Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vi ska göra pollenanalys. Man skär upp kärnan i korta bitar, kanske 2-3 cm tjocka skivor, och filtrerar sen ut pollen.

 

Torvmossar växer väldigt regelbundet, så man kan ganska enkelt koppla ett visst djup till en viss ålder. Jag tror att vi kanske kommer att försöka identifiera asklager för att åldersbestämma, men annars kan vi utnyttja tidigare undersökningar och dateringar från Lygnmossen, eftersom den är välstuderad, inte minst av en av professorerna på skolan, Lars Franzén. Sveriges främste torvnörd! :)

 

Pollenkornen kan man sen identifiera och räkna. På det viset kan man se hur den omgivande vegetationen sett ut under de drygt 6000 år som Lygnmossen funnits. Det går bak till den holocena varmperioden.

 

När man har koll på vilka pollen man har, och hur många de var vid varje tidsperiod, kan man göra ett pollendiagram där man ser hur arterna kommit och gått över tiden, och därigenom göra antaganden om hur klimatet såg ut vid olika tidpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niiice! Fast är det inte rätt oprkatiskt i Malme sta? Man kan ju liksom aldrig utnyttja dess fulla kapacitet när man måste stanna var 20 meter...? ;)

//Trew

 

Jag bor inte mitt i stan som tur är ;)

När jag cyklar till skolan finns det 3 eller 4 rödljus att ta hänsyn till så det är inte så jobbigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt forum idag igen. Hoppas att det blir fixat snart. :chockadskeptisk:

 

Hittade några roliga Gif:ar för er med bilintresse.

 

post-15957-1224403158_thumb.gif post-15957-1224403169_thumb.gif post-15957-1224403183_thumb.gif

 

 

Och en för Christophe3 post-15957-1224403272_thumb.gif

 

och Poca post-15957-1224403304_thumb.gif

Redigerad av friend
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara man får upp ändan ur frukostsoffan så ska det bli lite badrumsrenovering idag (den verkar aldrig ta slut...). Nästa helg ska iaf väggskivorna upp, så nu måste allt förberedas för det. Kortlingar på alla ställen där det kan tänkas sättas upp inredning, isolering mm. Golvet ska förstärkas med kortlingar också...

 

Till kvällen planerar jag att laga kroppkakor. På riktigt alltså, inte värma några färdigköpta! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till kvällen planerar jag att laga kroppkakor. På riktigt alltså, inte värma några färdigköpta! :ThumbsUp:

Kanske kunde jag laga vegetariska. Kommer ihåg att jag verkligen gillade den innan jag blev veg-gubbe. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn på er.. retar mig på att VersionTracker har blivit sämre.

Sökte nu på FlashBlocker o fann inga resultat. Sökte även på Flash men ingen blocker. :ermm:

 

Jag är så trött på att MB:s fläkt går upp i högvarv 2 sek efter jag öppnar aftonbladet.se e.d. :huh:

Redigerad av rickard1234
tillägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn på er.. retar mig på att VersionTracker har blivit sämre.

Sökte nu på FlashBlocker o fann inga resultat. Sökte även på Flash men ingen blocker. :ermm:

 

Jag är så trött på att MB:s fläkt går upp i högvarv 2 sek efter jag öppnar aftonbladet.se e.d. :huh:

Det kan vara att det måste till en särskrivning,

men här är ett par på MacUpdate iallafall. :ThumbsUp:

 

Flash Block

 

Jag kör AdBlock och den funkar fin, fint tycker jag.

 

AdBlock

Redigerad av friend
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg precis att det jag trodde var ett övergivet fågelbo ~3m utanför mitt fönster i själva verket var ett ekorrbo... här är den lilla rackaren:

 

post-10749-1224406666.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis satt en ciabattadeg, under tiden den jäser skall jag svepa runt lite med dammsugaren.

Helt otroligt vad en liten kissekatt kan skräpa ner. Men det får han så gärna. :bultandehjarta:

Sen tar vi nog en sväng i trädgården i det fina vädret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se en röd korre, för en gångs skull. :)

Finns som tur är inga grå korrar i Sverige vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och köra Aiofe till en födelsedagsfest som dagiskompis har inbjudit henne till. post-15957-1224409168_thumb.gif post-15957-1224409191_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och köra Aiofe till en födelsedagsfest som dagiskompis har inbjudit henne till. post-15957-1224409168_thumb.gif post-15957-1224409191_thumb.gif

 

Ha det så skoj hos Leijon då. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det ett internskämt? för jag fattar nada :P:fundersam:

 

 

ska till stallet snart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbel...

Redigerad av iTobi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara att det måste till en särskrivning,

men här är ett par på MacUpdate iallafall. :ThumbsUp:

 

Flash Block

 

Jag kör AdBlock och den funkar fin, fint tycker jag.

 

AdBlock

Nu är fläkten lugn o fin o ingen flashande reklam som stör längre. :D

 

Tack för hjälpen. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se en röd korre, för en gångs skull. :)

japp söt liten krabat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det ett internskämt? för jag fattar nada :P:fundersam:

ska till stallet snart

 

aha .. nu fatar jag, Leijon fyller ju 28 bast idag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...