Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

Fast omvald lär han bli. Motståndet är klent. Jag begriper mig inte på amerikaner.

Pengar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, mikaellq säger:

Det är faktiskt sant att antimalaria-mediciner nu exporteras i stora kvantiteter till bland annat USA för att bekämpa även COVID-19 genom att hjälpa immunförsvaret. Googla "chloroquine phosphate" och "hydroxychloroquine".

Och Sahlgrenska avbryter försöken med malariamedicinen, då den ger oönskade biverkningar

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/sahlgrenska-stoppar-behandling-med-malariamedicin-mot-covid-19-1.26236140

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Pocahontas säger:

Och Sahlgrenska avbryter försöken med malariamedicinen, då den ger oönskade biverkningar

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/sahlgrenska-stoppar-behandling-med-malariamedicin-mot-covid-19-1.26236140

Låter väldigt märkligt att det skulle kunna ge dessa mycket svårare biverkningarna dels därför att USAs medicinska nationalbibliotek endast listar milda biverkningar och dels därför att Chloroquine endast fungerar som en ionophore åt zink som hjälper immunförsvaret.

Hmm, drick grönt te istället. Det ska väl inga biverkningar ha öht. Kanske med honung till. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill stärka upp immunförsvaret med hjälp av kosttillskott utöver mat så kan jag rekommendera dessa som fungerar effektivt:

Zink. 20-25mg, mycket viktig för ämnesomsättning, immunförsvar, binda och eliminera gifter i kroppen. 

D-Vitamin. 30-80mcg

Probiotika. Ska vara av hög kvalité och ju fler olika bakteriestammar desto bättre. Största delen av vårt immunförsvar sitter i tarmfloran. 

B-komplex. 

Vi får i oss D från solen, men det räcker inte, Just D i högdos tillsammans med Kalcium är bland det mest immunstärkande som finns, likaså Zink och Probiotika. 

D-Vitamin ska inte överdoseras då det är en fettlöslig vitamin, max 80mcg, själv använder jag 38mcg. D-Vitamin tas bäst upp med Kalcium, tex mjölk. 

B-Vitamin är vattenlöslig och risk för överdosering är ovanligt. 

Vitamin C. Om du inte får i dig C tillräckligt från citrusfrukter etc så duger i princip vilken C-tillskott som helst. 1000mg brus är vanligast, dock väldigt överdoserat men då den är vattenlöslig så kommer överskottet ut den naturliga vägen. 

Eftersom vi nu begränsar oss vad gäller inhandling av mat, samt att sortimentet kan vara begränsat så kan det vara en god idé att ha kosttillskott hemma. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, sevensleeper säger:

Styrelsemötet var i och för sig via Teams. Men besiktningen av bilen krävdes såklart att jag förflyttade mig. :) 

Utanför dörren då?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Axelman säger:

Tittade nyss på en intervju med Fredrik Reinfeldt angående krishantering och skillnaden mellan sverige och andra länder. Han sågade Trump med fotknölarna fast på ett fint och belevat sätt.

Han använde inte raspen ?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, mikaellq säger:

Låter väldigt märkligt att det skulle kunna ge dessa mycket svårare biverkningarna dels därför att USAs medicinska nationalbibliotek endast listar milda biverkningar och dels därför att Chloroquine endast fungerar som en ionophore åt zink som hjälper immunförsvaret.

Hmm, drick grönt te istället. Det ska väl inga biverkningar ha öht. Kanske med honung till. :) 

Även om det finns mycket koll på hur klorokin fungerar i olika situationer finns det rimligtvis för tillfället inte så mycket koll på hur klorokin fungerar i kombination med svårt sjuka covid 19-patienter. Men det lär finnas i framtiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, ronny säger:

Utanför dörren då?

Precis, åkte till Gustavsberg. Ändå ganska öde... ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

snart påsk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, ronny säger:

snart påsk

En offerdödlig tradition med ökad tyngd given de aktuella omständigheterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frugan skrämde mig ordentligt igår kväll

Vi båda hade vaccinerat oss dagen före (tisdag) mot lunginflammation mm. 

Jag kände absolut ingenting av sprutan, frugan ojade sig hela eftermiddagen om hur det värkte i armen och när vi lagt osd på kvällen kunde hon inte somna pga av värken, så jag fick stiga upp och göra ordning lita alvedon i ett glas vatten.

Sedan somnade hon.. i går morse sa hon att det fortfarande var ömt i armen..

Framåt kvällen började hon nysa mycket, hade frossa, febertermometern visade dock 37° 

Vid sängdags blev hon rejält täppt i näsan, som tur var hade jag en flaska nässpray hemma och som tycktes lindra täppan..

Sen kunde inte jag sova..hade hon drabbats av Covid-19? Hörde hur hon kämpade och rosslade när hon sov.. 

Vad fan skulle jag göra...mitt i natten.. somnade dock så småningom, sov fram till halv 8 .. idag

Satte på TV-n och frugan vaknade  ..då var hon mycket bättre.. kände mig lugnare..

Sen säger hon:

..sköterskan som vaccinerade oss sa att jag kunde känna mig förkyld efter sprutan, så det var väl detta då.. 

...något som inte sköterskan sagt till mig...  varför säger inte kvinnor allt? Tror de att vi läser deras tankar.

• Rösta upp 1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Pocahontas säger:

varför säger inte kvinnor allt? Tror de att vi läser deras tankar.

Jag har hört sägas att kvinnor är som barn men det är ingenting jag vet någonting om.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Pocahontas säger:

Frugan skrämde mig ordentligt igår kväll

Vi båda hade vaccinerat oss dagen före (tisdag) mot lunginflammation mm. 

Jag kände absolut ingenting av sprutan, frugan ojade sig hela eftermiddagen om hur det värkte i armen och när vi lagt osd på kvällen kunde hon inte somna pga av värken, så jag fick stiga upp och göra ordning lita alvedon i ett glas vatten.

Sedan somnade hon.. i går morse sa hon att det fortfarande var ömt i armen..

Framåt kvällen började hon nysa mycket, hade frossa, febertermometern visade dock 37° 

Vid sängdags blev hon rejält täppt i näsan, som tur var hade jag en flaska nässpray hemma och som tycktes lindra täppan..

Sen kunde inte jag sova..hade hon drabbats av Covid-19? Hörde hur hon kämpade och rosslade när hon sov.. 

Vad fan skulle jag göra...mitt i natten.. somnade dock så småningom, sov fram till halv 8 .. idag

Satte på TV-n och frugan vaknade  ..då var hon mycket bättre.. kände mig lugnare..

Sen säger hon:

..sköterskan som vaccinerade oss sa att jag kunde känna mig förkyld efter sprutan, så det var väl detta då.. 

...något som inte sköterskan sagt till mig...  varför säger inte kvinnor allt? Tror de att vi läser deras tankar.

Jag fick en liknande reaktion när jag fick vaccinet 2016

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg ordet ”skyddskit” idag. Det blir ju ganska knepigt. Det borde nog skrivas med bindestreck. ”Skydds-kit”. Annars kan ordet lätt tolkas som ”skydd-skit”.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ett SMS att information ang Covid-19 hamnar i brevlådan imorgon. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mera surhet och ökad mängd zink och selen. Bra för immunförsvaret. Nyttigt! :) 

Grönt Te.jpg

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det

PAndemi

ÅNgervecka

SÄkerhetsrik

KRishantering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det Bond

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade nyss med en av mina äldsta vänner som bor i trestadsområdet. En av hans vänner har fått corona och ligger nedsövd på intensiven och ska väckas upp för att få ta farväl av sin familj. Läkarna kan inte rädda honom för lungorna är helt förstörda. Fast jag inte känner dem är det så hemskt att jag vill gråta. :cry:

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Axelman säger:

Pratade nyss med en av mina äldsta vänner som bor i trestadsområdet. En av hans vänner har fått corona och ligger nedsövd på intensiven och ska väckas upp för att få ta farväl av sin familj. Läkarna kan inte rädda honom för lungorna är helt förstörda. Fast jag inte känner dem är det så hemskt att jag vill gråta. :cry:

Jobbigt..

I går kväll väcktes vi vid 23,30-tiden av att det slamrades med bildörrar utanför  i vår vägkorsning. 

Så frugan gick upp och tittade ut genom sovrumsfönstret, och såg ambulansen stå inne på grannens parkering och människor iklädda full skyddsmundering. 

De hade hämtat frun i huset, som arbetar på ett äldreboende, hennes make sprang fram o tillbaka och hämtade saker i huset och bar ut till ambulansmännen.   

Maken fick inte följa med, såg att han gick in i huset när ambulansen for iväg.

Har inte sett maken idag, båda deras bilar står kvar på parkeringen..  

Misstänker starkt att hon var ett "coronafall" .... medelålders kvinna.. inga hemmavarande barn.

Får hoppas på det bästa.

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Händer inte mycket här på hemmaplan i dessa Covid19-tider.

Barnen varvar en stunds hoppande i studsmattan med diverse skärm-aktiviteter (Playstation, Apple TV, Paddor och telefoner), cyklande, promenader, bollspel och tid i närmaste Parklek. Gissar på att de kommer att ha det jobbigt på Påsklovet nästa vecka. Sonen har redan visat tecken på att i det närmaste dö av tristess då de fått välja mellan självstudier hemma eller i skolan senaste veckan pga lärarbrist. Merparten hade valt hemmastudier men sonen som avskyr att sitta ensam hemma valde att gå till skolan och där var det ju knappt några kompisar......

Jag och hustrun (båda jobbar fortfarande på respektive arbetsplats) har inte tillbringat så här mycket tid tillsammans, när vi inte jobbat eller har haft semester, på drygt 10år. Alla våra fritidsaktiviteter (musik & dans) har blivit inställda fram till 1/6 till att börja med så vi har plötsligt fem vardagskvällar istället för två hemma tillsammans med barnen....

Här i hufvudstadsregionen har jag upptäckt att folk börjat röra på sig mycket mer sista veckan. Tidigare har det varit väldigt lugnt i trafiken men senaste veckan har det till och med varit sträckvis köer. Det där med att onödigt resande skall undvikas verkar inte viktigt här - iaf inte när man tittar på hur mycket folk (relativt sett) som åker in och handlar i Barkarby. Visst är det mindre folk ute men förvånansvärt mycket folk som verkar köra på som vanligt...

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MacHedda säger:

Händer inte mycket här på hemmaplan i dessa Covid19-tider.

Barnen varvar en stunds hoppande i studsmattan med diverse skärm-aktiviteter (Playstation, Apple TV, Paddor och telefoner), cyklande, promenader, bollspel och tid i närmaste Parklek. Gissar på att de kommer att ha det jobbigt på Påsklovet nästa vecka. Sonen har redan visat tecken på att i det närmaste dö av tristess då de fått välja mellan självstudier hemma eller i skolan senaste veckan pga lärarbrist. Merparten hade valt hemmastudier men sonen som avskyr att sitta ensam hemma valde att gå till skolan och där var det ju knappt några kompisar......

Jag och hustrun (båda jobbar fortfarande på respektive arbetsplats) har inte tillbringat så här mycket tid tillsammans, när vi inte jobbat eller har haft semester, på drygt 10år. Alla våra fritidsaktiviteter (musik & dans) har blivit inställda fram till 1/6 till att börja med så vi har plötsligt fem vardagskvällar istället för två hemma tillsammans med barnen....

Här i hufvudstadsregionen har jag upptäckt att folk börjat röra på sig mycket mer sista veckan. Tidigare har det varit väldigt lugnt i trafiken men senaste veckan har det till och med varit sträckvis köer. Det där med att onödigt resande skall undvikas verkar inte viktigt här - iaf inte när man tittar på hur mycket folk (relativt sett) som åker in och handlar i Barkarby. Visst är det mindre folk ute men förvånansvärt mycket folk som verkar köra på som vanligt...

Det blir svårt att aktivera barnen igen när deras normala aktiviteter kör igång igen

många idrottsklubbar kommer att gå under om inte trenden vänder snabbt 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade idag med min gode vän om hans vän som fick corona. Under samtalet fick han ett SMS från anhöriga som berättade att han är död. Läkarna väckte aldrig upp honom så han kunde få ta farväl. Han var för sjuk. :cry:

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick punktering på cykelturen idag. Kunde inte gå hem hela vägen så jag ringde på dottern som genast kom med Volvokombin. Hela cykeln fick plats och jag kom hem snabbt och smidigt. Vilken lyx att ha vuxna och resursstarka barn! Sedan tog jag en annan cykel, en i reserv, höjde sadeln och tog en kortare cykeltur. I eftermiddag har jag nu bytt slang. Hade en extra. Jag hoppas den håller tätt. Det vet jag i morgon. Då ska det vara ännu finare väder så jag hoppas min vanliga cykel kan användas då.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Jag fick punktering på cykelturen idag. 

Den senaste cykeln jag köpte har däck med kevlarinläggning och jag har aldrig fått punka. Mina två cyklande kolleger har fått punka både en och två gånger på sträckan nära jobbet (genom ett industriområde med både det ena och det andra på cykelbanan).

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...