Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, iMarc säger:

Bara rengjort och testat den ännu. Ska ordna plats för den i köket innan jag börjar använda den. Ska se om det går att få tag på extra rör också om de skulle ge upp senare, även elektrolytkondensatorer skulle vara bra om det går att få tag i. I vilket fall som helst så fungerar den bra och ljudet imponerar. Men den har stått i ett källarförråd i över 20 år så det förvånar mig inte om komponenter ger upp om jag använder den mycket. 

EAF6C27A-C6F2-4EA5-A17D-39A3BA757EB8.thumb.jpeg.73bcca20236429f31279459ff7e0ef81.jpeg.de9abf87a6cdc5ff50c8425ac7d6773c.jpeg

 

 

 

 

"Godkänd för Lufor" 

Vad är Lufor??

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

 

"Godkänd för Lufor" 

Vad är Lufor??

https://www.lantmateriet.se/contentassets/9dc32794700243b8b0715025e4fd3f88/georef.pdf

Falun ser ut att ligga i ruta AA i den stora PL-rutan. Då Sverige är relativt litet går det därför bra att utelämna de stora rutorna. Sifferdelen i positionen anges i Lufor med 2+2 siffror. Så "Adam Adam 20 35" ligger någonstans runt Falun.

För varje flygföretag ska informationen regelbundet uppdateras, om möjligt varje minut. Det läses även information om dess innehåll ibland. Ur minnet skulle det kunna låta ungefär "Martin Niklas 10 40, Olof 15", "Olof 15, 4 Su-24", vilket innebär 4 gamla ryska attackmaskiner med upp till 8 ton vapen var utanför Vinga. Sedan nämndes också saker som bombfällning, kärnvapendetonationer och luftlandsättningar.

Detta skulle inom luftvärnet plottas på en karta så att man vet vad som dyker upp på radarn eller i siktet. Samtidigt skulle man också plotta egen stridsledd jakt med annan färg, men det var inte Lufor utan ett annat, i stort sett identiskt, system. Svenskt attackflygs (inklusive spaningsflyg tror jag) närvaro omnämndes bara som "vårt flyg i luften" och gällde i 5 minuter, då visste man att det kunde passera en rote AJ37 mellan trädtopparna.

Allt sändes över vanliga radionätet, vem som helst kunde lyssna.

http://www.justus2.se/flyg/flygkartor/Generalkarta_1958/generalkarta_1958.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

https://www.lantmateriet.se/contentassets/9dc32794700243b8b0715025e4fd3f88/georef.pdf

Falun ser ut att ligga i ruta AA i den stora PL-rutan. Då Sverige är relativt litet går det därför bra att utelämna de stora rutorna. Sifferdelen i positionen anges i Lufor med 2+2 siffror. Så "Adam Adam 20 35" ligger någonstans runt Falun.

För varje flygföretag ska informationen regelbundet uppdateras, om möjligt varje minut. Det läses även information om dess innehåll ibland. Ur minnet skulle det kunna låta ungefär "Martin Niklas 10 40, Olof 15", "Olof 15, 4 Su-24", vilket innebär 4 gamla ryska attackmaskiner med upp till 8 ton vapen var utanför Vinga. Sedan nämndes också saker som bombfällning, kärnvapendetonationer och luftlandsättningar.

Detta skulle inom luftvärnet plottas på en karta så att man vet vad som dyker upp på radarn eller i siktet. Samtidigt skulle man också plotta egen stridsledd jakt med annan färg, men det var inte Lufor utan ett annat, i stort sett identiskt, system. Svenskt attackflygs (inklusive spaningsflyg tror jag) närvaro omnämndes bara som "vårt flyg i luften" och gällde i 5 minuter, då visste man att det kunde passera en rote AJ37 mellan trädtopparna.

Allt sändes över vanliga radionätet, vem som helst kunde lyssna.

http://www.justus2.se/flyg/flygkartor/Generalkarta_1958/generalkarta_1958.htm

 

Jag bugar mig för detta kvalitetssvar. Jag gjorde vapenfri tjänstgöring och har på inget sätt någon anknytning till flyget i vilken form det än må komma i.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag bugar mig för detta kvalitetssvar. Jag gjorde vapenfri tjänstgöring och har på inget sätt någon anknytning till flyget i vilken form det än må komma i.

Inte ens högtflygande planer? Tycker du har bra planer som genomförs för kåken i alla fall. ^_^ 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Inte ens högtflygande planer? Tycker du har bra planer som genomförs för kåken i alla fall. ^_^ 

Brorsan hjälpte mig för en tio år sedan att stoppa i en insatsslang i skorstenen. Mitt hus är onödigt högt och brodern var ganska nervös. Men när slangen är på plats ska man ruska på den samtidigt som man häller i värmekulit som isolering och kondensskydd mellan slang och mur. Jag har aldrig haft en bättre hjälp. Han skakade som ett asplöv......... rofl.gif.2e6106e7c32e3391ace647d5c342f568.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Alix säger:

Idag fnissar jag över ett annat macforum där en del är lättkränkta över att en del är lättkränkta. :hihihi:

Dagens nyord:

"kränkthetshypokondriker" rofl.gif.42d3a260c1c5a8fd05e43dabd23f70b6.gif 

 

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Dagens nyord:

"kränkthetshypokondriker" rofl.gif.42d3a260c1c5a8fd05e43dabd23f70b6.gif 

 

Blev avstängd från det forumet ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev avhyst från ett Macsektforum som jag glömt namnet på. Om inte inläggen var extremt strikta fick man gå. Trökgubbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en mycket märklig dröm tidigt idag. Medan jag drömde om en fantasikälla kom jag mitt i drömmen på att jag borde återvända till en riktig källa, Kappart, som jag dessutom i drömmen nämnde/tänkte/(?) vid namn. Jag funderade till och med på om jag kunde cykla dit, om det var realistiskt, och jag kom att tänka på att där saknas parkeringsplats. Sedan drömde jag vidare om att jag träffade en gammal klasskompis och berättade om mina barn, som nu ska studera på universitet, och nämnde noga deras åldrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Såg att Svt visat det första avsnittet av en ny engelsk deckare. Motvilligt kollade vi på den i går på SvtPlay ( med tanke på kalkonen Barnaby ) och det visade sig att Ett mord för Dodds var ganska hyfsat. Man måste bara vänja sig vid antihjälten Dodds.... 

default_laugh.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Såg att Svt visat det första avsnittet av en ny engelsk deckare. Motvilligt kollade vi på den i går på SvtPlay ( med tanke på kalkonen Barnaby ) och det visade sig att Ett mord för Dodds var ganska hyfsat. Man måste bara vänja sig vid antihjälten Dodds.... 

default_laugh.png

Den påminner inte så lite om Mord i paradiset, som numera går i TV4, om än i annan miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Alix säger:

Den påminner inte så lite om Mord i paradiset, som numera går i TV4, om än i annan miljö.

Mord i paradiset är en halv kalkon och illa dold rasism och kolonialism. Vit britt i ett färgat paradis. Tjena. Tacka vet jag Kvinnornas detektivbyrå! 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Mord i paradiset är en halv kalkon och illa dold rasism och kolonialism. Vit britt i ett färgat paradis. Tjena. Tacka vet jag Kvinnornas detektivbyrå! 

Nä, han är (syd)irländare. :fane: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Nä, han är (syd)irländare. :fane: 

Brittiska öarna, är en ögrupp i norra Västeuropa, som består av de två huvudöarna Storbritannien och Irland, ögrupperna Hebriderna, Orkneyöarna och Shetlandsöarna, samt ett tusental mindre öar, bland andra Anglesey, Isle of Man och Isle of Wight.

:elaktflin:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Brittiska öarna, är en ögrupp i norra Västeuropa, som består av de två huvudöarna Storbritannien och Irland, ögrupperna Hebriderna, Orkneyöarna och Shetlandsöarna, samt ett tusental mindre öar, bland andra Anglesey, Isle of Man och Isle of Wight.

:elaktflin:

2020-08-03_11-47-34.png.e204e60998b25eb075265cc11c8d53ec.png

 

2020-08-03_11-48-16.png.0b1e7fa9ce8d41d08edcb49817c80d15.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Brittiska öarna, är en ögrupp i norra Västeuropa, som består av de två huvudöarna Storbritannien och Irland, ögrupperna Hebriderna, Orkneyöarna och Shetlandsöarna, samt ett tusental mindre öar, bland andra Anglesey, Isle of Man och Isle of Wight.

:elaktflin:

Se, det var en annan sak.

 

7 minuter sedan, Telly82 säger:

2020-08-03_11-47-34.png.e204e60998b25eb075265cc11c8d53ec.png

 

2020-08-03_11-48-16.png.0b1e7fa9ce8d41d08edcb49817c80d15.png

Precis, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Alix säger:

Se, det var en annan sak.

 

Precis, ja.

Det står KAN syfta på. Alltså kan det finnas vidare innehåll. Och så vitt jag vet är Nordirland brittiskt samtidigt en del av den Irländska ön! Så är nordirländare britter eller irländare?

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tankspriddast idag. Ska börja lunchen och ber frun skicka saltet, dvs den lilla burken på köksbänken. Sitter i andra tankar och noterar inte fatet med nyligen hemgjort salt......  ?

 

DF8DFD4B-A418-40E5-9AB7-C32A2AF8D767.jpeg.5ea1347b3af99e6344a0fbb3532b4b4b.jpeg

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Det står KAN syfta på. Alltså kan det finnas vidare innehåll. Och så vitt jag vet är Nordirland brittiskt samtidigt en del av den Irländska ön! Så är nordirländare britter eller irländare?

?

Det var därför jag skrev (syd)irländare. De är inte britter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag hade en mycket märklig dröm tidigt idag. Medan jag drömde om en fantasikälla kom jag mitt i drömmen på att jag borde återvända till en riktig källa, Kappart, som jag dessutom i drömmen nämnde/tänkte/(?) vid namn. Jag funderade till och med på om jag kunde cykla dit, om det var realistiskt, och jag kom att tänka på att där saknas parkeringsplats. Sedan drömde jag vidare om att jag träffade en gammal klasskompis och berättade om mina barn, som nu ska studera på universitet, och nämnde noga deras åldrar. 

Lucid dröm. Inte ofta jag har såna, otroligt detaljerade och man är nästan medveten att man drömmer. Positivt då de drömmarna handlar om bearbetning i regel. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...