Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

19 timmar sedan, iMarc säger:

Det var nära en bäck i Vargön, Det var bortom en plats där en stor malmhög tidigare varit, malm till Vargön Alloys. 
Fann även en form av slagg (troligtvis) aldrig sett denna typ av röd slagg tidigare, vidare en grön bit slagg och en annan växt jag ej sett. BDFC3348-26E7-4700-9983-8535BA9F98F0.thumb.jpeg.490933f942c5925fdc0623bcef064884.jpeg272C3C34-12E5-441C-9AE6-7D06A3B7ABA4.thumb.jpeg.489e35b5400b29304a555e94434ed82c.jpeg271EEFB4-7188-4401-BE4C-AD3CCFE6A182.thumb.jpeg.804862e91811ced1a2c0f832bbecd853.jpeg

Den översta är röd Korund, syntetiskt bildad. 
Den gröna Kopparutfällning konglomerat. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Rubiner! 🤩

Japp det är en del kristallint. Hade den där varit en äkta, (ej kemiskt bildad) hade jag varit mångmiljonär :)  Men det är ändå rubin. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Japp det är en del kristallint. Hade den där varit en äkta, (ej kemiskt bildad) hade jag varit mångmiljonär :)  Men det är ändå rubin. 

Hoppar lite i tankarna. Det finns ett program på Discovery som handlar om opaljakt i Australien. Det finns en sort som är svart och är vansinnigt vacker tom på tv och som får guld att verka fattigt. Har knappt råd med ett gram! Just den här rekordopalen kostar 1 miljon $. Så fascinerande!

Skärmavbild 2022-06-11 kl. 08.17.00.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Axelman säger:

Hoppar lite i tankarna. Det finns ett program på Discovery som handlar om opaljakt i Australien. Det finns en sort som är svart och är vansinnigt vacker tom på tv och som får guld att verka fattigt. Har knappt råd med ett gram! Just den här rekordopalen kostar 1 miljon $. Så fascinerande!

Skärmavbild 2022-06-11 kl. 08.17.00.png

Amorf Kiseldioxid. De svarta är de mest värdefulla. Antar de är värdefulla då de inte är så lätta att finna samt att det är få platser. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, iMarc säger:

Amorf Kiseldioxid. De svarta är de mest värdefulla. Antar de är värdefulla då de inte är så lätta att finna samt att det är få platser. 
 

De verkar vara otroligt sällsynta plus att de är de vackraste. Då blire dürt! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

74 A4-sidor och klart! Jag skrev nyss Slut längst underst men det kändes inte bra. Jag saknar dem redan....

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det tidsödande arbetet med att justera tidslinjen så den stämmer i alla delar. Expandera alltför kortfattade samtal och beskrivningar. Polera bort upprepningar och allmänt trimma pälsen på rollinnehavarna! :hihihi:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Nu börjar det tidsödande arbetet med att justera tidslinjen så den stämmer i alla delar. Expandera alltför kortfattade samtal och beskrivningar. Polera bort upprepningar och allmänt trimma pälsen på rollinnehavarna! :hihihi:

Man polerar helt enkelt juvelen tills man känner sig nöjd. Ha inte bråttom! Mycket nöje. 👋

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3021B364-3B3D-407D-818B-BFEB59CA3489.thumb.jpeg.30a1164f0098be7565767007b5d33e77.jpegNästa test med Livetext 


 

PRINSESSORNA PÁ PARKUDDEN

Den vackra villan Parkudden här vid Isbladsviken var under förra sekelskiftets

somrar hem för fyra prinsessor:Prinsessan Ingeborg och hennes tre

döttrar Margaretha, Märtha och Astrid.Tvà av dem har givit namn át vägar runt

villan: Prinsessan Ingeborgs väg och väg Prinsessan Märtas väg. Den sistnämn-

da blev senare kronprinsessa av Norge och mor till Norges kung Harald V.

Prinsessan Ingeborg (1878-1958) var dotter till kung Fredrik VIII och drottning Louise av Danmark och

samtidigt barnbarn till Sveriges kung Karl XV och drottning Lovisa. Hon gifte sig 1897 med prins Carl,

bror till Gustaf V. Känd som Blä prinsen efter sin karriär vid kavalleriet, som likt den beridna hög

vakten bar blä uniform. (Även Prins Carls väg ligger nära.) Paret lät 1899 Ferdinand Boberg bygga om

Parkudden till en tidstypisk jugend villa där de bodde sommartid till 1908. Ingeborgs äldste bror blev

1912 kung Christian X av Danmark och hennes näst M.äldste bror valdes, efter unionsupplösningen 1905,

till kung av Norge och tog namnet Haakon VII.

Prinsessan Märtha föddes 1901 och gifte sig 1929 med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ronny säger:

3021B364-3B3D-407D-818B-BFEB59CA3489.thumb.jpeg.30a1164f0098be7565767007b5d33e77.jpegNästa test med Livetext 


 

PRINSESSORNA PÁ PARKUDDEN

Den vackra villan Parkudden här vid Isbladsviken var under förra sekelskiftets

somrar hem för fyra prinsessor:Prinsessan Ingeborg och hennes tre

döttrar Margaretha, Märtha och Astrid.Tvà av dem har givit namn át vägar runt

villan: Prinsessan Ingeborgs väg och väg Prinsessan Märtas väg. Den sistnämn-

da blev senare kronprinsessa av Norge och mor till Norges kung Harald V.

Prinsessan Ingeborg (1878-1958) var dotter till kung Fredrik VIII och drottning Louise av Danmark och

samtidigt barnbarn till Sveriges kung Karl XV och drottning Lovisa. Hon gifte sig 1897 med prins Carl,

bror till Gustaf V. Känd som Blä prinsen efter sin karriär vid kavalleriet, som likt den beridna hög

vakten bar blä uniform. (Även Prins Carls väg ligger nära.) Paret lät 1899 Ferdinand Boberg bygga om

Parkudden till en tidstypisk jugend villa där de bodde sommartid till 1908. Ingeborgs äldste bror blev

1912 kung Christian X av Danmark och hennes näst M.äldste bror valdes, efter unionsupplösningen 1905,

till kung av Norge och tog namnet Haakon VII.

Prinsessan Märtha föddes 1901 och gifte sig 1929 med

3E2119F7-587F-4FD7-9B7D-3E1324B1F56B.thumb.png.199d51e84603712b33e1916bead6e64b.png


Test med Lens i Google Foto:

 

PRINSESSORNA PÅ PARKUDDEN

Den vackra villan Parkudden här vid Isbladsviken var under förra sekelskif tets somrar hem för fyra prinsessor: Prinsessan Ingeborg och hennes tre döttrar Margaretha, Märtha och Astrid. Två av dem har givit namn åt vägar runt villan: Prinsessan Ingeborgs väg och Prinsessan Märtas väg. Den sistnämn da blev senare kronprinsessa av Norge och mor till Norges kung Harald V.

Prinsessan Ingeborg (1878-1958) var dotter till kung Fredrik VIII och drottning Louise av Danmark och samtidigt barnbarn till Sveriges kung Karl XV och drottning Lovisa. Hon gifte sig 1897 med prins Carl, bror till Gustaf V. Känd som Blå prinsen efter sin karriär vid kavalleriet, som likt den beridna hög vakten bar blå uniform. (Även Prins Carls väg lig ger nära.) Paret lät 1899 Ferdinand Boberg bygga om Parkudden till en tidstypisk jugendvilla där de bod de sommartid till 1908. Ingeborgs äldste bror blev 1912 kung Christian X av Danmark och hennes näst Ma äldste bror valdes, efter unionsupplösningen 1905, till kung av Norge och tog namnet Haakon VII.

Prinsessan Märtha föddes 1901 och gifte sig 1929 med sin kusin kronprins Olav av Norge. När Tyskland an föll Norge 1940 flydde hon med barnen till Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snickrat ett ryggstöd på förstukvisten. Nu ska jag bara fixa en mugghållare!

😆

 

 

F021E12D-D9D6-427D-B18B-14CCD5B3947F.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Axelman säger:

Nu ska jag bara fixa en mugghållare!

Dricker du öl ur en mugg? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Dricker du öl ur en mugg? :tappahakan:

:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Snickrat ett ryggstöd på förstukvisten. Nu ska jag bara fixa en mugghållare!

😆

 

 

F021E12D-D9D6-427D-B18B-14CCD5B3947F.jpeg

Hemtrevnad, som du vill ha det. En skön sommar i Falun. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

3E2119F7-587F-4FD7-9B7D-3E1324B1F56B.thumb.png.199d51e84603712b33e1916bead6e64b.png


Test med Lens i Google Foto:

 

PRINSESSORNA PÅ PARKUDDEN

Den vackra villan Parkudden här vid Isbladsviken var under förra sekelskif tets somrar hem för fyra prinsessor: Prinsessan Ingeborg och hennes tre döttrar Margaretha, Märtha och Astrid. Två av dem har givit namn åt vägar runt villan: Prinsessan Ingeborgs väg och Prinsessan Märtas väg. Den sistnämn da blev senare kronprinsessa av Norge och mor till Norges kung Harald V.

Prinsessan Ingeborg (1878-1958) var dotter till kung Fredrik VIII och drottning Louise av Danmark och samtidigt barnbarn till Sveriges kung Karl XV och drottning Lovisa. Hon gifte sig 1897 med prins Carl, bror till Gustaf V. Känd som Blå prinsen efter sin karriär vid kavalleriet, som likt den beridna hög vakten bar blå uniform. (Även Prins Carls väg lig ger nära.) Paret lät 1899 Ferdinand Boberg bygga om Parkudden till en tidstypisk jugendvilla där de bod de sommartid till 1908. Ingeborgs äldste bror blev 1912 kung Christian X av Danmark och hennes näst Ma äldste bror valdes, efter unionsupplösningen 1905, till kung av Norge och tog namnet Haakon VII.

Prinsessan Märtha föddes 1901 och gifte sig 1929 med sin kusin kronprins Olav av Norge. När Tyskland an föll Norge 1940 flydde hon med barnen till Sverige

De har samma funktion.

alltid på finns ju redan på android 

nu väntar vi på att den kommer till iOS också 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, ronny säger:

De har samma funktion.

alltid på finns ju redan på android 

nu väntar vi på att den kommer till iOS också 

Det jag visade är Lens via Google Foto på min Iphone. Lensfunktionen finns i Google-appen också. Den kan man använda utan Googlekonto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Det jag visade är Lens via Google Foto på min Iphone. Lensfunktionen finns i Google-appen också. Den kan man använda utan Googlekonto.

Lite intressant när man testar på diverse objekt att resultaten blir bildlänkar till italienska, kinesiska sidor mest

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow fick se nu att Kartor gått om Google Maps med hästlängder vad gäller inzoomning :) Perfekt när man vill se sattelitbilder över små stigar och annat. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Lite intressant när man testar på diverse objekt att resultaten blir bildlänkar till italienska, kinesiska sidor mest

Om man kör utan konto blir träffarna statistiska, inte anpassade till den man är (land, språk, et c).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Wow fick se nu att Kartor gått om Google Maps med hästlängder vad gäller inzoomning :) Perfekt när man vill se sattelitbilder över små stigar och annat. 

Google Maps suger när det gäller satellit, särskilt via desktop där bilderna ofta är minst tio år gamla, som där jag bor, så på desktop använder jag Eniros kartor över Sverige m m. Den finns dock inte över hela världen.

 

dump.thumb.png.66c97fe46ff2558d2660cbb0f10081c1.png

 

Taken byggdes om året innan jag flyttade hit, 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, iMarc säger:

Wow fick se nu att Kartor gått om Google Maps med hästlängder vad gäller inzoomning :) Perfekt när man vill se sattelitbilder över små stigar och annat. 

Blev tvungen att testa. Men kunde inte komma närmare eller få bättre och nyare bild över mitt hus.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Blev tvungen att testa. Men kunde inte komma närmare eller få bättre bild över mitt hus.

Kan säkert bero på var man bor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Kan säkert bero på var man bor...

Absolut. Mitt test säger ju bara om mitt hus.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Absolut. Mitt test säger ju bara om mitt hus.

Precis. Det man upplever behöver inte vara generellt giltigt, men visst ska man använda de lösningar som man upplever som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...