Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

43 minuter sedan, ronny säger:

Jag skulle flytta undan th8 så jag kan ta Ke5 i nÄsta drag

Där knep du den! Fast grundregeln är att attackera när möjlighet ges, så Tg8+!

Så kan svart sedan i lugn och ro KxTe5.

 

Enkelt och fint, eller hur? :ThumbsUp:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Där knep du den! Fast grundregeln är att attackera när möjlighet ges, så Tg8+!

Så kan svart sedan i lugn och ro KxTe5.

 

Enkelt och fint, eller hur? :ThumbsUp:

Den var för enkel... lägg märke till att hade Sv bonde stått på b6 istället 

hade uppgiften varit bilöslig då även Txh6 vinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ronny säger:

Den var för enkel... lägg märke till att hade Sv bonde stått på b6 istället 

hade uppgiften varit bilöslig då även Txh6 vinner

Det ÄR ofta så enkelt Ronny!
Jag tycker att det är vackert därför att svart vill slå vit torn men kan inte därför att vit då får möjlighet till löpargaffel. Detta löses bäst av svart genom att schacka vit kung och kan sedan i lugn och ro med hotet borta ta tornet.

1. Det mycket värda  tornet är förstås frestande att slå.
2. Motståndaren har vanligtvis en plan denne också!
3. Gaffelhotet avlägsnas bäst med kombinatorik där svart torn flyttas bort från hotet OCH på samma gång schackar vit kung. Vit tvingas ju då till att flytta kungen.

Detta är vacker schack som ju följer konstens alla regler, de som även mästarna följer! :ThumbsUp:


Vad tycker du om problemet jag postade i dark mode?
Den handlar också om kombinatorik och att tvinga motståndaren till drag.


IMG_4736.thumb.png.27d3bbfa7b2a7f2146eb157dfd673d3e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamerat min iPhone SE, då höger ovansida på displayen ger ifrån ett skrapljud ifrån högtalaren, 3-4cm område. Ljudet hörs även med släckt skärm och volym av,  samt att det inte går att stänga exempelvis webbsidor vid det högra hörnet. Samt att ljussensorn fram har lagt av. Min mobil i Borås skulle lösa detta och skicka en retursedel. Nu är det 4e telefonen i rad som jag köpt beg från företag som det är fel på. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, iMarc säger:

Reklamerat min iPhone SE, då höger ovansida på displayen ger ifrån ett skrapljud ifrån högtalaren, 3-4cm område. Ljudet hörs även med släckt skärm och volym av,  samt att det inte går att stänga exempelvis webbsidor vid det högra hörnet. Samt att ljussensorn fram har lagt av. Min mobil i Borås skulle lösa detta och skicka en retursedel. Nu är det 4e telefonen i rad som jag köpt beg från företag som det är fel på. 

Jag tror jag skrev tidigare att det är svårt att hitta en bra begagnad Iphone. I regel stannar de kvar hos köparen. Kanske det är en överdrift, men dina erfarenheter avvisar i vart fall inte min hypotes. Min dotter köpte en Iphone 6 för några år sedan och det visade sig efter ett tag att den behövde byta mute-knapp. Den krånglade alltså för förre ägaren. Ofta är det väl något sådant som får folk att göra sig av med sina Iphone.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror jag skrev tidigare att det är svårt att hitta en bra begagnad Iphone. I regel stannar de kvar hos köparen. Kanske det är en överdrift, men dina erfarenheter avvisar i vart fall inte min hypotes. Min dotter köpte en Iphone 6 för några år sedan och det visade sig efter ett tag att den behövde byta mute-knapp. Den krånglade alltså för förre ägaren. Ofta är det väl något sådant som får folk att göra sig av med sina Iphone.

Ja din hypotes är sann. Jag har chansat trots ditt tidigare inlägg, dumt. 
Min 6s Plus har jag nu haft i ett par år, inga problem alls med den, köpte den på Tradera, hade tur. Tror tom det är värt att Apple byter batteriet när det börjar ge sig. Hälsan är på 85%, sjunkit 3% på två år. Men batteritiden är fantastiskt bra ännu, och skärmen är mycket tydligare och snällare för ögonen än iPhone 7. 
Kameran är ju givetvis bättre i senare modeller, men tycker det går att få superbra bilder i de flesta fall, annars lite redigering så blir nästan alla bilder bra. 
Kan tillägga också att mina gamla iPhone 5C är förvånansvärt bra ännu, en så gammal modell med fortfarande bra batteritid, funktioner är häpnadsväckande. 
Nej så min 6s Plus kommer jag aldrig att göra mig av med och den täcker egentligen alla mina behov ännu. 
Mina 5C får vara reservtelefoner. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag slängde jag ut Flux (f.lux) och började använda Night Shift i stället. Flux är väl bättre men kan inte hantera video i fullskärm. Plus att jag inte sitter vid datorn så mycket längre och inte behöver lullullet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femte eller sjätte dagen med feber och influensasymptom. Med största sannolikhet Coronavirus, men det enda sättet att få det bekräftat är ju att bli så sjuk att man åker in på sjukhus och blir testad.

Min plan är att undvika det. Annars vore det ju skönt att veta, så man utan oro sen kan tex hjälpa andra som blir sjuka.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DittDatt säger:

Femte eller sjätte dagen med feber och influensasymptom. Med största sannolikhet Coronavirus, men det enda sättet att få det bekräftat är ju att bli så sjuk att man åker in på sjukhus och blir testad.

Min plan är att undvika det. Annars vore det ju skönt att veta, så man utan oro sen kan tex hjälpa andra som blir sjuka.

Krya på dig! :kramis:

 

Annars finns Hur jag mår idag-tråden här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, DittDatt säger:

Femte eller sjätte dagen med feber och influensasymptom. Med största sannolikhet Coronavirus, men det enda sättet att få det bekräftat är ju att bli så sjuk att man åker in på sjukhus och blir testad.

Min plan är att undvika det. Annars vore det ju skönt att veta, så man utan oro sen kan tex hjälpa andra som blir sjuka.

Får hoppas på en immuniserande coronafeber och ett inte allt för oskönt sjukdomsförlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Får hoppas på en immuniserande coronafeber och ett inte allt för oskönt sjukdomsförlopp.

Tack. Blir det inte värre än så här så är det lika bra att få det gjort, ingen poäng med att prokrastinera. ? Det som oroar lite är att det genomsnittliga antal sjukdagar folk har haft före inlägg på IVA verkar vara nio dagar. Tar ett tag innan faran är över alltså... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, DittDatt säger:

Tack. Blir det inte värre än så här så är det lika bra att få det gjort, ingen poäng med att prokrastinera. ? Det som oroar lite är att det genomsnittliga antal sjukdagar folk har haft före inlägg på IVA verkar vara nio dagar. Tar ett tag innan faran är över alltså... ?

Verkar vara väldigt varierande sjuktid, svenska "rekordet" är 0,7 dygn. 

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Verkar vara väldigt varierande sjuktid, svenska "rekordet" är 0,7 dygn. 

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

 

Det där ville jag ju inte läsa. Maxtiden på nästan 39 sjukdagar före intag på IVA känns ju inte kul att ha i bakhuvudet. Har nån ens hunnit vara sjuk så länge i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förtroende för Länsförsäkringar har fått sig en rejäl knäck idag. Jag har haft problem att logga in och ringde 16:39 i eftermiddags. Banksupporten hade inga anteckningar om att det fanns något krångel. Senare nu ikväll upptäckte jag att det fanns en artikel på Aftonbladets hemsida att det var massor med krångel. Den publicerades en halvtimme innan jag ringde!
Och nu ikväll fungerar ingenting men det finns inga meddelanden. Ingenstans att ringa eller kontakta.

Riktigt dåligt. Uselt. Jag funderar på att byta bank nu.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Mitt förtroende för Länsförsäkringar har fått sig en rejäl knäck idag. Jag har haft problem att logga in och ringde 16:39 i eftermiddags. Banksupporten hade inga anteckningar om att det fanns något krångel. Senare nu ikväll upptäckte jag att det fanns en artikel på Aftonbladets hemsida att det var massor med krångel. Den publicerades en halvtimme innan jag ringde!
Och nu ikväll fungerar ingenting men det finns inga meddelanden. Ingenstans att ringa eller kontakta.

Riktigt dåligt. Uselt. Jag funderar på att byta bank nu.

Nordea har aldrig krånglat för mig någonsin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, mikaellq säger:

Var uppe i stan idag för att konstatera att statliga myndigheter mycket riktigt höll stängt.
Var på Asian Wok och åt, mycket gott med hallonpaj med glass som efterrätt. Kaffe naturligtvis. Betyg 3+ får det. Skapligt gott alltså, godkänt.

Den med halsduken, "Fridays for Future", vad gör det i Falköping tro? ?
Fina röda blommor vid parkeringen på Hästbacken. Vilka kan de vara? ?

En fin dag idag. sol.gif

IMG_4749.jpg

IMG_4754.jpg

Fick inte hallonpajen bättre betyg? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag bytt batteri på min Iphone SE. Det var ett pillande och ett slitande och bitvis ett svärande, men det gick till slut utan bestående men. Intressant nog måste jag faktiskt ha fått tag på ett originalbatteri, trots att det kom via Ebay, för att batterihälsafunktionerna är i gång som vanligt. Lite märkligt ändå. Men bra!

 

coconut.png.5e9330bd4f85d7cf1e75523c40c3bf12.png batterihaelsa.png.2518764656ca96d96b0f8b572aa1b8c0.png

 

Spoiler

@SirKnasen, vad tror du om detta? Är det original? Förpackningarna (det stod ORI från början):

 

IMG_1569.thumb.jpg.82aae8e0fef99e6777fc2e7c0d822d81.jpg
IMG_1568.jpg.a36f6ee0f65f04b429198cfb1bbf2d42.jpg

IMG_1567.thumb.jpg.7a680d359f521a228681321cfced0cc2.jpg

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit däckad i två dygn av förmodligen vinterkräksjuka. Körde på lite i trädgården på förmiddagen och blev matt på nolltid. Men det löser sig. Huvudsaken man har gjort nåt.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Idag har jag bytt batteri på min Iphone SE. Det var ett pillande och ett slitande och bitvis ett svärande, men det gick till slut utan bestående men. Intressant nog måste jag faktiskt ha fått tag på ett originalbatteri, trots att det kom via Ebay, för att batterihälsafunktionerna är i gång som vanligt. Lite märkligt ändå. Men bra!

 

coconut.png.5e9330bd4f85d7cf1e75523c40c3bf12.png batterihaelsa.png.2518764656ca96d96b0f8b572aa1b8c0.png

 

  Visa dolt innehåll

@SirKnasen, vad tror du om detta? Är det original? Förpackningarna (det stod ORI från början):

 

IMG_1569.thumb.jpg.82aae8e0fef99e6777fc2e7c0d822d81.jpg
IMG_1568.jpg.a36f6ee0f65f04b429198cfb1bbf2d42.jpg

IMG_1567.thumb.jpg.7a680d359f521a228681321cfced0cc2.jpg

 

bra då håller den i 3 år till

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Varit däckad i två dygn av förmodligen vinterkräksjuka. Körde på lite i trädgården på förmiddagen och blev matt på nolltid. Men det löser sig. Huvudsaken man har gjort nåt.

bra kämpat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grubblar på att ge frun en SE 2. Men den är lite för stor och lite för dyr....:fundersam:Hennes symaskin är inne på 10 km sytrådsöversyn med missljud. Det kanske slutar med en ny sådan i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

bra då håller den i 3 år till

Nja, jag skulle säga att batteriet höll bra i 1,5 år. Snart dags igen! :pinch:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...