Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

31 minuter sedan, Alix säger:

Du ser.

Men för mig funkar det.

Lite sämre dock när musik spelas. 

Det första jag testade var "hej Siri spela musik". :pinch:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

...Jag åker ändå nästan aldrig coronabuss.

är det ett nytt öknamn för västtrafik?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Hur är det ens möjligt att göra ett så kallat ”fickköp” via mobilen? Det hände mig i Västtrafiks ToGo alldeles nyss. Tur att det inte var ett månadskort. Man får vara glad för det lilla...

Nu har jag avinstallerat appen. Jag åker ändå nästan aldrig coronabuss.

Nu har jag iallafall ordnat en värdecheck på beloppet!

 

7 minuter sedan, ronny säger:

är det ett nytt öknamn för västtrafik?

Det är nog ett öknamn för all linjetrafik idag.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Under Siri och sökning, tillåt Siri när  skärmen är låst. 

1 timme sedan, Alix säger:

Det hjälper inte.

Testa själv, om du gitter. Siri lystrar trots låsskärm, men för att hon ska öppna Google-assistenten, och dess funktioner, krävs upplåst skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Testa själv, om du gitter. Siri lystrar trots låsskärm, men för att hon ska öppna Google-assistenten, och dess funktioner, krävs upplåst skärm.

 

Jag gitter inte installera Google-assistenten men allt annat funkade. 

Kanske även assistenten kräver tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag avaktiverade skiten igen. Röstkommandon är till noll och intet hjälp. 

Jag måste tyvärr ha Siri aktiverat då jag använder appen Genvägar (tror jag den heter). Jag begriper inte varför, ingen av genvägarna ska aktiveras med röst eller använda ljud som indata.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag måste tyvärr ha Siri aktiverat då jag använder appen Genvägar (tror jag den heter). Jag begriper inte varför, ingen av genvägarna ska aktiveras med röst eller använda ljud som indata.

Men det finns som val och då måste det vara aktiverat.
 

Samma personer som inte begriper iCloud verkar inte förstå hur man ska hantera Siri heller. För mig är det en oumbärlig hjälpreda när jag behöver skicka iMessage vid bilkörningen eller är på jobbet med hörlurar. 
 

Siriförslag vid sökning och förslag på hemskärmen är också en väldigt användbar funktion. En funktion som blir mer träffsäker desto mer den används. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hur är det ens möjligt att göra ett så kallat ”fickköp” via mobilen? Det hände mig i Västtrafiks ToGo alldeles nyss. Tur att det inte var ett månadskort. Man får vara glad för det lilla...

Nu har jag avinstallerat appen. Jag åker ändå nästan aldrig coronabuss.

Har (hade) du aktiverat appens widget? Där får jag upp knappar för "dina vanligaste köp", knappar jag inte vågar trycka på just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Har (hade) du aktiverat appens widget? Där får jag upp knappar för "dina vanligaste köp", knappar jag inte vågar trycka på just nu...

Jo, det hade jag, det var nog därför. Själva appen ligger i en mapp på hemskärmen. Jag tog bort widgeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Men det finns som val och då måste det vara aktiverat.
 

Samma personer som inte begriper iCloud verkar inte förstå hur man ska hantera Siri heller. För mig är det en oumbärlig hjälpreda när jag behöver skicka iMessage vid bilkörningen eller är på jobbet med hörlurar. 
 

Siriförslag vid sökning och förslag på hemskärmen är också en väldigt användbar funktion. En funktion som blir mer träffsäker desto mer den används. 

Att det måste vara aktiverat handlar endast om designval.

 

Som sökmaskin duger hon, men att prata med eländet undviker jag gärna. Diktera kräver tyvärr korrekturläsning och som lök på laxen råkar jag ha två kontakter som rings regelbundet med väldigt liknande namn. För övriga kontakter funkar dock uppringning ganska bra.

 

Med tanke på att man sägs kunna prata med Siri så borde man kunna säga saker som "Meddela Pelle att jag är framme om 10 minuter" och förvänta sig att vettigt formulerat meddelande av lämplig typ skickas till Pelle.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att det måste vara aktiverat handlar endast om designval.

Källa på det tack.

 

Nej du behöver inte förresten för jag vet att det inte är ett designval utan en integrerad del av funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, lappen71 säger:

Källa på det tack.

 

Nej du behöver inte förresten för jag vet att det inte är ett designval utan en integrerad del av funktionen.

Jag har lyckats skapa genvägar, en finns uppladdad här, som inte på något sätt använder Siri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har lyckats skapa genvägar, en finns uppladdad här, som inte på något sätt använder Siri.

Siri är fortfarande en integrerad del av Genvägar oberoende om man inkluderar Siri i en genväg.

Heter faktiskt Siri-Genvägar av en anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Siri är fortfarande en integrerad del av Genvägar oberoende om man inkluderar Siri i en genväg.

Heter faktiskt Siri-Genvägar av en anledning.

 

Jo, men varför tvinga in något så idiotiskt som Siri i något så användbart?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men varför tvinga in något så idiotiskt som Siri i något så användbart?

För att det inte är ett designval utan en nödvändig del av funktionen under huven ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

För att det inte är ett designval utan en nödvändig del av funktionen under huven ?

På vilket sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

På vilket sätt?

Ingen aning men det är ett faktum att det är en del av Siri-Genvägar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Ingen aning men det är ett faktum att det är en del av Siri-Genvägar ?

Vilket är lika smart som att sälja en god korv endast i kombination med räksallad.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger  4 st mineralfoderlådor åt yngste sonens fru.

De har en massa får som ska ha salttillskott och annat nyttigt .

Lådorna ska placeras ute i hagarna..

Lite roligt pyssel varma dagar ? 

 

Finns att köpa för runt 1500 kr/st...var billigare och anlita mig ? 

Originalet och min "kopia"

Skärmavbild 2020-08-12 kl. 18.49.50.jpg

Skärmavbild 2020-08-12 kl. 18.44.47.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Google-assistenten i iPhone eller Android? Kör du Android?

Jag har en Android med assistenten, likaså har jag den på iPhone. Om jag inte pratat med Nest mini några dagar så svarar den Logga in på Google kontot först via Google Home appen. Men ibland hjälper inte detta så jag måste göra en reset på Nest minin och börja om ifrån början. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Nej, jag väntar på nya iPhone 12, som lär bli ännu mindre än nya SE. Med liknande formfaktor som gamla SE.

 

iphone-12-compared-c.jpg

Men det måste stå fel på bilden 5,4”? Min nya SE är på 4,7”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Testa själv, om du gitter. Siri lystrar trots låsskärm, men för att hon ska öppna Google-assistenten, och dess funktioner, krävs upplåst skärm.

 

Det krävs att man pratar tydlig och snabbt, inga uppehåll. Om jag säger ”Hej Siri AppStore” så öppnas AppStore direkt. Däremot om jag säger detsamma väldigt långsamt, eller att det blir fördröjning på något ord så händer inget, Siri öppnas bara, och ibland ställer hon också en fråga.  
 

Och som lappen säger Siri lär sig mer och mer med tiden även röstläget osv. Men det är just det när man haltar på ett ord det kan bli konstigt. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, iMarc säger:

Men det måste stå fel på bilden 5,4”? Min nya SE är på 4,7”

Med både panna och haka... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...