Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Grattis, ifuck. :geros:

Och lycka till i morgon, flugsvampen. :geros:

 

Har kollat på Boston Tea Party, dem nämnde Apple två gånger idag. :P

Nu är det dags att sussa. Natti natti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker och glöggkvällen är nu slut, vann 2 av 3 pokerrundor. :D Börjar dock känna av den där glöggen, ska nog ta och käka lite för att vakna upp bäst i morgon :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till i morgon ClCdCm :)

 

Tack! :)

 

Jag fick panikplugga en massa nu. Trodde ju jag hade hela morgondagen på mig... :wacko:

 

Men jag kan säkert skrapa ihop ett G om jag inte har enorm otur med frågorna. Förra årets tenta var inte så märkvärdig, i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker och glöggkvällen är nu slut, vann 2 av 3 pokerrundor. :D Börjar dock känna av den där glöggen, ska nog ta och käka lite för att vakna upp bäst i morgon :P

var det nätpoker du spelade :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det nätpoker du spelade :fundersam:
Nej nej. Riktigt poker. Vi var ett gäng som satt här hemma vid mig och spelade och drack glögg. :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag frestas! :D:P Måste till bolaget i morgon tror jag, köpa på mig lite olika sorters julöl. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade upp mina hemgjorda idag. De verkar mycket lovande. Hoppas bara kolsyrejäsningen fungerar som den ska.

På julafton får man smaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade upp mina hemgjorda idag. De verkar mycket lovande. Hoppas bara kolsyrejäsningen fungerar som den ska.

På julafton får man smaka!

Du verkar ju göra det mesta själv. Men det kanske är så man ska göra. Blir det nå billigare eller är det bara själva upplevelesen man vill åt?

Har aldrig smaka hemma-gjort-öl någon gång. Smakar som det brukar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir billigare.

En ölsats + extra maltextrakt kostar ca 180:- Då får man 18-20 l öl. Mao 5 spänn flaskan.

Om man gillar ale drar man en vinstlott för det är enklare att brygga än lager och kostar normalt mer att köpa på bolaget. Hembryggt öl har mer smak än köpt och det kan ju hända att man inte gillar det dessutom är det naturligt jäst kolsyra i det så man får lite bottensats som man undviker att hälla med i glaset.

 

Mitt råd till den som vill testa är: Köp en Old Speckled hen på bolaget och smaka. Om man gillar den köp en Tom Caxton real ale-sats samt en burk ljust ohumlat flytande maltextrakt och följ instruktionerna.

Är man nöjd med resultatet är det bara att gå vidare och förfina tekniken, ev tillsätta mer humle osv.

 

Det är slabbigt och tar lite tid med disk av jäskar och flaskor men när det står 2-3 backar i svalen för mognad känns det inte jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag frestas. Ger pors ungefär samma smakeffekt som humle? Glöm inte att ställa några flaskor svalt till nästa jul.

 

Säl: Jag har testat att göra öl (ale) en gång. Inte direkt svårt, man behöver stora behållare och mycket hygien. Blev förvånad över hur gott det blev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, låter ju inte så svårt.

Jag är en ale gillare, så det låter ju ännu bättre! :)

Får bli en tur till bolaget i morgon och köpa den där Old Speckled hen, för den fanns det 54st kvar i lager på. (hooho kul att ale finns i lager.....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag frestas. Ger pors ungefär samma smakeffekt som humle? Glöm inte att ställa några flaskor svalt till nästa jul.

 

Säl: Jag har testat att göra öl (ale) en gång. Inte direkt svårt, man behöver stora behållare och mycket hygien. Blev förvånad över hur gott det blev.

Om man kokar pors länge har jag för mig att det ger en del beska likt humle men jag använde det enbart för smak och arom. En lite kryddig smak; svår att beskriva som smaker brukar vara.

 

Hittade porsen vid en sjö i somras. Doften var nästan berusande. Det fanns enorma mängder. Nästa sommar ska jag se till att plocka mer för i år fick jag snåla på den.

 

Vi köpte ett par jäshinkar på ÖB. Dom kostade runt en hundring styck men har hållit i flera år.

Lite mer pinaler och stora grytor krävs om man, som jag, inte använder ölsats utan lakar min egen vört av malt.

Första bryggningen var dock en real ale och den blev över förväntan.

Redigerad av Kabo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju göra det mesta själv. Men det kanske är så man ska göra. Blir det nå billigare eller är det bara själva upplevelesen man vill åt?

Har aldrig smaka hemma-gjort-öl någon gång. Smakar som det brukar?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?boa...y;threadid=4135

En bit ner på sidan hittar du en variant på bryggbeskrivning med lakning av malt, och ännu längre ner lite kortfattad info om hur man gör egen malt. Nästa steg blir väl att odla själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett på American Beauty.

Bra film! :yeahbaby: Det var länge sen jag såg den nu bara.. ^_^

 

tycker att 24timmar är för lite tid

I jämförelse med vad? :ermm:

 

---

 

Nu åker vi till jobbet.. Morrn morrn forumet :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woohoo, jag fick en Spotify-inbjudan nu! Jag skrev upp mig tidigare på Spotifys hemsida och nu fick jag inviten! :D Grymt program! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknat.

Min nattandställning måste ha slått sig på nån jävla vänster, jag har grymt ont i höger bakkant av munnen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron allihopa. Blev lite för sent igår, satt uppe och snackade med en kompis om julklappar lite för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker äta frukost... jag som hade hoppats att mina dagar med sån här tandvärk var över :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Jag fick panikplugga en massa nu. Trodde ju jag hade hela morgondagen på mig... :wacko:

 

Men jag kan säkert skrapa ihop ett G om jag inte har enorm otur med frågorna. Förra årets tenta var inte så märkvärdig, i alla fall.

Lycka till. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir billigare.

En ölsats + extra maltextrakt kostar ca 180:- Då får man 18-20 l öl. Mao 5 spänn flaskan.

Om man gillar ale drar man en vinstlott för det är enklare att brygga än lager och kostar normalt mer att köpa på bolaget. Hembryggt öl har mer smak än köpt och det kan ju hända att man inte gillar det dessutom är det naturligt jäst kolsyra i det så man får lite bottensats som man undviker att hälla med i glaset.

 

Mitt råd till den som vill testa är: Köp en Old Speckled hen på bolaget och smaka. Om man gillar den köp en Tom Caxton real ale-sats samt en burk ljust ohumlat flytande maltextrakt och följ instruktionerna.

Är man nöjd med resultatet är det bara att gå vidare och förfina tekniken, ev tillsätta mer humle osv.

 

Det är slabbigt och tar lite tid med disk av jäskar och flaskor men när det står 2-3 backar i svalen för mognad känns det inte jobbigt.

Det är för svårt att brygga alkoholfritt va? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...