Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden

Axelman

Rekommendera Poster

Pocahontas

Nu börjar det..

Skärmavbild 2021-02-12 kl. 10.29.57.jpg

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 255,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• ronny

40948

• Axelman

19822

• Alix

15491

• Pocahontas

13064

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har blivit morfar idag! 

Nu har jag sagt upp mig som moderator från detta vuxendagis. Dels är det en gnällnivå som hos femåringar, men den totala avsaknaden av hjälp och stöttning från MW är noll och intet. Jag vill inte läng

Äntligen är sista rycket med grävarn gjort. De byggde en nedgång vid garageporten i källaren som ska bort och ersättas i höst med dörr och fönster. Från krigszon till hyfsad gård.... ( "Kulorna" sprut

Posted Images

iMarc
2021-02-10 19:16, mikaellq säger:

Du byter ut iPhone varannat år har du skrivit. Varför då?
Att få lägga nävarna på det senaste är ett skäl gott nog.
Men jag tror att batterihälsan också den spelar roll. Två år.

Tja min SE’s batterihälsa ligger på 100% efter 11 månader. Min 6s Plus på 85% och legat på 85% de två senaste åren

Länk till inlägg
iMarc

Elbilar kommer att bli den största skandalen inom bilindustrins historia. Märkligt att vissa inte kan tänka om hörnet. 

Länk till inlägg
lappen71

Kollar på en intressant intervju med dom riktiga grundarna av Tesla.

Man kan väl säga att Musk är väldigt lik Jobs när det kommer till personlighet :)

Länk till inlägg
Pocahontas
49 minuter sedan, iMarc säger:

Elbilar kommer att bli den största skandalen inom bilindustrins historia. Märkligt att vissa inte kan tänka om hörnet. 

tja..de kan ju inte ersätta alla "gamla" bilar, förrän de löst att alla kan ladda sina bilar till att börja med, samt att priset är lägre än de fossildrivna bilarna. 

Alternativet är att bilar är förunnat alla med fet plånbok

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
1 timme sedan, iMarc säger:

Den största skandalen i bilhistorien är förbränningsmotorn. Jorden är skövlad i jakten på den dyra oljan som får bilen att rulla. Ett av alla exempel är invasionen av Irak som var till 100% drivet av att säkra oljeleveranser så att amerikaner kan sitta i sina ENORMA bilar i GIGANTISKA köer med motorer som trots 100 års utveckling inte ens nått till 40% verkningsgrad. Det betyder att av 100 liter bränsle kastas mer än 60 liter bort till ingen nytta! Över hela jorden är mark förstört, folk förgiftade och fördrivna av olja. Att påstå att ebilen blir den största skandalen är ytterst ensidigt och blundar helt för hur dagens bilindustri har påverkat hela jorden. Människor blir sjuka av det buller som biltrafiken orsakar tack vare förbränningsmotorn. Den orsakar utsläpp av en mängd ämnen som är giftiga för människan och partiklar som sätter igen våra andningsorgan och även orsakar cancer.

...

Så antingen förbjuder vi bilen eller så får vi leva med att det blir konsekvenser på ett eller annat sätt beroende på vilket drivmedel vi väljer.

...

Att gå bort från fossila drivmedel har fler uppsidor än Co2, Co-utsläpp och Nox-utsläpp av cancergonena partiklar. Vi blir mindre beroende av olja och dollarns kurs och USA, pengar som annars flödar ut ur landet kan stanna kvar tack vare inhemsk energiproduktion, vi blir mindre beroende av omvärlden för vårt dagliga uppehälle. Idel samhällsvinster.

...

Så tills dess någon kommer upp med en ide som spöar elbilen så är det den som kommer att gälla framöver. Antingen med batterier eller via vätgas och battericeller.

Redigerad av Axelman
Länk till inlägg
Axelman

Då var överföringen från Swedbank till SBAB klar. Efter mycket fundering valde jag att binda i 5 år till 1,19%. Så nu blir det bästa husekonomin någonsin och lugnt i fem år! :skondans:När vi köpte huset 1989 var räntan på topplånet på 17% och jag kved och sa att vi kommer aldrig genom detta. Men vi gjorde det. Köpte kåken för 365.000:- och nu är den värderad till 4.000.000:-! Helt otroligt. :tappahakan::skondans:

• Gilla 4
Länk till inlägg
Alix
8 minuter sedan, Axelman säger:

Då var överföringen från Swedbank till SBAB klar. Efter mycket fundering valde jag att binda i 5 år till 1,19%. Så nu blir det bästa husekonomin någonsin och lugnt i fem år! :skondans:När vi köpte huset 1989 var räntan på topplånet på 17% och jag kved och sa att vi kommer aldrig genom detta. Men vi gjorde det. Köpte kåken för 365.000:- och nu är den värderad till 4.000.000:-! Helt otroligt. :tappahakan::skondans:

Grattis! :cake:

• Tack 1
Länk till inlägg
Pocahontas

Har rörlig ränta hos SBAB, funderade på att binda när Peter Ingves häromdagen sa att reporäntan inte kommer att förändras förran tidigast 2024..  

Har inget stort lån,  och amorterar inte heller.. 

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, Pocahontas säger:

tja..de kan ju inte ersätta alla "gamla" bilar, förrän de löst att alla kan ladda sina bilar till att börja med, samt att priset är lägre än de fossildrivna bilarna. 

Alternativet är att bilar är förunnat alla med fet plånbok

Lösningen finns redan för majoriteten av invånarna. Att ladda hemma. Alla bilar som har en parkering går det att fixa laddboxar. Snabbladdning är bara till för när man reser långt. 

Länk till inlägg
Axelman
1 timme sedan, lappen71 säger:

Lösningen finns redan för majoriteten av invånarna. Att ladda hemma. Alla bilar som har en parkering går det att fixa laddboxar. Snabbladdning är bara till för när man reser långt. 

Typ ungefär så.

Länk till inlägg
iMarc
4 timmar sedan, Axelman säger:

Den största skandalen i bilhistorien är förbränningsmotorn. Jorden är skövlad i jakten på den dyra oljan som får bilen att rulla. Ett av alla exempel är invasionen av Irak som var till 100% drivet av att säkra oljeleveranser så att amerikaner kan sitta i sina ENORMA bilar i GIGANTISKA köer med motorer som trots 100 års utveckling inte ens nått till 40% verkningsgrad. Det betyder att av 100 liter bränsle kastas mer än 60 liter bort till ingen nytta! Över hela jorden är mark förstört, folk förgiftade och fördrivna av olja. Att påstå att ebilen blir den största skandalen är ytterst ensidigt och blundar helt för hur dagens bilindustri har påverkat hela jorden. Människor blir sjuka av det buller som biltrafiken orsakar tack vare förbränningsmotorn. Den orsakar utsläpp av en mängd ämnen som är giftiga för människan och partiklar som sätter igen våra andningsorgan och även orsakar cancer.

...

Så antingen förbjuder vi bilen eller så får vi leva med att det blir konsekvenser på ett eller annat sätt beroende på vilket drivmedel vi väljer.

...

Att gå bort från fossila drivmedel har fler uppsidor än Co2, Co-utsläpp och Nox-utsläpp av cancergonena partiklar. Vi blir mindre beroende av olja och dollarns kurs och USA, pengar som annars flödar ut ur landet kan stanna kvar tack vare inhemsk energiproduktion, vi blir mindre beroende av omvärlden för vårt dagliga uppehälle. Idel samhällsvinster.

...

Så tills dess någon kommer upp med en ide som spöar elbilen så är det den som kommer att gälla framöver. Antingen med batterier eller via vätgas och battericeller.

Ja nu menar jag givetvis på lång sikt, jag kan garantera att elbilen är definitivt ingen lösning alls, utan tvärtom. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst varför. Men eftersom många har problem att få ihop hela bilden av massproduktion av elbilar, och hur det påverkar miljön negativt inkl hur farliga dessa batterier är. Jag vet vad jag pratar om. 

Länk till inlägg
Alix

Kan man ladda elbilarna överallt? Kan man ladda en Zoe på en Teslastation? :fundersam:

Länk till inlägg
Pocahontas

Förbaskat bra

Länk till inlägg
Pocahontas
Alix

En nyskapare känner igen nyskapande. :yeahbaby:

Länk till inlägg
lappen71

Tänk så många energi, politiska, kriminologiska, ja överhuvudtaget experter det finns överallt som INTE jobbar inom det ???

Länk till inlägg
Mattiasgbg
5 timmar sedan, Alix säger:

Kan man ladda elbilarna överallt? Kan man ladda en Zoe på en Teslastation? :fundersam:

Nej.

Det finns lite olika standarder, se exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

En laddstolpe kan ha flera olika laddare, se https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda-elbil/laddkarta

Länk till inlägg
Alix
38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej.

Det finns lite olika standarder, se exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

En laddstolpe kan ha flera olika laddare, se https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda-elbil/laddkarta

Rätt dumt. Fördelen med fossilbil är att man kan tanka en sådan oavsett bensinstation. Fast en del saknar diesel, har jag sett. Men ändå. Tänk om man kom till en Circle K (heter det så?) i Norrlands inland och får höra att man inte kan få tanka sin Volvo där.

Länk till inlägg
Mattiasgbg
8 minuter sedan, Alix säger:

Rätt dumt. Fördelen med fossilbil är att man kan tanka en sådan oavsett bensinstation. Fast en del saknar diesel, har jag sett. Men ändå. Tänk om man kom till en Circle K (heter det så?) i Norrlands inland och får höra att man inte kan få tanka sin Volvo där.

Jo. Men jag tror att många elbilar levereras med en sladd som funkar för långsam laddning i vanligt eluttag, en sorts reservdunk. Förhoppningsvis kommer det bli någon standard som tar över, men det kan bli svårt med bakåtkompabilitet när det ska laddas snabbare. Tänk dig att tanka en vanlig bensinbil med en specialanläggning som fyller en normal biltank på 15 sekunder.

Länk till inlägg
Alix
Just nu, Mattiasgbg säger:

Tänk dig att tanka en vanlig bensinbil med en specialanläggning som fyller en normal biltank på 15 sekunder.

Jag är nöjd om det så måste ta fem minuter.

Annars skulle det vara kul med en postapokalyptisk scifi-road-movie där en familj försöker komma undan ett giftigt moln och tvingas leta fungerande laddstolpar som laddar snabbt nog. Kan till och med tänka mig att köpa PC-spelet som baseras på samma film. I present till någon.

Länk till inlägg
Mattiasgbg
2 minuter sedan, Alix säger:

Jag är nöjd om det så måste ta fem minuter.

Annars skulle det vara kul med en postapokalyptisk scifi-road-movie där en familj försöker komma undan ett giftigt moln och tvingas leta fungerande laddstolpar som laddar snabbt nog. Kan till och med tänka mig att köpa PC-spelet som baseras på samma film. I present till någon.

Tänkte som jämförelse. Fast ett bättre försök är kanske att dricka vatten ur en brandslang.

En sådan film måste givetvis ha med en ganska självkörande bil vars AI tänker dunkla tankar.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

En sådan film måste givetvis ha med en ganska självkörande bil vars AI tänker dunkla tankar.

Ja! Låtom oss skriva den.

Länk till inlägg
Axelman
10 timmar sedan, Alix säger:

När Tesla drog igång var ingen intresserad av elbilar och laddstationer. Enda möjligheten för dem var att bygga ett nät av laddare för deras kunder. Tesla har fortfarande bättre täckning och betydligt lägre pris än sina konkurrenters snabbladdare. Ionity är typ fyra gånger dyrare om man vill snabbladda! Så det är en omogen och vildvuxen marknad utanför Tesla!

Länk till inlägg
Alix
37 minuter sedan, Axelman säger:

När Tesla drog igång var ingen intresserad av elbilar och laddstationer. Enda möjligheten för dem var att bygga ett nät av laddare för deras kunder. Tesla har fortfarande bättre täckning och betydligt lägre pris än sina konkurrenters snabbladdare. Ionity är typ fyra gånger dyrare om man vill snabbladda! Så det är en omogen och vildvuxen marknad utanför Tesla!

Tänk om denna sorgliga ursäkt för infrastruktur med tiden ska sörja för hela bilparken. Det lär det bli ändring på.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...