Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Axelman säger:

Spelar roll och spelar roll. Det ser ju omotiverat korkat ut.

De har väl gjort om det lite? Rapport fokuserar väl mer på nyhetsförmedling och Aktuellt analyserar väl mer? Om jag minns rätt, har inte tittat på andra SVT-nyheter än "senaste rapportsändningen" på play de senaste åren.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De har väl gjort om det lite? Rapport fokuserar väl mer på nyhetsförmedling och Aktuellt analyserar väl mer? Om jag minns rätt, har inte tittat på andra SVT-nyheter än "senaste rapportsändningen" på play de senaste åren.

De gör väl om hela tiden. Men jag tycker att det är onödigt. Det räcker med ett nyhetsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frun står i köket på en lägergård och servar en retreat i ett par dagar med mat. Jag hjälpte henne i går ett par timmar och ska hjälpa till i dag. Huvudsakligen med att plocka fram och diska å sånt. Samt sköta kaffebryggaren. När jag ställde fram kaffepåmaten i går så tackade en av gästerna för den goda maten "ni" gjort. I en tusendels sekund föreställde jag mig att jag tog äran. Men förklarade att jag hade inget med maten att göra. Det är min hemkunskapslärarduktiga fru som kör den avdelningen. Jag bara lyder. Som vanligt. :hihihi: ( Och äter! )

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte brandkåren som äger lägergården. rofl.gif.dff97da1cdc61671ba8f7ca27295a8a3.gif

 

 

 

Skärmavbild 2020-09-26 kl. 15.32.25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stellarium+ blir bara bättre och bättre. Nu en verkligen praktisk vän att ha tillgänglig i fickan för stjärnskådandet, den längtansfyllda blicken upp åt universum.

 

Bara att trycka på respektive planet i listan för att förflyttas i både tid och rum, ditt planeten finns på himlen och när det är bäst att observera den 

Där finns nu också en lista på när satelliter passerar där jag befinner mig, som den berömda ISS till exempel.

 

Appen har utvecklats på ett utmärkt sätt och värt de där 50 kronorna (om jag minns rätt) jag betalade för den.

 

F35C35E4-34BF-4278-AA29-B078CCD574F0.jpeg

75C98882-255D-455F-ADE5-42333EE186A9.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraken är ett havsmonster i främst svensk, norsk och isländsk fiskar- och sjömanstradition. Det framträder främst som en gigantisk bläckfisk, antingen åtta- eller tioarmad.

Ursprung och beskrivning

Ordet har samma betydelse som på svenska och är alltså bestämd form av ordet "krake", ett äldre namn på åttaarmade jättebläckfiskar.Namnet är ursprungligen ett noanamn för valfisk och är etymologiskt släkt med krake, bland annat namn för 'krokigt träd'.

Den danske teologen Erik Pontoppidan den yngre beskrev den utförligt i Norges naturlige historie (1752–53) efter traditioner han upphämtat i norra Norge och i Bergen. Den lurar på havets botten där den föder rika stim av fiskar med sin avföring, men om den höjer sig mot ytan måste fiskare i närheten snabbt lämna platsen, särskilt som de riskerar att dras ned i djupet av den vattenvirvel som uppstår när kraken på nytt sänker sig. Den svenske författaren Jacob Wallenberg återger Pontoppidans beskrivning i sin reseskildring Min son på galejan (1781)

Den engelske poeten Alfred Tennyson skrev 1830 dikten "The Kraken", där kraken ruvar på havsbotten i en evig drömlös sömn intill domens dag:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag svär jag över krånglande skapelse av USB-sticka för Windows 10. Filen Install.wim är nämligen större än 4 GB och därför funkar inga tidigare guider/program, och den ämnade datorn vill inte vara med heller. Gissar att den har vuxit ur guiderna (MS-DOS tar bara 4 GB  som mest).

 

WINDOWS!!!! :irriteradtjej:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Idag svär jag över krånglande skapelse av USB-sticka för Windows 10. Filen Install.wim är nämligen större än 4 GB och därför funkar inga tidigare guider/program, och den ämnade datorn vill inte vara med heller. Gissar att den har vuxit ur guiderna (MS-DOS tar bara 4 GB  som mest).

 

WINDOWS!!!! :irriteradtjej:

Varför behandlar du dig själv så illa då?

Själv har jag varit nästan helt Microsoft-fri i hela två sköna år! Paradiset på Jorden! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Idag svär jag över krånglande skapelse av USB-sticka för Windows 10. Filen Install.wim är nämligen större än 4 GB och därför funkar inga tidigare guider/program, och den ämnade datorn vill inte vara med heller. Gissar att den har vuxit ur guiderna (MS-DOS tar bara 4 GB  som mest).

 

WINDOWS!!!! :irriteradtjej:

exFAT går alltså inte? :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Varför behandlar du dig själv så illa då?

Själv har jag varit nästan helt Microsoft-fri i hela två sköna år! Paradiset på Jorden! :D

Därför att jag har en bärbar dator som jag ska installera Windows på och sälja. Folk betalar mer för Windows, vad ska man göra åt det? Om jag inte säljer den så supportar jag med hjälp av den, jag har barn och släktingar som litar på min support.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

exFAT går alltså inte? :( 

Det försöker jag med just nu. Men gamla datorer med gammal UEFI kanske inte tål av det, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit på varför de heter "e-on". E on. Är på. :hihihi:

 

Cirkus femtio spänn i månaden hitintills i el kostnader. Hyran av kabeln räknar jag inte. NÖJD! :pompoms:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

exFAT går alltså inte? :( 

3 minuter sedan, Alix säger:

Det försöker jag med just nu. Men gamla datorer med gammal UEFI kanske inte tål av det, vi får se.

Nej, det går inte. UEFI begriper sig inte på EXFAT/GPT. Förbenade Microsoft. Antagligen beror det på att man tvingas ladda ned en bundlad installationsfil med precis alla Windows-versioner. :superirriterad: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade M$ via Messenger. Svaret blev goddag yxskaft, minst sagt. Ingen hjälp att hämta därifrån. Suck. Jag har Windows 8 på en gammal hårddisk. Kanske man kan uppgradera den till Windows 10 via nätet. Får kolla på det.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iPhone blev varm idag med, efter mycket användande, men denna gången med Safari som den som dominerande energitjuv.

 

Så jag börjar luta åt att min "gamla" sjuas batteri börjat bli för dålig.

 

Så frågan är om jag ska spendera en hel dag i Jönköping på att få batteriet utbytt till ett nytt & fräscht eller om jag ska hosta fram närmare 6000 här i stan hos Elgiganten på en ny iPhone. Hmm... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Min iPhone blev varm idag med, efter mycket användande, men denna gången med Safari som den som dominerande energitjuv.

 

Så jag börjar luta åt att min "gamla" sjuas batteri börjat bli för dålig.

 

Så frågan är om jag ska spendera en hel dag i Jönköping på att få batteriet utbytt till ett nytt & fräscht eller om jag ska hosta fram närmare 6000 här i stan hos Elgiganten på en ny iPhone. Hmm... :fundersam:

Du behöver en ny iPhone... :devil:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Du behöver en ny iPhone... :devil:

Eftersom du placerar en djävul sist så utgår jag ifrån att du egentligen tycker tvärtom. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Eftersom du placerar en djävul sist så utgår jag ifrån att du egentligen tycker tvärtom. :fundersam:

Inte alls. Jag vill ha en iPhone 12 mini. :) 

Saken är dock den att jag har skuldsanering i drygt fyra år till och därför måste minimera utgifterna. Då får min gamla SE hänga med ett tag till.

Hade jag haft fritt på den fronten och pengar i plånboken så hade jag köpt nytt! ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Inte alls. Jag vill ha en iPhone 12 mini. :) 

Saken är dock den att jag har skuldsanering i drygt fyra år till och därför måste minimera utgifterna. Då får min gamla SE hänga med ett tag till.

Hade jag haft fritt på den fronten och pengar i plånboken så hade jag köpt nytt! ?

Jag har ingen skuldsanering och kan köpa vad jag vill men är ingen miljonär heller. Men en ny iPhone lär det ändå bli. Sugen är jag. Men det kan hända att en SE2 duger. Någon gång senare i höst, efter att jag fått och betalat för min nya iMac. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...