Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Lyssnar på och uppskattar en låt av ett skotskt band. Förstår inte varifrån jag fått att de skulle vara från Australien.

 

Dire Straits - Why Worry. :bultandehjarta:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

De flesta använder duschslangen. Spolar rent där bak. 

Kan möjligtvis vara sant. Helt säkert är det däremot mycket bättre än det där toapappret som andra hamstrar på nu. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Lyssnar på och uppskattar en låt av ett skotskt band. Förstår inte varifrån jag fått att de skulle vara från Australien.

 

Dire Straits - Why Worry. :bultandehjarta:

 

 

Det är inte skotskt heller.

 

Brothers Mark and David Knopfler, from Newcastle in northeast England, and friends John Illsley and Pick Withers, from Leicester in the east midlands, formed Dire Straits in London in 1977.” /W.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det är inte skotskt heller.

 

Brothers Mark and David Knopfler, from Newcastle in northeast England, and friends John Illsley and Pick Withers, from Leicester in the east midlands, formed Dire Straits in London in 1977.” /W.

Jag grävde inte så mycket i ämnet men noterade födseln i Glasgow.
Men i högsta grad engelskt, precis som Beatles och ELO.
Föga förvånande och jag har alltid älskat den engelska kulturen, ja film också med både brittiska serier och filmer med allt från Hercule Poirot till James Bond.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom det post från Unicef. Att vi inte får glömma barnen i det krigshärjade Syrien. Först blev jag irriterad och slängde  brevet.

Sedan hade jag, som jag oftare har haft i år, en inre monolog med Vår Herre, non ultra descriptio, och jag kände Anden komma över mig och sedan peka. Efter viss skenbar förhandling och (för)ödmjukande skickade jag 50 kronor. Så billigt som jag kände att jag kunde komma undan. Vår Herre fnyser, men är inte missnöjd, ungefär så.

För alla troende måste det vara ett riktigt livspussel att veta vad Vår Herre vill, eftersom infallen (skenbart, antar jag) verkar dra åt alla håll. Så jag gör det enkelt för mig; jag följer Andens direktion, den är entydig. Jag har egentligen inte gått och blivit religiös i någon sedvanlig kristen kulturtradition, jag har aldrig varit eller känt mig vara en sann del av den, men jag har blivit mer lyhörd för det som har funnits inom mig i många år.

Förr om åren brukade jag på min höjd förbanna Vår Herre för allt jag tvingades gå igenom. Jag har lugnat ned mig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idag tankade jag upp en bil med diesel åt en rumänsk rom jag känt en tid. Lite mer än 50:- ;)

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Tankade upp en bil med diesel åt en rumänsk rom jag känt en tid. Lite mer än 50:- ;)

Själv skulle jag inte ha råd. Det skulle se något ut det om jag hjälper andra att ha råd med den bil jag själv inte har råd med. Det skulle nog till och med Vår Herre tycka. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Själv skulle jag inte ha råd. Det skulle se något ut det om jag hjälper andra att ha råd med den bil jag själv inte har råd med. Det skulle nog till och med Vår Herre tycka. :P 

Det är på gränsen till vad jag har råd med. Men det är svårt att säga nej. Jag kan dra ner på saker för jag lever i överfllöd. Det skulle nog till och med Vår Herre tycka. :P 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Det är på gränsen till vad jag har råd med. Men det är svårt att säga nej. Jag kan dra ner på saker för jag lever i överfllöd. Det skulle nog till och med Vår Herre tycka. :P 

Man ska inte vara för generös. Fattigdomsidealet (exempelvis dulcianismen) är obibliskt. ”Du skall älska din nästa som dig själv. Man kan således inte neka sig själv livets goda om man har möjlighet att ta del av det. Men man ska förstås inte bara njuta in splendid isolation, då älskar man inte sin nästa. Fast var gränsen går, det får var och en bestämma själv. I vart fall är det så att det är omöjligt att kompensera för alla andras resursbrister, då går man under*. Halleluja och amen.

 

*Efter att snubben kört iväg med dieseln kommer en annan och är hungrig. ”Sorry, pengarna är slut”. Lite av ett ”fan också”-moment. :D 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Man ska inte vara för generös. Fattigdomsidealet (exempelvis dulcianismen) är obibliskt. ”Du skall älska din nästa som dig själv. Man kan således inte neka sig själv livets goda om man har möjlighet att ta del av det. Men man ska förstås inte bara njuta in splendid isolation, då älskar man inte sin nästa. Fast var gränsen går, det får var och en bestämma själv. I vart fall är det så att det är omöjligt att kompensera för alla andras resursbrister, då går man under*. Halleluja och amen.

 

*Efter att snubben kört iväg med dieseln kommer en annan och är hungrig. ”Sorry, pengarna är slut”. Lite av ett ”fan också”-moment. :D 

Varje människas plikt är att hjälpa en annan. Om alla gjorde det var problemet löst! Svårare är det inte.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Varje människas plikt är att hjälpa en annan. Om alla gjorde det var problemet löst! Svårare är det inte.

Jo, det är svårare än så. Sorry. Premissen att andra lider enbart på grund av att de inte får hjälp är en intellektuell och empirisk koloss på lerfötter. Folk hade det hyfsat bra vad gäller välstånd i Syrien innan inbördeskriget bröt ut. Not so much efteråt. Fast om problemet är att man har dåligt samvete över att man själv har det bra när andra inte har det bra, då kanske det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Man ska inte vara för generös. Fattigdomsidealet (exempelvis dulcianismen) är obibliskt. ”Du skall älska din nästa som dig själv. Man kan således inte neka sig själv livets goda om man har möjlighet att ta del av det. Men man ska förstås inte bara njuta in splendid isolation, då älskar man inte sin nästa. Fast var gränsen går, det får var och en bestämma själv. I vart fall är det så att det är omöjligt att kompensera för alla andras resursbrister, då går man under*. Halleluja och amen.

 

*Efter att snubben kört iväg med dieseln kommer en annan och är hungrig. ”Sorry, pengarna är slut”. Lite av ett ”fan också”-moment. :D 

Många fattar nog inte "dulcianism" (från upplysningen?) eller logiken i att andra med resursbrister kraftigt överskrider, utav bara fan på vanlig svenska, både i antal och framförallt  storlek i jämförelse med det lilla du har.

Genom historien har det alltid varit entreprenörskap och hårt arbete ackompanjerat företagarvänlig politik. Så var det för oss för ~70 år sedan. HÅRT ARBETE. På sociala medier nämns nu Thailand som ett växande land som håller på att ta sig ur fattigdomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det är svårare än så. Sorry. Premissen att andra lider enbart på grund av att de inte får hjälp är en intellektuell och empirisk koloss på lerfötter. 

Hoppla! VAR skrev jag något som föranleder detta?? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Hoppla! VAR skrev jag något som föranleder detta?? :chockadskeptisk:

I inlägget jag citerar. Men jag kan förstås ha missförstått det. Jag tolkade det du skrev som att om människor bara får hjälp så försvinner problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

I inlägget jag citerar. Men jag kan förstås ha missförstått det. Jag tolkade det du skrev som att om människor bara får hjälp så försvinner problemen.

Absolut inte. Det är ett riktmärke för mig hur mycket jag ska ta på mig som mitt ansvar. Har jag hjälpt en människa har jag fyllt min kvot, typ. Allt därutöver är extra. Annars drunknar man i självpåtaget ansvar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Absolut inte. Det är ett riktmärke för mig hur mycket jag ska ta på mig som mitt ansvar. Har jag hjälpt en människa har jag fyllt min kvot, typ. Allt därutöver är extra. Annars drunknar man i självpåtaget ansvar.

Aha, då är vi eniga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Aha, då är vi eniga.

Det trodde jag hela tiden.:kramis:Men det är ju klart att man kan bli osäker när man bara har hängt här i en tio tjugo år eller så.. rofl.gif.31b799a0c2ca0d21d5a37e2adc702804.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippt gräsmattan..var väl högt ..ty..

det är snart dags att släppa ut robotarna på grönbetet..

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört några gräsklippare än men det är väl bara en tidsfråga nu. Ytterligare ett trevligt vårtecken, förutom blommor fåglar och knuttar förstås. sol.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker göra som de..ta det vackert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Det var tomt på gymmet idag. :mellow:

Du var ju där?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, ronny säger:

Du var ju där?

Nej, det var han inte, det var tomt.

Antagligen ringde han bara dit och frågade.

  • Tack 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90534101_10158359985711111_8009572377304236032_n.jpg

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag behöver inget mer toapapper

Redigerad av ronny
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...