MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Klart och 16 grader just nu.........

Vid 12-tiden bär det av mot Orsa! :galetglad:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Klart och 16 grader just nu.........

Vid 12-tiden bär det av mot Orsa! :galetglad:

Turen till Orsa var kortvarig i går... vi trodde att du skulle stanna till söndag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, ronny säger:

Turen till Orsa var kortvarig i går... vi trodde att du skulle stanna till söndag

Nja, det var ingen tur till Orsa igår, men däremot idag.....   :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu förstår jag utrycket "med svansen mellan benen"  efter att ha sett denna filmen.. 

Hade  hunden stuckit iväg hade den förmodligen varit dödens...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu förstår jag utrycket "med svansen mellan benen"  efter att ha sett denna filmen.. 

Hade  hunden stuckit iväg hade den förmodligen varit dödens...

Prickig päls är nog imponerande, men inget slår attityd! :travolta:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bedömer att det är en ung leopard (den är hur som helst inte särskilt stor). Den vet inte riktigt vad den ska göra, en blandning mellan lek och allvar. Attacken är inte 100 procent seriöst menad. Att hunden reagerar och står still är till dess absoluta och uppenbara fördel. Ensamjagande rovdjur som leoparder är försiktiga med att själva råka illa ut. De vet att en skada exempelvis kan leda till att deras ungar får svälta. Flykt är dock en signal till undfallenhet och att svaghet = jakt... Spännande film och fantastiskt att få det fångat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KOnstaterar att min nya SE håller batteriet mer än dubbelt så länge som min gamla femma som visserligen fick nytt batteri men det är i alla fall två tre år sedan. Screenprotection från Kopter kom idag så nu är snart SE-n fullt utrustad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Axelman säger:

KOnstaterar att min nya SE håller batteriet mer än dubbelt så länge som min gamla femma som visserligen fick nytt batteri men det är i alla fall två tre år sedan. Screenprotection från Kopter kom idag så nu är snart SE-n fullt utrustad.

Skärmen slukar massor och är väl likt på alla andra smartmobiler också det som slukar mest.
Jag var initialt frestad att köpa en sådan just därför men mina ögon sviker mig. 😕 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Jag bedömer att det är en ung leopard (den är hur som helst inte särskilt stor). Den vet inte riktigt vad den ska göra, en blandning mellan lek och allvar. Attacken är inte 100 procent seriöst menad. Att hunden reagerar och står still är till dess absoluta och uppenbara fördel. Ensamjagande rovdjur som leoparder är försiktiga med att själva råka illa ut. De vet att en skada exempelvis kan leda till att deras ungar får svälta. Flykt är dock en signal till undfallenhet och att svaghet = jakt... Spännande film och fantastiskt att få det fångat!

Ja de ser ungefär jämnstora ut. Överlevnadsinstinkten kickade in hos den prickige precis som du säger tror jag. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, mikaellq säger:

Skärmen slukar massor och är väl likt på alla andra smartmobiler också det som slukar mest.
Jag var initialt frestad att köpa en sådan just därför men mina ögon sviker mig. 😕 

Nu förstår jag inte din kommentar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Axelman säger:

Nu förstår jag inte din kommentar.

SE:n drar mindre batteri därför att skärmen är mycket mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nu köra hårt med träningen på eftermiddagen istället för kvällen som tidigare.

Full av energi trots att jag inte fått i mig lunch/middag än.

16+10 breda pullups + 25 hindu pushups knappt utan vila.

Brinner skönt i armarna nu. :)

Bara skankera kvar. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, mikaellq säger:

SE:n drar mindre batteri därför att skärmen är mycket mindre.

Nej. iPhone 5 och SE är i det närmaste 100% identiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, Axelman säger:

Nej. iPhone 5 och SE är i det närmaste 100% identiska.

Jag ser att SE klarar 14h video medan 5:an klarar 10h. Men skärmtekniken kan vara strömsnålare i senare iPhones även om jag inser att den bättre processorn gör det mindre ansträngande att avkoda filmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag ser att SE klarar 14h video medan 5:an klarar 10h. Men skärmtekniken kan vara strömsnålare i senare iPhones även om jag inser att den bättre processorn gör det mindre ansträngande att avkoda filmer.

Det är exakt samma skärm, men den stora skillnaden ligger i den mycket mer avancerade processorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Alix säger:

Instämmer!

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Alix säger:

Man kan undra varför de i bilen lät hunden vara ute?

på fågelläten hör man att det varnas för tiger också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en annan film om hur krokodil attackerar en Leopard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, ronny säger:

Här är en annan film om hur krokodil attackerar en Leopard

De är inte så nogräknade. Här är en (kanske) ofrivillig kannibalkrokodil...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller här Anaconda mot krokodil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trump har krupit in i ett hundöra...

Skärmavbild 2018-09-20 kl. 20.37.54.jpg

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Axelman säger:

Prickig päls är nog imponerande, men inget slår attityd! :travolta:

Det är nog som @Alix säger Hade leoparden varit mer

mogen hade det inte gjort någon större skillnad på om

den stått stilla eller ej.

kattdjur som inte lever i flock taktik är att hålla sig väl gömd

och ha överraskningsmomentet som sitt största vapen.

Man kan se på flera naturfilmer att de inte vill ge sina byten försprång 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här ser vi hur överraskningsmomentet fungerar mot vårtsvin

Redigerad av ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, ronny säger:

Det är nog som @Alix säger Hade leoparden varit mer

mogen hade det inte gjort någon större skillnad på om

den stått stilla eller ej.

kattdjur som inte lever i flock taktik är att hålla sig väl gömd

och ha överraskningsmomentet som sitt största vapen.

Man kan se på flera naturfilmer att de inte vill ge sina byten försprång 

Stora leoparder kan döda elandantiloper, som väger som en älg. Leoparder har också dödat tigrar, både i det vilda och i fångenskap. Artikel. En hund är frukost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Stora leoparder kan döda elandantiloper, som väger som en älg. Leoparder har också dödat tigrar, både i det vilda och i fångenskap. Artikel. En hund är frukost.

Inte mycket till frukost... det är i extrema torrperioder som rovdjur nöjer sig med mindre

byten.

Leoparden är en mycket framgångsrik jägare, med mer varierade byten än andra stora kattdjur. Ofta är urvalet av bytesdjur beroende på tillgången i levnadsområdet. Insekter och andra ryggradslösa djur, gnagarehararfiskar (precis som hos tamkatten) är bland de mindre bytena, större byten inkluderar gasellerimpalababianersvindjurhjortdjurdykarantiloperoch getdjur. Den äter även fåglar, mindre kräldjur och as.[2] Företrädesvis jagar leoparden byten som väger mellan 10 och 40 kg. I vissa fall kan leoparden få tag i byten som fällts av geparder, ensamma hyenor eller små rovdjur.[7]

Redigerad av ronny
Wikipedia tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu