Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, DittDatt säger:

Inte om du varit rejält förstoppad i veckor. ?

Nej, kanske inte vid sjukdomstillstånd (eller vad man ska kalla det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag menar typ amerikabrev, lagfarter osv. Särskilt gamla lagfarter. En mig närstående måste leta upp ett gammalt mark-köpekontrakt från slutet av 1800-talet för att inte bli avlurad mark för att Lantmäteriet hade slarvat bort sina papper.

Nada amerikabrev, släktgården såld för en tio år sedan. Farsans enorma frimärkssamling visade sig vara värd kaffepengar. Så allt är clearat. Använt Clearasil för det sista fina justeringarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Farsans enorma frimärkssamling visade sig vara värd kaffepengar.

Jo, både frimärkssamlare och myntsamlare blir allt mer sällsynta, så det finns inga köpare till dylika samlingar nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slängt det sista av bokföringen från firman då det gått mer än tio år sedan jag lade ner den. Närmare 20 när jag tänker efter...... Läste några fakturor när det sista försvann och mindes tillbaka på jobb jag gjort och vem jag träffade. En liten skön nostalgisk trip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, både frimärkssamlare och myntsamlare blir allt mer sällsynta, så det finns inga köpare till dylika samlingar nu för tiden.

Nope. Samma med Märklin. Har massor av prylar men man får ge bort dem också så jag behåller det. Men Märklin är roligare än frimärken! :skondans:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Förra året byggde vi en carport med förråd och ett uthus tänkt som förråd. Så det gamla fallfärdiga rucklet vi kallade Röda Garaget ( Mickeq bör ta sig i akt!) tömdes sakteliga och revs. Mycket slängdes, en del såldes och något sparades och flyttades över till det nya uthuset. När carporten blev klar i vintras tömde vi i stort sett källaren och gjorde samma procedur även där. Seklets lavemang! rofl.gif.b52f0fa23219d7348d5ad5ee4a8046ec.gif

Har inte röjt så sen vi köpte huset 1989.

Vi köpte en gård för några år sedan, där tidigare ägare hade dött och arvingarna hade lämnat det mesta kvar. Fyra stora uthus fulla med bröte, som vi efter mycket möda har slängt. Tidigare ägares princip verkar ha varit att när en spis, tvättmaskin eller kylskåp gått sönder så ställde man ut det gamla i ett uthus och köpte nytt. Och under sextio år samlas en del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, DittDatt säger:

Och under sextio år samlas en del...

Inga fynd? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
44 minuter sedan, Axelman säger:

Inga fynd? 

Jag hoppades in i det sista på att hitta nån skatt...  ? Men arvingarna hade dammsugit allt av värde och lämnat kvar all bröte. Jag uppskattar att vi kört drygt 100 släpvagnslass till återvinningen, plus några hyrcontainrar. Jag är dock glad att jag började räkna på släpvagnshyra redan från början och insåg att jag skulle gå plus på att köpa ett släp i stället för att hyra.

Redigerad av DittDatt
Stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe och en kexchoklad. Slurrp... :kaffe: ahah!! :P 

Cirkelträning i fyra set så svetten stänkte, annars inte gjort mycket idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jo, både frimärkssamlare och myntsamlare blir allt mer sällsynta, så det finns inga köpare till dylika samlingar nu för tiden.

Jag läste att det är samma sak med gamla kartor och vissa kategorier av antikvariska böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag hoppades in i det sista på att hitta nån skatt...  ? Men arvingarna hade dammsugit allt av värde och lämnat kvar all bröte. Jag uppskattar att vi kört drygt 100 släpvagnslass till återvinningen, plus några hyrcontainrar. Jag är dock glad att jag började räkna på släpvagnshyra redan från början och insåg att jag skulle gå plus på att köpa ett släp i stället för att hyra.

:tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag läste att det är samma sak med gamla kartor och vissa kategorier av antikvariska böcker.

Samma fenomen händer nu med bilar. Det har visat sig att vi medelålders plus :whistling: gärna köper bilar som vi hade relation till i vår barndom/ungdom. Men bilar som mina föräldrar åkte i eller körde vid den tiden har idag tappat i värde eftersom den generationen är på upphällningen snällt sagt. Visst har fina äldre bilar ett värde men experter säger att vissa bilar stagnerar i värde och andra sjunker. Dock icke de exklusiva bilarna som Ferrari, Bugatti, äldre Mercedes osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Axelman säger:

Samma fenomen händer nu med bilar. Det har visat sig att vi medelålders plus :whistling: gärna köper bilar som vi hade relation till i vår barndom/ungdom. Men bilar som mina föräldrar åkte i eller körde vid den tiden har idag tappat i värde eftersom den generationen är på upphällningen snällt sagt. Visst har fina äldre bilar ett värde men experter säger att vissa bilar stagnerar i värde och andra sjunker. Dock icke de exklusiva bilarna som Ferrari, Bugatti, äldre Mercedes osv.

En vacker dag i framtiden på nåt forum:
 

Citat

Jag har läst att värdet sjunker på Starwars-figurer och 8-bitars NES-spel. Den generationen faller av pinn nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var som en halv mental orgasm att få väck en massa saker. Men sen hände något, jag öppnade en stor flyttkartong som var full med all litteratur från IT-utbildningen jag gick -99. Alla de böcker som certifierade mig till MCP och annat. Windows NT Workstation, Windows NT Server, Windows NT Server in the Enterprise, Windows Networking Essentials, A+, ECDL, Windows 98, C++, JAVA, mfl. Tjocka fina böcker med pärmar som på den tiden kostade tusentals kronor. Men vad ska jag göra med dem?? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, iMarc säger:

Ja det var som en halv mental orgasm att få väck en massa saker. Men sen hände något, jag öppnade en stor flyttkartong som var full med all litteratur från IT-utbildningen jag gick -99. Alla de böcker som certifierade mig till MCP och annat. Windows NT Workstation, Windows NT Server, Windows NT Server in the Enterprise, Windows Networking Essentials, A+, ECDL, Windows 98, C++, JAVA, mfl. Tjocka fina böcker med pärmar som på den tiden kostade tusentals kronor. Men vad ska jag göra med dem?? :fundersam:

Pappersåtervinningen? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7D66CC50-B384-4BCA-BD8C-8387FD61108A.jpeg.57b79666e47e9f81a9773ec2757fdd35.jpeg


En björkmätare. Kan knappt skönjas. Vi hittade den i gräset. Jag lät den krypa upp på min hand och så fick den krypa vidare upp på björkstammen. Där ”sög” den sig fast omgående. Antagligen var den blöt och trött i det kyliga och blåsiga regnvädret.
Ett par av oss i naturskyddsföreningen var på ett ställe idag och sådde frön efter markbearbetning. Bland annat backsippa. Naturvård. Glädjande nog hittade vi två grönvita nattvioler. En orkidé.

 

FBB0CC0C-C4A8-465D-82A7-A322FAE708A8.thumb.jpeg.713f7905e8b148c0593632e3611d6e9e.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

Ja det var som en halv mental orgasm att få väck en massa saker. Men sen hände något, jag öppnade en stor flyttkartong som var full med all litteratur från IT-utbildningen jag gick -99. Alla de böcker som certifierade mig till MCP och annat. Windows NT Workstation, Windows NT Server, Windows NT Server in the Enterprise, Windows Networking Essentials, A+, ECDL, Windows 98, C++, JAVA, mfl. Tjocka fina böcker med pärmar som på den tiden kostade tusentals kronor. Men vad ska jag göra med dem?? :fundersam:

Blev det nåt jobb i branschen efter utbildningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Glädjande nog hittade vi två grönvita nattvioler. En orkidé.

Luktar helt gudomligt nattetid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

7D66CC50-B384-4BCA-BD8C-8387FD61108A.jpeg.57b79666e47e9f81a9773ec2757fdd35.jpeg


En björkmätare. Kan knappt skönjas. Vi hittade den i gräset. Jag lät den krypa upp på min hand och så fick den krypa vidare upp på björkstammen. Där ”sög” den sig fast omgående. Antagligen var den blöt och trött i det kyliga och blåsiga regnvädret.
Ett par av oss i naturskyddsföreningen var på ett ställe idag och sådde frön efter markbearbetning. Bland annat backsippa. Naturvård. Glädjande nog hittade vi två grönvita nattvioler. En orkidé.

 

FBB0CC0C-C4A8-465D-82A7-A322FAE708A8.thumb.jpeg.713f7905e8b148c0593632e3611d6e9e.jpeg

Vad vackert! Båda två men speciellt björkmätaren intresserar som det tog mig säkert 20s för att hitta. Vilken perfekt anpassning! :ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
9 timmar sedan, DittDatt säger:

Jag måste bara fråga: Stör det dig att en svetsare kan bli statsminister i Sverige? Jag ser det som något extremt positivt.

Det glädjes mig att det inte rådde något tvivel om uttryckets avsedda betydelse. Användningen av uttrycket motiveras endast med att människan har ett efternamn vars stavning jag aldrig har lyckats lära mig. Jag har dock inte lagt någon större energi på att lära mig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade 20/5 och äntligen fått alla 1000 ? på plats

 

4E5BBEF4-F3E1-47FF-95E6-CA310831804D.jpeg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, DittDatt säger:

En vacker dag i framtiden på nåt forum:
 

 

Äldre bilar har ju setts som bombsäkert investering, ja som faktiskt kapital. Det är en chock för många att se att priserna kan sjunka. Det är lite mer seriöst än SW-figurer....:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mikaellq säger:

Vad vackert! Båda två men speciellt björkmätaren intresserar som det tog mig säkert 20s för att hitta. Vilken perfekt anpassning! :ThumbsUp:

Just björkmätaren brukar anföras som ett bevis för darwinismen. I Wales upptäcktes en betydligt mörkare form av björkmätare, som anpassat sig till av luftföroreningar allt mörkare färgade björkstammar. Fenomenet kallas numera industriell melanism. Ett ganska dystert bevis på hur urvalsmekanismerna fungerar.

Industrial melanism på Wikipedia

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Äldre bilar har ju setts som bombsäkert investering, ja som faktiskt kapital. Det är en chock för många att se att priserna kan sjunka. Det är lite mer seriöst än SW-figurer....:shifty:

Hör man uttrycket "bombsäker investering" bör man hålla extra hårt i plånboken. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Läst på Facebook  så bra att jag delar det här  också.

 

Tänk om du föddes 1900.
När du är 14 börjar första världskriget och slutar när du är 18 med 22 miljoner döda.
Strax efter en global pandemi, spanska sjukan och dödar 50 miljoner människor. Och du lever och är 20 år gammal.
När du är 29 överlever du den globala ekonomiska kris som började med kollapsen av New York börsen, vilket orsakade inflation, arbetslöshet och svält.
När du är 33 år kommer nazisterna till makten.
När du är 39 börjar andra världskriget och slutar när du är 45 år gammal.
60 miljon döda. I förintelsen dör 6 miljoner judar.
När du är 52 börjar Koreakriget.
När du fyller 64 börjar Vietnamkriget och slutar när du är 75.
Ett barn född 1985 tror att hans farföräldrar inte har en aning om hur svårt livet är, men de har överlevt flera krig och katastrofer.
Idag har vi alla bekvämligheter i en ny värld, mitt i en ny pandemi. Men vi klagar för att vi behöver bära masker. Vi klagar för att vi måste hålla avstånd och begränsa oss.
I våra hem där vi har mat, el, rinnande vatten, wifi, även Netflix! Inget av det fanns förr i tiden. Men mänskligheten överlevde ändå trots sämre omständigheter och de förlorade aldrig sin glädje av att leva.
Vi borde vara tacksamma för att vi lever. Vi borde göra allt vi behöver för att skydda och hjälpa varandra. 2764.png<3
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...