Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Efter sex timmars trädgårdsarbete så mår jag inte alls som jag förtjänar, värk och ont i hela kroppen förutom knoppen. ?

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

... Jag är inne på någon form av halvdämpad hybrid med lite halvfeta däck som klarar en hel del tryck då jag ligger på  >115kg

Okej. Castor är en stabil cykel. Ram även för pakethållare. Fast jag väger bara 102 kilo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
14 timmar sedan, Alix säger:

Vilken livesport?

Den direktsända.

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Alkoholist? :devil: 

Så kan det gå om det blir för mycket trängsel vid bardisken.

2 timmar sedan, Alix säger:

En fd kollega till mig var jättenöjd med sin. Ända tills elektroniken började få fnatt. Han gav upp till slut, det slutade aldrig krångla.

Ceci n'est pas une voiture.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CEC00C77-BE38-489A-B4F9-C5C093FF8C51.jpeg.8bf1798f77073cfd17272542ea4d488a.jpeg


Nu har jag återigen bytt batteri på min iPhone. Se bild. Det nya batteriet ska kunna laddas mer än original. Vi får väl se. Jag hoppas i alla fall att det nya batteriet är bättre än det gamla ”nya” som var riktigt uselt. Andra gången att byta batteri gick åtminstone mycket smidigare än första gången. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

CEC00C77-BE38-489A-B4F9-C5C093FF8C51.jpeg.8bf1798f77073cfd17272542ea4d488a.jpeg


Nu har jag återigen bytt batteri på min iPhone. Se bild. Det nya batteriet ska kunna laddas mer än original. Vi får väl se. Jag hoppas i alla fall att det nya batteriet är bättre än det gamla ”nya” som var riktigt uselt. Andra gången att byta batteri gick åtminstone mycket smidigare än första gången. 

Ett enkelt arbete? Hade batteriet i min iPhone varit riktigt uselt så kanske jag vågat... Nu som det är så är det troligare att det snart blir ny mobil istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, mikaellq säger:

Ett enkelt arbete? Hade batteriet i min iPhone varit riktigt uselt så kanske jag vågat... Nu som det är så är det troligare att det snart blir ny mobil istället. 

Svårighetsgrad ”moderate”, enligt Ifixit. Samma gäller din 7:a. Det är rätt pilligt, kan man väl säga. Små skruvar och små kontakter. Små toleranser i inpassningarna.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Svårighetsgrad ”moderate”, enligt Ifixit. Samma gäller din 7:a. Det är rätt pilligt, kan man väl säga. Små skruvar och små kontakter. Små toleranser i inpassningarna.

Har batteriet överladdningsskydd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

CEC00C77-BE38-489A-B4F9-C5C093FF8C51.jpeg.8bf1798f77073cfd17272542ea4d488a.jpeg


Nu har jag återigen bytt batteri på min iPhone. Se bild. Det nya batteriet ska kunna laddas mer än original. Vi får väl se. Jag hoppas i alla fall att det nya batteriet är bättre än det gamla ”nya” som var riktigt uselt. Andra gången att byta batteri gick åtminstone mycket smidigare än första gången. 

Vet inte hur detta är, men billigt och med överladdnings resp kortslutningsskydd. 
https://www.teknikdelar.se/sign-komplett-kit-for-batteribyte-iphone-se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Har batteriet överladdningsskydd?

Lustigt, läste just om det. Ja, det finns. Men eftersom IOS hittills tillåter uppladdning till >100%* så kommer batteriet ändå att åldras. Det finns massor av bra artiklar här:

 

https://batteryuniversity.com/

Jag önskar att Apple lägger in en funktion att man ska kunna begränsa laddning till 80%* (eller valfri siffra). Ett batteri som laddas till 80% håller läääääänge.

 

 

*Jag vet att IOS har en smartfunktion att inte ladda till mellan 80 och 100% förrän man ska ha sin mobil, men då får man leva som Skalman för att det ska funka i realiteten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Lustigt, läste just om det. Ja, det finns. Men eftersom IOS hittills tillåter uppladdning till >100%* så kommer batteriet ändå att åldras. Det finns massor av bra artiklar här:

 

https://batteryuniversity.com/

Jag önskar att Apple lägger in en funktion att man ska kunna begränsa laddning till 80%* (eller valfri siffra). Ett batteri som laddas till 80% håller läääääänge.

 

 

*Jag vet att IOS har en smartfunktion att inte ladda till mellan 80 och 100% förrän man ska ha sin mobil, men då får man leva som Skalman för att det ska funka i realiteten.

Jag har gjort så med den nya att jag inte laddar mer än till runt 80%, batteriet räcker ändå. En laddning räcker ca två dagar om jag inte filmar mycket eller surfar flera timmar. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Årets smiley ? 

Jag har den inlagd som genväg (synkas via Icloud till IOS också). Använder den ibland. ?

 

dump.png.338b2813d14d470dd26106b22b3555f9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Alix säger:

Svårighetsgrad ”moderate”, enligt Ifixit. Samma gäller din 7:a. Det är rätt pilligt, kan man väl säga. Små skruvar och små kontakter. Små toleranser i inpassningarna.

Finns det några reparationer som är "socialdemokrate"?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Finns det några reparationer som är "socialdemokrate"?

Du menar batteribyten som måste föregås av en tillsatt statlig utredning, där direktivet är ”vi i regeringen ser mycket allvarligt på behovet av att byta batteri och förutsätter att utredningen kommer fram till en rekommendation som går ut på att batteriet kanske kan komma att behöva bytas eller åtminstone kalibreras” och där regeringen sannolikt lägger fram ett skarpt förslag om att Energimyndigheten bör utreda behovet av att kalibrera batteriet?

 

¯\_(ツ)_/¯

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
53 minuter sedan, Alix säger:

Jag läser att nya SE spelar in stereo vid videoinspelning. Gott så! Men jag undrar om den även spelar in stereo via appen Röstmemon? Jag spelar in fågelsång emellanåt och det skulle vara finemang om det bleve stereo. Upplys mig gärna, @iMarc och @Axelman. Tack på förhand! 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Alix säger:

Jag läser att nya SE spelar in stereo vid videoinspelning. Gott så! Men jag undrar om den även spelar in stereo via appen Röstmemon? Jag spelar in fågelsång emellanåt och det skulle vara finemang om det bleve stereo. Upplys mig gärna, @iMarc och @Axelman. Tack på förhand! :geros:

Blev nåt fel när jag postade. 
Det verkar tyvärr vara mono då ljudet kommer ur en högtalare. Men otroligt bra ljud för att vara mono. 
Läste det går att ansluta en extern mikrofon för att få stereo. 

Redigerad av iMarc
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

Blev nåt fel när jag postade. 
Det verkar tyvärr vara mono då ljudet kommer ur en högtalare. Men otroligt bra ljud för att vara mono. 
Läste det går att ansluta en extern mikrofon för att få stereo. 

Fast jag undrade om själva ljudet blir i stereo om man exempelvis lyssnar via en stereoanläggning.

 

Vad säger @Axelman(s fru)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Fast jag undrade om själva ljudet blir i stereo om man exempelvis lyssnar via en stereoanläggning.

 

Vad säger @Axelman(s fru)?

Nej det kan inte bli stereoljud när det endast finns en ljudström, måste använda två mikrofoner för stereo. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa ”Utmanarmöte” blir söndag 17 maj, då handlar det om bordtennis. Först ut är Sveriges bästa spelare på damsidan, Linda Bergström, mot 20-åriga Stina Källberg. Därefter utmanas Sveriges bästa herrspelare, Mattias Falck, av 18-årige talangen Truls Möregårdh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Nej det kan inte bli stereoljud när det endast finns en ljudström, måste använda två mikrofoner för stereo. 

Du får ursäkta men jag kan inte tänka mig att det blir endast en kanal om man använder appen Röstmemon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)
2020-05-05 på 11:15, Alix säger:

På bilden Apples Kartor respektive Google Maps. Man behöver inte vara något geni för att förstå vilken satellitbild som är nyast.

Vad fort skogen har vuxit upp på den vänstra bilden! :whistling:

Redigerad av marcushedenstrom
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...