Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Nja, desto vi, på norra hemisfären, kallar vintersolstånd inträffar en gång per år. Vår kalender är däremot utformad så att det sker vid olika tidpunkter, men det vore inte omöjligt att skapa en kalender där exempelvis nyår inträffar vid vintersolståndet.

Det är möjligt, fråga en filosof.

Ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, iMarc säger:

Tid ska tydligen vara ett mänskligt påhitt också. 

Det är det inte. Tiden finns ändå. Men att MÄTA tiden är ett mänskligt påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, iMarc säger:

Tid ska tydligen vara ett mänskligt påhitt också. 

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:
Spoiler

Nja, desto vi, på norra hemisfären, kallar vintersolstånd inträffar en gång per år. Vår kalender är däremot utformad så att det sker vid olika tidpunkter, men det vore inte omöjligt att skapa en kalender där exempelvis nyår inträffar vid vintersolståndet.

Det är möjligt, fråga en filosof.

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är det inte. Tiden finns ändå. Men att MÄTA tiden är ett mänskligt påhitt.

Det är komplicerat, ur ett filosofiskt perspektiv: https://en.wikipedia.org/wiki/Time#In_Western_Philosophy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Det är komplicerat, ur ett filosofiskt perspektiv: https://en.wikipedia.org/wiki/Time#In_Western_Philosophy

 

 

Filosofi är inget för mig. Jag tänker mer fysik, astronomi etc. Tiden har ju funnits långt innan människan och till och med långt innan solsystemet.

 

Påminner om en serie om matematik som gick på SVT. (Har för mig att det var du som tipsade om den.)

Där var det matematiker som (bland annat) försökte reda ut om matematiken var upptäckt eller uppfunnen. De kom inte fram till något svar. Eller rättare sagt: En del var övertygade om det ena, en del om det andra och ytterligare andra visste inte. I detta fallet sällar jag mig till den sistnämnda skaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå filosofi:

2019-12-23_08-49-14.png.15143d24858d357a8ca6ec76baedbe9f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Filosofi är inget för mig. Jag tänker mer fysik, astronomi etc. Tiden har ju funnits långt innan människan och till och med långt innan solsystemet.

 

Påminner om en serie om matematik som gick på SVT. (Har för mig att det var du som tipsade om den.)

Där var det matematiker som (bland annat) försökte reda ut om matematiken var upptäckt eller uppfunnen. De kom inte fram till något svar. Eller rättare sagt: En del var övertygade om det ena, en del om det andra och ytterligare andra visste inte. I detta fallet sällar jag mig till den sistnämnda skaran.

Jo, det är det. Du kanske inte gillar det eller är intresserad, men filosofi har och har haft ett avgörande inflytande för hur du tänker och hur du uppfattar världen. Det gäller oss alla. Men det är i regel implicerat, man är inte medveten om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det är det. Du kanske inte gillar det eller är intresserad, men filosofi har och har haft ett avgörande inflytande för hur du tänker och hur du uppfattar världen. Det gäller oss alla. Men det är i regel implicerat, man är inte medveten om det.

Har inte tänkt på det sättet, men det låter rimligt. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Det är komplicerat, ur ett filosofiskt perspektiv: https://en.wikipedia.org/wiki/Time#In_Western_Philosophy

 

 

Intressant artikel. 
Om man skulle se det så här vad gäller tid. Vi har nuet, vi har dåtid. Dessa två är vi medvetna om och förnimmer resp minns. Samtidigt finns en framtid samtidigt, men det framtida har inte börjat existera än, om man relaterar till nuet. En stjärnas ljus tar flera ljusår att färdas genom rymden innan vi kan se detta ljus. Om man rent logiskt håller sig till naturlagar här, så måste hastighet och tid vara direkt sammankopplade. Är det inte bevisat att ljusets hastighet kan förändra tiden? Och vad händer om ljusets hastighet skulle vida överskridas, vad händer med tiden då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, iMarc säger:

... Är det inte bevisat att ljusets hastighet kan förändra tiden? Och vad händer om ljusets hastighet skulle vida överskridas, vad händer med tiden då?

1. Tiden är relativ i förhållande till två olika objekt som befinner sig i varierande tillstånd vad gäller gravitation och hastighet. Men varje objekt upplever tiden likadant.

2. Det går inte att överskrida ljusets hastighet.

 

Tid i filosofisk mening handlar mer om att det vi förnimmer är beroende av oss själva. Eller inte. Det är det de bråkar om. Ungefär som det där med matematik (ett program som handlade om matematik är naturlig eller konstruerad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

1. Tiden är relativ i förhållande till två olika objekt som befinner sig i varierande tillstånd vad gäller gravitation och hastighet. Men varje objekt upplever tiden likadant.

2. Det går inte att överskrida ljusets hastighet.

 

Tid i filosofisk mening handlar mer om att det vi förnimmer är beroende av oss själva. Eller inte. Det är det de bråkar om. Ungefär som det där med matematik (ett program som handlade om matematik är naturlig eller konstruerad).

Ok. Låt då säga hypotetiskt att det skulle gå att öka ljusets hastighet, då förvrängs tiden, är inte det som Einstein var inne på?

Vad gäller matematik, så är det ganska intressant att i princip allting går att räkna ut med matematik. Maya folket vad jag vet kunde med hjälp av matematik beräkna astronomiska företeelser med oerhörd precision, idag krävs avancerade instrument för att matcha Maya folkets beräkningar, mycket intressant 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Maya folket vad jag vet kunde med hjälp av matematik beräkna astronomiska företeelser med oerhörd precision, idag krävs avancerade instrument för att matcha Maya folkets beräkningar, mycket intressant 

Det krävs egentligen inga avancerade instrument för att matcha de beräkningarna. Men om man vill ha snabbare beräkningar och ha koll på (många) flera objekt i universum så behövs det avancerade instrument.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag griljerat julskinkan. Nu ”vilar” den på balkongen. Jag åt bara en macka till lunch så nu är jag tämligen sugen på skinksmörgås! ??

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Ok. Låt då säga hypotetiskt att det skulle gå att öka ljusets hastighet, då förvrängs tiden, är inte det som Einstein var inne på?

Vad gäller matematik, så är det ganska intressant att i princip allting går att räkna ut med matematik. Maya folket vad jag vet kunde med hjälp av matematik beräkna astronomiska företeelser med oerhörd precision, idag krävs avancerade instrument för att matcha Maya folkets beräkningar, mycket intressant 

Nej, "i princip allting" går inte att räkna ut. Det finns saker som kan beräknas, mer eller mindre lätt, och saker som inte kan beräknas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gödels_ofullständighetssatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Det krävs egentligen inga avancerade instrument för att matcha de beräkningarna. Men om man vill ha snabbare beräkningar och ha koll på (många) flera objekt i universum så behövs det avancerade instrument.

Kanske fel ord att säga avancerade instrument, men de beräkningar Maya gjorde (vad jag fick lära mig i skolan) så var exaktheterna i deras beräkningar helt otroliga, och ingen i modern tid har kunnat förklara detta, och det var först på (om jag inte minns fel) på 1800-1900 talet som vi kunde göra dessa uträkningar och så vitt jag vet med hjälp av teleskop bla. 
 

Från Wiki:

Mayakulturens matematik var för sin tid mycket avancerad, liksom deras astronomiska beräkningar. De använde begreppet noll ända från vår tideräknings första århundraden, medan det dröjde nästan tusen år innan denna viktiga uppfinning introducerades i Europa via arabiskaköpmän. De var inte heller rädda för att använda stora tal, vilket många av antikens klassiska matematiker var. Med dessa hjälpmedel utformade de en kalender som fyllde deras behov av exakthet.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Kanske fel ord att säga avancerade instrument, men de beräkningar Maya gjorde (vad jag fick lära mig i skolan) så var exaktheterna i deras beräkningar helt otroliga, och ingen i modern tid har kunnat förklara detta, och det var först på (om jag inte minns fel) på 1800-1900 talet som vi kunde göra dessa uträkningar och så vitt jag vet med hjälp av teleskop bla. 
 

Från Wiki:

Mayakulturens matematik var för sin tid mycket avancerad, liksom deras astronomiska beräkningar. De använde begreppet noll ända från vår tideräknings första århundraden, medan det dröjde nästan tusen år innan denna viktiga uppfinning introducerades i Europa via arabiskaköpmän. De var inte heller rädda för att använda stora tal, vilket många av antikens klassiska matematiker var. Med dessa hjälpmedel utformade de en kalender som fyllde deras behov av exakthet.

Det viktigaste instrumentet vi har är den mellan öronen. Som när Eratosthenes betalade en man att gå sträckan Syene till Alexandria och räkna antalet steg. Solen stod i zenit i Syene och en obelisk kastade en markant skugga i Alexandria. Från detta går det att räkna ut jordens omkrets.

 

Det behövdes inga avancerade tekniska hjälpmedel, knappt ingen krånglig matematik heller. Bara skarpsinnet folk hade för några tusen år sedan också såklart. ?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, som Newgrange. Mycket äldre än maya.

 

”Above the entrance to the passage at Newgrange there is an opening called a roof-box. Its purpose is to allow sunlight to penetrate the passage and chamber at sunrise around the Winter Solstice.”

 

https://sketchfab.com/3d-models/newgrange-winter-solstice-simulation-updated-4d6e7d54ebb6463cbee8d4c51313d9bf

 

To experience the phenomenon on the morning of the Winter Solstice from inside Newgrange, visitors to Bru Na Bóinne Visitor Centre must enter an annual lottery at the centre. Of the thousands who enter, twenty are chosen each year. The winner is permitted to bring a single guest. The winners are split into groups of ten and taken in on the five days around the solstice in December when sunlight can enter the chamber, weather permitting.”

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Newgrange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Nu har jag griljerat julskinkan. Nu ”vilar” den på balkongen. Jag åt bara en macka till lunch så nu är jag tämligen sugen på skinksmörgås! ??

Ja nu är det julafton 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

CCE3F5E8-492E-410E-A0C0-C6795FFC351A.jpeg

Chag Urim Sameach!

צ'ג אורים סמח

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var stora skriverier i bla Illustrerad Vetenskap, och flera program på TV ang detta hur Maya kunde räkna ut himlakroppar och stjärnors i princip helt exakta positioner. Än idag finns ingen förklaring till detta hur de lyckades utan modern teknik. Så någon enkel matematik lär det inte röra sig om som mikaellq hävdar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

Det var stora skriverier i bla Illustrerad Vetenskap, och flera program på TV ang detta hur Maya kunde räkna ut himlakroppar och stjärnors i princip helt exakta positioner. Än idag finns ingen förklaring till detta hur de lyckades utan modern teknik. Så någon enkel matematik lär det inte röra sig om som mikaellq hävdar. 

Man överdriver gärna maya eftersom man vill återupprätta indiansk kultur. De var duktiga, dock! Men inget mystiskt med det. Då var deras 365-dagarskalender lite mer mystisk. Den slutade med fem otursdagar... :P 
Så, man kan vara duktig på astronomiska beräkningar, men ändå inte fatta grejen. Så var det allmänt förr i tiden. Den egentliga vetenskapliga utvecklingen kom långt senare i västerlandet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Alix säger:

Man överdriver gärna maya eftersom man vill återupprätta indiansk kultur. De var duktiga, dock! Men inget mystiskt med det. Då var deras 365-dagarskalender lite mer mystisk. Den slutade med fem otursdagar... :P 
Så, man kan vara duktig på astronomiska beräkningar, men ändå inte fatta grejen. Så var det allmänt förr i tiden. Den egentliga vetenskapliga utvecklingen kom långt senare i västerlandet. :) 

Ja jag minns jag berättade för min läkare i slutet av 2011 att jag var intresserad av Mayakalendern och var fascinerad av deras kultur. Minns hon ställde frågan om jag kände oro över när kalendern tar slut. Jag svarade nja inte direkt.

Ok jag förstår sa hon och skrev ut ett recept på Seroquel. Ingen aning om vad det var, på kvällen skulle jag ta två depot och efter en vecka öka till fyra. Tog två på kvällen. Dunk! Då hade jag somnat i soffan och sovit 6 timmar. Gick upp och var extremt hungrig. Lagade middag mitt i natten, fick ändå ingen mättnadskänsla. Somnade igen. På morgonen var jag en Zombie, trött och fattade ingenting. Efter en trippelespresso ringde jag läkaren och berättade vad som hänt. Oj sa den finska överläkaren, då passar den typen av medicin inte för dig och skrev ut Concerta istället. Då blev effekten tvärtom+panikångest och annat otrevligt. Sen har det trixats i 8 år med olika mediciner den ena värre än den andra. Till slut blev det Attentin, Iktorivil, Theralen och diverse andra sömnmedel. Fungerar bra om jag inte snusar för mycket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, iMarc säger:

Fungerar bra om jag inte snusar för mycket.

Så bra! Nyårslöfte att sluta? Kan vara svårt. Snusning lär vara som heroin för vissa. God jul! :jultomte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...