Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden

Axelman

Rekommendera Poster

• Svars 255,8k
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• ronny

41055

• Axelman

19901

• Alix

15575

• Pocahontas

13074

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Har blivit morfar idag! 

Äntligen är sista rycket med grävarn gjort. De byggde en nedgång vid garageporten i källaren som ska bort och ersättas i höst med dörr och fönster. Från krigszon till hyfsad gård.... ( "Kulorna" sprut

Nu har jag sagt upp mig som moderator från detta vuxendagis. Dels är det en gnällnivå som hos femåringar, men den totala avsaknaden av hjälp och stöttning från MW är noll och intet. Jag vill inte läng

Uppladdade bilder

Har du hittat en hemlig kärlek Friend?

post-154-1224280222_thumb.gif

Redigerad av ronny
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har tråkigt

Kom över hit så kan vi ha tråkigt tillsammans. Det blir mindre...ehrm... tråkigt så :rolleyes:

Länk till inlägg
A_bite_of_the_apple
Kom över hit så kan vi ha tråkigt tillsammans. Det blir mindre...ehrm... tråkigt så :rolleyes:

Lätt :D

Sitter ni på Chalmers eller? :P

Länk till inlägg
Har du hittat en hemlig kärlek Friend?

Leker bara med gif bilder. post-15957-1224280898_thumb.gif

Länk till inlägg
Leker bara med gif bilder. post-15957-1224280898_thumb.gif

jag försökte hitta han med käppen här .... men gick bet

frågan var hur det var med gubben ?

Länk till inlägg
Lätt :D

Sitter ni på Chalmers eller? :P

Du kan gott dua mig ;)

Nä, jag sitter i min lya, även om den nästan känns som en del av skolan...

Men om Sternis fortfarande är kvar släpper han nog in dig :)

Länk till inlägg
A_bite_of_the_apple
Du kan gott dua mig ;)

Nä, jag sitter i min lya, även om den nästan känns som en del av skolan...

Men om Sternis fortfarande är kvar släpper han nog in dig :)

Haha, nä jag tänkte mer på ni som i plural :P

Oh, känner mig utvald, frågan är dock, klarar jag Sternis stenhårda insläppskrav...

Tåls att tänkas på

:D

Länk till inlägg
Haha, nä jag tänkte mer på ni som i plural :P

Oh, känner mig utvald, frågan är dock, klarar jag Sternis stenhårda insläppskrav...

Tåls att tänkas på

:D

lite lång till Chalmers härifrån .... det är närmare till KTH

men Sternis hade tydligen skickat robotarna till Södertälje i stället :(

Länk till inlägg

Grannjäveln sänkte rejält strax efter kl 23, som väl är. Det brummar fortfarande, men nu är det i alla fall så lågt att jag tror att jag ska kunna sova.

I morgon ska jag köpa lite delar som jag ska bygga ihop en extrem cykelbaklampa av.

Om allt funkar som planerat blir det hela 15 högintensiva lysdioder som drivs av åtta AA-celler. Inbyggt i ett "rensat" dimbakljushölje med rött, diffuserande plastglas.

Tanken är att jag ska få en baklampa som är både ljusstark och har god spridningsvinkel. Det finns extrema lysdioder (typ Luxeon på 1 W eller 3 W) med våldsam ljusstyrka, men de är så smalstrålande att det inte är så vettigt att ha bak, plus att de drar så mycket ström. Bara en sån drar ungefär tre gånger mer än hela min tänkta konstruktion. Visst vore det kul att göra en sån med exempelvis fyra eller sex i en burk, men kravet på kylning och den enorma batterikonsumtionen gör det mindre attraktivt.

Jag har tänkt att ha tre kolumner med fem rader i varje, där de två yttre kolumnerna är vinklade lite utåt, och den översta raden vinklad en aning uppåt. På så sätt får jag en bredare och jämnare ljusbild.

Hela paketet kommer att dra nånstans runt 120-150 mA vid 9-12 V (AA-celler börjar på 1.5 V och slutar strax över 1.0 V), och med minst ca 2000 mAh per cell, och åtta celler, så bör det ge en rätt rejäl batteritid. Minst 100 timmar, och kanske så mycket som 200! Med tanke på att jag ska ha den på en pendlarcykel, och pendlingstiden är ca 2x20 min per dag, så bör en uppsättning räcka i ett par, tre månader!

Länk till inlägg
min msn cpar :superirriterad:

är det någon idé att använda den då alla kontakter lyser röda :fundersam:

post-154-1224283792_thumb.jpg

Redigerad av ronny
Länk till inlägg
Missade ett telefonsamtal sent under kvällen, ett nummer jag inte kände igen. Minuten efter så kom ett SMS från samma avsändare "Snälla! Varför svarar du inte älskling? Leffe". Antagligen en hemlig beundrare :bultandehjarta:

Och jag som trodde det var frun som kallade dig för Leffe :hihihi:

Hittade inte jobbplånboken när jag kom hem i natt. Inget att göra åt det, så jag utgick från att den låg kvar i bilen. Ringde på förmiddagen och frågade, där fanns den inte. Kunde jag vara så klantig att jag lagt den på biltaket? Letade lite mer ordentligt igenom väskan, och där låg den. Varit lite orolig (egentligen inte av värde i den) och antagligen sovit sämre helt i onödan.

Vilken tur då :)

hoppas att du får en lugn fredagskväll med trevliga kunder ^_^

Länk till inlägg
jobb, gym och softa :)

i vilken rangordning från toppen till botten ^_^

Länk till inlägg
Mattiasgbg
Har lagat mat åt familjen idag. Blev fläskfilé med klyftpotatis och sås, lite klyschigt jag vet, men ändå. :)

Jag ska lata mig hela helgen har jag bestämt, inte gör nåt vettigt. Kanske drar till Media Markt imon bara för att se om de fått in de nya Macarna, klämma lite :D

Glöm det grabben, fanns inga där när jag var inne på fredag klockan 17.30 ungefär.

Länk till inlägg

nu ska jag åka, tåget går lite i halv. kommer hem sent ikväll..

Länk till inlägg

Idag ska jag fortsätta med överföring av filerna till min nya HD :) Har ca 100GB kvar att flytta.

Sedan blir det till att vika tvätt litegrann innan det är dax för Emmys simning i Sundsvall.

Länk till inlägg
Axelman

Minsta grabben har fått en "ny" dator i födelsedagspresent. Han kände sig så utanför sina kompisar så han ville ha en PC för att kunna spela spel. Vi köpte näst äldsta sonens PC så det blir ingen julklapp till honom. Skärmen fick han låna men det är bra sprutt i burken! Det brummade långt in på natten. Ni vet hur en PC låter med alla sina fläktar. Det brummade tidigt på morgonen och när jag gick upp. Men det visade sig att han stängde av burken före 22.00 och brummet jag hade hört var tinnitus.......... jag har haft en stressvecka och det tog sig uttryck i tinnitus.

...

Hurra. Det har pipit gälla toner någon gång. Att det har brummat är nytt......... Håhåjaja... men nästa vecka är chefen på älgjakt och det innebär att jag får ledigt större delen av veckan med betalning!! Måndagen är redan upptagen med reparationer på pelletsbrännare. En ska få en ny motor och en ska få ett nytt chips.

...

Sen har vi fått facit på en värmeanläggning vi byggt i Leksand med solfångare och bergvärme. Den drog ca 3500 kwH första året för värme och varmvatten. Huset är på ca 100m2 från 80-talet med hel källare på ytterligare 100m2. 3500 kwH är sensationellt lågt. Det är som om din volvo skulle börja dra 1 dl milen! Chefen har en rad smarta ideer om systemlösning som är spjutspetsteknik idag. Många säljer solfångare och ännu fler värmepumpar men det är få som kan bygga en välfungerande systemlösning.

...

Eftersom en värmepump har en "flytande" effektivitet är den sämst när den ska göra hett varmvatten. Det innebär att om man kan ersätta den värmen med solfångare minskar kwH-kostnaden ganska mycket under sommaren + att borrhålet får vila och pumpen kommer att räcka mycket längre innan den måste bytas.

Länk till inlägg

Gjort ren toan. post-15957-1224316638_thumb.gif

Nu ska jag laga gröt till barnen. post-15957-1224316623_thumb.gif

(med tvättade händer så klart)

Länk till inlägg

Och där, några minuter efter kl 10, satte idiotjäveln igång med musiken igen! Kunde han inte haft en helvetesbaksmälla åtminstone så man slapp brummet några timmar till.

Länk till inlägg

Ljusbrunguldmetallic är ingen vacker färg på en bil... Det körde nyss förbi en Volvo 940 med den färgen här utanför. Bläää!

Länk till inlägg
hanekylling
Kaffe kaffe kaffe, vad skulle jag göra utan kaffe?

Slippa gå på toa ;)

Min mage är inte så förtjust i kaffe

Nu kom killen med moppen! :D

Ska ut och inspektera den nu

Länk till inlägg
  • sevensleeper changed the title to Vad jag gör idag-tråden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...