Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden

Axelman
 Share

Recommended Posts

Nu har jag äntligen köpt rätt kablar och  märkt dem  så att jag inte tar fel när jag ska använda min Mac Mini!:galetglad:

Nu har jag en 17 tums skärm🖥️... Den gamla 15 tums skärmen🖥️som gick sönder ska jag sätta gladgubbar på . 

Maria

Screenshot 2021-06-11 at 15.55.39 2.png

• Upvote 2

mikaellq

Har lyckats ändra Amazon och Yahoo login till tvåfaktorsverifiering.

Smått fantastiskt att jag lyckades logga in hos Yahoo överhuvudtaget som knappt varit där under ett tiotalet år.

Men nu är det gjort! Alla sidor i listan (i artikeln) som jag använder kräver nu tvåfaktorsverifiering.

Nu blir det bara till att vänta på hösten och iOS 15. :nerd:

https://lifehacker.com/heres-everywhere-you-should-enable-two-factor-authentic-5938565

ljmddu2lbdz2rtprfdjn.jpg

• Upvote 1

11 timmar sedan, mikaellq säger:

Smått fantastiskt att jag lyckades logga in hos Yahoo överhuvudtaget som knappt varit där under ett tiotalet år.

Men nu är det gjort! Alla sidor i listan (i artikeln) som jag använder kräver nu tvåfaktorsverifiering.

https://lifehacker.com/heres-everywhere-you-should-enable-two-factor-authentic-5938565

ljmddu2lbdz2rtprfdjn.jpg

Yahoo gillar jag inte! Yahoo raderar ens email om man inte loggar in där på ett tag! Men det är ju inte så konstigt! Det betyder ju typ, huligan, tölp, bonlurk enligt sv.bab.la/lexicon/

Jag var med i en lista för hörselskadade på yahho en gång. Det är tur att jag har email sparade med comhems outlook express också . Outlook express sparar ju filer som eml och dbx filer. Men nu har comhems email tjänst upphört. Jag har filerna med email lagrade på arkiv-DVD-R.  När jag använde yahoo mail så surfade jag på en Windows dator . Jag använde inte 2 faktor autenisering. Det är väl därför som yahoo raderade mina email. 

/Maria

Axelman
17 minuter sedan, ronny säger:

båttur till Vaxholm 

Vax on

Vax off

Vax holm

;)

• Haha 2

mikaellq
42 minuter sedan, Maria1 säger:

Yahoo gillar jag inte! Yahoo raderar ens email om man inte loggar in där på ett tag! Men det är ju inte så konstigt! Det betyder ju typ, huligan, tölp, bonlurk enligt sv.bab.la/lexicon/

Jag var med i en lista för hörselskadade på yahho en gång. Det är tur att jag har email sparade med comhems outlook express också . Outlook express sparar ju filer som eml och dbx filer. Men nu har comhems email tjänst upphört. Jag har filerna med email lagrade på arkiv-DVD-R.  När jag använde yahoo mail så surfade jag på en Windows dator . Jag använde inte 2 faktor autenisering. Det är väl därför som yahoo raderade mina email. 

/Maria

Yahoo gick jag till mest av nostalgi då Yahoo är en av de första sidorna på WWW jag gick till när internet var ungt på 90-talet. Du väljer det som funkar bäst för dig.

Tanken med the World Wide Web är att kunna fritt kommunicera genom webb-standarder, alltså, om jag skulle någonsin bemöda mig med att spara e-post lokalt  så skulle jag göra det som enkel text, troligtvis i ett komprimerat arkiv.

Jag fick en "Eureka"-upplevelse för ett litet tag sedan då tvåfaktorsidentifieringen nådde min radar jag insåg hur mycket det stärker säkerheten, gör det i praktiken omöjligt för någon annan än mig att ta sig in på mina konton.

Du har redan krånglat med tvåfaktorsidentifieringen med Apple ID, eller hur?
Jag tror att ingen av oss kommer undan detta extra lager av säkerhet då de stora företagen trycker på för denna utveckling, mer säkerhet på WWW.

mikaellq
20 minuter sedan, ronny säger:

båttur till Vaxholm 

Ha en skön dag Ronny! image.gif.27e1f8b8bfbbc8580a3ef23dfe30b8fa.gif

Jag bakar bröd! Det blir lättare för varje gång. Jag filar bort onödiga steg och detaljer samt förfinar metoden i övrigt. Idag kom jag på att en visp är bästa verktyg för att lösa ut jästen. Bagarn! 👨‍🍳 💪🏻 :D 

• Upvote 1

mikaellq
3 minuter sedan, Alix säger:

Jag bakar bröd! Det blir lättare för varje gång. Jag filar bort onödiga steg och detaljer samt förfinar metoden i övrigt. Idag kom jag på att en visp är bästa verktyg för att lösa ut jästen. Bagarn! 👨‍🍳 💪🏻 :D 

Mycket trevlig & sympatisk sysselsättning!
Men man värmer ju smöret till "fisljummet" i vilket man sedan + mjölk löser upp jästen.

En annan bra sak att tänka på är att aldrig ha bråttom.

Ju mer det fått jäsa... Nam nam! image.gif.91746b8cb77e8830af7c401a10dcac84.gif

51 minuter sedan, mikaellq säger:

Yahoo gick jag till mest av nostalgi då Yahoo är en av de första sidorna på WWW jag gick till när internet var ungt på 90-talet. Du väljer det som funkar bäst för dig.

Tanken med the World Wide Web är att kunna fritt kommunicera genom webb-standarder, alltså, om jag skulle någonsin bemöda mig med att spara e-post lokalt  så skulle jag göra det som enkel text, troligtvis i ett komprimerat arkiv.

Jag fick en "Eureka"-upplevelse för ett litet tag sedan då tvåfaktorsidentifieringen nådde min radar jag insåg hur mycket det stärker säkerheten, gör det i praktiken omöjligt för någon annan än mig att ta sig in på mina konton.

Du har redan krånglat med tvåfaktorsidentifieringen med Apple ID, eller hur?
Jag tror att ingen av oss kommer undan detta extra lager av säkerhet då de stora företagen trycker på för denna utveckling, mer säkerhet på WWW.

Och han som har mobilnumret som jag använder till 2 faktorautentiseringen blir ibland irriterad på att det är så mycket problem. Jag måste ju ringa till honom och be om koden. Om jag skulle ha en egen mobil så skulle den bara komma bort eller att jag hela tiden var tvungen att ringa upp den  och ändå vara tvungen att leta efter den eftersom jag inte hör exact var den ligger när den ringer...

/Maria

mikaellq
13 timmar sedan, mikaellq säger:

ljmddu2lbdz2rtprfdjn.jpg

Quora har 2FA vilket var nog den allra enklaste att ställa in, endast en enkel switch, on/off, för att sedan ta emot kod via min epost. 11 2FA-sidor aktiverade nu.

Apple

Facebook

Google

Twitter

LinkedIn

Rumble

Instagram

Yahoo

Amazon

Github

Quora

mikaellq
2 minuter sedan, Maria1 säger:

Och han som har mobilnumret som jag använder till 2 faktorautentiseringen blir ibland irriterad på att det är så mycket problem. Jag måste ju ringa till honom och be om koden. Om jag skulle ha en egen mobil så skulle den bara komma bort eller att jag hela tiden var tvungen att ringa upp den  och ändå vara tvungen att leta efter den eftersom jag inte hör exact var den ligger när den ringer...

/Maria

Då kanske allra enklast vänta till i höst och de nya OS. För givetvis ska det gå att få tvåfaktorsidentifiering utan mobil.

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Då kanske allra enklast vänta till i höst och de nya OS. För givetvis ska det gå att få tvåfaktorsidentifiering utan mobil.

Vad heter detta OS? Eftersom jag inte gillar Big Sur så har jag fortfarande Catalina kvar och jag får uppdateringar. Brave uppdateras också. Orsaken till att jag inte gillar Big Sur beror på att jag är svensk och jag är inte sur. 

/Maria

• Haha 1

30 minuter sedan, mikaellq säger:

Mycket trevlig & sympatisk sysselsättning!
Men man värmer ju smöret till "fisljummet" i vilket man sedan + mjölk löser upp jästen.

En annan bra sak att tänka på är att aldrig ha bråttom.

Ju mer det fått jäsa... Nam nam! image.gif.91746b8cb77e8830af7c401a10dcac84.gif

Jag har ett annat recept med olja och vatten. Använder vispen där också, det ”löser” sig rätt okej. ^_^ 

Nä, det får ta den tid det ska. Även nedkylning och infrysning ska optimeras! :nerd:

• Upvote 1

mikaellq
35 minuter sedan, Maria1 säger:

Vad heter detta OS? Eftersom jag inte gillar Big Sur så har jag fortfarande Catalina kvar och jag får uppdateringar. Brave uppdateras också. Orsaken till att jag inte gillar Big Sur beror på att jag är svensk och jag är inte sur. 

/Maria

Ja ja, glöm bort det där då. 😄 Passar inte alla förstår jag. Men med tiden kommer det antagligen bli ett krav, om några år kanske. Med internetbanken till exempel vore det direkt farligt utan tvåfaktorsidentifieringen (i Bank ID).

mikaellq
33 minuter sedan, Alix säger:

Jag har ett annat recept med olja och vatten. Använder vispen där också, det ”löser” sig rätt okej. ^_^ 

Nä, det får ta den tid det ska. Även nedkylning och infrysning ska optimeras! :nerd:

Skall göras med kärlek och stor omsorg! 😄

Mycket nöje då. 👍

1 minut sedan, mikaellq säger:

Ja ja, glöm bort det där då. 😄 Passar inte alla förstår jag. Men med tiden kommer det antagligen bli ett krav, om några år kanske. Med internetbanken till exempel vore det direkt farligt utan tvåfaktorsidentifieringen (i Bank ID).

Jag använder varken internetbanken eller bankid... Jag använder telefonen och ringer till banken. Om sen de på banken som hjälper mej använder internet bryr jag mej inte om. Jag begär kvitto på alla överföringar eller uttag.  Ibland får jag vänta i telefonkö också och då kan jag passa på att surfa på min surfplatta... Det är de på texttelefoni som får ringa upp banken. För övrigt så kan jag bara ringa till 4 sip-adresser med mitt program Ectouch som jag har till Windows 10. Det är till 112 och texttelefoni 112sip:112@tolk.sip.nu  och sip:texttelefon@teletelefoni.se. Jag kan också ringa till sip:test@ectalk.se  Jag kan också ringa till videoförmedling men det gör jag inte för mina teckenspråkskunskaper är på en 5-årings nivå...  Jag har fått veta att man kan ringa till flera ställen men det har inte funkat . Jag försökte ringa till en dövförening men det funkade inte. Mikrodatorn hade också sip-adress men det funkade inte att ringa till den sip-adressen...Jag hoppas jag får en mac  book i fall det fortfarande blir för mycket avbrott när jag ringer... Men nu har jag fått hjälp att uppdatera windows 10 . Jag trodde det gjordes varje gång jag stängde av datorn för så funkade Windows 7. 

/Maria

mikaellq

Väntar på fiskgratäng med kokt potatis som jag skalat och kokar. Skar upp gul lök och två klyftor vitlök som pressats för att sätta smak på gratängen.

Hungrigare än 10 svultna vargar efter en stund med träning ute i solskenet på gräsmattan.

💪✌️sol.gif

Telly82
3 minuter sedan, mikaellq säger:

Väntar på fiskgratäng med kokt potatis som jag skalat och kokar. Skar upp gul lök och två klyftor vitlök som pressats för att sätta smak på gratängen.

Hungrigare än 10 svultna vargar efter en stund med träning ute i solskenet på gräsmattan.

💪✌️sol.gif

Då får du gå hungrig. Vargar äter inte fiskgratäng. :hihihi:

• Haha 1

mikaellq
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Då får du gå hungrig. Vargar äter inte fiskgratäng. :hihihi:

Denne vargen gör det, med förtjusning dessutom. Smakar ljuvligt gott och ger mig nu den energi och näring jag nu behöver, med putäter naturligtvis. yummy.gif

• Upvote 1

Telly82
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Denne vargen gör det

Ja, du har ju alltid varit litet avvikande. :devil:

• Thanks 1
  • Haha 1

mikaellq
1 timme sedan, Telly82 säger:

Ja, du har ju alltid varit litet avvikande. :devil:

Just precis och stolt över min individualitet. :bultandehjarta:

• Upvote 1

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Ha en skön dag Ronny! image.gif.27e1f8b8bfbbc8580a3ef23dfe30b8fa.gif

Tack det blev en ☀️ eftermiddag 

• Upvote 2

mikaellq
Just nu, ronny säger:

Tack det blev en ☀️ eftermiddag 

Jag såg det på väderradarn, att busvädret hunnit dra vidare från Stockholm österut. 

• Like 1

Mattiasgbg
4 timmar sedan, mikaellq säger:

💪✌️sol.gif

Brukar man inte ha potatis i fiskgratäng? Eller ska "fiskgratäng" i ditt inlägg tolkas som "ungstillagad fisk"?

• Upvote 1