Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

28 minuter sedan, DittDatt säger:

Just björkmätaren brukar anföras som ett bevis för darwinismen. I Wales upptäcktes en betydligt mörkare form av björkmätare, som anpassat sig till av luftföroreningar allt mörkare färgade björkstammar. Fenomenet kallas numera industriell melanism. Ett ganska dystert bevis på hur urvalsmekanismerna fungerar.

Industrial melanism på Wikipedia

Varför dystert? Naturen struntar i abstrakta koncept och helt enkelt anpassar sig. Det i sig uppfattar jag som väldigt vackert som i att livet är starkt, men förstår att nedsmutsning kan uppfattas som dystert av oss.

Kom att tänka på George Carlin igen. "Earth + plastic". ?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag fått ställningen på plats vid carporten som sncikarn totade ihop i vintras. En hel del var grundmålat men mycket är naket trä som ska vara vitt. Bombade det vita med antimögelspray och ska vänta tills i övermorgon med att tvätta bort skiten. Antimögelsprayet är riktigt aggresivt på mig så jag var klädd som om coronan härjade vilt i trakten.... Hade inget visir så jag drog gladpack ett par varv kring nyllet.....default_laugh.png.87f3657dc4a19058f55046d8feb0608d.png... sen på med regnjacka och sydväst. Jo, jag gjorde hål för munnen och ögonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Varför dystert? Naturen struntar i abstrakta koncept och helt enkelt anpassar sig. Det i sig uppfattar jag som väldigt vackert som i att livet är starkt, men förstår att nedsmutsning kan uppfattas som dystert av oss.

Kom att tänka på George Carlin igen. "Earth + plastic". ?
 

 

Haha, han är alltid lika bra. Men jag oroar mig inte för "planeten" som det formuleras ibland av okunniga skribenter. Livet på jorden tar olika former och kommer att överleva oss människor. Vi blir som så många andra arter en kort parantes i jordens historia. Det jag oroar mig för är mer på kort sikt - typ de närmaste femhundra åren. Det pågår så många irreversibla processer nu - utsläpp av ämnen som inte bryts ned och som påverkar alla näringskedjor toxiskt. Bara det faktum att svenska mäns infertilitet ökar lavinartat och ingen vet varför. I det sammanhanget blir björkmätarens förändring oroande. En björkmätare blir könsmogen efter nån månad och får kanske hundratals avkommor. Där kan urvalsprincipen fungera snabbt och gallra bort de som inte hänger med. Det blir lite annorlunda med oss människor, med en generationscykel på tjugofem år och kanske en eller två avkommor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

carporten som sncikarn totade ihop i vintras

Nån med slaviskt ursprung som hjälpt dig?  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, DittDatt säger:

Blev det nåt jobb i branschen efter utbildningen?

Vi var garanterade jobb, det var en statlig satsning via WM-data, IT-tekniker med assistans på plats. Men sen sprack IT-bubblan och ingen av kursdeltagarna fick jobb. Började istället jobba med elektronik efteråt. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Nån med slaviskt ursprung som hjälpt dig?  ?

Neh....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

For till Elon och handlade en ny tvättmaskin, rumsfläkt och skäggtrimmer. Elon har rea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Neh....

Jag tänkte på stavningen av namnet. Det såg tjeckiskt ut... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Vi var garanterade jobb, det var en statlig satsning via WM-data, IT-tekniker med assistans på plats. Men sen sprack IT-bubblan och ingen av kursdeltagarna fick jobb. Började istället jobba med elektronik efteråt. 

Ungefär som att man skulle ha blivit klar med nån utbildning för reseledare eller hotellchefer i våras... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag tänkte på stavningen av namnet. Det såg tjeckiskt ut... :)

Jag fattade. Det var inslag av serbiska....:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För några år sedan fanns det en hockeyspelare från Tjeckien som hette Petr Vlk. Jag lurade i en arbetskompis att Vlk hade en däckfirma hemma i Tjeckien som hette Vlks vulkrofl.gif.7f538dbf28d402d9d8ad73311ab0b784.gif 

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Axelman säger:

Elon har rea.

Själv väntar jag på att en annan Elon (Musk) ska ha rejäl rea. Typ 95 procent rabatt...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Själv väntar jag på att en annan Elon (Musk) ska ha rejäl rea. Typ 95 procent rabatt...

Eln Msk på tjeckiska. :laserbok:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Eln Msk på tjeckiska. :laserbok:

Elin Matsked om man skriver ut förkortningen. ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Själv väntar jag på att en annan Elon (Musk) ska ha rejäl rea. Typ 95 procent rabatt...

Anmärkningsvärt är att över 60% av alla människor tycker mysk luktar gott. Ambra är fint också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är bara tisdag än.. kära söta!! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pillar med en kamera som jag har fått. En Nikon D5200. Som den datornörd jag är har jag förstås börjat med att uppdatera firmware. Nu har jag rengjort kameran, exteriört och interiört (inbyggda funktioner) och dragit om remmen så att den passar mig. Nästa blir att nöjaktigt läsa på om alla dess funktioner, varav jag knappast lär använda ens 10 procent (?). Jag har i alla fall ställt om så att den sparar både JPG och RAW, och inte så förbaskat stora filer. Jag behöver komplettera med en väska, extra batteri, extra datakort och ett stativ. Sedan är jag good to go! ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nästa blir att nöjaktigt läsa på om alla dess funktioner,

När inget annat hjälper: Läs bruksanvisningen. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

När inget annat hjälper: Läs bruksanvisningen. :) 

Jag har sparat ned både användarhandbok och referenshandbok. Icloud drive, till och med. :nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Jag pillar med en kamera som jag har fått. En Nikon D5200. Som den datornörd jag är har jag förstås börjat med att uppdatera firmware. Nu har jag rengjort kameran, exteriört och interiört (inbyggda funktioner) och dragit om remmen så att den passar mig. Nästa blir att nöjaktigt läsa på om alla dess funktioner, varav jag knappast lär använda ens 10 procent (?). Jag har i alla fall ställt om så att den sparar både JPG och RAW, och inte så förbaskat stora filer. Jag behöver komplettera med en väska, extra batteri, extra datakort och ett stativ. Sedan är jag good to go! ?

RAW kommer du att snabbt tröttna på. Varför skippa kamerans egen mjukvara som fixar till bilderna så mycket bättre än vi någonsin kan?
Extra batteri har jag aldrig haft nytta av med en kamera som bara behövt laddas någon gång i månaden under intensiva perioder av fotograferande.

Jag har en 64GB i min som jag inte lyckats fylla än efter två år av fotograferande.

 

Ett lätt stativ är oumbärligt för längre exponeringar och experimenterande.

Gå igenom meny-systemet, lär dig åtminstone om vad som finns tillgängligt. Jag tycker att de där färg-filtren livar upp annars grå och trista bilder på ett naturligt sätt. Som Nikon självt sagt att de flesta människor upplever de lite starkare färgerna som vackert, mera tilltalande.

Min gamla kamera sedan några år, en D3300. ❣️

Framför kameraväskan som även den är oumbärlig.

 

IMG_5178.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, mikaellq säger:

RAW kommer du att snabbt tröttna på. Varför skippa kamerans egen mjukvara som fixar till bilderna så mycket bättre än vi någonsin kan?
Extra batteri har jag aldrig haft nytta av med en kamera som bara behövt laddas någon gång i månaden under intensiva perioder av fotograferande.

Jag har en 64GB i min som jag inte lyckats fylla än efter två år av fotograferande.

 

Ett lätt stativ är oumbärligt för längre exponeringar och experimenterande.

Gå igenom meny-systemet, lär dig åtminstone om vad som finns tillgängligt. Jag tycker att de där färg-filtren livar upp annars grå och trista bilder på ett naturligt sätt. Som Nikon självt sagt att de flesta människor upplever de lite starkare färgerna som vackert, mera tilltalande.

Min gamla kamera sedan några år, en D3300. ❣️

Framför kameraväskan som även den är oumbärlig.

 

Spoiler

IMG_5178.jpg

 

Jag har inget behov av RAW, men det kan kanske tänkas att det är någon annan som har.

Vad gäller batteriet är jag osäker på dess tillförlitlighet då kameran legat på en hylla i åratal. De finns billiga på Ebay, så det kan det vara värt.

Minneskortet är bara på 8 GB och långsamt så det är snarare detta som får vara backup.

Filter och sådant är jag ointresserad av, jag är verklighetspurist.

Stativ vete tusan, om sanningen ska fram. Det enda jag kan tänka mig för det är om man ska ta en gruppbild där jag själv hade tänkt vara med. Det ska ju släpas runt på också...

Väskan har jag nyss redan inhandlat: LOWEPRO Adventura TLZ 30 II. Jag gick på popularitet, pris och egenskaper via Prisjakt.

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag köpte ett sådant här: SanDisk Ultra SDXC Class 10 UHS-I U1 80MB/s 64GB för 149 kronor. Rimligt.

Har ett liknande snabbt. Gör underverk när man ska ladda ner. Sätter ofta i det i kortläsaren för att få ut all fart.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Sätter ofta i det i kortläsaren för att få ut all fart.

Dito. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att renovera ett bord vi köpt som ska stå i uterummet. Behövde dra åt skruvar och förstärka lite. Klantade mig med borrmaskinen. Skar upp högerhanden när borren gick av (!) och trodde det var dags för akuten. 4 cm långt snitt i handflatan dock bara ca en mm djupt. Fick en glass av frun efter att hon paketerat handen. :blushing:

  • Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...