Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Axelman säger:

"så provade jag en umamiburgare på Max"  vilket betyder en umamiburgare på Max. Som jag provade. default_laugh.png.44281d37b35ccce4d4bcbb731194fb41.png

Det är inte så språket fungerar, när du skriver som du gör, men då förstår jag vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det är inte så språket fungerar, när du skriver som du gör, men då förstår jag vad du menar.

Nähä. I min lilla värld betyder umamiburgare en speciell burgare med tydlig umamismak. Men man måste ju ha sett den för att veta att de haft en och kan relatera till den. Grilled onion and chese-meny verkade vara problemfritt i alla fall i vår kommunikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Nähä. I min lilla värld betyder umamiburgare en speciell burgare med tydlig umamismak. Men man måste ju ha sett den för att veta att de haft en och kan relatera till den. Grilled onion and chese-meny verkade vara problemfritt i alla fall i vår kommunikation.

Det du skrev syftade grammatiskt och semantiskt sett på umami i sig, inte umamiburgaren. Men eftersom jag anade att så kanske inte var fallet frågade jag i stället. Eller borde jag hellre försöka förstå vad du menar, och inte vad du skriver, utan att fråga? Då får jag problem.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det du skrev syftade grammatiskt och semantiskt sett på umami i sig, inte umamiburgaren. Men eftersom jag anade att så kanske inte var fallet frågade jag i stället. Eller borde jag hellre försöka förstå vad du menar, och inte vad du skriver, utan att fråga? Då får jag problem.

Jag gör så gott jag kan, jag som saknar universitetsutbildning. :cry:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har högskolepoäng i hamburgerteknik! Fixade det i tyskland. Närmare bestämt i Hamburg. rofl.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Jag gör så gott jag kan, jag som saknar universitetsutbildning. :cry:

Och det gör du så bra så! :kramis:

 

8 minuter sedan, Axelman säger:

Men jag har högskolepoäng i hamburgerteknik! Fixade det i tyskland. Närmare bestämt i Hamburg. rofl.gif

Lyllo! Själv kallades jag limburgaren när jag var liten. Vilket är något helt annat.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Och det gör du så bra så! :kramis:

 

Lyllo! Själv kallades jag limburgaren när jag var liten. Vilket är något helt annat.

Rättelse: det var i staden Humbug. default_laugh.png.1ec787297deaddf8b2702da6caffdea8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Rättelse: det var i staden Humbug. default_laugh.png.1ec787297deaddf8b2702da6caffdea8.png

Limburgaren är tydligen efter en skämtteckning av OA. En kund har ratat alla andra ostar i affären när handlaren beordrar att limburgaren ska släppas lös (den luktar fränt). Jag var ett livligt barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Limburgaren är tydligen efter en skämtteckning av OA. En kund har ratat alla andra ostar i affären när handlaren beordrar att limburgaren ska släppas lös (den luktar fränt). Jag var ett livligt barn.

Jag är uppvuxen med limburgarskämt. Farsan hade det på sin reportoar. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, mikaellq säger:

Varför inte? Hur tänker du nu?

Om du vill veta mer om plattfiskar och därför googlar plattfisk så kommer antagligen Google presentera ett antal relevanta länkar om plattfisk, men tänk på att sökresultatet även är beroende på vad Google redan vet om dig.

Om du istället läser en tidning om plattfisk, gärna regelbundet, så kommer du matas med artiklar som utgivare tror att den totala läskretsen är intresserade av. 

5 timmar sedan, Axelman säger:

Käkade grilled onion and chese-meny på Max. Nästan helt smaklös. Inte godkänd.

Dags för en pinne i näsan på Axelmannen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Men jag har högskolepoäng i hamburgerteknik! Fixade det i tyskland. Närmare bestämt i Hamburg. rofl.gif

I Berlin finns ett ställe som har en riktigt bra ersättare för hamburgare. En fralla med en tjock skiva fläsk, olika sorter finns, ett lager kål, inte särskilt sur, och en klick senap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I Berlin finns ett ställe som har en riktigt bra ersättare för hamburgare. En fralla med en tjock skiva fläsk, olika sorter finns, ett lager kål, inte särskilt sur, och en klick senap.

Det påminner om ribbestej (stavning?) sandwich som jag köpte förr i Danmark. En skiva tjockt fläsk med rödkål m m i ett hamburgerbröd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om du vill veta mer om plattfiskar och därför googlar plattfisk så kommer antagligen Google presentera ett antal relevanta länkar om plattfisk, men tänk på att sökresultatet även är beroende på vad Google redan vet om dig.

Om du istället läser en tidning om plattfisk, gärna regelbundet, så kommer du matas med artiklar som utgivare tror att den totala läskretsen är intresserade av. 

Jag använder fler sökmotorer än Google. Främst Duckduckgo och YouCare som hämtar resultat från Bing och presenterar resultatet väldigt vackert i mobilen.
Det finns andra sökmotorer som anonymiserar och krypterar skapligt likt DGG men som jag tycker presenterar resultat för tråkigt, som searx.be till exempel.

I Wikipedia använder jag vanligtvis sök i Wikilinks-appen som funkar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag använder fler sökmotorer än Google. Främst Duckduckgo och YouCare som hämtar resultat från Bing och presenterar resultatet väldigt vackert i mobilen.
Det finns andra sökmotorer som anonymiserar och krypterar skapligt likt DGG men som jag tycker presenterar resultat för tråkigt, som searx.be till exempel.

I Wikipedia använder jag vanligtvis sök i Wikilinks-appen som funkar mycket bra.

I samtliga fall får du bara ett mer eller mindre individanpassat svar på exakt din fråga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Det påminner om ribbestej (stavning?) sandwich som jag köpte förr i Danmark. En skiva tjockt fläsk med rödkål m m i ett hamburgerbröd.

Ingen aning vad tyskarna kallar den där rätten, men gott är det. Brödet är mer kompakt är hamburgerbröd. Och fläskskivan är tjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen aning vad tyskarna kallar den där rätten, men gott är det. Brödet är mer kompakt är hamburgerbröd. Och fläskskivan är tjock.

Fläskskivan var tjock i Danmark också. Plus att den hade knaprig svål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Idag är det ”9/11” men det verkar gått rätt obemärkt förbi nuförtiden. :fundersam:

Inte helt obemärkt, men nästan.

 

Peter Fällmar Andersson: Kvinnan som fick sparken den 10 september och andra svindlande tillfälligheter

"Det enda planet på himlen" är det stora körverket om 11 september-attackerna. Om alla dessa oskyldiga människor i ett inferno som blev starten på 2000-talets blodbad.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Idag är det ”9/11” men det verkar gått rätt obemärkt förbi nuförtiden. :fundersam:

National Geographic har en rejäl serie om detta på sin TV-kanal. Fö läggs saker till historien och fasas ut från närminnet vilket är skönt. Orkar inte förfasa mig mer över 9/11 som hemska amerikanska politiker använder som frikort för allsköns vidrigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Idag är det ”9/11” men det verkar gått rätt obemärkt förbi nuförtiden. :fundersam:

Massor på fejan. Här i Sverige kanske det möts med en komaaktig gäspning medan minnet fortfarande i högsta grad hålls levande på andra håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Massor på fejan. Här i Sverige kanske det möts med en komaaktig gäspning medan minnet fortfarande i högsta grad hålls levande på andra håll.

Och vad är den korrekta reaktionen enligt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Och vad är den korrekta reaktionen enligt dig?

Har jag ingen uppfattning om mer än att jag belåtet konstaterat att någras stycken åtminstone givit uttryck för sorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Massor på fejan. Här i Sverige kanske det möts med en komaaktig gäspning medan minnet fortfarande i högsta grad hålls levande på andra håll.

Jag försökte dra igång ett firande ute på gården klockan 14.14, men folk tittade konstigt på mig så jag gick in och näthatade lite istället.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Massor på fejan. Här i Sverige kanske det möts med en komaaktig gäspning medan minnet fortfarande i högsta grad hålls levande på andra håll.

Det finns så mycket som händer hela tiden. Flyktinglägret som brann fyller mina tankar just nu. De som dog 9/11 är döda. De flyktingar som sover på kyrkogårdarna lever. Än så länge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...