Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, Svolder säger:

Borde inte den som satt i rullstolen innan jag tog den ha synpunkter på stölden och kanske tillkalla polis... eller Expressen?

Du skulle ju ha satsat på den obegagnade så klart! :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-22 10:56, Alix säger:

Bondfilmordningen enligt Tomatometer (WHAT IS THE TOMATOMETER®?

The Tomatometer score – based on the opinions of hundreds of film and television critics – is a trusted measurement of critical recommendation for millions of fans.😞
 

  •  
  • p7582_p_v8_ao.jpg
     70%
     37%

    Never Say Never Again (1983)

    Starring: Sean Connery, Klaus Maria Brandauer, Barbara Carrera
  •  
  •  

här var enda gången biopubliken inte var ense med experterna

 

Skärmavbild 2022-05-23 kl. 17.28.46.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Till vad ska du anställa? :) 

valturné ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Svolder säger:

Man skall aldrig lägga viktiga saker på ställen där man inte brukar lägga dem. Det tog mig femton ångestfyllda minuter att hitta plånboken...

Kylskåpet?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Till vad ska du anställa? :) 

Lager. 🥸

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Man skall aldrig lägga viktiga saker på ställen där man inte brukar lägga dem. Det tog mig femton ångestfyllda minuter att hitta plånboken...

En kompis till mig gick runt med plånboken i handen och undrade var den var. Han la den på skrivbordet, letade igenom skrivbordshurtsen, tog plånboken och gick ifrån skrivbordet. Halvvägs över golvet insåg han vad han hade gjort.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Skrivarens utmatningsfack som har samma färg som plånboken… :)

Hos mig är både plånboken och skrivarens utmatningsfack tomma - omöjligt att hitta när de är så lika.

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå plånböcker så köpte jag en ny häromveckan. En liten sak med fack i mitten (jag har ihopvikta sedlar där) och några kortplatser på utsidorna. Plånboken har blivit mindre för varje gång som jag har köpt en ny.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, ronny säger:

valturné ?

Jag är numera opolitisk, inte engagerad i något parti. Rolig tanke dock Ronny. 😄

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom prehistorisk med attenbourgh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, ronny säger:

Idag kom prehistorisk med attenbourgh

Jag har redan sett första avsnittet. Imponerande realistiskt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 timmar sedan, Svolder säger:

Jag är pensionär och har just läst att Amelia Adamo säger att vi pensionärer har det väldigt bra ställt…

Hela sverige pushar den lögnen just nu! Vad tusan är det som händer!? Vanliga människor får usel pension. Om man är tjänsteman och får ITP plus privat tilläggspension börjar det likna nåt. Vi andra rasar ner med 40-50%! Om två år går frun, högskoleutbildad lärare(!), från 38' till 24' men så vitt jag vet rasar inte våra kostnader med 40%!:utskallning:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med någon Mac Pro under wwdc i år

Apple har leverans problem 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Idag ska jag ta min första TBE-spruta.

Ja du som är så ofta ute i naturen den vackra. 👍

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Ja du som är så ofta ute i naturen den vackra. 👍

Fast, jag funderar på om man kollar immunisering först. Om man har haft det kan man inte få det igen, och många blir inte alls särskilt sjuka. :fundersam:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Fast, jag funderar på om man kollar immunisering först. Om man har haft det kan man inte få det igen, och många blir inte alls särskilt sjuka. :fundersam:

Jag vet inte, bara att jag i samma sits hade frågat sjukhuset. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte, bara att jag i samma sits hade frågat sjukhuset. 

Jo, jag ska fråga, men vet redan att jag får svaret att det kollas inte och att man är välkommen att betala 3 x 500 kronor i år plus 500 kr eller mer då och då kommande år... :P 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Jo, jag ska fråga, men vet redan att jag får svaret att det kollas inte och att man är välkommen att betala 3 x 500 kronor i år plus 500 kr eller mer då och då kommande år... :P 

Aha! TBE-vaccinen betalar alla andra vaccin! :pinch:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Fast, jag funderar på om man kollar immunisering först. Om man har haft det kan man inte få det igen, och många blir inte alls särskilt sjuka. :fundersam:

Men de som blir särskilt sjuka kanske aldrig blir friska. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Men de som blir särskilt sjuka kanske aldrig blir friska. :( 

Så är det. Jag har dock vistats av och till i Mälardalen och Sthlm ända sedan 70-talet och kan mycket väl ha haft TBE i lindrig form. Men jag tog vaccinet ändå nyss.

 

27 minuter sedan, Svolder säger:

booster skall tas inom tre år från tredje injektionen och därefter vart tredje år. Jag skall ta en boosterdos i höst.

Ssk sade att jag ska ta fyra doser i år. Sedan minns jag inte om det var fler senare, säkert så.

 

FYI: Det kostade 330 kronor, bättre pris! ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Svolder säger:

Fyra doser i år? Jag skulle ta två doser inom tre månader, därefter en tredje dos ett år efter den första och nu vart tredje år…

https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-tbe/

Citat

Du som är yngre än femtio år
Du får vanligtvis tre doser under det första året. För att få ett bra skydd rekommenderas att du vaccineras enligt följande schema:

Första dosen.
Andra dosen, en månad efter första dosen.
Tredje dosen, fem till tolv månader efter andra dosen.
Fjärde dosen, tre år efter den tredje dosen.
Du rekommenderas därefter att ta en påfyllnadsdos vart femte år för att behålla skyddet mot TBE.

Det här schemat gäller även för barn som har fyllt ett år.

 

Du som har fyllt 50 år
Du får vanligtvis fyra doser det första året. Så här brukar vaccinationsschemat ut:

Första dosen.
Andra dosen, en månad efter första dosen.
Tredje dosen, två månader efter den andra dosen.
Fjärde dosen, fem till tolv månader efter den tredje dosen.
Femte dosen, tre år efter den fjärde dosen.
Du rekommenderas därefter att ta en påfyllnadsdos vart femte år för att behålla skyddet mot TBE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Fyra doser i år? Jag skulle ta två doser inom tre månader, därefter en tredje dos ett år efter den första och nu vart tredje år…

Jag har säkert missförstått, det som står nedan stämmer. Det ger sig.

 

54 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är därför det är dyrt, att det är egenodlat? Lönekostnaderna brukar väsentligt överstiga transportkostnader m m. Svenska tomater även från stora växthus brukar vara dyrare än utländska. Om de också är godare låter jag vara osagt. Men kanske kunder betalar extra för lokalodlat, om de upplever högre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-19 22:00, mikaellq säger:

Jag lyssnade idag på avsnittet. Tyvärr utan mina kära AirPods Pro som jag i brådskan hade glömt hemma. :pinch:

gårdagens podcast handlade om watch os tvOS och iPad os

 

Citat

 

Sedan iPadOS lanserades 2019 har Apple inte gett det den uppmärksamhet eller identitet det förtjänar. … men vi hoppas att iPadOS 16 äntligen är uppdateringen som lyfter Apples surfplatta. Här är åtta funktioner som vi vill se avslöjade på WWDC.

1. Flera användare

Det är enkelt: om Apple vill att iPad ska erbjuda en bättre datorupplevelse måste den tillåta flera användarkonton.

2. Skrivbordsläge

Och som det ser ut är Magic Keyboard mer ett praktiskt skrivbordstillbehör än ett produktivitetsverktyg, men att ge det ett nytt gränssnitt skulle göra det mycket mer användbart. Ett skrivbords- eller proffsläge skulle omedelbart ändra det.

3. Pro Appar

På tal om proffsläge, om Apple vill att iPad ska vara ett alternativ till en stationär dator, behöver den appar av stationär kaliber. Många tredjepartsutvecklare gör dem – Adobe, Pixelmator, Shapr3D – men Apples huvudappar saknas i aktion på iPad. Var är Final Cut Pro? Xcode? Logic Pro? Rörelse? Det har gått mer än sex år sedan Apple släppte iPad Pro och vi väntar fortfarande på att Apple ska släppa en enda pro-app för den.

4. Stöd för extern bildskärm

Ungefär som Magic Keyboard-förslaget ovan, skulle vi älska att ansluta en iPad till en extern skärm och få ett expansivt skrivbord som Mac.

5. Flytande fönster

iPadOS 15 har en väldigt cool funktion som heter Quick Notes som låter dig svepa från kanten av skärmen för att få upp en flytande fyrkant som låter dig snabbt skriva ner dina tankar och sedan svepa bort den. Det är en snygg funktion som är frustrerande eftersom den är så begränsad. Om Apple kan göra denna omedelbara åtkomst med Notes, kan det göras med en miniräknare, musik, meddelanden – vilken app som helst som inte behöver mer än ett litet fönster och några sekunders interaktioner. Det är inte olikt vår önskan om interaktiva widgets på iPhone, men de skulle vara ännu mer användbara på iPad, där multitasking är nyckeln till upplevelsen.

6. Smartare multitasking

 

På tal om multitasking, iPadOS är i stort behov av en uppgradering. Den nuvarande inkarnationen är förvirrande och klumpig, och Apples förändringar i iOS 15 – hyllan och menyn med tre punkter – försöker reda ut en del av förvirringen samtidigt som de lägger till onödiga lager av komplexitet. Någon som är ny på iPad kan inte bara slå på sin surfplatta och omedelbart veta hur man multitaskar – och vi är villiga att slå vad om att många, om inte de flesta iPad-användare inte ens vet hur man använder delad skärm och glider över.

 

På Mac finns det inget att lära sig. Någon helt ny på plattformen kommer omedelbart att veta hur man multitaskar utan en handledning eller en inlärningskurva. Multitasking på iPad behöver inte vara som Mac, men det behöver samma nivå av intuition

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...