Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, Alix säger:

Sonen har börjat... :pinch: Han hävdar att han inte blir beroende... :rolleyes:

tur att inte uttrycket sådan far sådan son gäller här 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

tur att inte uttrycket sådan far sådan son gäller här 

Nå, han är på god väg att bli jurist och sommararbetar nu som skadehandläggare på Folksam på Söder, så han är pappas ögonsten ändå. :bultandehjarta:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Sonen har börjat... :pinch: Han hävdar att han inte blir beroende... :rolleyes:

Denial

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Svolder säger:

Allra billigast är att sluta helt. Nikotin är inte en nödvändig del av livet (och jo, jag har slutat snusa, för många år sedan) ;)

Så är det förstås men jag vill inte, inte nu.

En del av poängen med mitt inlägg var dock hur de stora tar ut hutlöst högt betalt bara för att de kan.

Jag kan mer än halvera mina utgifter med tobaken, precis som med trafikförsäkringen.

Jag borde känna mig rik som ett troll nu med många sköna tusenlappar besparade på ett år. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Så är det förstås men jag vill inte, inte nu.

En del av poängen med mitt inlägg var dock hur de stora tar ut hutlöst högt betalt bara för att de kan.

Jag kan mer än halvera mina utgifter med tobaken, precis som med trafikförsäkringen.

Jag borde känna mig rik som ett troll nu med många sköna tusenlappar besparade på ett år. B) 

Även om jag är starkt negativ till nikotin inser jag att alla vill ha njutning i livet och vill betala för det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, mikaellq säger:

till 250 kr/månad ungefär.

Du slösar 3000 kronor om året på något som är både onyttigt och skadligt? :tappahakan:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Du slösar 3000 kronor om året på något som är både onyttigt och skadligt? :tappahakan:

Så är det. Innan gick det åt 600*12 = 7200 kronor om året. Så besparingen är betydande. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Telly82 säger:

Du slösar 3000 kronor om året på något som är både onyttigt och skadligt? :tappahakan:

Är du den ende perfekte människan på jorden? :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är snus onyttigt? Om man exempelvis jämför med absolutister som sitter stilla i soffan och blir smällfeta av chips och godis? :P 

 

Svaret är att snus, för den som konsumerar drygt en dosa om dagen, löper samma höga risk som rökare att utveckla typ 2-diabetes.

Ökad risk generellt finns också för vissa typer av pankreascancer, tandlossning och havandeskapskomplikationer (sistnämnda torde dock gälla endast de personer som kan vara gravida rent fysiskt).

 

I övrigt är kunskapsläget begränsat och oklart, trots påståenden om snusets farlighet eller ofarlighet. Detta då användning av snus är ytterst begränsad, internationellt sett. :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, mikaellq säger:

Har i några månader sett över min ekonomi.

Inte för att jag måste utan därför att det är en vuxen attityd till pengar att vara sparsam.

Swedish Match tar hutlöst mycket för sin General Extra Stark med styrka 4.

Jag har hittat Nordic Snus i Vårgårda som säljer den perfekta ersättningen med sin LD Salmiak Stark med styrka 3. Visserligen snäppet svagare än General Extra Stark men snäppet starkare än det jag brukade stoppa upp under överläppen, Grov Lös med styrka 2.

 

Från 600 kr/månad till 250 kr/månad ungefär.

 

Det blir nog jättebra. B) 

 

https://snussidan.se/portionssnus/ld-salmiak-stark-portionssnus/

 

00000073185154.1.png

Har alltid beställt från snusbolaget under flera års tid. 
LD är den sort som dessvärre innehåller mest skadliga ämnen som nitrosaminer bla. 
Vill du ha generalsmak så köp Kapten, mycket billigare. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Vill du ha generalsmak så köp Kapten, mycket billigare.

Billigast av alla är Menig. Ett riktigt bus-snus.

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

På vilket sätt är snus onyttigt? Om man exempelvis jämför med absolutister som sitter stilla i soffan och blir smällfeta av chips och godis? :P 

 

Svaret är att snus, för den som konsumerar drygt en dosa om dagen, löper samma höga risk som rökare att utveckla typ 2-diabetes.

Ökad risk generellt finns också för vissa typer av pankreascancer, tandlossning och havandeskapskomplikationer (sistnämnda torde dock gälla endast de personer som kan vara gravida rent fysiskt).

 

I övrigt är kunskapsläget begränsat och oklart, trots påståenden om snusets farlighet eller ofarlighet. Detta då användning av snus är ytterst begränsad, internationellt sett. :nerd:

Funderar då hur risken är med diabetes då det finns tobaksfritt ”All White” där vissa sorter innehåller 5-6ggr mer nikotin. Tog en Siberia en gång och fick panikångest, hög puls, svetten dröp och jag höll på att svimma så den åkte ut direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Funderar då hur risken är med diabetes då det finns tobaksfritt ”All White” där vissa sorter innehåller 5-6ggr mer nikotin. Tog en Siberia en gång och fick panikångest, hög puls, svetten dröp och jag höll på att svimma så den åkte ut direkt

Det kan man undra, bedrivs säkert ingen forskning på det. Däremot vet jag att nikotin numera är förbjudet som insekticid. Däremot används neonikotinoider fortfarande. Oerhört verksamma, och slår tyvärr ut även pollinerande insekter. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Det kan man undra, bedrivs säkert ingen forskning på det. Däremot vet jag att nikotin numera är förbjudet som insekticid. Däremot används neonikotinoider fortfarande. Oerhört verksamma, och slår tyvärr ut även pollinerande insekter. :cry:

All White har fått oerhört många att börja med nikotin, de flesta sorter smakar som godis och väldigt många unga tjejer börjar, även äldre snusare går över till All White pga högre nikotinstyrka. 
Om jag inte minns fel så ska det bli forskning på All White då det finns en del kemikalier i synnerhet syntetiska aromer som misstänks vara farliga. Vidare börjar de sorter som innehåller mycket Mentol försvinna mer och det ska tydligen inte vara nyttigt att få i sig för mycket av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

All White har fått oerhört många att börja med nikotin, de flesta sorter smakar som godis och väldigt många unga tjejer börjar, även äldre snusare går över till All White pga högre nikotinstyrka. 
Om jag inte minns fel så ska det bli forskning på All White då det finns en del kemikalier i synnerhet syntetiska aromer som misstänks vara farliga. Vidare börjar de sorter som innehåller mycket Mentol försvinna mer och det ska tydligen inte vara nyttigt att få i sig för mycket av. 

Jag kör gärna med det vanliga som smakar mer tobak. General är en kombination av smaken av tobak, bergamott och salmiak i sparsam mängd. Min kritik mot LD Salmiak Stark är att salmiak-smaken är något för intensiv. Jag vill gärna känna mer av rökighet, bergamott och tobak med endast lite salmiak. 
 

Får väl leta vidare…

 

Postnord signalerade nyss att mitt paket med 10 General extra stark kommit. Har alltså 20 dagar ungefär att tänka igenom mitt val. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
26 minuter sedan, mikaellq säger:

 Min kritik mot LSD Salmiak Stark är att salmiak-smaken är något för intensiv. Jag vill gärna känna mer av rökighet, bergamott och tobak med endast lite salmiak. 

What!? :tappahakan:

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, mikaellq säger:

Min kritik mot LCD Salmiak Stark

Testat TFT eller IPS? Kanske borde switcha till OLED?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Testat TFT eller IPS? Kanske borde switcha till OLED?

Själv gissar jag på HTML

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Testat TFT eller IPS? Kanske borde switcha till OLED?

QLED är väl lite billigare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget djefvla knark här inte, endast gott snus. Fast det blir nog sista ordern av snus från Swedish Match.

Smaskens! yummy.gif

 

IMG_0093.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, boevil säger:

Jo, men svårt att få in under läppen. 

I läppen då?

Skärmavbild 2022-06-17 kl. 14.23.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

1980885315_Skrmavbild2022-06-17kl_14_23_48.png.6bcdb8819ca3fcd84c9d3594121afbf5.png.22c374a8c76d0f6dd6142c17d9bcb2de.png

 

Jodå!

Jag tror att ni skriver trams enbart för att maximera antalet inlägg innan ljuset släcks och det för evigt upphör. :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...