Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag kontaktade M$ via Messenger. Svaret blev goddag yxskaft, minst sagt. Ingen hjälp att hämta därifrån. Suck. Jag har Windows 8 på en gammal hårddisk. Kanske man kan uppgradera den till Windows 10 via nätet. Får kolla på det.

Det får bli en annan gång. Jag lade tillbaka CloudReady så nu har jag återigen en ”Chromebook”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Det får bli en annan gång. Jag lade tillbaka CloudReady så nu har jag återigen en ”Chromebook”.

Vad är fel på CloudReady? Och Chromebook, trodde du skulle köra winblås? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad är fel på CloudReady? Och Chromebook, trodde du skulle köra winblås? :fundersam:

Det är inget fel på det, men okänt och inte populärt.
Pyttemjuk: Det går inte att skapa ett installationsmedium som fungerar tillsammans med datorn. Jag har skrivit om det lite grann.

Enkel förklaring:

1. Min dator behöver ett installationsmedium som är formaterat i MS-DOS.

2. Det finns en för stor fil i Windows 10-iso:n som omöjliggör formatering i MS-DOS.

3. Resultat: Jag kan inte installera Windows 10 på min dator.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Alix säger:

Det får bli en annan gång. Jag lade tillbaka CloudReady så nu har jag återigen en ”Chromebook”.

För sent ute. :( 

Eller du kanske redan testat detta och det inte funkade?

https://www.zdnet.com/article/windows-10-installer-files-too-big-for-usb-flash-drive-heres-the-fix/

 

Denna gör på ett liknande sätt:

https://win10.guru/usb-install-media-with-larger-than-4gb-wim-file/

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

För sent ute. :( 

Eller du kanske redan testat detta och det inte funkade?

https://www.zdnet.com/article/windows-10-installer-files-too-big-for-usb-flash-drive-heres-the-fix/

 

Denna gör på ett liknande sätt:

https://win10.guru/usb-install-media-with-larger-than-4gb-wim-file/

 

Tyvärr, moment 22, jag har ingen Windowsmaskin. Tack ändå! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Du behöver en ny iPhone... :devil:

Och med ett nytt batteri

 

var det inte en på forumet som lämnade in sin mac på service och

fick ett gammalt batteri tillbaka

 

Citat

Jag märkte i våras, alltså ett år efter reparationen, att batteriet tappat väldigt snabbt i kapacitet. Då låg den på ganska exakt 80%, trots sina 300 laddningscykler. Nu är den nere på 73% och jag har fått varningen "kontrollera batterier". Jag tycker att datorn tappat sisådär 40% i kapacitet sedan varningen kom upp, alltså att datorn känns jättelångsam. Kan det vara så att batteriet ligger bakom detta? 

 

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden stannade en stund i lördagskväll då jag blev tvungen att åka in med frun till akuten. Jag hade duschat och skulle lägga mig. När jag kom till sovrummet satt frun på sängen och var förvirrad. Plötsligt mindes hon inte de sista dagarna eller vilken dag det var. Det for igenom mig att nu är det slut. Vi kom hit. Nu är det över.

...

Jag kollade med henne men hon hade inga fysiska symptom men jag ringde 1177 som sa åt mig att åka till akuten. Väl där blev det raka spåret in och full undersökning. Läkaren konstaterade att det inte var någon form av stroke utan temporär minnesförlust. Men hon fick stanna över natten för observation. De var superunderbara på sjukan! Guld. Sen ringde hon hem många gånger och samma samtal utspelade sig. Varför är jag här? Vad har hänt? Vilken dag är det? Jag försökte svara lättsamt som om det var första gången varje gång. Men det var fruktansvärda timmar med skrotad nattsömn.

...

Nu har hon återfått 90% av minnet, utom två timmar innan hon tappade minnet. Jag är fortfarande skakad. Vad ska jag göra utan henne? Hon är mitt liv. :bultandehjarta: Vi har hängt ihop så länge att jag inte minns hur det var innan. Läkaren säger att man ska ta det som en isolerad företeelse. Jag är rädd att det händer igen och att det blir sämre. 

  • Ledsen 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

 

...

Nu har hon återfått 90% av minnet, utom två timmar innan hon tappade minnet. Jag är fortfarande skakad. Vad ska jag göra utan henne? Hon är mitt liv. :bultandehjarta: Vi har hängt ihop så länge att jag inte minns hur det var innan. ....

Det är sant det är inte lika enkelt som att byta Mac när trotjänaren börjar ge upp hemma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Tiden stannade en stund i lördagskväll då jag blev tvungen att åka in med frun till akuten. Jag hade duschat och skulle lägga mig. När jag kom till sovrummet satt frun på sängen och var förvirrad. Plötsligt mindes hon inte de sista dagarna eller vilken dag det var. Det for igenom mig att nu är det slut. Vi kom hit. Nu är det över.

...

Jag kollade med henne men hon hade inga fysiska symptom men jag ringde 1177 som sa åt mig att åka till akuten. Väl där blev det raka spåret in och full undersökning. Läkaren konstaterade att det inte var någon form av stroke utan temporär minnesförlust. Men hon fick stanna över natten för observation. De var superunderbara på sjukan! Guld. Sen ringde hon hem många gånger och samma samtal utspelade sig. Varför är jag här? Vad har hänt? Vilken dag är det? Jag försökte svara lättsamt som om det var första gången varje gång. Men det var fruktansvärda timmar med skrotad nattsömn.

...

Nu har hon återfått 90% av minnet, utom två timmar innan hon tappade minnet. Jag är fortfarande skakad. Vad ska jag göra utan henne? Hon är mitt liv. :bultandehjarta: Vi har hängt ihop så länge att jag inte minns hur det var innan. Läkaren säger att man ska ta det som en isolerad företeelse. Jag är rädd att det händer igen och att det blir sämre. 

Fy fasen vad otäckt ?

Hoppas det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Axelman säger:

Läkaren säger att man ska ta det som en isolerad företeelse. Jag är rädd att det händer igen och att det blir sämre. 

Det är säkert så som läkaren säger. Men jag förstår att det är både skrämmande och oroande. :kramis: :bultandehjarta:

 

Transitorisk global amnesi, verkar det röra sig om. Det anges som ett godartat tillstånd som går tillbaka. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Transitorisk global amnesi, verkar det röra sig om. Det anges som ett godartat tillstånd som går tillbaka. :yeahbaby:

TGA hette det ja. Min hjärna förstår. Men resten av kroppen är i Defcon 2. :pinch::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Axelman säger:

Tiden stannade en stund i lördagskväll då jag blev tvungen att åka in med frun till akuten. Jag hade duschat och skulle lägga mig. När jag kom till sovrummet satt frun på sängen och var förvirrad. Plötsligt mindes hon inte de sista dagarna eller vilken dag det var. Det for igenom mig att nu är det slut. Vi kom hit. Nu är det över.

...

Jag kollade med henne men hon hade inga fysiska symptom men jag ringde 1177 som sa åt mig att åka till akuten. Väl där blev det raka spåret in och full undersökning. Läkaren konstaterade att det inte var någon form av stroke utan temporär minnesförlust. Men hon fick stanna över natten för observation. De var superunderbara på sjukan! Guld. Sen ringde hon hem många gånger och samma samtal utspelade sig. Varför är jag här? Vad har hänt? Vilken dag är det? Jag försökte svara lättsamt som om det var första gången varje gång. Men det var fruktansvärda timmar med skrotad nattsömn.

...

Nu har hon återfått 90% av minnet, utom två timmar innan hon tappade minnet. Jag är fortfarande skakad. Vad ska jag göra utan henne? Hon är mitt liv. :bultandehjarta: Vi har hängt ihop så länge att jag inte minns hur det var innan. Läkaren säger att man ska ta det som en isolerad företeelse. Jag är rädd att det händer igen och att det blir sämre. 

Ouch!

Var ju bra att det gick såpass bra till slut. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

TGA hette det ja. Min hjärna förstår. Men resten av kroppen är i Defcon 2. :pinch::cry:

Du får försöka finna ro. Kanske i bön och kontemplation? Vår Herre går vid vår sida och bär oss när vi inte orkar.* :bultandehjarta:

 

*Jag är inte ironisk. Jag är troende men inte religiös. Äntligen har jag förstått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är bara människor och reagerar som vi gör. Men känslan av att förlora den man älskar är vedervärdig och omskakande. Vi kramar varandra mycket efter vad som hänt. Det blir bra. Hjärnan kommer nog i kapp verkligheten så småningom.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Det försöker jag med just nu. Men gamla datorer med gammal UEFI kanske inte tål av det, vi får se.

Ta bort UEFI, dvs alla partitioner inkl den lilla som använder systemfiler. Se bara till först att ställa in i BIOS att boot ska vara legacy OS och att samtliga nödvändiga drivrutiner finns att tillgå. Jag höll på med en HP laptop för några år sedan, tog tre dagar att få ordning på den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Det försöker jag med just nu. Men gamla datorer med gammal UEFI kanske inte tål av det, vi får se.

Jag försöker också med exFAT, men verkar ha fastnat i fat. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Tiden stannade en stund i lördagskväll då jag blev tvungen att åka in med frun till akuten. Jag hade duschat och skulle lägga mig. När jag kom till sovrummet satt frun på sängen och var förvirrad. Plötsligt mindes hon inte de sista dagarna eller vilken dag det var. Det for igenom mig att nu är det slut. Vi kom hit. Nu är det över.

...

Jag kollade med henne men hon hade inga fysiska symptom men jag ringde 1177 som sa åt mig att åka till akuten. Väl där blev det raka spåret in och full undersökning. Läkaren konstaterade att det inte var någon form av stroke utan temporär minnesförlust. Men hon fick stanna över natten för observation. De var superunderbara på sjukan! Guld. Sen ringde hon hem många gånger och samma samtal utspelade sig. Varför är jag här? Vad har hänt? Vilken dag är det? Jag försökte svara lättsamt som om det var första gången varje gång. Men det var fruktansvärda timmar med skrotad nattsömn.

...

Nu har hon återfått 90% av minnet, utom två timmar innan hon tappade minnet. Jag är fortfarande skakad. Vad ska jag göra utan henne? Hon är mitt liv. :bultandehjarta: Vi har hängt ihop så länge att jag inte minns hur det var innan. Läkaren säger att man ska ta det som en isolerad företeelse. Jag är rädd att det händer igen och att det blir sämre. 

AKUT!

Ansikte (symmetriskt leende)

Kropp (sträck, och håll, ut/upp båda armarna)

Uttal (prata, utan att sluddra eller tappa ord)

Tid (är viktigt)

 

Kollade lite på symtomen för TGA och undrar om ni kanske inte bör ta det lite lugnt.

Citat

Utlösande orsaker/.../. Hos äldre fysisk ansträngning, /.../ sexuell aktivitet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

AKUT!

Ansikte (symmetriskt leende)

Kropp (sträck, och håll, ut/upp båda armarna)

Uttal (prata, utan att sluddra eller tappa ord)

Tid (är viktigt)

 

Kollade lite på symtomen för TGA och undrar om ni kanske inte bör ta det lite lugnt.

 

AKUT kan jag och testade men inget symptom. 1177 tyckte vi skulle åka till akuten. Ta det lugnt... vi behöver röra mer på oss så nu blir det mer fysisk aktivitet. Man kan inte vila sig i form. Vi gick stavgång i går på en stig i ett naturskönt naturreservat. Idag tänkte vi gå till en gammal fäbod och med fika i ryggan. Tänkt länge på att vi borde röra oss mer. Nu kom motiveringen. Stenhårt.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Bra! Motion ger ökad blodgenomströmning i hjärnan också. ^_^ 

Jupp och bristfällig blodtillförsel sägs vara orsaken till TGA. På grund av min utbrändhet har jag väldigt svårt att ta mig samman och träna, vilket gett att jag har usel kondis och fruns är just inte mycket bättre. Nu blev det tillräckligt viktigt för att jag ska ta mig samman och göra nåt åt det.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frun och jag gick till en fäbod och förtärde medhavd massäck.

Skärmavbild 2020-09-30 kl. 16.14.21.png

Skärmavbild 2020-09-30 kl. 16.16.14.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en kuslig läsning.

Får hoppas  att det inte blir bestående men. 

 

Man får sig en påminnelse om att man ska  vara tacksam för varje dag man får tillsammans med sin partner.

Själv blev jag oroligt för min egen hälsa för några  veckor sedan.

Hade jobbat som galning med mina bin en dag, det är ju denna tiden på året som det ska slutskattas och invintras.

Dagen innan hade jag varit i vår föreningsbigård och undervisat nya biodlare om vad som ska göras inför binas vintervila. 

 

Är en sån människa som har svårt för att vara "still", alltid i farten, och undan ska det helst gå..

Dagen efter de stressiga dagarna så kände jag tryck över bröstet, brukar ha extraslag ofta, men det har jag haft hela livet.

Häromåret fick jag veta att jag har förmaksflimmer, och äter nu blodförtunnande..   så jag började ju fundera på vad det nu var som bråkade med mitt hjärta..  gjorde inte ont, men det var en obehaglig känsla..som ett låååångt extraslag

Men det hindrade mig inte att fara med frugan och veckohandla som vi gör varje tisdag, pensionärsrabatten får man inte missa...

Väl där kände jag fortfarande trycket över bröstet, och en aning matt..  sa till frugan, att  vi kanske skulle åka till akuten, hon blev förstås orolig..  men när jag såg hennes oro, så försökte jag släta över med att det var nog inte så allvarligt, kunde ju ringa våran vårdcentral när vi kom hem och få lite råd av dem hur jag skulle göra..  (knäppt va? ) 

 

Inte ringde jag den dagen, går nog över. och det var lugnt på kvällen och fram till morgonen.. så jag drog igång igen, full fart..då kände jag att trycket över bröstet kom tillbaka..   så ringde vårdcentralen..och förklarade hur jag kände mig..  ring ambulans, sa hon..    Jaha, inte komma in till er då?  Nej, ring ambulans...  

 

Det gjorde jag inte, för jag hade varvat ner, så trycket över bröstet var borta..  kan ju inte ringa ambulans om jag inte har några smärtor..  

Veckan efter skulle jag ändå till vårdcentralen, och träffa den läkare som skrivit ut den blodförtunnande medicinen (Eliquis)

När jag kom dit var hon sjuk, och det var en läkare jag aldrig träffat innan..  så jag berättade vad som hänt tidigare i veckan..

 

Stolle, såg jag att han tänkte... 

Hade ju inte ont, men han lyssnade, tog EKG och en massa prover..och skrev ut Nitroglycerin att ha till hands om det kom tillbaka, samt skrev en remiss till lasarettet om att göra ett arbets-EKG.. för han märkte inget onormalt..

 

Skulle nog behöva en "bromsmedicin" för min hjärna tycks inte fatta att kroppen måste varva ner..

Full fart varje dag...

  • Rösta upp 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Alix säger:

Pyttemjuk: Det går inte att skapa ett installationsmedium som fungerar tillsammans med datorn. Jag har skrivit om det lite grann.

Enkel förklaring:

1. Min dator behöver ett installationsmedium som är formaterat i MS-DOS.

2. Det finns en för stor fil i Windows 10-iso:n som omöjliggör formatering i MS-DOS.

3. Resultat: Jag kan inte installera Windows 10 på min dator.

Och så förblir det:

 

51BF12B6-13B9-4F70-808A-A3138A2DE448.thumb.jpeg.0a31993600307894e7f939454f62e3fc.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...