Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden

Axelman

Rekommendera Poster

• Svars 255,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• ronny

40958

• Axelman

19826

• Alix

15492

• Pocahontas

13064

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har blivit morfar idag! 

Äntligen är sista rycket med grävarn gjort. De byggde en nedgång vid garageporten i källaren som ska bort och ersättas i höst med dörr och fönster. Från krigszon till hyfsad gård.... ( "Kulorna" sprut

Nu har jag sagt upp mig som moderator från detta vuxendagis. Dels är det en gnällnivå som hos femåringar, men den totala avsaknaden av hjälp och stöttning från MW är noll och intet. Jag vill inte läng

Posted Images

Alix
4 minuter sedan, mikaellq säger:

Va ska vi göra i oktober då? Köpa varsin tårtbit eller bakelse? :) 

Om datumet blir ett annat kan vi alltid fira Elmotorns dag då. :) 

dump.png.c3c604bc994663b41bb40b4f82feb00e.png

https://temadagar.se/elmotorns-dag/

• Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ronny

Intressant att veta att Nils bytte till det här forumet samtidigt som Safari släpptes i

skarp version 

Länk till inlägg
ronny
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Va ska vi göra i oktober då? Köpa varsin tårtbit eller bakelse? :) 

Det tycker jag… mycket bättre än att gå och rösta 

• Haha 1
Länk till inlägg
mikaellq
4 minuter sedan, Alix säger:

Här finns ett gammal gruppinlägg från 1996 som visar att sajten tidigare hette http://www.idg.se/macworld/:

https://groups.google.com/g/swnet.sys.mac/c/6J07Kyeja0g?pli=1

Dump:

dump.png.b4870701813c0daf232bb783dfa7058a.png

Google grupper, hette nåt annat på 90-talet då jag använde comp.compression när jag utvecklade min mjukvara. Akademiker överallt men där kommer jag aldrig att glömma krypterings-killen och hans "bijective". Det var nästan något religiöst i att ALDRIG ge skurkarna en endaste liten bit (åtta på en byte) av information i det färdiga komprimerade arkivet. Mycket roliga diskussioner. ?

Nu har lusten för det försvunnit. :gaspar:

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
3 minuter sedan, mikaellq säger:

Google grupper, hette nåt annat på 90-talet då jag använde comp.compression när jag utvecklade min mjukvara. Akademiker överallt men där kommer jag aldrig att glömma krypterings-killen och hans "bijective". Det var nästan något religiöst i att ALDRIG ge skurkarna en endaste liten bit (åtta på en byte) av information i det färdiga komprimerade arkivet. Mycket roliga diskussioner. ?

Den med inlägget jag postade hörde till denna grupp, som verkade vara aktiv 2015:

https://groups.google.com/g/swnet.sys.mac

Redigerad av Alix
Länk till inlägg
mikaellq
1 minut sedan, Alix säger:

Den med inlägget jag postade hörde till denna grupp, som verkade vara aktiv 2015:

https://groups.google.com/g/swnet.sys.mac

Det känns som att kliva i och resa med H. G. Wells tidsmaskin till en tid som aldrig åter kan bli.

• Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till inlägg
ronny

Jag köpte min performa 400 1994 och då fick man 1 års prenumeration gratis

på köpet… någonstans där kom väl forumet in också…

• Rösta upp 2
Länk till inlägg
Alix

Den här tråden är rätt kul om man tänker på vad som sedan hände. Macpressen finns fortfarande.

Länk till inlägg
ronny

Ja faktiskt!

trodde den var nedlagd 

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Mattiasgbg
9 minuter sedan, mikaellq säger:

Bijektiv när det gäller funktioner handlar ju om att funktionen är inverterbar, alltså både injektiv och surjektiv.

Översatt till komprimering gissar jag att zip och rar är bijektiva funktioner samt att jpeg och mp3 inte är det.

All vettig kryptering är förhoppningvis bijektiv. Jag lekte dock själv lite med en enkel (text)krypteringsgrej som inte var det; den gjorde nämligen om alla bokstäver till gemener.

• Haha 3
Länk till inlägg
Alix
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

den gjorde nämligen om alla bokstäver till gemener

Känns onödigt att göra gemener av gemener. Gement, nästan.

• Haha 3
Länk till inlägg
mikaellq
13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bijektiv när det gäller funktioner handlar ju om att funktionen är inverterbar, alltså både injektiv och surjektiv.

Översatt till komprimering gissar jag att zip och rar är bijektiva funktioner samt att jpeg och mp3 inte är det.

All vettig kryptering är förhoppningvis bijektiv. Jag lekte dock själv lite med en enkel (text)krypteringsgrej som inte var det; den gjorde nämligen om alla bokstäver till gemener.

Vad som det gormades mest om var informationsteori, sådant som Claude Shannon skrev om i dess tidigaste barndom och ständigt hänvisades till. Shannon var GUD. ?

Länk till inlägg
mikaellq

Dejanews hette det visst, deja.com som far vidare till Google såklart.
Konstigt, jag minns det inte så, att det såg ut så. (från Wayback Machine)

Dejanews.png

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Alix

Nya forumet ser lite softare eller suddigare ut än innan. Mycket är på engelska, dessutom. På mobil plattform är det en massa fluff innan man kommer till innehållet, se dump. Men det nya är säkert bra ändå, vad det nu är som är bra med det nya. Det lär vi aldrig få veta.

dump.thumb.jpeg.ab339622b4643fc7453ebbcb6eb6cf36.jpeg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
21 timmar sedan, mikaellq säger:

Vad som det gormades mest om var informationsteori, sådant som Claude Shannon skrev om i dess tidigaste barndom och ständigt hänvisades till. Shannon var GUD. ?

Den gubben kände jag inte till, men jag hittade hans artikel från -48. Ska kika på den någon lugnare vecka.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
mikaellq
1 timme sedan, Alix säger:

Nya forumet ser lite softare eller suddigare ut än innan. Mycket är på engelska, dessutom. På mobil plattform är det en massa fluff innan man kommer till innehållet, se dump. Men det nya är säkert bra ändå, vad det nu är som är bra med det nya. Det lär vi aldrig få veta.

dump.thumb.jpeg.ab339622b4643fc7453ebbcb6eb6cf36.jpeg

Förnyelse för förnyelsens egen skull?
Därför att det är roligt med nytt?
Därför att MacWorlds tekniker ska ha något att göra?

Det har blivit ett längre uppehåll idag men jag väljer att ta det med ett roat skratt.
Det blir bra ska du se. 😄

Länk till inlägg
mikaellq
Postad (redigerade)

Jag ändrar mig. Redigera finns visst uppe i högra hörnet under de tre punkterna.

mikaellq lycklig igen. :) 

Redigerad av mikaellq
Länk till inlägg
mikaellq
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Den gubben kände jag inte till, men jag hittade hans artikel från -48. Ska kika på den någon lugnare vecka.

Kunskap är ingen tung börda att bära. :nerd:

Länk till inlägg
Alix
7 minuter sedan, mikaellq säger:

Förnyelse för förnyelsens egen skull?
Därför att det är roligt med nytt?
Därför att MacWorlds tekniker ska ha något att göra?

Det har blivit ett längre uppehåll idag men jag väljer att ta det med ett roat skratt.
Det blir bra ska du se. 😄

Här var en bra nyhet. Citat med bilder kortas ned. Kanske alla långa citat kortas ned.

dump.png.695df90ae1673a84f17e72b60122e233.png

Länk till inlägg
Alix

Idag fick jag första dosen med Pfizers vaccin mot covid-19. Kände varken sticket eller något annat. :)

• Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Mattiasgbg
1 minut sedan, Alix säger:

Idag fick jag första dosen med Pfizers vaccin mot covid-19. Kände varken sticket eller något annat. :)

Du vet väl att chippet aktiveras först vid andra sprutan?

• Tack 1
  • Haha 1
Länk till inlägg
Alix
Just nu, Mattiasgbg säger:

Du vet väl att chippet aktiveras först vid andra sprutan?

Då får jag hoppa över den. Redan efter tio dagar efter första dosen har man ett skydd på hela 86,7 procent med Pfizers vaccin. Bara 7 procents extra skydd 7 dagar efter dos 2.

Länk till inlägg
ronny

Hemma igen!

• Gilla 1
Länk till inlägg
mikaellq
52 minuter sedan, ronny säger:

Hemma igen!

Välkommen hem Ronny! image.gif.1ff41fcf3e5ebb7af674136fb04c3ea1.gif

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...