Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, boevil säger:

Tanken m pass är förstås att knyta bindande restriktioner till dessa.

Frivillighet duger inte, de det rör bryr sig inte.

 

Binder man för hårda restriktioner så blir det kanske som i Australien, folk söker inte vård utan dör hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen aning, jag tänker hålla avstånd till både boll, spelare och publik.

Om det krävdes covidpass för publiken skulle antalet bli lägre.

(spelarna testas väl alltid före spel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste färdigt min tionde bok igår om antika Grekland. Förra året startades med (i Böcker) "The Parasitic Mind" av Dr. Gad Saad, professor i Montreal, Kanada, i evolutionär psykologi. Jag fick då en god inblick i den moderna vetenskapliga metoden, "Nomological Networks of Cumulative Evidence", där man på enkel svenska samlar ett berg av bevis från fullständigt olika och oberoende källor för att ge förkrossande stöd åt idéer, teorier.

 

Vetenskapen lyfte oss under Upplysningstiden (varför jag även läst om det) och det vore fint om dessa framgångar tillåts fortsätta, skyddade från det emotionellt irrationella. 

 

Kanske något skönlitterärt som nästa bok att sluka? Har flera idéer om det men har inte bestämt mig än. :nerd:

 

6065412A-B2A1-4DF2-B69A-F4ABD497E08D.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Läste färdigt min tionde bok igår om antika Grekland. Förra året startades med (i Böcker) "The Parasitic Mind" av Dr. Gad Saad, professor i Montreal, Kanada, i evolutionär psykologi. Jag fick då en god inblick i den moderna vetenskapliga metoden, "Nomological Networks of Cumulative Evidence", där man på enkel svenska samlar ett berg av bevis från fullständigt olika och oberoende källor för att ge förkrossande stöd åt idéer, teorier.

 

Vetenskapen lyfte oss under Upplysningstiden (varför jag även läst om det) och det vore fint om dessa framgångar tillåts fortsätta, skyddade från det emotionellt irrationella. 

 

Kanske något skönlitterärt som nästa bok att sluka? Har flera idéer om det men har inte bestämt mig än. :nerd:

 

6065412A-B2A1-4DF2-B69A-F4ABD497E08D.jpeg

Jag bestämde mig för att ta en paus med böckerna och istället titta igenom Carl Sagans Cosmos igen.

En mer storslagen hyllning kan jag inte tänka mig till vår korta historia och de framsteg vi presterat från antika Grekland till Renässansen och den följande Upplysningstiden fram till nu.

 

Likt Sokrates konstaterar jag att jag nästan inget vet och slukar därför hungrigt allt av intresse bland Yottabytes av information on-line.

 

CosmosTC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första avsnittet av "Stiftelsen" var underbart på Apple TV.

Isaac Asimov tillhör en av mina favoriter.

  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Första avsnittet av "Stiftelsen" var underbart på Apple TV.

Isaac Asimov tillhör en av mina favoriter.

Ja jäklar. Redan dags! En av även mina favoriter och måste titta såklart! :) 👍

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Yngsta dottern var här ikväll, vi hade det mysigt. Annars bor hon i Örebro numera.

Skoj att höra att pappa uppskattade besöket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, mikaellq säger:

Ja jäklar. Redan dags! En av även mina favoriter och måste titta såklart! :) 👍

Happy 📺 time 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, boevil säger:

Om det krävdes covidpass för publiken skulle antalet bli lägre.

(spelarna testas väl alltid före spel)

Det lär bli fullt både på Tele2 arena och friends

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tjatar om sin Musik till och med i inställningar men jag vill inte ha skiten. 99% skräp i populärmusiken.

 

Radio.se var något jag ofta återvänder till utan tjat utan tillgänglighet istället av det man faktiskt tycker om. 
 

https://music.apple.com/se/station/somafm-drone-zone/ra.1460960905

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Apple tjatar om sin Musik till och med i inställningar men jag vill inte ha skiten. 99% skräp i populärmusiken.

Håller inte med. Jag har sökt med ljus och lykta och konstaterar att Äpplemusiken har rika förråd i sina gömmor. Det är bara att söka. Att "framsidan" liknar MTV är direkt vilseledande. Antingen har du inte sökt eller så är du bara lat. :kissing:

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Håller inte med. Jag har sökt med ljus och lykta och konstaterar att Äpplemusiken har rika förråd i sina gömmor. Det är bara att söka. Att "framsidan" liknar MTV är direkt vilseledande. Antingen har du inte sökt eller så är du bara lat. :kissing:

Du vet inte hur specifik och krävande jag är i mitt sökande. Där kan vi snacka om subjektivt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

En minuts sökande på Äppelmusiken. :P

Skärmavbild 2021-09-25 kl. 12.20.29.png

Men nästan allt av det har jag ju redan. Vad ska jag då ha Musik till? Göda mångmiljardföretaget Apple med mina surt förvärvade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Men nästan allt av det har jag ju redan. Vad ska jag då ha Musik till? Göda mångmiljardföretaget Apple med mina surt förvärvade?

Ja, så klart. :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Men nästan allt av det har jag ju redan. Vad ska jag då ha Musik till? Göda mångmiljardföretaget Apple med mina surt förvärvade?

Har som i "skivor"? Allt en musiker eller musikgrupp producerar finns ju inte på Päppelmusiken. Sen kanske du inte bara lyssnar på Tangerine Dream... Du kan ju hitta annat som du gillar om du söker. Men du har väl bestämt dig för att Musik är shit, så ha det. 

...

I alla andra lägen hyllar du Apple okritiskt och lyriskt. Här är det tvärt om. Du förgyller verkligen forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

 Vad ska jag då ha Musik till? Göda mångmiljardföretaget Apple med mina surt förvärvade?

Nej visst. Det finns ju andra små företag som tillhandahåller musik över nätet gratis.rofl.gif.7eb0ec1ba7e6de5066cf3b448042fd98.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

I alla andra lägen hyllar du Apple okritiskt och lyriskt. Här är det tvärt om. Du förgyller verkligen forumet.

Kanske det inte handlar om kritik vs hyllning öht utan en undran vad jag, individen, med specifika, unika förväntningar av det ska ha det till. Också ett uttryck för irritation över tjatet.

Jag vill själv vara herre över mina beslut över vad att konsumera. Och hur.

Så jag har besvarat frågan åt mig själv.

 

Tack för en givande diskussion. 😘

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kikat färdigt på de två första avsnitten av Foundation (Stiftelseserien).

Det slutar trist och mycket obegripligt i avsnitt två, något som får hänga i luften och vänta till på fredag (no pun, ingen lek med ord!).

 

Skärmavbild 2021-09-24 kl. 22.36.42 (1).jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irriterande nog måste jag kommit åt tyst-läge-knappen till vänster längst upp och hörde ingenting när folk, flera stycken, ringde till mig i förmiddags. :superirriterad:

 

Knappen är alldeles för enkel att komma åt. 👎

 

418892B4-9363-4620-AF0A-9E9FC73F50BE.jpeg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Organisationen av flikar i Safari har blivit ordentligt mycket bättre och jag har mycket nytta av det nu när jag fortsätter att studera antika Grekland som får en egen flikgrupp.

 

Standard flikgrupp, den första, används för slösurfandet som hit till forumet.

 

Flikgruppen kompletterar "Slå upp" och annat på min väg i utforskandet för att på djupet förstå det jag läser om grekernas dominerande civilisation för så längesedan. Men "grekernas" är egentligen fel eftersom Grekland som nation inte existerade utan istället skilda stads-stater (city-states) som sträckte sig ut åt alla håll kring Medelhavet.

EAED49FE-88FE-44EF-BEEA-365E5F558D1B.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-25 14:35, mikaellq säger:

Jag har nu kikat färdigt på de två första avsnitten av Foundation (Stiftelseserien).

Det slutar trist och mycket obegripligt i avsnitt två, något som får hänga i luften och vänta till på fredag (no pun, ingen lek med ord!).

 

Skärmavbild 2021-09-24 kl. 22.36.42 (1).jpeg

dags för nästa berättelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...