Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden

Axelman
 Share

Recommended Posts

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Ha det så jätteroligt! Det har jag haft! :ThumbsUp:

Att sätta igång med en ny telefon känns som om man får jobba övertid gratis....:pinch:

• Haha 1

3 timmar sedan, Axelman säger:

Håhåjaja. Sicket slit. Ena dagen installera golvvärme. Andra dagen ny iPhone. :pinch:

:galetglad:

och vi som hade hoppats på att du tog bilder med den nya på bygget?

• Like 1

12 minuter sedan, ronny säger:

och vi som hade hoppats på att du tog bilder med den nya på bygget?

Ja varför inte, om han vill? :) 

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Ja varför inte, om han vill? :) 

Men var inte bygget klart ?

Lyfte fel i går när jag körde gammalt crap till tippen. Kan knappt gå i dag. :oroligoledsen:

• Sad 2

Lyssnar till regnandet... Strax kaffe! :kaffe:

• Upvote 1

Mer elände: Jag har haft ont i magen några dagar. Känner igen det från förr, har nog ätit något olämpligt (jag misstänker lantpaté. Fast gott är det...). Men när jag väcktes av smärtan i natt så googlade jag. Divertikulit!?! Operation? Ajajaj... Först tre timmar senare kunde jag somna om, efter intag av lugnande medicin. Nu inser jag att den diagnosen är högst osannolik. Aldrig, aldrig, aldrig googla missinassen! :utskallning::D 

• Like 2
  • Sad 1

20 minuter sedan, Alix säger:

Mer elände: Jag har haft ont i magen några dagar. Känner igen det från förr, har nog ätit något olämpligt (jag misstänker lantpaté. Fast gott är det...). Men när jag väcktes av smärtan i natt så googlade jag. Divertikulit!?! Operation? Ajajaj... Först tre timmar senare kunde jag somna om, efter intag av lugnande medicin. Nu inser jag att den diagnosen är högst osannolik. Aldrig, aldrig, aldrig googla missinassen! :utskallning::D 

Jag lider av en smula matsmältningsproblem som dock avhjälps det mesta av det av kaffet. Slurrp! :kaffe:

Men plågar i mig ingefära + äppeljuice lite då och då dessutom. En beprövad huskur! Slurrp! :kaffe:

😄

• Like 1

26 minuter sedan, Alix säger:

Aldrig, aldrig, aldrig googla missinassen! :utskallning::D 

Aldrig läsa Fass utan en läkares närvaro......:whistling:

• Haha 1

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag lider av en smula matsmältningsproblem som dock avhjälps det mesta av det av kaffet. Slurrp! :kaffe:

Men plågar i mig ingefära + äppeljuice lite då och då dessutom. En beprövad huskur! Slurrp! :kaffe:

😄

Idag blir det skonkost! Yoghurt och soppa... Kaffet har jag redan klarat av! :kaffe:

2 minuter sedan, Axelman säger:

Aldrig läsa Fass utan en läkares närvaro......:whistling:

I alla fall inte nattetid... :P 

• Upvote 1

1 timme sedan, Axelman säger:

Lyfte fel i går när jag körde gammalt crap till tippen. Kan knappt gå i dag. :oroligoledsen:

Är det typ ryggskott? Det hade jag ifjol, och dessförinnan en massa sådana i 30-årsåldern. Jag upptäckte tidigt att det gick över snabbare om jag rörde på mig trots smärtan. Krya på dig! :bultandehjarta:

25 minuter sedan, Alix säger:

Är det typ ryggskott? Det hade jag ifjol, och dessförinnan en massa sådana i 30-årsåldern. Jag upptäckte tidigt att det gick över snabbare om jag rörde på mig trots smärtan. Krya på dig! :bultandehjarta:

Typ ryggskott. En muskel i ryggslutet som trilskas. Har fått massage och liniment. Stapplar runt men bygger inget idag. Det blir till att elda i kaminen i regnet. :)

• Like 1

27 minuter sedan, Axelman säger:

Typ ryggskott. En muskel i ryggslutet som trilskas.

Både min läkare och sjukgymnast förklarade att skadan kan finnas i vilken muskel eller led som helst i ryggslutet och att själva ryggskottet är en slags kramp från övriga muskler för att skydda skadan från att förvärras. Så ryggskott är väl ett paraplybegrepp då.

25 minuter sedan, Alix säger:

Både min läkare och sjukgymnast förklarade att skadan kan finnas i vilken muskel eller led som helst i ryggslutet och att själva ryggskottet är en slags kramp från övriga muskler för att skydda skadan från att förvärras. Så ryggskott är väl ett paraplybegrepp då.

Jo. Ryggskott är ju ett folkligt uttryck för att nu stapplar jag fram för det gör ont i ryggslutet. :)

18 minuter sedan, Axelman säger:

Jo. Ryggskott är ju ett folkligt uttryck för att nu staplar jag ved för det gör ont i ryggslutet. :)

Precis! :shifty::D 

• Haha 1

Har precis läst ut boken "Ancient Greece" av David Pinkerton. En alldeles utmärkt introduktion till antika Greklands stolta historia och dessutom själva ursprunget till vår moderna civilisation.

Eftersom Rom vid den hellenistiska perioden alltmer tog över som dominerande europeisk kraft känns det naturligt att läsa vidare om antikens Rom. "Ancient Rome" fast nu utan att köpa nya böcker och istället studera hos World History Encyclopedia.

"Ancient History Encyclopedia has a new name!

We are now World History Encyclopedia to better reflect the breadth of our non-profit organization's mission."

https://www.worldhistory.org

5625F2ED-9408-4D51-92CD-55B802612028.jpeg

• Like 1

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Har precis läst ut boken "Ancient Greece" av David Pinkerton. En alldeles utmärkt introduktion till antika Greklands stolta historia och dessutom själva ursprunget till vår moderna civilisation.

Eftersom Rom vid den hellenistiska perioden alltmer tog över som dominerande europeisk kraft känns det naturligt att läsa vidare om antikens Rom. "Ancient Rome" fast nu utan att köpa nya böcker och istället studera hos World History Encyclopedia.

"Ancient History Encyclopedia has a new name!

We are now World History Encyclopedia to better reflect the breadth of our non-profit organization's mission."

https://www.worldhistory.org

5625F2ED-9408-4D51-92CD-55B802612028.jpeg

Fast jag antar att flera av de grekiska filosoferna ägde egna slavar och att vi därför ska plocka undan alla statyer… :P 

(F’låt, kunde inte låta bli att driva med identitetsvänstern. Jag byter nog till den benämningen  eftersom Jan Guillou säger så.)

35 minuter sedan, Alix säger:

Fast jag antar att flera av de grekiska filosoferna ägde egna slavar och att vi därför ska plocka undan alla statyer… :P 

(F’låt, kunde inte låta bli att driva med identitetsvänstern. Jag byter nog till den benämningen  eftersom Jan Guillou säger så.)

Som bekant är det väldigt lite jag är överens med ID-vänstern om. Men just här handlar det inte om politik alls utan om en nyfikenhet på civilisationens verkliga berättelser från det förgångna. 

Att verkligen förstå, när det klickar till i huvudet, kan vara ofantligt tillfredsställande, eller hur Alix?! :) 

• Like 1

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Som bekant är det väldigt lite jag är överens med ID-vänstern om. Men just här handlar det inte om politik alls utan om en nyfikenhet på civilisationens verkliga berättelser från det förgångna. 

Att verkligen förstå, när det klickar till i huvudet, kan vara ofantligt tillfredsställande, eller hur Alix?! :) 

Absolut. :) 

Jag är allergisk mot identitetsvänstern och tittar därför med stor behållning på Axess tv som ingår i mitt kanalutbud. Massor av klassisk historia som ser den för vad den var och betyder idag. :yeahbaby:

Själv läser jag dessa emellanåt. Fick dem i avskedspresent av journalistklubben:

IMG_2888.jpg.f6ee66713ed971d0c25c5309eea0a4ff.jpg

Alf Henrikson var viktig för journalistiken annars också. Hans klassiska visdomsord:

”MAXIM FÖR EN TIDNINGSMAN
Tusenden som kan mindre
men ock hundraden som kan mer
skall sitta och läsa i morgon
vad i afton du skriver ner.
Det skall du alltid betänka
att dina notiser ser
ej blott tusenden som vet mindre än du
men ock hundraden som vet mer.”

• Upvote 1

1 timme sedan, Alix säger:

Nja, men man kan ju ta visdomen med en nypa salt kanske. Ingen människa som håller slavar kan ha en vettig åsikt om människovärde eller demokrati. Jag menar typ, om Stalin hade skrivit en bok om livets okränkbarhet så hade man ju haft svårt att ta den på allvar, oavsett innehållet.

29 minuter sedan, Alix säger:

Det skall du alltid betänka
att dina notiser ser
ej blott tusenden som vet mindre än du
men ock hundraden som vet mer.

Något att tänka på för den skriver massor av hatiska inlägg om invandrare, kvinnor och kriminella  i vissa trådar... 😉

Efter pandemi-år med uppehåll var jag på ordinarie undersökning hos min tandläkare. (jag har varit på ett akutbesök)

inga hål, inga problem förutom tandsten… Jag får kontakta min tandhygienist, undrar om hon minns mig?

Både jag och min tandläkare var överens om att restriktionerna släpps för tidigt. Och varför i h-e införs inte corona-pass?

läskigt att åka tunnelbana. 

4 minuter sedan, boevil säger:

Och varför i h-e införs inte corona-pass?

Vad är meningen med det om även ovaccinerade får röra sig och resa fritt, vilket de får, enligt svensk grundlag? :fundersam: