MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Roar mig med att studera varför det är dumt att i datorer representera heltal som decimaltal (i datorer kallat flyttal (Float)). 

Heltalet 1 sparas ofta som just 1, fast det fyller ofta upp 32 bitar vilket blir 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0001.

Decimaltalet 1 sparas (enligt konvention/standard (IEEE 754)) som 0011 1111 1000 0000 0000 0000 0000 0000.

Vill man av någon anledning addera ett tal med 1 så är det, på hårdvarunivå, väldigt enkelt att bara öka den binära talrepresentationen med ett, det fungerar ungefär på samma sätt som bilars kilometerräknare. Gör man det med den binära representationen av decimaltalet 1 och sedan väljer att tolka det nya binära värdet som flyttal så blir det nya värdet (med reservation för avrundningsfel) 1.0000001.

Adderar man på samma sätt talet 1 till -1 så blir svaret -1.0000001.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_754

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Roar mig med att studera varför det är dumt att i datorer representera heltal som decimaltal (i datorer kallat flyttal (Float)). 

Heltalet 1 sparas ofta som just 1, fast det fyller ofta upp 32 bitar vilket blir 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0001.

Decimaltalet 1 sparas (enligt konvention/standard (IEEE 754)) som 0011 1111 1000 0000 0000 0000 0000 0000.

Vill man av någon anledning addera ett tal med 1 så är det, på hårdvarunivå, väldigt enkelt att bara öka den binära talrepresentationen med ett, det fungerar ungefär på samma sätt som bilars kilometerräknare. Gör man det med den binära representationen av decimaltalet 1 och sedan väljer att tolka det nya binära värdet som flyttal så blir det nya värdet (med reservation för avrundningsfel) 1.0000001.

Adderar man på samma sätt talet 1 till -1 så blir svaret -1.0000001.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_754

Hur ska man göra i stället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag tagit en längre styrkegång. Lite snabbare bitvis än tidigare, för att se om fötterna håller. Men, nja, jag får ta det så nätt. Det onda försvinner i alla fall när jag saktar ned. Innan dess fick jag återigen besök av JV. Jag är nog uppsatt på deras ”inte helt djävla omöjligt ändå-lista”. Och så tar jag ju emot deras patetiska tryckta alster. Det var två damer som ringde på och den ena var riktigt smaklig! Synd bara att hon är så felprogrammerad. Ungefär som en nyare Macbook med Windows. Nu ska jag äta lunch.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Alix säger:

Man ska helt enkelt inte använda annat än heltal för att representera heltal.

Ett väldigt vanligt användningsområde är att bläddra igenom en lista eller liknande, då skapar man ett heltalsindex (ex. i) som "pekar" på nuvarande position i listan. För att stega till nästa position utför man då beräkningen i=i+1, vilket är så vanligt att det ofta kan förkortas till i++. Hade man använt flyttal istället (vilket jag tror att de flesta språk inte tillåter i just det här fallet), så hade varje stegande taget lite längre tid*, vilket hade blivit surt om listan är väldigt lång.

*Det hade nog inte varit omöjligt att konstruera hårdvara som är lika snabb även med flyttal i vissa intervall, men det känns som slöseri med kisel.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Damernas jaktstart igång

skall vi få våran 1a skyttemedalj idag

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, ronny säger:

Damernas jaktstart igång

skall vi få våran 1a skyttemedalj idag

Det var väl där Hanna tog OS-guld. 

Edit: Nä, det var 15 km distans.

Edit 2: Men hon tog guld i jaktstart på junior-VM 2016. 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, Alix säger:

Det var väl där Hanna tog OS-guld. 

Edit: Nä, det var 15 km distans.

Edit 2: Men hon tog guld i jaktstart på junior-VM 2016. 

Nummerlapp nr 5 är magisk sa studion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Otäck olycka detta med gasbussen i Stockholm, men bussföraren körde inte rätt väg när han skulle ut på linjen..

Men nu hände det i alla fall...

Att jag skriver är egentligen för att i ett av inslagen här frågar reporten om gastuberna finns på taket när det är passagerare i bussen...

hon bör nog få Pulitzerpris för årets dummaste fråga

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-kraftig-brand-i-centrala-stockholm-buss-star-i-lagor/

Det är många inslag, men det är detta ni ska se och lyssna på.

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 17.21.21.jpg

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Alix säger:

Variabler som representerar naturliga heltal borde man lagra som integer (eller long) så slipper man avrundningsfel.

Lärde mig när jag pluggade att banker till exempel inte sparar kontosaldon som float just p.g.a. risken för avrundningsfel.

Bättre i så fall att spara kronor och ören var för sig, som separata integer-variabler.

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har grejat med köket hela helgen. Efter div. förseningar och materialvalsproblem så brakade samarbetet med IKEA ihop totalt när det kom till utformning av bänkskivorna och jag blev tvungen att leta bänkskivor på annat håll. De bara vägrade att göra måtten som jag vill ha dem och insisterade på att deras uträknade mått var de rätta (trots att jag lasermätt hela köket) och hävdade att jag mätt fel...

Idag åkte jag till Hornbach och fick bänkskivor tillsågade som jag vill ha dem och med lite småjusteringar så blir det kanon. Hade jag tagit IKEAS mått och skivor så hade jag stått med tre helt obrukbara bänkskivor som kostat mer än fyra gånger så mycket som de jag köpte på Hornbach som bara behöver lite putsning. 

Nu börjar det iaf se mer och mer ut som ett kök. 

B24BF72A-46BF-43B2-AA0A-5F64A51AE70A.jpeg

400CFEB8-BD87-4BD4-9D19-04B7E9012CD3.jpeg

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Variabler som representerar naturliga heltal borde man lagra som integer (eller long) så slipper man avrundningsfel.

Lärde mig när jag pluggade att banker till exempel inte sparar kontosaldon som float just p.g.a. risken för avrundningsfel.

Bättre i så fall att spara kronor och ören var för sig, som separata integer-variabler.

I de flesta fall, exempelvis mitt saldo, borde det gå att klämma in allt som ett 32-bitars öresbelopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju typer som ofta kallas Numeric eller Decimal, som innehåller ett fixt antal decimaler och ett fixt antal siffror i heltalsdelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, ronny säger:

Om två veckor verkar troligt ja. Jag kommer att installera direkt som vanligt. :nerd:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-03-10 på 19:10, MacHedda säger:

Har grejat med köket hela helgen. Efter div. förseningar och materialvalsproblem så brakade samarbetet med IKEA ihop totalt när det kom till utformning av bänkskivorna och jag blev tvungen att leta bänkskivor på annat håll. De bara vägrade att göra måtten som jag vill ha dem och insisterade på att deras uträknade mått var de rätta (trots att jag lasermätt hela köket) och hävdade att jag mätt fel...

Idag åkte jag till Hornbach och fick bänkskivor tillsågade som jag vill ha dem och med lite småjusteringar så blir det kanon. Hade jag tagit IKEAS mått och skivor så hade jag stått med tre helt obrukbara bänkskivor som kostat mer än fyra gånger så mycket som de jag köpte på Hornbach som bara behöver lite putsning. 

Nu börjar det iaf se mer och mer ut som ett kök. 

B24BF72A-46BF-43B2-AA0A-5F64A51AE70A.jpeg

400CFEB8-BD87-4BD4-9D19-04B7E9012CD3.jpeg

hur långt är det kvar tills det är helt färdigt?

Redigerad av ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick grannens hjälp att bära ner en ny dörr och ett fönster som ska monteras där garageporten är idag. Källargaraget ska så småningom bli allrum/gästrum med banktanke att hyra ut det till någon stackars högskoleelev som sover i en garderob. Bostadbrist är ett understatement här i stan. Man lär ju dryga ut pensionen när staten är så njugg.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Axelman säger:

.... Källargaraget ska så småningom bli allrum/gästrum med banktanke att hyra ut det till någon stackars högskoleelev som sover i en garderob. 

Till vilket timpris ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, ronny säger:

Till vilket timpris ?

Timpris? :laserbok:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blire kaffe! :kaffe:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall bli skönt att lämna arbetsmarknaden om några månader... Det börjar bli irriterande med kraven från klienterna att jag skall kunna kommunicera på arabiska med dem. Det går väl dithän att man måste lära sig det, åtminstone om man är yngre, men det känns näst intill omöjligt att åstadkomma för en gammal gubbe som jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Axelman säger:

Bostadbrist är ett understatement här i stan.

Det finns bara tre kommuner i landet med överskott på bostäder. Nästan alla andra har bostadsbrist, speciellt i centralorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Svolder säger:

Det finns bara tre kommuner i landet med överskott på bostäder. Nästan alla andra har bostadsbrist, speciellt i centralorten.

Ånge, Nordmaling och Åsele verkar ha överskott, några i ballans medan de flesta kommuner har brist på bostäder.
Här i Falköping stor brist och nästan hopplöst att hitta en lägenhet.
Idiotpolitik bär skulden anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Ånge, Nordmaling och Åsele verkar ha överskott, några i ballans medan de flesta kommuner har brist på bostäder.
Här i Falköping stor brist och nästan hopplöst att hitta en lägenhet.
Idiotpolitik bär skulden anser jag.

Även de med bostadsmarknad i balans har i allmänhet underskott i centralorten och något bättre situation i kransorterna, vilket oftast kräver körkort, bil och en hyggligt god position på arbetsmarknaden, samtidigt som det största behovet av bostäder gäller nyanlända invandrare (mest anhöriginvandrare) och människor med behov av hjälp från socialtjänsten utan vare sig det ena, andra eller tredje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ta en schackliknelse står bostadsmarknaden i patt.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

För att ta en schackliknelse står bostadsmarknaden i patt.

Det som byggs nytt är för dyrt även för den med normal lön. En nybyggd etta en halvmil utanför Landskrona kostar drygt 10 000 i månaden i hyra, vilket medför att den som har en månadslön som understiger 30 000 inte ens kan söka den, och den som bor i en halvgammal trea för 7 000 i månaden har ingen vinst att göra på att byta boende. Följden blir att bostäderna står tomma tills bostadsbristen blir allt för skriande bland de nyanlända barnfamiljerna, varvid de placeras i treorna för 14 000 kr/mån, betalda av oss alla via skattsedeln. Nya bostäder är för dyra och håller för hög standard för att de med störst behov av bostad skall ha råd att bo i dem. De som har gott om stålar hittar alltid ett boende, det är inte dem bostadsbristen gäller.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu