Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad du är nyttig då! 😄

Jo jag gör så som regel jag också, Anteckningar är mycket bra att ha, men glömde av någon anledning idag. <_< 

Du kan sätta en platsutlöst påminnelse att du ska titta i inköpslistan när du kommer till affären.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
26 minuter sedan, Alix säger:

Du kan sätta en platsutlöst påminnelse att du ska titta i inköpslistan när du kommer till affären.

Den airtag-försedda inköpslistan!! rofl.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag handlar den mesta maten hemma framför datorn glömmer jag ändå att köpa saker... 😣

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Du kan sätta en platsutlöst påminnelse att du ska titta i inköpslistan när du kommer till affären.

Tänkte först roat skratta åt det men inser att det faktiskt en riktigt god idé.

Jag gör så nu. 👍 :nerd: :hihihi:

 

IMG_9588.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Tog en tur i hopp om att lindra förkylningen. 

56611974-B8C2-4FBF-986E-EA58504795CA.jpeg

C07375E4-C2B1-476F-A86C-EE34FD526D3A.jpeg

4B063D00-6595-4AB5-9D0D-FF61CC1EB92A.jpeg

8923A9A2-A2C0-4082-9B6E-4395DC8E0126.jpeg

4A68ED36-CCE4-4C6D-90DF-3E1E3BF64DF9.jpeg

Zuupernice! :pompoms:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Axelman säger:

Zuupernice! :pompoms:

Supernice att fota i ProRaw, superenkelt att redigera bilder om så behövs i Bilder på mobilen :)  har inte behövt använda Photoshop mer än till selektiv färg i vissa fall, och för rätt utskriftsformat. Har tagit rätt lång tid att lära sig fotografera med dessa kameror i 13Pro, är inte i mål än på länge, men skillnaden och möjligheterna är helt enorma jämfört med min tidigare SE2. Det här med Video får komma lite i efterhand, verkar lite krångligt att ställa in så det blir bra, format, upplösning, fps, HDR osv. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, iMarc säger:

Supernice att fota i ProRaw, superenkelt att redigera bilder om så behövs i Bilder på mobilen :)  har inte behövt använda Photoshop mer än till selektiv färg i vissa fall, och för rätt utskriftsformat. Har tagit rätt lång tid att lära sig fotografera med dessa kameror i 13Pro, är inte i mål än på länge, men skillnaden och möjligheterna är helt enorma jämfört med min tidigare SE2. Det här med Video får komma lite i efterhand, verkar lite krångligt att ställa in så det blir bra, format, upplösning, fps, HDR osv. 

Jo jag håller med Falu-bon, det blev riktigt fint. 👍

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-18 08:52, ronny säger:

Förbättringar av kontrollcenter

 

  Kontrollcenter måste vara mer som det är på iOS

1. fler kontroller tillgängliga,

2. möjligheten att ta bort moduler och

3.  stöd för hemkontroller.

 

Appbibliotek

 

App Library kan ersätta den relativt värdelösa Launchpad, och det kan också innehålla de uppdateringar som vi skulle vilja se i App Library för iOS.

Vad vi kanske vill se i Mac OS 13

inte lika nödvändigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ronny säger:

Nej det kan jag inte

 

Skärmavbild 2022-04-26 kl. 22.25.36.png

Inte jag heller. Vågar inte! Gillar inte krånglandet heller, alls. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, mikaellq säger:

Inte jag heller. Vågar inte! Gillar inte krånglandet heller, alls. :chockadskeptisk:

Vill du inte stå i frontlinjen och hjälpa Apple att förbli bäst? :) 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Vill du inte stå i frontlinjen och hjälpa Apple att förbli bäst? :) 

Alla som gillar idén räcker upp 2 fingrar

:rockapa:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Ja, men det är för trångt för att använda fingrarna mellan ekrarna om du är över fem år gammal.

Oj, då, tja, jag har aldrig varit så nära en motorcykel. ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Svolder säger:

Ja, men det är för trångt för att använda fingrarna mellan ekrarna om du är över fem år gammal.

Alla motorcyklar har ju samma problem. Någon måste ju ha tänkt ut en lösning/produkt. Kolla med en MC-dealer.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag har sysslat med lite fordonsvård en stund. Jag måste begränsa tiden på grund av min knäskada, men det finns en del att göra för att få en 22 år gammal motorcykel att bli så snygg som möjligt. Jag måste hitta något sätt att åtgärda rosten på ekerhjulen utan att demontera dem, jag tänker någon form av dremel med polertrissa och flexibel pennfattning, om det finns. Jag har bara sett kapar och sliptrissor eller grejer som är för stora…

 

Navborstar, kanske?

https://www.ettansmopeder.se/category/navborstar

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Svolder säger:

Nej, att använda syra i närheten av ett hjul låter som förberedelse till självmord.

Det är bara en enkel ytbehandling. Myrsyra omvandlar tvåvärt järn (rost) till trevärt järn. I och med att det är löst i gel gör det ingen skada eftersom det inte rinner. Ren metall angrips inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

Jag har sysslat med lite fordonsvård en stund. .....Jag måste hitta något sätt att åtgärda rosten på ekerhjulen utan att demontera dem, jag tänker någon form av dremel med polertrissa och flexibel pennfattning, om det finns. Jag har bara sett kapar och sliptrissor eller grejer som är för stora…

F046BE8C-53E7-472E-959A-DA33A42FC524.jpeg

jodå, det finns. Kan säkert underlätta polering av navet. Men att polera bort rost runt en eker med en roterande trissa...det kommer ta tid och blir nog inte så bra. Tänk vilken liten anliggningsyta ett Dremel-miniatyrverktyg har på en eker med 3mm diameter. Vips är diametern kanske bara 2 mm....

1: riv/klipp en remsa av ett tyg, icke-fjädrande, (gammalt lakan, gammal bomullsskjorta)  lagom långt så du kan växeldra med höger- resp vänster hand, applicera Autosol, rubbing eller annan lämplig slippasta. Sedan är det bara att gno, "no sweat, no gain". Glöm inte att lackera ekrarna och skydda navet sedan när rosten är borta.

2. om det är mycket som ska avverkas: överväg smärgelduk på rulle, lämplig kornstorlek

hittade inte någon rulle just nu , men något sånt här https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/alox-smargelduk-38mm-x-50m-rulle

Dremel-grejor finns hur mycket som helst, både original och pirat, även på Biltema

https://www.amazon.se/Dremel-225-Böjlig-axel-Multifunktionell/dp/B008ETGPOY

https://www.amazon.se/Dremel-26150684JA-Rengörings-poleringssats-684/dp/B0014GV5TE

https://www.amazon.se/ZFE-multifunktionstillbehörsset-multifunktionsverktyg-pysselprojekt-gör-det-själv-skapelser/dp/B00TJSXO20

jäv: putsat cyklar, mopeder, motorcyklar och bilar sedan man på nyheterna nämnde

Nikita Chrustjov som Sovjetunionens ledare.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Svolder säger:

Det är så jag gör, men det är för trångt ....

Nu förstår jag inte din beskrivning.  En halvmeter lång, 4 cm bred trasa går väl att polera navet med? se vita strecket.

Ekrarna går väl att komma åt separat? se röda texten.

Menar du den sluttande ytan, närmast ekrarnas infästning? se gröna pilen? svårare att komma åt allt där. Smal borste, tandborste (av slipad smalare) tandmellanrumsborste osv. Smala borstar från Biltema som du kan slipa bort  1 eller två rader borst på så den blir så smal du behöver

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/stalborstar/stalborstsats-3-st-2000037341

rostfälg.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ronny säger:

Onsdagkväll vet du vad det innebär @mikaellq?

MacWorldCast. :nerd:
Det kommer härnäst. Lyssnar på Podcaster nu. 
 

76A9E350-6426-4BC7-AA43-AD49F34C6D69.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...