MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

31 minuter sedan, mikaellq säger:

Tänk på det som att vara fri att göra vad du vill. Härligt! :) 

Nja, det har man kanske inte råd med riktigt, vare sig nu eller sen... :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Svolder säger:

Nja, det har man kanske inte råd med riktigt, vare sig nu eller sen... :D

Frihet att göra vad man vill, det låter som en klassisk liberal frihet. Som tryckfrihet. Så länge man har råd med en tryckpress...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Frihet att göra vad man vill, det låter som en klassisk liberal frihet. Som tryckfrihet. Så länge man har råd med en tryckpress...

Eller den andliga friheten, som i möjligheten till att få må bra.
Genom att utgå från negativitet straffar du bara dig själv.
Verkligheten är inte sådan. Det bästa är gratis. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vill flyga Gripen. I morgon ska jag ringa Flygvapnet. Jag vill inte utgå från negativitet. Kanske säger de ja! :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, mikaellq säger:

Hmm, fortfarande nä. Det bästa är långt ifrån gratis. Den här vill jag ha. Den är bara gratis om jag genomför ett bedrägeri, men den är så pass dyr att jag har svårt att motivera för min bättre hälft att jag verkligen behöver den (med tanke på att jag redan har optik som täcker in brännviddsomfånget)...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557248/nikon/af-s-zoom-nikkor-17-35mm-f-2-8d-if-ed

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, ronny säger:

är julledigheten över?

Ja, nu är det bara att vänta på pensioneringen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på kontoret vid Stureplan och tittar ut genom fönstren. 0-gradigt, sol och ingen snö......

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Ja, nu är det bara att vänta på pensioneringen.....

Inte överhopad av jobb? Trist.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Svolder säger:

Hmm, fortfarande nä. Det bästa är långt ifrån gratis. Den här vill jag ha. Den är bara gratis om jag genomför ett bedrägeri, men den är så pass dyr att jag har svårt att motivera för min bättre hälft att jag verkligen behöver den (med tanke på att jag redan har optik som täcker in brännviddsomfånget)...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557248/nikon/af-s-zoom-nikkor-17-35mm-f-2-8d-if-ed

Inget märkvärdigt objektiv om man tittar närmre på hur den fångar in ljus.

https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/AF-S-Zoom-Nikkor-17-35mm-f-2.8D-IF-ED

Jag har en ganska komplett samling objektiv jag också och tänker investera i en ny enbart om den kan ge mig något jag nu inte har som större zoom, macro eller möjligtvis ännu bättre kvalitet i ljusfångandet än min Sigma 18-35mm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, ingen Gripenflykt! Men jag tänker fortsatt positivt om min frihet att göra vad jag vill! I morgon ska jag ringa och fråga om jag får köra en stridsvagn 122.   Blir inte det av tänker jag fråga Kattis Ahlström om hon vill gå på en dejt plus Netflix och chill efteråt. :) 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget märkvärdigt objektiv om man tittar närmre på hur den fångar in ljus.

https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/AF-S-Zoom-Nikkor-17-35mm-f-2.8D-IF-ED

Jag har en ganska komplett samling objektiv jag också och tänker investera i en ny enbart om den kan ge mig något jag nu inte har som större zoom, macro eller möjligtvis ännu bättre kvalitet i ljusfångandet än min Sigma 18-35mm.

Det som är viktigt här är ljusstyrkan, f/2.8 över hela registret. Visst finns 16-35 för 12 500, men då är det en f/4. En ljusstark ultravidvinkel är rätt häftigt och nödvändigt i många lägen - det finns gott om tillfällen där jag får använda min 24 mm f/2.8 på grund av ljuset. Min 20 mm med fast brännvidd är f/3.5. Skillnaden är stor. Nikon har en 14-24 f/2.8 också (man får en femma tillbaka på 20 000), men den är lite för kort för mina behov.

Du kan inte riktigt jämföra brännvidden på din DX-lins. Dina 18 mm motsvarar 28 mm på min D750 och är alltså rejält mycket längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Svolder säger:

Det som är viktigt här är ljusstyrkan, f/2.8 över hela registret. Visst finns 16-35 för 12 500, men då är det en f/4. En ljusstark ultravidvinkel är rätt häftigt och nödvändigt i många lägen - det finns gott om tillfällen där jag får använda min 24 mm f/2.8 på grund av ljuset. Min 20 mm med fast brännvidd är f/3.5. Skillnaden är stor. Nikon har en 14-24 f/2.8 också (man får en femma tillbaka på 20 000), men den är lite för kort för mina behov.

Du kan inte riktigt jämföra brännvidden på din DX-lins. Dina 18 mm motsvarar 28 mm på min D750 och är alltså rejält mycket längre.

Sen vill man att en vidvinkel ska vara så raktecknande som möjligt och vara sylvass i skärpan hela vägen ända ut i kanten. Det kräver optisk finess och kostar skjortan. Det är som alla riktigt bra verktyg, amatörer ser inte skillnaden och kan inte heller dra nytta av dem. Men en artist lyfts till oanande höjder.... :skondans:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Svolder säger:

Inte överhopad av jobb? Trist.

Surfa runt på nätet hela dagen..... Hur kul är det? Det blir låånga dagar! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Svolder säger:

Jag förstår allt det där men skulle ta god tid på mig att utforska alternativen på nätet. Dxomark har varit till stor hjälp för mig för att hitta denna Sigma jag har med utsökt detaljrikedom och skärpa.

https://www.dxomark.com/lenses/mounted_on-Nikon_D800-792/launched-between-1974-and-2018/launch_price-from-0-to-13000-usd/lens_use_case-lens_superwide/sensor_brand-Nikon#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=global

Skulle vara skitskoj med mer vidvinkel för den där "effekten" som uppkommer för landskapsmotiv i synnerhet men tycker att DX 18mm räcker. Mycket handlar om vår skicklighet med kameran, trot eller ej.

Här är ett foto jag tog i slutet av september 2017. Hårt manipulerat i Bilder men poängen är att man kan se linsdistortionen där centrum i bilden kommer närmare. Jag inser att större vidvinkel = mer distortion men har bestämt mig för att det räcker med DX 18mm. Nästa objektiv för min del kommer sannolikt bli ett bättre teleobjektiv, 400mm eller mer.

DSC_0748.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Surfa runt på nätet hela dagen..... Hur kul är det? Det blir låånga dagar! 

Kunde ha varit värre. Slava i en kolgruva tillexempel. ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag förstår allt det där men skulle ta god tid på mig att utforska alternativen på nätet. Dxomark har varit till stor hjälp för mig för att hitta denna Sigma jag har med utsökt detaljrikedom och skärpa.

https://www.dxomark.com/lenses/mounted_on-Nikon_D800-792/launched-between-1974-and-2018/launch_price-from-0-to-13000-usd/lens_use_case-lens_superwide/sensor_brand-Nikon#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=global

Skulle vara skitskoj med mer vidvinkel för den där "effekten" som uppkommer för landskapsmotiv i synnerhet men tycker att DX 18mm räcker. Mycket handlar om vår skicklighet med kameran, trot eller ej.

Här är ett foto jag tog i slutet av september 2017. Hårt manipulerat i Bilder men poängen är att man kan se linsdistortionen där centrum i bilden kommer närmare. Jag inser att större vidvinkel = mer distortion men har bestämt mig för att det räcker med DX 18mm. Nästa objektiv för min del kommer sannolikt bli ett bättre teleobjektiv, 400mm eller mer.

DSC_0748.jpg

Allt hänger på vad man vill fotografera. Jag använder kameran med helt manuella inställningar och vill alltså ha ett fast bländartal över hela registret. Jag är dessutom huvudsakligen landskapsfotograf och växlar mellan vidvinkel och teleoptik. Min telelins är en AF-S Nikkor 200-500 mm f/5.6 och min kortaste vidvinkel med tillräcklig ljusstyrka är en 24 mm f/2.8. Jag behöver en kortare lins för att kunna fånga det jag vill i bilden. Att gå långsammare än f/2.8 funkar inte, jag vill ännu hellre ha en f/1.8 eller f/2.0.  Sedan är det en gigantisk skillnad mellan FX och DX - min D300s har en DX-sensor, visserligen är linsgeometrin densamma, men jag kan inte använda DX-glas på min D750 - teckningen blir cirkulär på sensorn, alltså måste jag beskära bilden, hårt, för att kunna använda linser specifikt för DX.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde ha varit värre. Slava i en kolgruva tillexempel. ;) 

Jag vet inte om det hade varit så mycket värre! :tyst:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom av en slump på igen att man kan pinna tabbar i Safari. Är inte 100 än till vilken nytta de är utöver den snabba åtkomsten.

snabbval.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Axelman säger:

Sen vill man att en vidvinkel ska vara så raktecknande som möjligt och vara sylvass i skärpan hela vägen ända ut i kanten. Det kräver optisk finess och kostar skjortan. Det är som alla riktigt bra verktyg, amatörer ser inte skillnaden och kan inte heller dra nytta av dem. Men en artist lyfts till oanande höjder.... :skondans:

Särskilt om man ska fota en skev hall.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

😂🤪🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer tillbaka hem och golvet med golvvärme i hall och kök är i det närmaste klart. Saknas en liten bit så jag fick åka och köpa mer så golvkillarna kan göra klart det imorgon. Golvet hänger ihop från ytterdörren i hallen genom hela huset till altandörren i köket utan skarv mellan rummen men golvvärmen är delad i två zoner, en för köket och en för hallen. Snart kan vi ställa tillbaka kyl/frys/skafferi och städskåp. Sedan ska det börjas med montering av stommar. 

CDE9B855-CE80-4635-9B7E-A2DF013836C9.jpeg

68FDF298-D20A-41E5-99E2-0DBDACE42F7F.jpeg

C3597F44-AAAC-41B0-A4AF-7279D9214398.jpeg

0BC39BAF-FB90-4D1D-966A-9C1CC6476DE0.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

:fane:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, MacHedda säger:

Kommer tillbaka hem och golvet med golvvärme i hall och kök är i det närmaste klart.

Men varför svart golv? Väldigt mörkt i alla fall. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Axelman säger:

Men varför svart golv? Väldigt mörkt i alla fall. :huh:

Billigare utan skatt.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MacHedda säger:

Kommer tillbaka hem och golvet med golvvärme i hall och kök är i det närmaste klart. Saknas en liten bit så jag fick åka och köpa mer så golvkillarna kan göra klart det imorgon. Golvet hänger ihop från ytterdörren i hallen genom hela huset till altandörren i köket utan skarv mellan rummen men golvvärmen är delad i två zoner, en för köket och en för hallen. Snart kan vi ställa tillbaka kyl/frys/skafferi och städskåp. Sedan ska det börjas med montering av stommar. 

CDE9B855-CE80-4635-9B7E-A2DF013836C9.jpeg

68FDF298-D20A-41E5-99E2-0DBDACE42F7F.jpeg

C3597F44-AAAC-41B0-A4AF-7279D9214398.jpeg

0BC39BAF-FB90-4D1D-966A-9C1CC6476DE0.jpeg

då är de värdiga en julklapp att de fixat det så fort

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu