Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag är glad som vanligt över att ha installerat direkt efter att ha upprepat Ronnys retliga misstag. :blush:

 

Monterey_.png

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.ab5a8a9417f811ec71a6cabfbbada055.png

 

Inte vara ledsen, min mini stöder inte Big Sur eller senare, så jag måste avvakta trygg support när det gäller OCLP som jag har skrivit om tidigare. Big Sur skaffade jag först i början av juli... ;) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-23 21:03, ronny säger:

Idag är det nog onslow hon är bekymrad över

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ronny säger:

 

Onslow, on slow, långsam, ”bone-idle” som Daisy säger om honom. Raka motsatsen till Hyacint. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått mer kräm i fiberkabeln...fick besked i morse att det var igångsatt.

Tog några minuter innan jag fattade att jag måste starta tjänstefördelaren och min Time Capsule också..

Passade på att uppdatera Apple TV-n.. gick undan.

 

Tog en svängom på Youtube och kollade in kvinnan som helt förtrollat mig..Juanita

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.ab5a8a9417f811ec71a6cabfbbada055.png

 

Inte vara ledsen, min mini stöder inte Big Sur eller senare, så jag måste avvakta trygg support när det gäller OCLP som jag har skrivit om tidigare. Big Sur skaffade jag först i början av juli... ;) 

Jag har i alla fall tagit ett tryggt steg på vägen @mikaellq genom att nu ha beställt och köpt ett nytt USB-minne för att fixa en Montery-installerare med OCLP. På så vis kan jag behålla mitt gamla med Big Sur på, och skulle det krångla blir det lättare att återgå. ^_^ 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte till min besvikelse att hur jag än gör får jag inte mer än 150 Mbit ner till iMacen via Wifi fast jag ska ha 250. Sitter fyra meter bort från Airporten. Har startat om allt flera gånger. Försökt med Airportverktyget men har inga problem och senaste firmwaren. iPhone 12-an landar kring 140 om jag står öga mot öga med AP-n. Leverantören säger att allt är ok därifrån. :fundersam:Har inte svingat en död katt i svansen vid midnatt..... kan vara den lilla detaljen. :fane: Jag hade inga problem innan med att nå 100 Mbit innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat om router och tjänstefördelaren?

 

Mitt är "godkänt" via WiFin

 

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 18.30.13.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Upptäckte till min besvikelse att hur jag än gör får jag inte mer än 150 Mbit ner till iMacen via Wifi fast jag ska ha 250. Sitter fyra meter bort från Airporten. Har startat om allt flera gånger. Försökt med Airportverktyget men har inga problem och senaste firmwaren. iPhone 12-an landar kring 140 om jag står öga mot öga med AP-n. Leverantören säger att allt är ok därifrån. :fundersam:Har inte svingat en död katt i svansen vid midnatt..... kan vara den lilla detaljen. :fane: Jag hade inga problem innan med att nå 100 Mbit innan.

Hur snabbt får du trådat då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag har i alla fall tagit ett tryggt steg på vägen @mikaellq genom att nu ha beställt och köpt ett nytt USB-minne för att fixa en Montery-installerare med OCLP. På så vis kan jag behålla mitt gamla med Big Sur på, och skulle det krångla blir det lättare att återgå. ^_^ 

Du gör förstås som du vill men som jag tänker på det, delad glädje är dubbel glädje. Det var ROLIGT igår helt enkelt och tyckte att det var lite tråkigt att du inte kunde vara med.

 

Kan kanske verka lite barnsligt att bete sig så här, en gammal gubbe, men roligt kan man ha med att skjuta rullatorn framför sig också! 😄👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Upptäckte till min besvikelse att hur jag än gör får jag inte mer än 150 Mbit ner till iMacen via Wifi fast jag ska ha 250. Sitter fyra meter bort från Airporten. Har startat om allt flera gånger. Försökt med Airportverktyget men har inga problem och senaste firmwaren. iPhone 12-an landar kring 140 om jag står öga mot öga med AP-n. Leverantören säger att allt är ok därifrån. :fundersam:Har inte svingat en död katt i svansen vid midnatt..... kan vara den lilla detaljen. :fane: Jag hade inga problem innan med att nå 100 Mbit innan.

Option-klick på WiFi-symbolen uppe på menyn. Jag får Tx-hastighet 450 Mbits/s, PHY-läge 802.11n samt buller -92 dBm.

 

Vad får du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-25 19:00, mikaellq säger:

Tack vare sidan du länkar till ser jag att jag skulle kunna spara 70 spänn i månaden på byte till Banhof.

Hur var det nu, måste man säga upp det gamla först själv eller tar det nya företaget hand om det?

Antagligen funkar det stå som Alix beskrev, men du kan ju alltid fråga nya leverantören om de, med fullmakt, kan fixa allt.

2 timmar sedan, Axelman säger:

Upptäckte till min besvikelse att hur jag än gör får jag inte mer än 150 Mbit ner till iMacen via Wifi fast jag ska ha 250. Sitter fyra meter bort från Airporten. Har startat om allt flera gånger. Försökt med Airportverktyget men har inga problem och senaste firmwaren. iPhone 12-an landar kring 140 om jag står öga mot öga med AP-n. Leverantören säger att allt är ok därifrån. :fundersam:Har inte svingat en död katt i svansen vid midnatt..... kan vara den lilla detaljen. :fane: Jag hade inga problem innan med att nå 100 Mbit innan.

Vilka hastigheter klarar ditt trådlösa nätvärk, alltså router, telefoner, kylskåp, mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Du gör förstås som du vill men som jag tänker på det, delad glädje är dubbel glädje. Det var ROLIGT igår helt enkelt och tyckte att det var lite tråkigt att du inte kunde vara med.

 

Kan kanske verka lite barnsligt att bete sig så här, en gammal gubbe, men roligt kan man ha med att skjuta rullatorn framför sig också! 😄👍

Nej, du missförstår nog, jag tänker mer på att jag alls ska få det att fungera, då installationen ska göras på en mac som varken stöder Big Sur eller Monterey.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Option-klick på WiFi-symbolen uppe på menyn. Jag får Tx-hastighet 450 Mbits/s, PHY-läge 802.11n samt buller -92 dBm.

 

Vad får du?

Jag fick 1080 Mbit/s:fulfejs:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag fick 1080 Mbit/s:fulfejs:

Har'u nön nötta åt då? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Har'u nön nötta åt då? :) 

Bara som nätverksvariant på "stor kuk är klen tröst i ett fattigt hem".

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

----

Den där Bredbandskollen verkar det vara något fel på i min ände som bara får ut hälften från den med en Stockholms-server jämfört med Speedtest och en Göteborgs-server. :fundersam:

IMG_8424.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Har du startat om router och tjänstefördelaren?

Citerar mig själv:

"Har startat om allt flera gånger."

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Hur snabbt får du trådat då?

Testar i morgon. Får 230 Mbs på Speedtest.:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Option-klick på WiFi-symbolen uppe på menyn. Jag får Tx-hastighet 450 Mbits/s, PHY-läge 802.11n samt buller -92 dBm.

 

Vad får du?

Har ingen aning om vad det betyder.

 

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 20.41.40.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars Emmeth 

som alltid får stå ut med Hyacinth 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Axelman säger:

Har ingen aning om vad det betyder.

 

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 20.41.40.png

RSSI är Received Signal Strength Indicator. Det ser ju bra ut.

Om du har Speed test så kan även den berätta om signalstyrka och brus, om något stör med paketförluster och så kallad jitter (varierad fart på leverans).

 

För min del räknade jag ut att min TC suger på att välja kanal själv på automatik så jag löste det genom trial&error, testade tills jag hittat en kanal för 5GHz som funkar bäst (snabbast).

 

wifi_ch44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, mikaellq säger:

Onslow, on slow, långsam, ”bone-idle” som Daisy säger om honom. Raka motsatsen till Hyacint. :) 

Behöver han verkligen kapsylöppnare till sina ölburkar?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

Behöver han verkligen kapsylöppnare till sina ölburkar?

Ifall Daisy skulle få hem ölflaskor en dag? Onslow är ju för lat för att gå själv. 😄

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...