfrekvens. Amplituden på svängningen motsvarar kedjespänningen, och därigenom får man belastningen på kedjan, dvs en kraft.

En sekundär sensor sitter i bakväxelns nedre trissa, och den känner av kedjans hastighet. Kombinerat med en sensor som känner av trampfrekvensen och cykeldatorns indikerade rullhastighet kan den räkna ut pedalernas rörelsehastighet, och genom att multiplicera kedjespänningen med pedalhastigheten (i cirkelrörelse) får man slutligen effekten.

 

De slumpmässiga stötarna och vibrationerna som uppstår pga vägbeläggningens ojämnhet och cyklistens egenskapade vibrationer och rörelser, sätter kedjan i svängning, och, liksom en gitarrsträng, ger den samma ton oavsett hur den sätts igång. Det är därför det funkar så bra, trots att det låter väldigt flummigt!

 

Det finns ett par andra system för effektmätning, direkt eller indirekt, men alla system har fördelar och nackdelar.

 

Det som anses allra bäst, sett till mätnoggrannhet, är SRM. SRM använder belastningssensorer som sitter i vevpartiet. Den mäter alltså torsion i drivaxeln, lite förenklat, och därigenom får det fram kraften i tramtaget. Kombinerat med trampfrekvensen får den fram effekten. Systemet tar liten plats och är mycket exakt, och funkar med alla olika bakhjul man sätter dit, men nackdelarna är att det är mycket dyrt, kräver dyr kalibrering med jämna mellanrum och kräver ett speciellt vevparti som blir "låst" till en cykel (även om man naturligtvis kan flytta vevpartiet mellan cyklar).

 

Näst bäst anses PowerTap vara. Det bygger på samma princip som SRM, fast mekanismen sitter i bakhjulets nav i stället. Det är betydligt billigare än SRM, men likvärdigt när det gäller noggrannhet. Nackdelarna är att det fortfarande är rätt dyrt, att det är känsligt för fukt och kyla, och att man måste bygga ett hjul runt navet, så man kan bara använda systemet med just det hjulet. Man kan så klart bygga flera olika hjul, men marknadens bästa hjul är som regel redan färdigbyggda och där funkar det inte med PowerTap, så klart. I synnerhet diskhjul saknas helt för PowerTap.

 

iBike har ett system som uppskattar effekten baserat på externa variabler. I huvudenheten sitter en vindmätare (pitotrör, i praktiken) som mäter den ankommande vindens hastighet. Denna jämförs sen med rullhastigheten för att få fram medvind/motvind/nollvind. Därigenom kan effektförlusten som härrör från luftmotståndet beräknas, med hjälp av lite antaganden. Rullmotståndet räknas fram genom uppskattade variabler för däckens rullmotstånd tillsammans med rullhastigheten. Effektförlusten för motlut (och vinsten vid medlut) räknas fram med en lutningsmätare (som ett vattenpass) i kombination med totalmassan för cyklist och cykel. Rätt flummigt, men ger förvånansvärt bra resultat, även om det missar i vissa situationer. Ger mer en ansträngningsindikation än en verklig effekt.

 

Varianten jag har köpt har fördelen att den mäter den verkliga effekten, om än på omvägar. Noggrannheten är runt fem procent som sämst, och en välkalibrerad installation kan komma ner mot ett par procent, under förutsättning att vägen inte är extremt slät (för då blir det inte tillräckligt med vibrationsgivande rörelser i kedjan). Inomhus på trainer saknas vibrationerna som krävs, och därför blir resultatet ganska opålitliga värden i praktiken. Felet kan säkert hamna på 10-15 procent eller så. Systemet är också väldigt synligt och ganska fult när det är monterat på cykeln, men det är ju en smaksak hur mycket det stör.

Fördelarna med Polars enhet är att den inte kräver omkalibrering när den väl är installerad och injusterad korrekt. Den är okänslig för väder och temperatur och den bryr sig inte om att man byter vevparti eller hjul, så systemet funkar i väldigt många situationer. Polar har också erkänt bra pulsklockor, och en pulsklockefunktion är självklart integrerad i systemet. Dessutom har huvudenheten en barometrisk höjdmätare för att uppskatta lutning, vilket kan lagras tillsammans med effekt- och pulsdata så att man kan se tydligt efteråt hur effekt och puls påverkades av lutning jämfört med cykling på platten.

Genom att kolla kedjespänningen flera gånger under varje tramptag kan system också analysera vilken kraftbalans man har mellan vänsterbenet och högerbenet. 50/50 är så klart det optimala, under normala förutsättningar.

Efteråt har man även möjlighet att göra en egen analys där rullhastighet delas med trampfrekvens för att få fram vilken utväxling man använde vid varje givet tillfälle, och därmed kan man också plotta utväxling mot effekt, till exempel, för att se hur man använder växlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt. :ThumbsUp:

Raka motsatsen till vår kisse då. :P

 

Haha, ja precis :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnetläsare kan jag hålla med om, helt idoitiskt... men med chip så känns det väl ändå tämligen intuitivt att man ska ha kortets framsida mot sig?

 

Kanske för oss, men när jag själv jobbade i butik, och när jag står i köer, ser jag ofta folk som stoppar i dem fel. Senast hände det i dag, när en kurskamrat (född samma år som mig) stoppade i kortet fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för oss, men när jag själv jobbade i butik, och när jag står i köer, ser jag ofta folk som stoppar i dem fel. Senast hände det i dag, när en kurskamrat (född samma år som mig) stoppade i kortet fel!

Jo, men till skillnad från magnetläsarna, där det inte finns någon logik så torde väl folk lära sig (förr eller senare) lära sig att kortets framsida alltid ska vara mot en!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har betalt räkningar... Summan var väl ungefär samma som alla andra månader, men lönerna var betydligt lägre. Det är dumt när båda i hushållet får sjukdagar samma månad... :stjarnsmall:

 

Så den där superlönen som någon skvallerblaska skrev om häromdagen, den får man vänta på till nästa månad! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...