Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Gjorde ett personlighetstest som visade att jag var grön. Jag skulle passa som präst, skådespelare, psykolog och hade samma drag som Nelson Mandela och Martin Luther King. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Gjorde ett personlighetstest som visade att jag var grön. Jag skulle passa som präst, skådespelare, psykolog och hade samma drag som Nelson Mandela och Martin Luther King. 

Att se dessa herrar som skådespelare vore något 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, iMarc säger:

Gjorde ett personlighetstest som visade att jag var grön. Jag skulle passa som präst, skådespelare, psykolog och hade samma drag som Nelson Mandela och Martin Luther King. 

Jag hade älskat att ha fått spela kort med dessa herrar. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Idag tänker jag på att idag är den kortaste dagen.

Är det?

Vintersolståndet är i morgon klockan 4:19, så i morgon borde väl vara den kortaste dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det?

Vintersolståndet är i morgon klockan 4:19, så i morgon borde väl vara den kortaste dagen?

Inte där jag bor i alla fall, enligt Google.

 

589916737_dump1.png.02d515d3aec4b0fbbf69ab9a240a913d.png

dump.png.bd35984a6f67a7ab91a50da784c072a1.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt logiskt när man tänker efter. Dagarna blir kortare fram till det klockslaget (midvintersolståndet) och sedan blir de längre.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Inte där jag bor i alla fall, enligt Google.

 

Beror förmodligen på avrundningsfel, när de avrundar till hela minuter.

 

21 minuter sedan, Alix säger:

Det är väl rätt logiskt när man tänker efter. Dagarna blir kortare fram till det klockslaget (midvintersolståndet) och sedan blir de längre.

Precis.

Eftersom hela dygnet idag är innan vintersolståndet, men bara en del av dygnet i morgon är efter vintersolståndet så borde dagen i morgon vara kortare.

 

Om man kollar på Viskafors här så är det flera dagar efter varandra som är lika långa, räknat i hela minuter. Se sista kolumnen.

https://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/viskafors

 

444090440_Skrmavbild2019-12-21kl_17_06_43.png.60396680f44c167beb92a018f6ec96a0.png

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsam förändring i början. Men känns bra ändå. Psykologiskt. yes.gif

 

B94610BA-3906-4C86-B564-667D52C3C9F0.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Beror förmodligen på avrundningsfel, när de avrundar till hela minuter.

 

Precis.

Eftersom hela dygnet idag är innan vintersolståndet, men bara en del av dygnet i morgon är efter vintersolståndet så borde dagen i morgon vara kortare.

 

Om man kollar på Viskafors här så är det flera dagar efter varandra som är lika långa, räknat i hela minuter. Se sista kolumnen.

https://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/viskafors

 

444090440_Skrmavbild2019-12-21kl_17_06_43.png.60396680f44c167beb92a018f6ec96a0.png

En försiktig fråga, varför skulle Googles uppgifter vara fel medan den sajten har rätt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En försiktig fråga, varför skulle Googles uppgifter vara fel medan den sajten har rätt?

Det har jag ingen uppfattning om vilken som skulle vara mer rätt. Båda är förmodligen approximationer och sådana har inbyggda fel. Lägger man sedan till avrundningar till hela minuter när skillnaden i tid så här års är klart mindre än en minut så blir det ännu mera (risk för) fel. Du har ju sju dagar på raken som alla (avrundat) är 6 timmar och 32 minuter i listan ovan

 

Det skulle vara kul om du postade Googles uppgifter från den 17:e till den 27:e så vi kan jämföra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Inte där jag bor i alla fall, enligt Google.

 

589916737_dump1.png.02d515d3aec4b0fbbf69ab9a240a913d.png

dump.png.bd35984a6f67a7ab91a50da784c072a1.png

Ponera att ovanstående tider oavrundat är

08:49:31

15:23:29

Så blir dagen 6t 33m 58s

 

Respektive

08:50:29

15:23:31

Så blir dagen 6t 33m 2s och alltså nästan en minut kortare.

 

Förmodligen är avrundningsfelen mindre än i mitt påhittade exempel, men det visar faran i att lita på avrundade värden när skillnaden är så liten.

 

Jag tittade en gång till på "mina" tider. Där ser det ut som om beräkningen är fel. Inom den röda rektangeln ser solen ut att gå ner en hel minut senare, men dagen blir inte längre för det. Likadant inom den gula rektangeln.

1548675540_Skrmavbild2019-12-21kl_17_06_43.png.2ed601a62a269d24103ddc3a6224a7bb.png

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, @Telly82, jag avstår. Så noga är det inte (om det ens går att vara noga). Om du vill att den kortaste dagen är i morgon så köper jag det och gör givetvis avbön från vad jag inledningsvis påstod! :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Är det?

Vintersolståndet är i morgon klockan 4:19, så i morgon borde väl vara den kortaste dagen?

Vintersolståndet är bara en tidpunkt som råkar infalla ett visst datum, där datum råkar vara ett mänskligt påhitt. I anslutning till vintersolståndet inträffar årets kortaste dag och längsta natt, men det behöver inte ske samma datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vintersolståndet är bara en tidpunkt som råkar infalla ett visst datum, där datum råkar vara ett mänskligt påhitt. I anslutning till vintersolståndet inträffar årets kortaste dag och längsta natt, men det behöver inte ske samma datum.

Vintersolståndet har inget med tid att göra utan om position, då Sol står som lägst på middagshimlen, när norra hemisfären är som längst bortvänd från Sol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Vintersolståndet har inget med tid att göra utan om position, då Sol står som lägst på middagshimlen, när norra hemisfären är som längst bortvänd från Sol.

Fast vintersolståndet inträffar en viss tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast vintersolståndet inträffar en viss tid.

Vad jag har förstått när jag läste på lite då kan tidpunkten/datum variera en hel del och vintersolståndet sker dessutom två gånger på ett år. En gång i norra, en gång i södra hemisfären. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vintersolståndet är bara en tidpunkt som råkar infalla ett visst datum, där datum råkar vara ett mänskligt påhitt. I anslutning till vintersolståndet inträffar årets kortaste dag och längsta natt, men det behöver inte ske samma datum.

Tid ska tydligen vara ett mänskligt påhitt också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyllde bilen med "skräp" dvs sånt jag trott mig behöva, men kommit till insikt om nu var det dags att slänga allt på återvinningen..fullt fungerande prylar..men nu klippte jag av kablarna.."som kan komma till användning" ..:)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roas av det andra här drabbats av tidigare. :fane:

 

EDIT: Från England/Storbritannien ser jag nu.

??

 

2773EEAB-74EB-4A62-9431-CD77B0EA9D90.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Vad jag har förstått när jag läste på lite då kan tidpunkten/datum variera en hel del och vintersolståndet sker dessutom två gånger på ett år. En gång i norra, en gång i södra hemisfären. 

Nja, desto vi, på norra hemisfären, kallar vintersolstånd inträffar en gång per år. Vår kalender är däremot utformad så att det sker vid olika tidpunkter, men det vore inte omöjligt att skapa en kalender där exempelvis nyår inträffar vid vintersolståndet.

7 timmar sedan, iMarc säger:

Tid ska tydligen vara ett mänskligt påhitt också. 

Det är möjligt, fråga en filosof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...